Dealer gestopt???

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Dealer gestopt???

Bericht door VIP » vr 10 jun 2016 22:13

meeder schreef:Waarom niet? De producten zijn voor een niche markt en blijkbaar loopt het best aardig momenteel.
Voor een standaard caravan zou ik ook gewoon in de buurt winkelen maar als je iets wil hebben dat net even anders is dan de rest maak ik mij niet druk om 1.5 uur naar Hoogeveen te rijden.

Er wordt ook flink geïnvesteerd in de huidige locatie om de showroom helemaal op te knappen.

Het blijft afwachten en ze moeten vooral niet proberen te concurreren met de massa eenheidsworst producten uit Duitsland en dat willen ze ook helemaal niet.

Hoe weet je dat het best aardig loopt?

Ik sluit me bij vorige posters aan, de toekomst zal het leren.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Dealer gestopt???

Bericht door meeder » vr 10 jun 2016 22:14

Tsja ik koop geen caravan als deze mij niets "doet". Het blijft toch ook een gevoelskwestie. Ik heb niets met die Duitse caravans, afgezien van een paar Eriba modellen, misschien zijn ze allemaal tot in perfectie afgewerkt maar het doet mij niets als ik er in zit en er naar kijk.
We gaan het wel zien maar voor mij maakt het niet uit om naar Hoogeveen te rijden, als ik dit soort bedragen uitgeef kan een extra ritje Hoogeveen er ook wel vanaf ;)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Dealer gestopt???

Bericht door Conradi » vr 10 jun 2016 22:14

Het kamperen heb ik van mijn ouders geleerd, en dat waren echte Kip’ers. We ooit zijn begonnen met een nieuwe Kip High-Line Model ’66. De laatste twee caravans die ze hadden waren Grey Lines, en die heb ik beiden ook aan de haak gehad thumbup.gif
Logisch dat ik dus voor m’n eigen caravan ook bij Kip ging kijken, maar daar was de lol snel vanaf: Kip is simpelweg te duur geworden. Als de caravan nou vervolgens ergens in uitblonk, nee dat kon ik niet zeggen. Voor het geld voor een High-Line kocht je bijvoorbeeld een Eriba S-klasse. De niche kon ik er niet aan ontdekken :roll:

Minder showrooms betekent onder de streep uiteindelijk minder omzet. Ten eerste kopen mensen geen caravan op afstand - uitzondering daargelaten – en rijdt niet iedereen even naar Hoogeveen. Ten tweede worden caravans veel uit de showroom verkocht: wat daar staat zijn vaak de best lopende modellen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Dealer gestopt???

Bericht door meeder » vr 10 jun 2016 22:21

Dat is dan misschien het verschil, wij kopen nooit showroom modellen. Het is veel leuker om zelf samen te stellen.
Wij zijn ook naar Heemstede en Ommen gereden voordat we onze Zambezi kochten en ja mensen vinden het ook belachelijk dat je 15000 uitgeeft voor een vouwwagen, ik heb daar niet zoveel moeite mee als het een goed product is.
Mij spreekt het ook wel aan als je een model niet dagelijks ziet rijden. Een Hobby of Fendt zie je zo vaak rijden dat is niets bijzonders meer.
Toen wij de Vision vandaag bij de stalling gebracht hadden was het toch wel leuk om wat anders te zien tussen al die witte dozen.
Maar goed, jullie weten het allemaal beter ;-)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Dealer gestopt???

Bericht door Conradi » vr 10 jun 2016 22:48

RE.gif
Ha ha, volgens mij bestaat er geen 'beter weten', verder maken we wél allemaal ander keuzes :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Dealer gestopt???

Bericht door meeder » vr 10 jun 2016 22:55

Dat klopt ;) gelukkig wel, anders werd het zo'n saai beeld op de weg en op de camping.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dealer gestopt???

Bericht door Micky » za 11 jun 2016 01:54

meeder schreef:Dat is dan misschien het verschil, wij kopen nooit showroom modellen. Het is veel leuker om zelf samen te stellen.
Wij zijn ook naar Heemstede en Ommen gereden voordat we onze Zambezi kochten en ja mensen vinden het ook belachelijk dat je 15000 uitgeeft voor een vouwwagen, ik heb daar niet zoveel moeite mee als het een goed product is.
Mij spreekt het ook wel aan als je een model niet dagelijks ziet rijden. Een Hobby of Fendt zie je zo vaak rijden dat is niets bijzonders meer.
Toen wij de Vision vandaag bij de stalling gebracht hadden was het toch wel leuk om wat anders te zien tussen al die witte dozen.
Maar goed, jullie weten het allemaal beter ;-)
Ik zie het ook zoals jij, en als er 1 onderscheidend is op dit moment dan is het juist wel Kip, ook al zeg ik eerlijk dat ik zeer waarschijnlijk geen nieuwe Kip zal kopen, er zijn anderen die meer bieden wat ik zoek, maar dat neemt niet weg dat ik hun manier van marktbewerking goed snap.

En het verhaal van de toekomst zal het uitwijzen, vind ik vreemd, er is geen fabrikant die weet wat nu de beste manier is, hele dealers vallen om, incl. de fabrikanten, dus of je nu een netwerk hebt of niet, zegt helemaal niets meer tegenwoordig. Verder zijn er ook tenten ateliers waar je helemaal heen moet rijden om een tent te kopen, die draaien ook al heel lang gewoon door whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Dealer gestopt???

Bericht door RogerS » za 11 jun 2016 04:45

De Kip Shelter vind ik toch echt wel onderscheidend van de andere caravans.
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Dealer gestopt???

Bericht door VIP » za 11 jun 2016 06:15

Alles in ons leven en wat we doen en kopen is emotie.

En zo is dat ook bij het kopen van een auto of caravan.

Dat er dealers v an zowel auto's en caravans omvallen klopt.

Ik respecteer ieders keuze, en als Meeder schrijft dat anderen het beter weten prima, echter gun ik het bestaan van KIP.

Maar om nu KIP als voorbeeld te nemen ben ik zeer benieuwd hoe zij kunnen overleven in de huidige mark en werkwijze.

Ze kunnen qua prijs en aantallen geen vuist maken bij toeleveranciers, z hebben geen dealer netwerk meer waar passanten en dealer een deal sluiten.

(Door de dealer er tussen uit te halen kunnen ze eventueel de marge van de dealer er tussenuit halen en zodoende de prijs laten zakken).

Blijven de echte liefhebbers over die de moeite willen nemen om naar Hoogeveen te rijden.

Eenmaal in Hoogeveen aangekomen vallen ze om van het prijsniveau wat maar dan nog maar voor een kleine doelgroep haalbaar is.

Zoals geschreven de toekomst zal het leren, en ik hoop werkelijk dat KIP een eigen plaats op de markt kan behouden.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Dealer gestopt???

Bericht door meeder » za 11 jun 2016 07:13

Maar dan neem ik de vouwwagens toch weer als voorbeeld. Aart Kok en Holtkamper overleven toch ook met prijzen die 2 tot 3x zo hoog liggen dan van merken die je "op elke hoek van de straat kunt kopen". Een standaard Jamet kost rond de €7000, een Zambezi of Holtkamper kost je snel €15000 tot €20000.

Terug naar de caravans, als ik kijk naar een caravan zoals wij die zochten, niet te breed en lang en hoog maar wel met een vast bed en een fatsoenlijke stahoogte. Je komt dus bij een hefdak uit. Dan blijft er niet veel over, en voor een Eriba Touring of Eriba Feeling betaal je al snel net zo veel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Dealer gestopt???

Bericht door Jan van Vijven » za 11 jun 2016 08:26

Ik vraag me iets af: hoeveel van die dingen moet je verkopen om een fatsoenlijke boterham voor alle medewerkers te garanderen? En dan heb ik het nog niet eens over de vaste kosten van de gebouwen enz.....
Zijn ze echt zo speciaal? Of zijn ze gewoon duurder omdat er anders geen kaas op de boterham kan?

Over smaak valt niet te twisten, maar het blijft een piepschuimen hok die blijkbaar iets duurder is zonder enige vorm van extra service, eerder minder, de meeste moeten immers ver rijden voor normaal onderhoud!
Ik ben voorzichtig aan het rondkijken voor een volgende trekker, bij de ietwat exclusievere modellen waar dus ook wat minder dealers van zijn is er tenminste een haal en breng service.

Kip moet zorgen dat het 'echt' exclusief wordt, met de nodige service dus, anders zie ik het somber in.....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Dealer gestopt???

Bericht door meeder » za 11 jun 2016 09:04

Service kan gewoon door het hele land. Er zijn genoeg service punten. Die van ons kan gewoon op 15km afstand voor het onderhoud en de controles op vocht.

Er werkt volgens mij nog geen 50 man bij Kip maar inderdaad kan je dan wel uitrekenen wat je moet omzetten. Ze zijn ook aan het kijken naar andere producten voor extra omzet.

We gaan het zien, ik hoop dat ze er over 5 jaar nog zijn maar er zijn ook wel grotere fabrieken omgevallen. Ze zijn na de overname door Boedelbak een andere weg aan het in slaan, dat zie je onder andere in het gamma. Momenteel 3 hefdak modellen en ze zijn bezig met een nieuwe grayline.

De Shelter doet het goed bij tentkampeerders die wat anders willen en de Kompakt is een model dat je ook redelijk veel ziet als je er op let. De Vision zit daar weer net boven en voorziet in bijvoorbeeld een vast bed.

Wat ik zelf wel leuk vind om te zien is dat ze toch wel wat dingen standaard doen die bij andere merken niet standaard blijken te zijn. Als je een mover neemt dan werkt die standaard ook direct als boordaccu en de 12V voeding is direct een impulslader voor de boordaccu die ook zorgt voor het automatisch schakelen tussen 12V en 230V. Ik zie hier op het forum mensen ingewikkeld doen met schakelaars en stekkerdozen op de dissel bijvoorbeeld.

Bij welk ander merk kan je als consument direct met de fabriek overleggen over bepaalde aanpassingen?

De caravanmarkt is misschien wel erg conservatief en misschien wil de gemiddelde caravankoper wel een product waar er nog een paar duizend van rondrijden in exact dezelfde uitvoering. Uit hoeveel exterieur kleuren kan je kiezen bij de gemiddelde caravan? Heb je daar ook de keuze in welke kleur je de kunststofdelen wil hebben? Ja, dat kost allemaal geld maar als je het er voor over hebt kan je een plaatje van een caravan neerzetten.
Heb je het er niet voor over dan is het niet voor jou bedoeld.

Wij zijn in ieder geval blij dat er nog iets te koop is dat niet op elke straathoek te vinden is. Wij zijn misschien ook niet de standaard kampeerders die als kuddedieren naar zuid Frankrijk rijden en daar het liefste tussen zoveel mogelijk andere gele kentekens staan. Om die reden hadden wij hier voor een Zambezi vouwwagen. Ook daar zijn we mee voor gek verklaard met teksen als "voor die €15000 kan je ook een caravan kopen", ja dat klopt maar wij wilden toen geen caravan.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dealer gestopt???

Bericht door Daphne » za 11 jun 2016 09:24

RE.gif

Geniet gewoon lekker van je caravan thumbup.gif En de rest heeft toch een mooi object om naar te kijken knipoog.gif
Wij hebben heel even naar een Kip gekeken, net als naar andere merken. Wij zoeken meer de luxe en comfort in een caravan met een goede kwaliteit/prijs verhouding en kijken niet naar het exclusieve of onderscheidende karakter. Wij maken veel (het hele jaar door) gebruik van de caravan en vinden het belangrijk een dealer in de buurt te hebben. Heb vroeger eens een caravan op een beurs gekocht bij een dealer die 200 km van onze woonplaats zat. Om voor garantiezaken, die toch al ergernis veroorzaken, 200 km te rijden (en terug) word je niet blij.

De "standaard" zaken op de Kip heb je natuurlijk betaald. Het door jou genoemde 12V pakket is op vrijwel elk ander merk caravan te koop, een vinkje op het bestelformulier is voldoende. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan, terwijl de keren dat je het nodig hebt voor velen de prijs niet rechtvaardigt. Een contactdoos op de dissel voor hetzelfde kunstje is dan geen gedoe. Waar laat je normaal de stekker als je 'm uit de auto haalt? Precies, in de houder op de dissel. In een contactdoos op de dissel steken is net zoveel moeite. :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Volvodriver

Re: Dealer gestopt???

Bericht door Volvodriver » za 11 jun 2016 10:37

Ik denk er wat alles betreft net zo over als Meeder. En wat velen van de Hobby rijders vergeten, en wat Meeder al aanstipte. Er zijn over het hele land verspreid nog een aantal Service dealers. Die weliswaar niet verkopen maar wel geautoriseerd zijn voor onderhoud.

En ook ik moet met mijn caravan een heel eind rijden (zelfs veel meer dan Meeder) om bij een geautoriseerd dealer te komen voor onderhoud. Dat heb je nu eenmaal met "unieke" caravans. cool.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dealer gestopt???

Bericht door Daphne » za 11 jun 2016 11:08

RE.gif

Doen de servicepunten ook garantiezaken? Met een gebruikte caravan kun je overal terecht als je betaalt, maar hoe zit het met de zaken die je als klant niet hoeft te betalen?

En ik begrijp de keuze wel hoor. Als je iets apart wil, dan moet je daarvoor betalen en moeite doen. Ben je meer van het praktische en is de caravan alleen een middel om in te verblijven dan is met de meute meedoen een voordelige keuze. Dat wil niet zeggen dat je dan ook met de "kudde" naar zuid-Frankrijk rijdt en tussen de gele kentekens wil staan :lol:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Volvodriver

Re: Dealer gestopt???

Bericht door Volvodriver » za 11 jun 2016 11:12

RE.gif
Yep Servicepunten zijn Kip gecertificeerd en moeten dus ook de garantiezaken afhandelen. Dat gaat in overleg met Hoogeveen.
Hoe dat in de praktijk gaat moet nog blijken. Dat is echter de achterliggende gedachte.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dealer gestopt???

Bericht door Daphne » za 11 jun 2016 11:19

RE.gif

Kijk dat is toch mooi. thumbup.gif Niet dat ik dan wel een Kip zou willen :lol: maar voor degene die het overwegen is het dan maar 1 ritje naar Hoogeveen, de deal sluiten, ritje 2 caravan ophalen en klaar. :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dealer gestopt???

Bericht door Micky » za 11 jun 2016 12:45

Kip op alle vlakken onderscheidend mrgreen.gif en het zou juist wel eens kunnen betekenen dat dit een sterke formule is ipv een zwakke en wil je er niet voor rijden, dan koop je gewoon een merk wat wel bij je past, dat geeft niet en zoals ik al schreef, dat zie je bij de voortenten ook.
Je kunt ook een Fortex tent bij de dealer kopen, maar gebeurd bijna nooit, gewoon omdat de dealer er teveel voor moet doen, ze verkopen dan liever een standaard tent die ze zo even in de caravan kunnen gooien als hij wordt afgeleverd, ook niets mis mee, ieder krijgt wat hij wil.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dealer gestopt???

Bericht door PD » za 11 jun 2016 12:47

Volvodriver schreef:En ook ik moet met mijn caravan een heel eind rijden (zelfs veel meer dan Meeder) om bij een geautoriseerd dealer te komen voor onderhoud. Dat heb je nu eenmaal met "unieke" caravans. cool.gif
De vergelijking met scandinavische caravans gaat vanzelfsprekend compleet mank :( want die hebben wél een gedegen thuismarkt met volledige modellenlijnen en die beperkte aanschaf in bijv. NL is voor de fabriek dan voornamelijk een extraatje waarvan ze niet hoeven te bestaan thumbup.gif

Bovendien is niet elke minder verkochte caravan meteen "exclusief" of "onderscheidend" knipoog.gif

Nogmaals....... De toekomst zal... mrgreen.gif Ik gun NL echt wel een eigen fabrikaat hoor :lol: Hopelijk blijft de KIP eieren leggen thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Dealer gestopt???

Bericht door Conradi » za 11 jun 2016 13:52

RE.gif
Zo is het, en ik hoop ook dat het goed met Kip gaat thumbup.gif

Maar dat zal lastig worden, want een echte niche is het niet. In vergelijk met de vouwwagens is de caravanmarkt veel competitiever. Eriba, T@b, Adria, Rapido, Knaus en ga zo maar door, vissen met modellen naar dezelfde klanten.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Dealer gestopt???

Bericht door VIP » za 11 jun 2016 16:31

meeder schreef:uit hoeveel exterieur kleuren kan je kiezen bij de gemiddelde caravan? Heb je daar ook de keuze in welke kleur je de kunststofdelen wil hebben? Ja, dat kost allemaal geld maar als je het er voor over hebt kan je een plaatje van een caravan neerzetten..
Kost inderdaad een paar euros, om precies te zijn ruim 3.000,-

en dan ook nog een kleine 800,- voor een kachel moeten neertellen awhoea.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dealer gestopt???

Bericht door Micky » za 11 jun 2016 16:38

RE.gif

Op zo'n manier benaderen heeft helemaal geen nut, jij geeft je geld aan auto's en brandstof uit, een ander aan een Kip caravan met opties waar jij om moet lachen, ieder zijn ding toch knipoog.gif
Het gaat om de totaal prijs en of die bij je past, een onderdeel los betalen maakt dan helemaal niets uit.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Dealer gestopt???

Bericht door Conradi » za 11 jun 2016 17:22

Niet alleen Kip biedt kleuren aan, Adria doet hetzelfde met de 4Four, die kun je hier samenstellen. Bij de Knaus Eurostar is de zijwand digitaal geprint. Bij de introductie werd verteld dat in de toekomst mensen hun eigen motief konden printen, maar ik heb er nog niets van gezien. Natuurlijk wel een ander publiek. Als je wilt, dat zie soms voor promotietours, kun je iedere caravan elke kleur of print geven door 'm te wrappen met folie zoals dat ook bij auto's wordt gedaan.

Alleen, wie wil dat? Het ziet er allemaal prachtig uit, maar eigenlijk voor een ander. Want wat blijkt? Zodra mensen een keuze moeten maken slaat de twijfel toe: is het wel praktisch, is het over 5 jaar ook nog mooi, kan 'ie straks wel verkocht/ingeruild worden, wat te doen bij schade? En dan is wit toch wel erg praktisch en risicoloos :wink:
Dat blijkt overal zo te werken. De Lancia Ypsilon is te koop geweest in meer dan 100 kleuren, alleen wisten kopers geen keus meer te maken....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Dealer gestopt???

Bericht door VIP » za 11 jun 2016 17:54

Micky schreef:RE.gif

Op zo'n manier benaderen heeft helemaal geen nut, jij geeft je geld aan auto's en brandstof uit, een ander aan een Kip caravan met opties waar jij om moet lachen, ieder zijn ding toch knipoog.gif
Het gaat om de totaal prijs en of die bij je past, een onderdeel los betalen maakt dan helemaal niets uit.
Ik relativeer alles, maar 800 ,- voor een kachel moeten neertellen anno 2016 scratch.gif is niet meer van deze tijd.

En die 3.000,- moet ieder voor zich bepalen, bij Burstner kon je ook tegen meerpijs de exterieur kleur kiezen, wie wil moet dat gewoon doen niets mis mee.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dealer gestopt???

Bericht door Micky » za 11 jun 2016 18:04

RE.gif

800 voor een kachel, of juist wel van deze tijd, vroeger werd het standaard geplaatst en het halve forum hier durft de kachel niet te gebruiken, of hebben hem nooit nodig, ik zie het dus als meedenken met de klant, nogmaals, vind je hem te duur koop je wat anders, maar 800 is nog altijd minder dan de helft van een airco die de halve wereld wel gewoon aanschaft en normaal vind dat dit zoveel kost mrgreen.gif alles is maar relatief.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kip”