Conformiteitsverklaring Home-car

Plaats reactie
EvS
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 jan 2018 14:35

Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door EvS » di 9 jan 2018 16:07

Ik ben woonachtig in Frankrijk en heb onlangs een Home-Car caravan uit 2000 in Nederland gekocht. Voor de invoer in Frankrijk heb ik een conformiteitsverklaring nodig. Ik heb al van alles geprobeerd (waaronder het benaderen van Kip-Caravans, waar Home-Car -nu met de naam Home-Star- onder valt), maar helaas zonder succes. Heeft iemand een idee hoe ik aan zo'n conformiteitsverklaring kan komen? Bij voorbaat hartelijk dank.

Volvodriver

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door Volvodriver » di 9 jan 2018 16:24

RE.gif
Die krijg je niet meer helaas. En toevallig weet ik dat je dan, ondanks het kenteken, deze caravan daardoor niet meer in Frankrijk geïmporteerd krijgt. Er moet zoveel aangepast gaan worden dat het ondoenlijk wordt. Helaas.

Ik ken toevallig twee gevallen waarbij het niet gelukt is om de caravans op Frans kenteken te krijgen. Waarvan één caravan toen nog geen jaar oud was.
Je doet er beter aan de Home Car weer te verkopen in Nederland en een Frans gekentekende caravan te kopen.
Laatst gewijzigd door Volvodriver op di 9 jan 2018 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door p_vingerhoets » di 9 jan 2018 16:26

Lang leve 1 europa
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

EvS
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 jan 2018 14:35

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door EvS » di 9 jan 2018 16:33

zulke berichten had ik helaas idd al op internet gezien, maar wil mijn Home-car toch echt niet kwijt, dus mochten er mensen zijn met andere suggesties/oplossingen dan de caravan te verkopen, dan houd ik mij aanbevolen!

Volvodriver

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door Volvodriver » di 9 jan 2018 16:40

RE.gif
De enige oplossing is dan de caravan Nederlands te laten en er voor te zorgen dat jou autoverzekering van je Frans gekentekende auto eventuele schade veroorzaakt door de getrokken caravan dekt. Dat zal echter gezien de Franse bureaucratie (niet voor niets een Frans woord) ook moeilijk worden.

Je krijgt de caravan echt niet op kenteken in Frankrijk. Een van bovengenoemde personen die ik ken heeft het meer dan een jaar volgehouden maar die heeft ook de handdoek in de ring gegooid en een Franse caravan gekocht.

EvS
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 jan 2018 14:35

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door EvS » di 9 jan 2018 17:07

Aan deze optie hebben we zelf idd ook gedacht. We hebben er geen enkel probleem mee om hem op Ndls kenteken te laten, maar het moet verzekeringstechnisch dus wel kunnen. Het is overigens volgens ons met heel veel moeite en kosten dmv een keuring in Frankrijk wel mogelijk om hem in te voeren, maar ik lees verhalen van kosten tussen de 500 - 800 euro en diverse keuringen....

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door eurotrotter » di 9 jan 2018 19:42

EvS schreef:zulke berichten had ik helaas idd al op internet gezien, maar wil mijn Home-car toch echt niet kwijt, dus mochten er mensen zijn met andere suggesties/oplossingen dan de caravan te verkopen, dan houd ik mij aanbevolen!
Je kunt je caravan toch op Nederlands kenteken laten en op naam van een in Nederland woonachtig persoon zetten.
enige wat je evt nodig hebt is een leen/huurovereenkomst tussen jou en de persoon op wiens naam de caravan staat.
Verzekeringstechnisch is daar geen enkele hindernis m.i. in het beroepsgoederen vervoer rijdt half europa met Nederlands gekentekende opleggers
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

luc werkx
Berichten: 23
Lid geworden op: do 25 feb 2016 22:40

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door luc werkx » di 9 jan 2018 22:08

Je kan misschien eens proberen bij caravancenter Tjeu van Horne in Budel. Hij was vroeger hoofdimporteur van Chateau en Home-Car in Nederland. Misschien kan hij je raad geven.

EvS
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 jan 2018 14:35

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door EvS » di 9 jan 2018 23:20

Beste Eurotrotter; dat is idd ons plan B. Komen we er echt niet uit in Frankrijk dan is dat ook altijd nog een mogelijkheid.

Beste Luc Werkx: dank voor de reactie en de gegevens, ik ga morgen meteen even bellen

gerjol
Berichten: 70
Lid geworden op: za 6 jun 2015 08:19

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door gerjol » vr 12 jan 2018 17:26

Onze caravan Bergland uit 1983 (dus van voor 1995 toen CE is ingesteld) en is een aantal jaren verkocht aan franse kennissen. Maar inderdaad een frans kenteken er bij krijgen is zeer moeizaam maar gelukt.
Weet wel dat hij er bijna 2 maanden over gedaan heeft om al de benodigde documenten (dacht iets van 36 verschillende) compleet te krijgen. Denk daarbij aan remsysteem, gasinstallatie en zelfs van de kunststof ramen.

Bleek dat van de Bergland veel onderdelen ingekocht waren, bv remsysteem waarvan de fabrikant duits was en in Frankrijk ook een fabriek had. Via deze weg de remtesten nog kunnen achterhalen.

Al enkele jaren rijdt er dus een Bergland met frans kenteken :lol:
Passat 1.9 tdi 105 pk/250Nm -> JD tuning 153 pk/340 Nm
Fendt 490TF

Volvodriver

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door Volvodriver » vr 12 jan 2018 17:59

RE.gif
Bergland is een geval apart omdat elke Bergland compleet gedocumenteerd op bestelling in Limburg gebouwd wordt. En het merk bestaat nog steeds. Dat is bij Home Car niet het geval.

EvS
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 jan 2018 14:35

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door EvS » vr 12 jan 2018 18:04

Beste Gerjol,
Grappig, mijn ouders kochten in 1978 hun eerste caravan: ook een Bergland. Wij hebben er met ons gezin enorm veel plezier van gehad en nu 40 jaar later heeft mij dat doen besluiten om ook een (tweedehands) caravan te kopen, waar we hopelijk ook zulke fijne vakanties mee zullen beleven. We geven de moed nog niet op mbt het overschrijven op frans kenteken. We zijn bezig om nog wat extra papieren te vergaren, maar hebben inmiddels ook een aardig dossier. Mocht het ons lukken, dan laat ik het op dit forum weten.

gerjol
Berichten: 70
Lid geworden op: za 6 jun 2015 08:19

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door gerjol » vr 12 jan 2018 22:39

Volvodriver schreef:RE.gif
Bergland is een geval apart omdat elke Bergland compleet gedocumenteerd op bestelling in Limburg gebouwd wordt. En het merk bestaat nog steeds. Dat is bij Home Car niet het geval.
Klopt dat het merk nog bestaat, maar documenten ouder dan 10 jaar hebben ze niet meer beschikbaar.
En enige hulp van Bergland was er niet, dus dat Home-car niet meer bestaat hoeft geen probleem te zijn als er ook veel inkooponderdelen zijn toegepast.
Passat 1.9 tdi 105 pk/250Nm -> JD tuning 153 pk/340 Nm
Fendt 490TF

gerjol
Berichten: 70
Lid geworden op: za 6 jun 2015 08:19

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door gerjol » vr 12 jan 2018 22:45

EvS schreef:Beste Gerjol,
Grappig, mijn ouders kochten in 1978 hun eerste caravan: ook een Bergland. Wij hebben er met ons gezin enorm veel plezier van gehad en nu 40 jaar later heeft mij dat doen besluiten om ook een (tweedehands) caravan te kopen, waar we hopelijk ook zulke fijne vakanties mee zullen beleven. We geven de moed nog niet op mbt het overschrijven op frans kenteken. We zijn bezig om nog wat extra papieren te vergaren, maar hebben inmiddels ook een aardig dossier. Mocht het ons lukken, dan laat ik het op dit forum weten.
Succes
Passat 1.9 tdi 105 pk/250Nm -> JD tuning 153 pk/340 Nm
Fendt 490TF

rudi71
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 18:46

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door rudi71 » zo 22 apr 2018 10:05

Was bij de verkoop van mijn vorige caravan het gelijkvormigheidsattest kwijt (Was ook een homecar) en heb dit bij een Belgische dealer, vroegere hoofddealer home car. Opnieuw kunnen krijgen voor 125 EUR. Volgens mij kan thieu vanhorne dit ook regelen, ik heb voor aankoop van een andere caravan vorig jaar contact met hem gehad hierover.
Nissan x trail 1.6D CVT homecar 45 spirit

EvS
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 jan 2018 14:35

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door EvS » zo 22 apr 2018 15:34

Heeft u misschien een website adres of andere correspondentiegegevens van dat bedrijf in Belgie voor mij. Onze caravan is nml na bijna 6 maanden nog steeds niet in Frankrijk ingevoerd...Bij voorbaat hartelijk dank!

iakovos
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 6 nov 2013 16:46

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door iakovos » di 8 mei 2018 00:50

EvS schreef:
zo 22 apr 2018 15:34
Heeft u misschien een website adres of andere correspondentiegegevens van dat bedrijf in Belgie voor mij. Onze caravan is nml na bijna 6 maanden nog steeds niet in Frankrijk ingevoerd...Bij voorbaat hartelijk dank!
https://www.kampeercentrumbudel.nl/

Tjeu van Horne - Kampeer Centrum Budel
Meemortel 34 6021 AE Budel
Tel. 0495-493355
Fax 0495-496100

EvS
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 jan 2018 14:35

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door EvS » wo 9 mei 2018 19:23

Hartelijk dank voor uw reactie Iakovos, ik heb reeds contact opgenomen met Tjeu van Horne, maar ook die kan mij helaas niet verder helpen. Volgende week zal de caravan 2 keuringen ondergaan en daarna moeten we het dossier opnieuw indienen. Als het allemaal is gelukt zal ik er een verslagje van schrijven en hier plaatsen, zodat anderen daar wellicht wat aan hebben.

Andre Welten
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door Andre Welten » zo 13 mei 2018 17:06

eurotrotter schreef:
di 9 jan 2018 19:42
EvS schreef:zulke berichten had ik helaas idd al op internet gezien, maar wil mijn Home-car toch echt niet kwijt, dus mochten er mensen zijn met andere suggesties/oplossingen dan de caravan te verkopen, dan houd ik mij aanbevolen!
Je kunt je caravan toch op Nederlands kenteken laten en op naam van een in Nederland woonachtig persoon zetten.
enige wat je evt nodig hebt is een leen/huurovereenkomst tussen jou en de persoon op wiens naam de caravan staat.
Verzekeringstechnisch is daar geen enkele hindernis m.i. in het beroepsgoederen vervoer rijdt half europa met Nederlands gekentekende opleggers
Werk zelf bij een transportbedrijf; bij onze trailers zit naast het kenteken- en keuringsbewijs ook een aparte groene kaart in de documentenkoker.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door p_vingerhoets » zo 13 mei 2018 20:03

RE.gif
Die groene kaart xis waarschijnlijk een verzekerings groene kaart ? Die opl is dan verzekerd en kan in buitenland gebruikt worden invoeren is een ander verhaal
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

EvS
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 jan 2018 14:35

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door EvS » zo 13 mei 2018 20:04

Ik heb voor morgen en donderdag een keuring staan en hoop dat we na goedkeuring hem op Frans kenteken kunnen zetten. Mocht dat onverhoopt niet lukken, dan gaan we kijken of we hem weer terug op Ndls kenteken kunnen laten zetten op idd iemand anders zijn naam. Maar de caravan is in Ndl uitgeschreven, dus heeft momenteel ook geen Ndlse kentekenplaten. Bedankt voor het meedenken iig!

JaJo2015
Berichten: 4
Lid geworden op: di 22 mei 2018 10:35

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Bericht door JaJo2015 » wo 23 mei 2018 11:52

Beste Evs,

Ik hoop dat het ondertussen gelukt is met de keuring en dergelijke.
De adressen en telefoonnummers van de vroeger Home-Car dealers, nu HomeStar, van in België zijn als volgt:

Caravans De Block
Bettenestraat 33-35
9190 Stekene
Tel: +3237798591
Fax: +3237795321
www.caravans-deblock.be

DKW Caravans
Roeselarestraat 415
8560 Wevelgem
Tel: +3256401620
Fax: +3256401618
www.dkwcaravans.be

Caravanes Lempereur
Chaussée de Battice 84
B-4800 Petit-Rechain
Tel: +3287675966
Fax: +3287679908
www.caravanelempereur.com

Zelf heb ik afgelopen week contact gehad met De Block in Stekene aangezien onze Home-Car een sticker van hun erop had staan.
Onze Home-Car is van 1995 maar ze konden mij niet meer voorzien in een conformiteitsverklaring/gelijkvormigheidsattest.

Plaats reactie

Terug naar “Home-car/ Home-star”