Kip Kompakt 300 CERS 6 stuk?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 136
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Kip Kompakt 300 CERS 6 stuk?

Bericht door cahummel » do 18 apr 2019 16:10

Hoi Beste mede-forummers,

Ik heb me net voorgesteld in het voorstel topic en lees al een tijdje mee. Wij hebben sinds een paar weken een Kip Kompakt 300 uit 1989. We zijn nu bezig die in orde te maken voor de zomervakantie. Ik heb hem grondig schoongemaakt en in de was gezet, en hij ziet er weer uit als nieuw, het onderstel heeft een beurt gehad, er zitten nieuwe banden onder en de gasinstallatie is afgeperst, en hij heeft nu een mooie 2019 keuringssticker (de laatste was 2004). Momenteel staat hij bij een caravanbedrijf die het tentdoek van het hefdak gaat vervangen, en dan is hij wat ons betreft weer helemaal goed. Op 1 ding na dan.

Wat is het geval: omdat de kip een 7 polige stekker had, en iemand een mistachterlicht had gemonteerd, lag de 12 volt draad die oorspronkelijk van de koelkast was aan dat mistachterlicht. Omdat ik toch graag tijdens het rijden wil proberen de koelkast koel te houden is er een 13 polige stekker gemonteerd, waarbij de draad voor de koelkast op de geschakelde + van de auto zit (kan hij de auto accu niet leeg trekken). Voor het mistlicht is een nieuwe draad getrokken en dat doet het nu ook. Wat echter niet wil werken is de 12 volt die naar de binnenverlichting gaat.

Zolang de caravan aan de walstroom hangt doet de 12 volt installatie het prima. De verlichting werkt goed, en de waterpomp doet het ook. Zodra ik de walstroom afkoppel en de verlichting wil gebruiken op de 12 volt van de auto schiet de zekering op de CERS 6 eruit zodra ik het licht aan doe. Ik heb alle bedrading nagelopen en die is in orde. Omdat de 12 volt het wel probleemloos doet op de walstroom denk ik kortsluiting in de bedrading of verlichting te kunnen uitsluiten. Er is geprobeerd door de caravanzaak in de buurt om de 12 volt om de CERS heen te leggen, maar dan gaat de verlichting niet aan (ik heb het vermoeden dat de 12 volt dan de transformator in verdwijnt via de uitgang). Het lijkt er dus op dat de 220 volt ingang wel omzet naar 12 volt uitgang, maar geen 12 volt ingang naar 12 volt uitgang.

Ik heb al veel topics hierover gelezen, maar dat zijn toch steeds andere problemen, dus heb ik een aantal vragen:
allereerst of iemand een aansluitschema heeft van een CERS 6 (dat van een CERS 12 is niet hetzelfde dacht ik, die heb ik wel op het forum gevonden), dan kan ik fatsoenlijk doormeten waar dit fout gaat.
Ten tweede heb ik begrepen dat die KIP CERS dingen niet mega betrouwbaar zijn. Is er een mogelijkheid tot reparatie?
Ten derde: ik zat te denken aan een work around: de 12 volt van de 2 uitgaande circuits van de CERS (zit alleen verlichting en waterpomp op) rechtstreeks aan de 12 volt van de auto te leggen met een zekering en een diode om terugloop van de stroom de CERS in te voorkomen. Zou dit misschien werken?
De laatste vraag: Is er een voordeel aan een CERS dat ik niet begrijp, want ik heb nog niet eerder gezien dat de 12 volt eerst door een transformator moet om er als 12 volt weer uit te komen, dat lijkt mij erg omslachtig. De laatste optie is de hele installatie vervangen, dat kost volgens de caravanzaak rond de 500 euri, dat vind ik erg veel geld, kan dat goedkoper?

Ik hoor graag wat jullie denken! (owh: en sorry voor mijn lange verhaal)
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Kasper

Re: Kip Kompakt 300 CERS 6 stuk?

Bericht door Kasper » do 18 apr 2019 18:17

Het enige wat in kan vinden over de Cers 6 is dit, ik weet niet of je er iets aan hebt.
Bijlagen
2019-04-18_181234 Cers 6.jpg

WvA

Re: Kip Kompakt 300 CERS 6 stuk?

Bericht door WvA » do 18 apr 2019 23:35

Vorig jaar hadden we een CER kapot van een KK37.
Deze is toen gerepareerd door: Fijko Drenten Radio-Televisie- Video Service, Vilstersestraat 1, 8152 AA Lemelerveld
Voor een zeer acceptabel bedrag.
Informeer daar eens.

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 136
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Kip Kompakt 300 CERS 6 stuk?

Bericht door cahummel » za 20 apr 2019 20:18

@borm46: dat is die uit de handleiding! Ik heb herl veel papierwerk bij de kip, originele handleiding, aankoop nota uit 1989 en de hele onderhoudsgeschiedenis sinds het begin. Deze had ik al gezien, maar toch bedankt.

Dat adres zal ik zeker eens navragen, ligt ver van Amstelveen, waar we wonen, maar voor een goede reparatie prijs rijd ik graag een stukje om. whistle.gif Ik heb al prijzen gehoord van 300 euro voor reparatie, daar heb je haast een nieuwe transformator voor!!
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Kompakt 300 CERS 6 stuk?

Bericht door Chris » za 20 apr 2019 20:38

@ cahumel.

Ik vrees dat je wat dingen door elkaar haalt.
12 volt van de auto door een transformator??? da's niet mogelijk...
Een trafo is een ding wat met wisselspanning werkt, en jou auto is gelijkspanning.
dus het verhaal van 12 volt naar 12 volt is onjuist helaas.
Maar daar schiet je niets mee op.
Wat denk ik een hele goede "truuk" is...
Sluit jou caravan eens aan op een "Known Good" 13 polige jaeger van een ANDERE auto..
En dan omgekeerd.... jou auto aan een "Known Good" caravan.
Dan weet je waar de fout inzit.
Of... rij eens naar een wat grotere caravandealer met je auto en vraag of zij jou 13 polige Jaeger aansluiting willen testen.
( mijn dealer heeft een leuke testkast speciaal daarvoor...)
Het kan n.l. ook nog in een foute autoaansluiting zitten, de permanente +12 volt moet op pen 9 zitten en de geschakelde + 12 volt voor de koelkast op pen 10.
Officieel is dan pen 13 massa voor 9 en voor de geschakelde + 12 volt van pen 10 is pen 11 de massa.
Vaak zijn trouwens de massa's allemaal doorverbonden, kan meestal zonder problemen.
Als je zeker weet dat dit goed is, dan moet je idd in de Kip gaan zoeken.
Helaas heeft KIP de schema's en printtekeningen van alle CERS afgeschermd en is hier niet aan te komen.
Maar een CERS 6 is nou niet echt "Rocket science" , iemand met kijk op elektronica kan daar vast wel wat mee.
En dan kom je vaak dingen tegen van lekkende condensatoren etc. bekende klachten.

Mocht je nog meer willen weten, of wil je dat ik jou CERS eens onderhanden neem.... dan hoor ik het wel.
Velen zijn u voorgegaan in deze reparatie's..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Volvodriver

Re: Kip Kompakt 300 CERS 6 stuk?

Bericht door Volvodriver » zo 21 apr 2019 10:56

RE.gif
En dan woon je bij wijze van spreken ook nog bij TS om de hoek. mrgreen.gif mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Kompakt 300 CERS 6 stuk?

Bericht door Chris » zo 21 apr 2019 15:42

RE.gif
Klopt Volvodriver, maar TS moet maar naar mij toekomen, ik ga er niet "op uit".
Ik heb al 2 banen... da's genoeg.
Maar helpen..... dat forumleden helpen... da's leuk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 136
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Kip Kompakt 300 CERS 6 stuk?

Bericht door cahummel » zo 21 apr 2019 20:15

@ Chris: ik kom graag een keer langs met de CERS, of is het handiger als de KIP eromheen zit?

Het ligt zeer waarschijnlijk niet aan de 13 polige stekker, hij heeft bij de caravan speciaalzaak aan zo een testkast gehangen en daar is het probleem geconstateerd. Ik heb het maar even gelaten, want wij willen volgend jaar een zonnepaneel op de kip, maar aangezien we naar Zweden willen dit jaar leek het uiteindelijk handig om de verlichting ook werkend te hebben op de auto accu, voor tijdens de overnachting op heen en terugweg, of misschien een keer wildkamperen.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Kompakt 300 CERS 6 stuk?

Bericht door Chris » zo 21 apr 2019 21:10

RE.gif

Je hebt een PB.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kip”