Home-Car - stand van zaken?

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Home-Car - stand van zaken?

Bericht door Asterix » zo 24 feb 2008 17:29

Home-Car - stand van zaken?

Vandaag zagen we een mooie home-car caravan staan, model 2007, op een beurs.

Thuisgekomen op het net op zoek gegaan naar een website van Home-car, maar die bestaat niet meer.
Nu is mijn vraag, is Home-car ondertussen failliet of iets dergelijks?
Zijn dit degelijke caravans? Oorsprong?

[Edit Stef: reclame verwijderd]

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 24 feb 2008 18:04

Je had van mij die vette reclame wel weg kunnen laten.

Verder: Homecar is failliet en wie meer wil weten, googlet zich suf, wij dus ook.
Er was wat nieuws over een doorstart, maar daar heb ik later nooit meer iets van gehoord.

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Asterix » zo 24 feb 2008 18:39

*Peter* schreef:Je had van mij die vette reclame wel weg kunnen laten.
Sorry daarvoor,
had het niet echt door, had ctrl - A en plakken gedaan,
En had er verder niet bij stilgestaan.
:oops:

Renault Chateau

Bericht door Renault Chateau » zo 24 feb 2008 19:29

Hoi Asterix,

De laatste berichten over Home-Car:
Er zijn plannen om dit najaar enkel modellen gebouwd door Kip Nederland uit te laten komen. Of dat ook zo zal zijn moet de praktijk uitwijzen. Maar aan een model 2007 of 2008 uit de Belgische fabriek zul je nooit een miskoop hebben.

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Asterix » zo 24 feb 2008 19:38

Maar de garantie zal vermoedelijk wel een probleem zijn.

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 24 feb 2008 21:22

Je leverancier zal je garantie moeten geven. Nu zal dat in de praktijk wel meevallen, behalve bij merkgebonden zaken als een achterlicht of een disselklep. Voor aanschaf dus even goed doorvragen naar dit soort zaken!

Renault Chateau

Bericht door Renault Chateau » zo 24 feb 2008 22:07

Garantie is geen probleem.
De Chateau, Home-Car, Beyerland en Delta dealers hebben via de Bovag 2 jaar garantie afgesloten bij een verzekeringsmaatschappij

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 25 feb 2008 00:10

Dat is onzin! (IMHO) Merkgebonden onderdelen worden nog geleverd, zolang ze in voorraad zijn, daarna heb je gewoon pech door overmacht.
Die tweejarige garantie kan dus nooit verder gaan dan de voorraad en geldt verder voor de standaarddingen die overal te koop zijn.

Als we opnieuw een disselklep als voorbeeld nemen:
Als ze op zijn, kun je niet van een leverancier verwachten, dat dit ding volledig nagemaakt gaat worden, alleen omdat de fabriek failliet is...

Maar misschien heb ik het mis, was het niet JanW, die veel van dit soort juristerij weet?

Overigens zou ik de gok nemen en zo'n caravan gewoon kopen... ;-)

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » ma 25 feb 2008 10:26

*Peter* schreef: (....)
Merkgebonden onderdelen worden nog geleverd, zolang ze in voorraad zijn, daarna heb je gewoon pech door overmacht.
Die tweejarige garantie kan dus nooit verder gaan dan de voorraad en geldt verder voor de standaarddingen die overal te koop zijn.
In principe geldt natuurlijk de "gewone" fabrieksgarantie, wat in principe niets méér is dan de gewone leveranciersgarantie met een 100% backup van de fabrikant. Maar als "de" fabriek niet meer bestaat -of feitelijk niet meer bestaat, zoals bij een faillissement met een gestaakte productie terwijl de curator druk doende is de boedel te gelde te maken- is het begrip "fabrieksgarantie" verworden tot de spreekwoordelijke wassen neus.

Je valt dan gewoon terug op de garantie die door de leverancier (de caravandealer of caravanhandelaar) is verstrekt. Zolang het gaat om arbeidsloon of om spullen die gewoon via de groothandel/grosier te verkrijgen zijn (niet "merkspecifiek" dus), ontstaan er geen grote problemen (dat gaat trouwens om best véél zaken, hoor: denk aan koelkast, ramen, dakluiken, toilet, sanitairmeubilair, bedframes, matrassen, verlichtigsarmaturen, combirollo's, de kachel, de omvormer, het chassis, de velgen et cetera. Dat soort zaken komt "gewoon" van toeleveranciers).
*Peter* schreef:Als we opnieuw een disselklep als voorbeeld nemen:
Als ze op zijn, kun je niet van een leverancier verwachten, dat dit ding volledig nagemaakt gaat worden, alleen omdat de fabriek failliet is...
Volledig mee eens.
Het begrip "disselkleppen" kan nog uitgebreid worden met zaken als zijwanden, daken, voor- en achterfronten, meubelpanelen, bestickeringen et cetera et cetera.

"Op is op" luidt dan het credo. Maar -niet direct getreurd: er zijn legio voorbeelden dat bij faillisementen juist dìt soort items worden opgekocht door bedrijven die daarmee een aardige voorraad (soms zelfs voor járen!) plegen aan te leggen. Een dealer (of de particulier zelf) kan dan daaruit putten. De prijzen zijn soms niet mals -maar da's een kwestie van vraag & aanbod.
*Peter* schreef: Maar misschien heb ik het mis, was het niet JanW, die veel van dit soort juristerij weet?
Niet alles, maar een beetje :wink:
*Peter* schreef:Overigens zou ik de gok nemen en zo'n caravan gewoon kopen... ;-)
Ik ook -mits de prijs scherp is èn het om een beetje courant model gaat.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » di 26 feb 2008 23:29

Er zijn bedrijven, die in gevallen als bij de Tirus groep, de mallen voor bv. voorfronten, achterfronten en disseldeksel en alles wat met polyester en kunststof gieten en persen temaken heeft opkopen. Daar kunnen dealers en caravan schadeherselbedrijven terecht voor deze onderdelen. Ik weet wel dat er een flinke prijskaart aan kan hangen als je bv. een nieuw voorfront nodig hebt. Een totalloos verklaring hangt bv. vaak samen met de staat van het voorfront. Daken en zijkanten (incl stripping e.d) komen zo van de grote rol en worden bij de schadeherselbedrijven op maat geknipt. Alle onderdelen van elke caravan zijn dus nog tot in lengte van jaren leverbaar.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Tanner

Bericht door Tanner » wo 27 feb 2008 13:53

Dit heb ik laatst gevonden op de site van de curator



faillissement CHATEAU CARAVANS
Bosstraat 127 te Hamont

PARTICULIERE VERKOOP 15 & 16 maart : 10-17 u

korting
model 2008 : -25%
model 2007 : -35%
model 2006 : -45%

Meer dan 500 nieuwe caravans en 13 nieuwe motorhomes in div. uitvoering.
Alle caravans worden verkocht zonder garantie en met Belgisch gelijkvormigheidsattest

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » wo 27 feb 2008 14:16

Kooiton schreef:Er zijn bedrijven, die in gevallen als bij de Tirus groep, de mallen voor bv. voorfronten, achterfronten en disseldeksel en alles wat met polyester en kunststof gieten en persen temaken heeft opkopen. Daar kunnen dealers en caravan schadeherselbedrijven terecht voor deze onderdelen. Ik weet wel dat er een flinke prijskaart aan kan hangen als je bv. een nieuw voorfront nodig hebt. Een totalloos verklaring hangt bv. vaak samen met de staat van het voorfront.
Geheel mee eens; zie mijn eerdere posting.
Een specifiek gietstukje maken -laat staan één geheel voorfront, zal dan doorgaans ook in de papieren lopen....
En daar sta je dan als consument in 2010 met aanrijschade aan je 2007'er Home-Car waarbij het fraaie voorfront beschadigd is...
Kooiton schreef:Daken en zijkanten (incl stripping e.d) komen zo van de grote rol en worden bij de schadeherselbedrijven op maat geknipt. Alle onderdelen van elke caravan zijn dus nog tot in lengte van jaren leverbaar.
Gedeeltelijk mee eens: aluminium hamserslag profiel is en blijft nueenmaal aluminium hamerslagprofiel. Alleen dat van die striping is natuurlijk een eindige zaak -"op is op", of met moet tegen redelijke prijzen te spuiten zijn....

Conclusie: een product kopen van een fabrikant die niet meer bestaat houdt nu eenmaal een zeker risico in....
Het blijft altijd een afweging en risico-inschatting.
'T is helaas niet anders :cry:

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Caravanner

Bericht door Caravanner » wo 27 feb 2008 22:11

Tanner,

Als ik me niet vergis zaten er ook caravans bij die nog niet afleverings klaar waren.
Dit uit een eerder bericht van de curator.

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » wo 27 feb 2008 22:34

We dwalen wel wat af Jan, maar toch nog even.
In 2002 hadden wij schade aan onze Beyerland Sprinter (1996). De gehele linker zijde moest van voor naar achteren vervangen worden. Ik heb mij toen door de hersteller laten vertellen dat hij al dit soort onderdelen bij een bedrijf in Rotterdam besteld. Daar komt het van een grote rol aluminium hamerslag in een van de standaard caravan kleuren. De hersteller besteld het aantal meters wat hij nodig heeft en geeft ook alle benodigde gegevens van de caravan op. In Rotterdam wordt dan de benodigde stripping erop geprint en vervolgens wordt het vrachtje in een grote kartonnen koker naar de hersteller verstuurt. Het enige wat ik met eigen ogen heb gezien waren enkele kartonnen kokers waar je een volwassen mens gemakkelijk in kwijt kan. Het verhaal wat de hersteller vertelde over het printen van de stripping leek mij niet geheel onaannemelijk. Als ik hem weer spreek zal ik toch eens vragen hoelang hij denkt dat bepaalde stripping van caravan leverbaar blijven. Mij lijkt het een gevalletje software in een grote computer gestuurde printmachine, en dus nog lang leverbaar.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » wo 27 feb 2008 23:07

effe totaal off-topic,
@Kooiton, ik kan je uit ervaring vertellen dat dit zeker niet geprint is, maar gespoten, een andere oplossing is het plakken van de stryping in de gewenste kleur.

Wat betreft de tirus merken chateau en home car heb ik sinds december al verschillende logo's moeten maken voor caravan dealers.
Oh ja en vlakbed printing (want daar praat je over als je op de alu plaat zou willen printen) is ook een van mijn dagelijkse bezigheden zodoende dat ik met bijna zekerheid kan zeggen dat dit A/nagenoeg vanwege hechting niet mogelijk is B/ je nooit de volle kleur kunt halen welke met spuiten wel mogelijk is C/ omdat het enige wat een beetje hecht met uv inkten wordt geprint en deze absoluut niet vloeien.(dit vanwege het meteen na het printen curen van de inkt dmv een uv lamp)
buiten dit wil geen 1 printeroperator cq eigenaar dit soort materiaal op zijn printer hebben
Laatst gewijzigd door JohnDoe op do 28 feb 2008 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.

gastjw

Bericht door gastjw » wo 27 feb 2008 23:54

Allemaal tot je dienst, maar het ging er toch om of die striping, teksten of wat er ook op moet komen, nog tot in lengte van jaren verkrijgbaar zouden zijn.
Of dat nu geprint, gespoten, geplakt of gespuugd wordt (met alle respect voor Signmaker :lol: ) maakt toch niet uit?
Wat dat betreft ben ik het toch wel met de strekking van Kooitons stelling eens. Die 'liegt' dan ook maar in commissie, zoals dat heet.

Maar terug naar de vraag. Signmaker, zou je verwachten dat de bestaande routine gewoon doorgaat? Of zijn er bijv. nog auteursrechten die gerespecteerd moeten worden?

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » do 28 feb 2008 01:25

Met alle respect jasper, ik vind dat kooiton niet liegt in commissie, maar ons verteld wat er hem is verteld :D (klinkt iets vriendelijker :wink: )

Verder ben ik het ook met u eens dat het niet uitmaakt voor de consument hoe het er opkomt, als het er maar opstaat (maar aub niet opspugen:lol: :lol: )

Zover ik tot nu toe heb kunnen nagaan is er geen conflict ivm de auteursrechten. Bijv. wij hebben diverse logo's van caravan merken geproduceerd in opdracht van dealers, welke dit (in zover mogelijk)nog hebben nagevraagd bij de contacten die zij hebben.

In de wereld van auteursrechten ben ik (gelukkig) niet helemaal thuis maar zolang je voor hetzelfde doel als waar het in orgine voor bestemd cq ontworpen was produceert is er in mijn ogen weinig aan de hand.
Indien ik het logo ergens verrander wat voor een leek nauwelijks zichtbaar is, door bijv. een dealer logo in het klein op te nemen in het caravan logo, is het ontwerp verranderd waardoor dan in de reclamewereld automatisch het auteursrecht weer bij mij ligt.

Nu terug On-topic,
Ik weet haast zeker dat wat betreft de logo's, stryping en wat daarmee te maken heeft dit nog tot in lengte van jaren gemaakt kan worden.
Anders wordt het met de fronten van desbetreffende caravans, als hiervan de voorraad op is denk ik dat dat voorbij is, andere producten op de caravans zijn standaart aangeleverde producten (lampen,koelkast,boiler,as,chassis etc.etc)

dus als je nu graag een chateau, home-car, delta wilt kopen, en de korting is aantrekkelijk zou het mij niet tegenhouden.

Kijk laten we wel zijn ga eens voor een caravan van pakweg 10 jaar oud eens proberen aan model gerelateerde nieuwe spullen te komen, van nog bestaande merken....99% kans dat het je niet lukt. dus waarom dan geen home-car of chateau aanschaffen ???

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » do 28 feb 2008 10:45

Als reactie op de vraag
Volgens mij worden in GB nog steeds caravans als Chauteau - Homecar - Delta gebouwd door Lunar ltd. De laatste geruchten warendat zij ala Kip zelfstandig zijn doorgegaan.
Dit zou kunnen betekenen dat de specifieke delen als front ed door hen geleverd kunnen worden.

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » do 28 feb 2008 11:55

Idd,helaas op dit moment nog geen home-car zie Lunar ltd
en een citaat uit hun nieuwsbrief;
Caravans within the Lunar stable include Zenith, Ariva, Stellar, Quasar, Lexon and the luxury Clubman and Delta ranges.
Motorhomes include the Xstar, Telstar Fivestar, Moonstar, Goldstar and the luxury Roadstar range.

The company also imports touring caravans and motor homes from its sister companies and will shortly be making announcements with respects to its plans for these brands for the future. (bron lunar ltd)

Het enige wat ik wel meende te zien dat de modellen afwijkend waren, maar ik kan me natuurlijk vergissen :wink:

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » do 28 feb 2008 22:57

Signmaker, als ik op jouw link ga kijken krijg ik weer hoop dat de naam Chateau toch niet van het toneel verdwijnt.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » do 28 feb 2008 22:59

kooiton, Ik hoop van harte dat deze niet van het toneel verdwijnt zou gewoon zonde zijn ,maar ik hoop ook dat home-car blijft, heb er aan mijn beide home-car's veel plezier gehad en nooit geen enkel probleem

Gebruikersavatar
Roland W.V.A. van Os
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 1 apr 2007 15:14
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Roland W.V.A. van Os » za 1 mar 2008 21:13

Toch blijft het altijd ''zwaar klote'' (sorry dat ik me zo uitdruk).

Enkele jaren geleden een nieuwe HomeCar 39TZF aangeschaft, en nu dus dit ''geintje'' weer.

Je zit toch altijd wel eens met een schade-gevalletje na verloop van tijd/jaren. En waar haal je dan (bijvoorbeeld) een nieuwe disselklep vandaan, of een ander onderdeel op-maat-gemaakt????

Overigens ben ik zeer gelukkig en tevreden met mijn HomeCar hoor. Laat daar aub geen enkele twijfel over bestaan.
Ford MONDEO en HOME-CAR RACER 39 TZF

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » di 4 mar 2008 13:17

Tanner schreef:Dit heb ik laatst gevonden op de site van de curator



faillissement CHATEAU CARAVANS
Bosstraat 127 te Hamont

PARTICULIERE VERKOOP 15 & 16 maart : 10-17 u

korting
model 2008 : -25%
model 2007 : -35%
model 2006 : -45%

Meer dan 500 nieuwe caravans en 13 nieuwe motorhomes in div. uitvoering.
Alle caravans worden verkocht zonder garantie en met Belgisch gelijkvormigheidsattest
Je kunt op de volgende site online al op caravans inschrijven. Als hier geen extra kosten bijkomen, heb je een nieuwe caravan voor een "koopje" http://www.moyersoen.be/moyersoen/stati ... meset.html?
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » di 4 mar 2008 14:26

Koopje????
Een caravan zonder garantie , die je zelf moet invoeren en waar geen back-up van een dealer is voor eventuele problemen. :?

Ad je bent al snel tevreden.

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 4 mar 2008 14:39

En nog erger kijk eens goed naar de prijzen.....
home-car 49 kmu was in november (op de dag van de sluiting)nog +/- 15500,00 en staat nu zonder korting in de prijslijst voor 17250.00

inderdaad koopjes pffffffffffffffffffff :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Home-car/ Home-star”