Kip Kompakt 300 wiellagers
Kip Kompakt 300 wiellagers
Hallo,
Ik heb net een KK300 van 1982 gekocht, en ben hem reisklaar aan het maken. nu had ik het idee dat de wiellagers nastelbaar zouden zijn, maar dit is niet het geval geloof ik?
wie kan me hiermee op weg helpen?
er staat een ALKO onderstel onder.
Oh ja, in het grote voorraam zit in het midden boven een barst die in binnen en buitenraam zit, daardoor komt er nogal wat water in het raam.
wat kan ik daar het beste aan doen? (ik heb links en rechts onderin al een klein gaatje geboord om het water eruit te laten stromen.)
m.vr.gr, Bart
Ik heb net een KK300 van 1982 gekocht, en ben hem reisklaar aan het maken. nu had ik het idee dat de wiellagers nastelbaar zouden zijn, maar dit is niet het geval geloof ik?
wie kan me hiermee op weg helpen?
er staat een ALKO onderstel onder.
Oh ja, in het grote voorraam zit in het midden boven een barst die in binnen en buitenraam zit, daardoor komt er nogal wat water in het raam.
wat kan ik daar het beste aan doen? (ik heb links en rechts onderin al een klein gaatje geboord om het water eruit te laten stromen.)
m.vr.gr, Bart
Re: Kip Kompakt 300 wiellagers
Er zijn lijmen voor perspex..
Vroeger wist ik het wel wat ik daarvoor moest gebruiken, maar dat bleek een "link' goedje te zijn...
Ik denk echter dat je in de serie van Loctite zeker een goede kunststof lijm kan vinden.
Vroeger wist ik het wel wat ik daarvoor moest gebruiken, maar dat bleek een "link' goedje te zijn...
Ik denk echter dat je in de serie van Loctite zeker een goede kunststof lijm kan vinden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Kip Kompakt 300 wiellagers
Naafkapje verwijderen.
Splitpen eruit halen.
Kroonmoer aandraaien tot ie vast zit
Dan +/- kwartslag terugdraaien (trommel moet vrij kunen draaien) splitpen er weer in (niet vergeten om de splitpen om te buigen aan beide kantenj en naafkapje er op.
Als er dan nog teveel speling op zit is het lager versleten.
Splitpen eruit halen.
Kroonmoer aandraaien tot ie vast zit
Dan +/- kwartslag terugdraaien (trommel moet vrij kunen draaien) splitpen er weer in (niet vergeten om de splitpen om te buigen aan beide kantenj en naafkapje er op.
Als er dan nog teveel speling op zit is het lager versleten.
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Kip Kompakt 300 wiellagers
RE.gif
Aanvulling.
Nastelbaar lager verwijderen oud lagervet verwijderen met poetslappen.
Spoelen en daarna voorzien van nieuw lagervet .
Dat goed tussen de kogels of tonnetjes inwerken met de hand.
En niet onbelangrijk gebruik een nieuwe splitpen.
Aanvulling.
Nastelbaar lager verwijderen oud lagervet verwijderen met poetslappen.
Spoelen en daarna voorzien van nieuw lagervet .
Dat goed tussen de kogels of tonnetjes inwerken met de hand.
En niet onbelangrijk gebruik een nieuwe splitpen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Kip Kompakt 300 wiellagers
Hallo Wim en Vip,
Ik heb vanmiddag het kapje van de as afgehaald, en kwam een boel vet tegen.
Toen ik dat allemaal afgeveegt had, zaten er twee kogellagers in waarvan de zijkanten met een plastic ring dichtgemaakt waren.
Een konisch lager heb ik al wel eens gezien, maar daar leken deze helemaal niet op.
zoals ik al zei, er zit een ALKO chassis en as onder, hebben die geen ander wiellager systeem?
grt, Bart
Ik heb vanmiddag het kapje van de as afgehaald, en kwam een boel vet tegen.
Toen ik dat allemaal afgeveegt had, zaten er twee kogellagers in waarvan de zijkanten met een plastic ring dichtgemaakt waren.
Een konisch lager heb ik al wel eens gezien, maar daar leken deze helemaal niet op.
zoals ik al zei, er zit een ALKO chassis en as onder, hebben die geen ander wiellager systeem?
grt, Bart
Re: Kip Kompakt 300 wiellagers
Alko heeft verschillende lagers
De eerste foto is van een set die nastelbaar is ( konisch )
De tweede foto is van eem cassettelager ; deze is niet nastelbaar , maar moet je vervangen ,indien versleten.
Mvg
Stef
De eerste foto is van een set die nastelbaar is ( konisch )
De tweede foto is van eem cassettelager ; deze is niet nastelbaar , maar moet je vervangen ,indien versleten.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Kip Kompakt 300 wiellagers
nee, het waren geen van beiden, dat wat erin zat leek aan de zijkant op dat cassettelager, maar dan veel smaller, en in twee verschillende maten?
Re: Kip Kompakt 300 wiellagers
Als er een splitpen in een moer met inkepingen zit voor de lagers, zijn het conische lagers.busbart schreef: ↑do 4 apr 2019 22:20Hallo Wim en Vip,
Ik heb vanmiddag het kapje van de as afgehaald, en kwam een boel vet tegen.
Toen ik dat allemaal afgeveegt had, zaten er twee kogellagers in waarvan de zijkanten met een plastic ring dichtgemaakt waren.
Een konisch lager heb ik al wel eens gezien, maar daar leken deze helemaal niet op.
zoals ik al zei, er zit een ALKO chassis en as onder, hebben die geen ander wiellager systeem?
grt, Bart
Zit er een borgmoer zonder splitpen, dan heb je niet nastelbare lagers.
Het is bij dit bouwjaar beide mogelijk.
Ook kan mogelijk de as ooit vernieuwd zijn, en niet meer de eerste montage.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kip Kompakt 300 wiellagers
Als ik dit zo hoor begin ik te twijfelen aan mezelf.
Ik heb er wel degelijk een splitpen en een kroonmoer uitgehaald???
enfin, dan zal het toch volgende week worden, dan ga ik samen met een vriend groot onderhoud doen, en waarschijnlijk ook stukken van de caravan vervangen.
dan bekijk ik het nog eens beter.
Iig zover bedankt.
Ik heb er wel degelijk een splitpen en een kroonmoer uitgehaald???
enfin, dan zal het toch volgende week worden, dan ga ik samen met een vriend groot onderhoud doen, en waarschijnlijk ook stukken van de caravan vervangen.
dan bekijk ik het nog eens beter.
Iig zover bedankt.
Re: Kip Kompakt 300 wiellagers
lagers kan wel kloppen bij mijn kip gold stream bj 1974 zaten gewone smalle lagers in met keering en een moer met splitpen .
lagers kun je er uit tikken van binnen naar buiten er staat een nummer op de zij kant
nieuwe monteren met stempel naaf monteren moer gewoon aan splitpen er in klaar niet nastelbaar.
was in de tijd dat er nog geen dubbele cassettes waren
lagers kun je er uit tikken van binnen naar buiten er staat een nummer op de zij kant
nieuwe monteren met stempel naaf monteren moer gewoon aan splitpen er in klaar niet nastelbaar.
was in de tijd dat er nog geen dubbele cassettes waren
Re: Kip Kompakt 300 wiellagers
gelukkig, ik was er al vrij zeker van, maar als je dan leest dat dat niet bestaat??? begin je toch aan jezelf te twijfelen.
dank.
grt, Bart
dank.
grt, Bart
Re: Kip Kompakt 300 wiellagers
RE.gif
De assen/lagers uit 1974 zijn anders als die vanaf 1978 en later, dus goed kijken welke je hebt.
Die keerring zit er altijd in als het losse (conische) lagers zijn.
Bij de moderne compact/cassette lagers is dit niet meer het geval.
De assen/lagers uit 1974 zijn anders als die vanaf 1978 en later, dus goed kijken welke je hebt.
Die keerring zit er altijd in als het losse (conische) lagers zijn.
Bij de moderne compact/cassette lagers is dit niet meer het geval.
Porsche + Tabbert