homecar eureka 33

Plaats reactie
Dieteraudi

homecar eureka 33

Bericht door Dieteraudi » do 11 mar 2010 18:38

Hoi, ben al een tijdje aan het rondneuzen op dit boeiende forum en sta op het punt een caravan aan te schaffen...
Het kriebelt al een paar jaar om een caravan te kopen na jaren gecampeerd te hebben met mijn ouders.
Om niet teveel risico te lopen kwestie van tegenvallen wil ik met een goedkoop caravannetje beginnen.
Bij mij in de de buurt staat een proper homecar eureka 33 caravannetje te koop voor een zeer intressante prijs (moet toegeven dat ik liever iets grotere caravan zou aanschaffen met cassette toilet maar die kost dan dirrect een pak meer....)
Wat ik nu wil vragen zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten bij aanschaf van een homecar eureka van 1989 (gebreken)
Ik heb vandaag de caravan de eerste maal bekeken en op het eerste zicht ziet het er nog allemaal heel netjes uit... Harde bodem geen muffe geur binnen, geen lekkager op het eerste zicht, caravan zou maar 3weken per jaar gebruikt zijn en altijd binnen hebben gestaan, een rezervewiel met kooi onder de caravan gemonteerd enz....

Nu heb ik nog een paar vragen voor de belgische lezers op dit forum: de keuring van de caravan zou verlopen zijn en de nummerplaat is reeds binnen gestuurd.... Kan ik gewoon met de papieren eerst een specifieke nummerplaat voor deze caravan aanvragen bij mijn verzekeringsagent? Vervolgens de caravan aanbieden op de autocontrole? Kan ik een boete verwachten als de keuring verlopen is?
Aan wat voor een prijs kwa verzekering en taks mag ik me verwachten per jaar?
Kijk alvast uit naar jullie reacties....

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: homecar eureka 33

Bericht door Knaus440 » do 11 mar 2010 20:01

Bij aanschaf van een kleinere caravan uit 1989, in dit geval een homecar eureka 33, zijn er eigenlijk maar een paar dingen van belang in mijn ogen:
hoeveel geld heb je, wat kost de caravan, en moet je nog meer reserveren om hem op de weg te houden?
Kijk, wanneer je een 500 - 1000 euro uit gaat geven om te proberen hoe het is met een caravan, kun je ook het huren overwegen.
Mogelijk ben je spekkoper en doe je nog jaren met deze oude caravan. Mogelijk begeeft hij het na of tijdens de vakantie. Met al het mogelijke wat tussen deze beide in zit.
Wij hebben jaren geleden eens een oude vouwwagen voor enkele honderden guldens op de kop getikt bij een dealer die van een ingeruilde vouwwagen af wilde. We hebben er nog 6 jaar met plezier mee gecampeerd. Was een goed onderhouden en uitziende vouwwagen.
Wanneer je max een 1000 euro uitgeeft en enkele jaren met de caravan op vakantie kan heb je een goeie op de kop getikt. Maar neem maar van mij aan dat er met een oudere caravan altijd wel iets aan de hand is of hersteld moet worden. Vervangen van een scharnietje, plank onder het bed, keukenkraantje, gordijntje voor de ramen, etc etc. Wanneer je daar geen probleem mee hebt, gewoon doen.

Praktisch nu is idd de aankooptips doorlezen. Geen muffe geuren in kastjes etc. Maar ook geen erg bewegende vloer, kapotte koelkast of kachel, goed werkend gasfornuis, geen lekkage, stroomvoorziening oke, goede banden, oplooprem werkt en is soepel, schokdempers zijn goed. En zo is er vast nog wel meer te bedenken. Vertrouw je de mensen die de caravan verkopen?
Ach weet je, ik kan niet in je geldbuidel kijken, maar wanneer het goed voelt, de caravan is goed voor in elk geval 1 vakantie, en niet veel kost om te kopen en op de weg te krijgen; gewoon doen.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: homecar eureka 33

Bericht door Trina » do 11 mar 2010 20:10

Wij hebben een home-car eureka 38 van 1991.
Het is een prima caravan en ik heb zelfs wel eens horen zeggen dat de caravans uit die jaren beter waren dan de latere.
Wij hebben de caravan, vanwege de hoge leeftijd, niet verzekerd.

Als je een toilet wilt zou je eens kunnen kijken naar dezelfde caravan die ietsje jonger is.
Volgens mij zitten die er vanaf 1990 in.

Dieteraudi

Re: homecar eureka 33

Bericht door Dieteraudi » do 11 mar 2010 23:45

Hallo, bedankt voor jullie reacties.... Aangezien ikzelf mecanieker ben van beroep heb ik totaal geen probleem om hier en daar iets te repareren... Heb alle kastjes enz open gehad en de alles hing goed vast... Heb wel vertrouwen in de kwaliteit van deze caravan zeker als je het vergelijkt met onze vroegere adria mistal van 1985.... Ook de bodem was goed hard, muffe luchtjes heb ik ook niet waargenomen. De caravan zag er nog goed uit en hou enorm van de homecar caravans uit mijn tienertijd... Dat merkschildje, die beigekleur in combinatie met dat donkerbruin enz. Had vroeger altijd zo'n caravan willen hebben maar mijn ouders wouden niet zoveel spenderen aan zo'n caravan... Dus het is ook wel wat uit nostalgie...
Ook het grote laadvermogen spreekt me wel aan...(+/-400kg)

Mijn te besteden budget is momenteel niet zo groot en had ook al aan huren gedacht. Voor de prijs (schat dat ik kan onderhandelen tot 1000euro inclusief dorema voortent) dat ik deze caravan kan kopen kan ik op en al 2 weken een caravan huren dus als ik hier 1 vakantie mee kan doen ben ik al winnaar plus het feit dat ik nu mijn reis niet zal moeten plannen omdat de caravan op een bepaalde dag volledig opgekuist terug binnen moet bij de verhuurder.... Heb graag mijn vrijheid en rij graag met iets dat van mij is....

De rede dat ik zo een kleine caravan neem is omdat het echt de bedoeling is om te trekken te beginnen met gans de franse kustlijn met max 2 dagen op dezelfde camping.... Met een kleine caravan heb ik veel minder problemen op de kleine kustbaantjes enz....

Wat het toilet betreft: ik heb al verschillende jongere home cars bekeken en zelfs eureka's uit 1994 en ook deze hadden geen cassette toilet...

Ga er in ieder geval nog eens over nadenken en nog wat rondkijken... In Belgie is het aanbod gebruikte caravans jammer genoeg veel beperkter dan in Nederland....
In Nederland zijn ze ook nog iets goedkoper als hier in Belgie....

Als er nog iemand specifieke problemen kent van homecars uit +/-1989 zijn die altijd welkom... Net als rijervaringen met dit type caravan zijn welkom

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Re: homecar eureka 33

Bericht door kc » vr 12 mar 2010 00:43

Kan ik gewoon met de papieren eerst een specifieke nummerplaat voor deze caravan aanvragen bij mijn verzekeringsagent? Vervolgens de caravan aanbieden op de autocontrole? Kan ik een boete verwachten als de keuring verlopen is?
Aan wat voor een prijs kwa verzekering en taks mag ik me verwachten per jaar?
Exacte getallen kan ik niet geven, want ik heb een caravan van -750 kg (vrij van keuring en andere prijs voor verzekering en taks).
Voor die caravan betaal ik 31,63 € wegentaks per jaar. (elk jaar wat meer :( en ik dacht hoe zwaarder, hoe meer)
(extra) Verzekering BA is zo'n 38,00 €. (niet echt noodzakelijk, want dat zou inbegrepen zijn bij de autoverzekering) (alhoewel : bij mijn verzekering heb ik net op hun website (Ethias) gelezen dat dit maar tot 500 kg is)
Ik denk niet dat je een boete moet verwachten op de keuring : het is (terug) een eerste inschrijving.
Indien toch boete : die bedraagt zo'n 5 € (of 15 ? scratch.gif ) voor auto's. Zal wel hetzelfde zijn voor caravans ?

Koen

Dieteraudi

Re: homecar eureka 33

Bericht door Dieteraudi » di 23 mar 2010 22:12

Vandaag toch eindelijk een caravan gekocht niet de bovenvermelde Homecar maar na verschillende caravans te hebben bekeken geopteerd voor een eifelland holliday 350t uit 1997. Mijn vriendin wou kost wat een casette toilet en zodoende gekozen voor een fris ogende eifelland holliday met kopkeuken en rondzit. Volgende week gaan we hem ophalen... Kan al bijna niet meer wachten om ermee te gaan kamperen....

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: homecar eureka 33

Bericht door deusjevo » di 23 mar 2010 22:13

Gefeli't thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gerhard N

Re: homecar eureka 33

Bericht door Gerhard N » di 23 mar 2010 22:15

thumbup.gif gefeliciteerd aflower.gif :lol:

pd0bao

Re: homecar eureka 33

Bericht door pd0bao » di 23 mar 2010 22:48

Gefeliciteerd met de aanwinst en.... je bedoelt waarschijnlijk een eindkeuken ? Jaap

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: homecar eureka 33

Bericht door deusjevo » di 23 mar 2010 23:01

Kopkeuken wordt een beetje lastig onder zo'n gestroomlijnd front mrgreen.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Dieteraudi

Re: homecar eureka 33

Bericht door Dieteraudi » di 23 mar 2010 23:02

Bedankt, en ja ik bedoel inderdaad eindkeuken

Plaats reactie

Terug naar “Home-car/ Home-star”