Led lampjes

Plaats reactie
etjenneke
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 25 apr 2016 20:12

Led lampjes

Bericht door etjenneke » vr 15 sep 2017 11:30

Goede dag,
Kunnen de halogeenlampen gewoon vervangen worden door led of moet men andere aansluitingen maken? Ik weet er niets van.
Alvast bedankt
Renault Megane Grand Tour, Bose edition, 110 pk, Kip 41 EKL, mover Truma se, Isabella luifel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Led lampjes

Bericht door Chris » vr 15 sep 2017 11:56

Kort antwoord..
Nee..

Je moet wat meer weten n.l.
Er bestaan LED lampjes die uitsluitend op gelijkspanning werken, meestal de goedkoopste.
Die werken best, maar alleen op gelijkspanning en de + op de + en de - op de -.

Weet jij of de halogeenlampen in jou caravan op gelijkspanning werken... ik denk, ben er bijna zeker van dat dit niet zo is.
Ze zullen op wisselspanning werken.
Dus..
Je moet LED lampen hebben die ook op wisselspanning werken.
Die zijn er ook, geen probleem, voor DC en AC dus.

Maar toen..
Heb je dimmers in de caravan voor de Halogeen lampen??
Dan moet je ook nog Dimbare AC-DC LED lampen hebben.
En... die dimmen meestal niet zo mooi als de halogeenlampen.\
LED is nou eenmaal een totaal ander soort lamp, heeft dus eigenlijk ook een ander soort dimmer nodig.
Maar het zal wel werken dus.... iets minder goed regelbaar, dat wel.

En.. vervang nooit 1 lampje in een armatuur voor LED, doe dan alles tegelijk.
Combineren van LED en halogeen kan bij dimmen hele rare effecten opleveren.

Kort en goed...
Het kan dus prima mits je de juiste LED lampen koopt..
Er bestaan ondertussen gelukkig ook bijna alle halogeen lampen in LED varianten dus.
Niks ombouwen, alleen wel de juiste kopen.

Groetjes en succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

etjenneke
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 25 apr 2016 20:12

Re: Led lampjes

Bericht door etjenneke » vr 15 sep 2017 13:09

Hartelijk dank
Renault Megane Grand Tour, Bose edition, 110 pk, Kip 41 EKL, mover Truma se, Isabella luifel.

koning

Re: Led lampjes

Bericht door koning » vr 15 sep 2017 17:09

k heb mijn halogeen stekerlampjes gewoon vervangen door die van de Action. Geen probleem.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Led lampjes

Bericht door Nimma » vr 15 sep 2017 21:30

TS, dat kan zeker wél als je caravan 12volt naar de lampjes stuurt.12volt halogeen kun je simpel vervangen door 12volt led. In mijn caravan is iig elk lampje 12 volt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

kip-citroen

Re: Led lampjes

Bericht door kip-citroen » zo 17 sep 2017 08:31

Bij onze Kip doen alle interieurlampen het als de auto is aangekoppeld en doet geen enkele interieurlamp het als de caravan is afgekoppeld, aan de walstroom staat op 230v als de CERS niet is ingeschakeld.
Voor zover ik weet is alles 12V qua verlichting.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Led lampjes

Bericht door WillyL » zo 17 sep 2017 09:27

Het wordt dus zaak even op het halogeenlampje te kijken. Welke spanning en wattage staat erop en indien nodig dimbaar.
Meestal is het 12V en 5, 10 of 20 W. Zoek LED lampjes met zelfde voltage. De overeenkomende Watt staat op op de LED verpakking. Kies ook een warme kleur (lage K waarde), daglichtwit is niet aangenaam ivm de warme kleur van halogeen.
In mijn caravan zijn de 2 voltage, spotjes boven het bed zijn 230 V maar in een 12 v versie heb ik de fitting nog niet gevonden. Al de andere zijn 12 V. Je merkt het dadelijk, welke branden wanneer de caravan op de auto aangesloten is en niet aan het 230 net (wanneer je geen Autark op 12 V of backupbatterij hebt).

Dat brengt me tot een ander ding waar je op moet letten.
De lampjes bestaan me veel verschillende pootjes. Zoek dus de correcte!

In sommige gevallen moet het beschermglasje verwijderd worden voorin het halogeenspotje omdat LEDje ook warm worden en die weg moet kunnen. Dat staat ook op de verpakking wanneer dat nodig is.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Led lampjes

Bericht door apejoekie » zo 17 sep 2017 09:34

Ik heb in de caravan 12v 5watt spotjes (35mm, de zogenaamde mr11) maar nu heb ik 2watt besteld en geleverd gekregen. Maar wel mooi warm wit! Besteld via de expres uit China.

Gewoon het halogeen spotje eruit en de led erin stoppen. Wat ons zeer verheugde was het verschil in temperatuur. Nu Brand je je vingers niet meer bij het verstellen van de spotjes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Led lampjes

Bericht door Stef » zo 17 sep 2017 11:16

kip-citroen schreef:Bij onze Kip doen alle interieurlampen het als de auto is aangekoppeld en doet geen enkele interieurlamp het als de caravan is afgekoppeld, aan de walstroom staat op 230v als de CERS niet is ingeschakeld.
Voor zover ik weet is alles 12V qua verlichting.

Wanneer je er een accu tussen plaatst en aansluiten , dan zal je altijd en overal stroom en licht hebben , waar je ook bent.
Tenminste als de accu niet leeg is ! thumbup.gif
Je kan er ook de moveraccu voor gebruiken

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 952
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: Led lampjes

Bericht door Tjub » zo 17 sep 2017 16:55

Kan iemand misschien zo uit het blote hoofd zeggen welke lampjes er standaard in een Chateau (Caratt) zitten. Ben vergeten te checken voordat ie de stalling inging.

Bedacht me net dat ik een keer de handleiding naar iemand had gemaild. 10w / G4 halogeen blijkbaar.
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Plaats reactie

Terug naar “Kip”