Schroeven in de wand

Plaats reactie
jaza1971
Berichten: 56
Lid geworden op: za 21 jul 2018 13:57

Schroeven in de wand

Bericht door jaza1971 » za 1 jun 2019 17:19

Ik wil boven de deur een houten lat over de gehele lengte monteren. Hiermee kan ik oude lijmvlekken en gaten maskeren en heb ik tegelijkertijd een montagemogelijkheid voor haakjes voor de vliegendeur en hand&theedoeken aan de keukenzijde. Waar kan ik schroeven in de wand? Zitten bij de verticale strookjes boven de deur houtwerk?


Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkAfbeelding
Laatst gewijzigd door jaza1971 op za 1 jun 2019 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

workel

Re: Schroeven in de wand

Bericht door workel » za 1 jun 2019 18:13

Kun je de bestaande schroefgaten die boven de duur zitten niet gebruiken?

Of je gebruikt polimax van Bison, lijm je het vast.

jaza1971
Berichten: 56
Lid geworden op: za 21 jul 2018 13:57

Re: Schroeven in de wand

Bericht door jaza1971 » za 1 jun 2019 19:49

Wellicht, maar dat ga ik morgen bekijken. Lijmen betekend dat het niet meer terug kan naar origineel. Daar ben ik wat terughoudend in, want ik weet niet of het slaagt. Ik probeer alles (voor het oog) origineel te houden . Voorkeur dus voor schroeven....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: Schroeven in de wand

Bericht door Jan Krukas » za 1 jun 2019 21:33

Een keer bij mijn eerste camper TEC op een Merceders 307 D handdoeken haakjes
Geschroeft kon mijn vrouw ook aan de buiten kant de thee doeken op hangen
Beetje te lange schroeven gebruikt stom.gif stom.gif stom.gif awhoea.gif

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Schroeven in de wand

Bericht door r.obbink » za 1 jun 2019 23:24

RE.gif

Ik ben daar ook altijd zo angstig voor om in de buitenwanden te schroeven

Wil in de Ventana eigenlijk ook een vliegengordijn hebben voor de deur maar ik durf het echt niet aan
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Schroeven in de wand

Bericht door WillyL » zo 2 jun 2019 09:46

Tegenwoordig lijm of vijs ik alles steeds minder vaak vast.
Er bestaan dubbelzijdige kleefband die echt heel erg goed en krachtig kleven.
In mijn badkamer heb ik zo een stopcontact tegen de tegels geplakt (verlengsnoer met plaats voor 4 stekkers). Het ding hangt er al enkele jaren muurvast en er zit een relatief zware transfo aan en enkele snoeren voor scheermachiene, tandenborstel ed..
Je vindt het in de doe-het-zelver. Gebruik wel die voor buiten, weersbestendig en wees er niet te zuinig op, dus best de ganse lengte. Nadien is het ook goed en spoorloos te verwijderen. Het ding is een soort doorzichtig gummy van ongeveer 1 mm dik.
Als ik me niet vergis van Tesa... Het enige waar je op moet letten is dat de te kleven vlakken voldoende groot en vetvrij zijn.
Het is dus niet te gebruiken om een kadertje met een klein haakje op te hangen.

Ook mijn achteruitrijcameraatje op de caravan hangt ermee vast, ttz. Het L-latje waar het aan hangt. In weer en wind, het komt niet los. De kleerhanger is hier 1cm breedt, 6 lang. Ruimschoots voldoende voor het lichte gewicht.
De latjes voor de ventilatortjes achter de koelkast kleven er eveneens mee vast aan de zijwand. Daar vijsjes aan de binnenkant vastschroeven is moeilijk, met de kleerband in 123 geregeld.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

nerood

Re: Schroeven in de wand

Bericht door nerood » zo 2 jun 2019 10:18

Schroeven in de binnenkant van de caravan heeft alleen zin als je weet waar de panlatten zitten.
Of de blikken strips, maar die zitten eigenlijk alleen op plaatsen waar kasten gemonteerd zijn.
Lijmen is dan misschien nog wel de beste oplossing.

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: Schroeven in de wand

Bericht door Swift boy » zo 2 jun 2019 21:56

Bij demeeste caravans is de plaats boven de deur vol met hout dat is gedaan om dat het de plaats is waar de caravan het zwakste is dus je kan er gewoon in schroeven .
Als je even op die plaats tikt met een achterzijde van een schroevendraier kan je horen of er een verschil is met een andere plaats wand van de caravan.

Swif Boy.
Nova 470/2 2002

Fred Greyline
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 11:32

Re: Schroeven in de wand

Bericht door Fred Greyline » za 8 jun 2019 12:13

Drie tips:

- om de buitenwand niet te beschadigen , meet je bijv. met schuifmaat eerst de dikte van de wand bij de deur ( trek wel de dikte van de binnen- en buiten kunststof afdicht randen er af).

- gebruik meerdere schroeven, want iedere schroef "draagt", maar als het puur voor het gezicht is, is dat minder belangrijk.

- gebruik spaanplaat schroeven ( deze hebben een wat grovere schroefdraad en pakken beter in los materiaal )
Kip Greyline 50 TDB ( 1999) en Ssangyong Korando( 2011) Xdi AWD met 6-trapsautomaat en 175 pk /360 nm ( 2000 kg aanhanger )

bellancahighland
Berichten: 4
Lid geworden op: di 22 nov 2022 16:52

Re: Schroeven in de wand

Bericht door bellancahighland » vr 14 jul 2023 11:32

WillyL schreef:
zo 2 jun 2019 09:46
Tegenwoordig lijm of vijs ik alles steeds minder vaak vast.
Er bestaan dubbelzijdige kleefband die echt heel erg goed en krachtig kleven.
In mijn badkamer heb ik zo een stopcontact tegen de tegels geplakt (verlengsnoer met plaats voor 4 stekkers). Het ding hangt er al enkele jaren muurvast en er zit een relatief zware transfo aan en enkele snoeren voor scheermachiene, tandenborstel ed..
Je vindt het in de doe-het-zelver. Gebruik wel die voor buiten, weersbestendig en wees er niet te zuinig op, dus best de ganse lengte. Nadien is het ook goed en spoorloos te verwijderen. Het ding is een soort doorzichtig gummy van ongeveer 1 mm dik.
Als ik me niet vergis van Tesa... Het enige waar je op moet letten is dat de te kleven vlakken voldoende groot en vetvrij zijn.
Het is dus niet te gebruiken om een kadertje met een klein haakje op te hangen.

Ook mijn achteruitrijcameraatje op de caravan hangt ermee vast, ttz. Het L-latje waar het aan hangt. In weer en wind, het komt niet los. De kleerhanger is hier 1cm breedt, 6 lang. Ruimschoots voldoende voor het lichte gewicht.
De latjes voor de ventilatortjes achter de koelkast kleven er eveneens mee vast aan de zijwand. Daar vijsjes aan de binnenkant vastschroeven is moeilijk, met de kleerband in 123 geregeld.
bedankt voor het advies

Plaats reactie

Terug naar “Kip”