Wel of niet tevreden over Hobby?

Ben jij als Hobby-bezitter wel of niet tevreden over je Hobby?

ja, heel tevreden
211
52%
ja, redelijk tevreden
93
23%
neutraal
47
11%
nee, niet zo tevreden
22
5%
Nee, zeer ontevreden
36
9%
 
Totaal aantal stemmen: 409

WiTh

Wel of niet tevreden over Hobby?

Bericht door WiTh » za 9 feb 2008 19:30

In veel commentaren die ik hier op dit forum lees, zie ik steeds dat Hobby zo slecht beoordeeld wordt, maar dat het toch de meest-verkochte caravan is. Wel lijkt me op te vallen, dat het vooral niet-Hobby bezitters zijn die 'm zo afkraken. Hoe zit het nu met de tevredenheid over Hobby? Gelieve deze poll alleen beantwoorden als je nu een Hobby hebt.

Beste Hobby bezitters, zijn jullie nu wel of niet tevreden over jullie Hobby?

Knibbelknabbelknausje

Re: Wel of niet tevreden over Hobby?

Bericht door Knibbelknabbelknausje » za 9 feb 2008 20:03

WiTh schreef:Gelieve deze poll alleen beantwoorden als je nu een Hobby hebt.

OF HEBT GEHAD denk ik, mee eens?

Jaas

Re: Wel of niet tevreden over Hobby?

Bericht door Jaas » za 9 feb 2008 21:32

We zijn tot vorig jaar gedurende 14 jaar altijd met een Hobby op pad geweest. Steeds tot onze grote tevredenheid. Dat we nu voor een Fendt gekozen hebben heeft niets met kwaliteit te maken maar met mijn lengte en daarbij de minder geschikte beddenmaat in de huidige hobby's.
Ik verbaas mij ook wel eens over de mensen die een oordeel hebben over de Hobby terwijl ze zelf in een ander merk rijden.
Vooral de laatste weken zie ik op dit forum toch ook wel discussies voorbij komen over klachten met "gerenomeerde" merken. :lol: :twisted: :lol: :twisted:
Ik heb toch maar de vrijheid genomen om aan de poll deel te nemen.

WiTh

Bericht door WiTh » za 9 feb 2008 21:34

Hebt gehad is ook wel ok, als het maar niet erg lang geleden is.
De kwaliteit van 20 jaar terug wil ik niet peilen.

Nog een toevoeging.
Ik had eigenlijk 5 opties opgegeven (ook nog Nee, zeer ontevreden), maar die staat er niet bij. Dus die mensen moeten de laatste mogelijkheid maar aanduiden.

René

Bericht door René » za 9 feb 2008 22:08

Zoals ik al eerder heb geschreven ben ik zeker niet te spreken over Hobby.
Als je elk jaar wel wat te reparenen heb aan deze caravan, wordt je het op te duur goed zat.
Eerst de oplooprem, toen scheef trekken van de remmen tot het roken van de remmen toe, lekage in de waterres van de wc, disselbak die niet meer dicht kan, wiellagers die los beginnen te komen (2 keer), koelkast die het begeeft enz enz
Sorry maar voor mij geen Hobby meer.
Hopelijk dit jaar nog een andere caravan.

Nick

Bericht door Nick » za 9 feb 2008 22:20

Wij kamperen nu met onze 4de Hobby (400/440/460/540 model) naar volle tevredenheid en al heel wat jaren. Wel wat kleine dingen gehad zoals een lekkend aftapkraantje en kapotte microswitch in een kraan.
Ik denk dat elke andere caravan ook wel van deze kleine gebreken heeft.
Zijn nog steeds happy met onze mooie Hobby.
groet,

Jaas

Bericht door Jaas » za 9 feb 2008 22:43

WiTh
Zou het niet goed zijn dat het deelnemen aan de poll ook gemotiveerd moet worden?
Foute anonieme stemmers kunnen dan beter herkend worden denk ik.

Stef

Bericht door Stef » zo 10 feb 2008 09:19

WiTh schreef:Ik had eigenlijk 5 opties opgegeven (ook nog Nee, zeer ontevreden), maar die staat er niet bij. Dus die mensen moeten de laatste mogelijkheid maar aanduiden.
Ik heb deze optie toegevoegd in je poll.

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » zo 10 feb 2008 11:09

Ja hoor, ben heel tevreden over Hobby, ben nu met m'n tweede bezig en geen minuut spijt van gehad!
tussen deze twee Hobby's door heb ik nog een Burstner gehad en daar veel ergernissen aan gehad, waarschijnlijk een maandagmorgen caravan.
was iedere keer wel netjes door de dealer verholpen.

Coen

Bericht door Coen » zo 10 feb 2008 11:32

Ik doe natuurlijk niet mee als Dethleffs bezitter, maar vraag me af wat je met de poll wilt. In de psychologie is een heel bekend verschijnsel dat je je keuzes bevestigd wilt zien.
Voorbeeld met twee geheel willekeurig gekozen automerken: Je hebt een Seat, en bent daar tevreden mee, omdat hij het gewoon goed doet en er leuk uitziet. Je besluit toch een andere auto te kopen, en dat gaat een Toyota worden. Vanaf dat moment zoek je bevestiging voor de nieuwe keuze, dus alles en iedereen die iets goeds vertelt over Toyota wordt aangehoord of gelezen en de informatie wordt opgeslagen. De kans is groot dat de zelfs negatiever over je Seat gaat denken!

Daarnaast speelt nog iets mee. In de vergelijking Knaus - Hobby of Burstner - Hobby komt Hobby er in de meeste gevallen als mindere uit. Veel andere merken zitten nu eenmaal wat degelijker in elkaar. Maar dat hoeft nog steeds niet te betekenen - en dat doet het ook niet - dat Hobby slecht is. En ik heb aal vaker op prijs - kwaliteit gewezen; bij Hobby krijg je een erg compleet uitgeruste caravan voor niet teveel geld.Dus: erg veel mensen zijn prima tevreden met hun Hobby, en gelukkig maar!

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » zo 10 feb 2008 11:53

Ben het met Coen van harte eens :!:

Je moet het eigenlijk dan ook van twee kanten bezien:

- Hobby is al sinds jaar-en-dag marktleider, dsus veel caravanbezitters hebben (of hadden) een Hobby: gevolg is dan ook dat cijfermatig de kans op malheur met een Hobby dan ook groter is. Of dat relatief óók zo is, weet ik niet. Bij mijn weten is hiernaar nog nooit serieus onderzoek naar gedaan (iets in de trant van 'JD Power' in de automotive sector of zo);

- de door Coen reeds gememoreerde "prijs/kwaliteitsverhouding": Hobby ziet telkenjare kans om
1) een doorgaans voor velen "goed smoelende" ("good looking") caravan te fabriceren;
2) deze caravan zo compleet mogelijk uit te rusten met tal van zinnige en minder zinnige accessoires en andere apparatuur;
3) en dat voor een alleszins schappelijke prijs "in de markt" te zetten (veelal dusdanig dat de reeds complete Hobby nèt iets lager in de voor een zelfde soort indelings/opbouwmaat geldende prijsrange begint dan de "kale" Knaus, Dethleffs of Bürstner -om van merken als Tabbert, Fendt of Eriba maar te zwijgen....).

Dat dan deze prijs ergens vandaan moet komen lijkt me logisch.
Echter: ik blijf er bij dat "overall" een Hobby, indien ze de kwaliteit enigzins op een acceptabel niveau te houden, altijd de marktleider zal blijven.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 10 feb 2008 12:09

René schreef:Zoals ik al eerder heb geschreven ben ik zeker niet te spreken over Hobby.
Als je elk jaar wel wat te reparenen heb aan deze caravan, wordt je het op te duur goed zat.
Eerst de oplooprem, toen scheef trekken van de remmen tot het roken van de remmen toe, lekage in de waterres van de wc, disselbak die niet meer dicht kan, wiellagers die los beginnen te komen (2 keer), koelkast die het begeeft enz enz
Sorry maar voor mij geen Hobby meer.
Hopelijk dit jaar nog een andere caravan.
Als je dit objectief bekijkt, Oplooprem (ALKO) Remmen (ALKO)
Wiellagers (ALKO) Koelkast (Dometic).... Wc (Thatford) dan treft Hobby weinig schuld.
Dezelfde delen zitten aan bijna elke caravan van elk willekeurig merk. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » zo 10 feb 2008 13:37

Neen Ab :!: ,

Kenmerk van Hobby is dat ze door jou genoemde artikelen / fabrikanten juist nìet gebruiken....

Dus onderstel & remmerij van Peitz, de koelkast van Thetford, de dakluiken van Remis et cetera.

Overigens: of het één verband houdt (...of heeft) met het ander, weet ik niet :wink:

Alleen de toiletten komen van Thetford en de (combi-)rolhorren van Remis -maar dat geldt voor 99,9% van àlle caravanmerken.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 10 feb 2008 14:06

:oops: Effe vergeten dat er toch nog iets meer bestaat dan ALKO..

Maar wat ik eigenlijk probeerde te zeggen, is dat de verschillende fabrikanten allemaal toch veel gebruik maken van dezelfde toeleveranciers.

Kwaliteitsverschil in deze toegeleverde items is er dan niet.

Of Peitz kwalitatief slechter is dan ALKO durf ik ook niet te beweren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JeTeKa

Bericht door JeTeKa » ma 11 feb 2008 20:55

Nou, heb ook even mijn stem uitgebracht: redelijk tevreden.

Motivatie:

Ik vind de Hobby verweg het mooist qua interieur en het "gezellige".
Maar als ik kijk hoe bijvoorbeeld de bodemranden zijn afgewerkt.. Die liggen gewoon open tegen de zijwanden. Geen kitrand niks. Dat is dus vragen om problemen en dus heb ik die ook gehad met de bodem.
Bij bijvoorbeeld een Knaus, is dit super netjes afgewerkt.
Verder wel tevreden, maar ze kunnen qua afwerking nog wel het een en ander verbeteren.
Toch zal een volgende wederom een Hobby worden, puur en alleen vanwege het feit dat ik de andere caravans qua interieur ongezellig en koud vind.

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 11 feb 2008 21:04

Wel eens in een Fendt geweest Johan ? Zeker niet koud en ongezellig hoor. :wink:
Bijna nog mooier dan een Hobby, maar dat is mijn bevooroordeelde mening waar je het dus zeker niet mee eens moet zijn, en bovendien zijn smaken (gelukkig) verschillend. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JeTeKa

Bericht door JeTeKa » ma 11 feb 2008 21:07

Heb de Fendt zeker bekeken Ab, maar persoonlijk vind ik (vinden wij) de Hobby net even knusser..
Tja, dat is een gevoel. Ik heb zoiets van: het moet aanvoelen als een warme jas die je aantrekt. Dat moet ook meteen lekker zitten.

No offense jegens andere merken hoor! Het is bij mij (ons) puur een gevoelskwestie ;)

Lorenz

Bericht door Lorenz » di 12 feb 2008 12:16

hallo,

gestemd zeer tevreden. ben van huis uit alleen maar in aanraking gekomen met hobby, dus neig je daar dan ook naar toe.

Moet eerlijkheids wel zeggen dat mijn voorkeur naar een eriba living 560 ging, maar kwam op mijn zoektocht ,mijn 560KMFe voor een prijs tegen :shock: dat ik al binnen 5 min had gekocht 8) 8) en zelf nog wat van de prijs had afgedingt die al laag was :oops: .

en de wagen bevalt super en in 3 seizoenen naar oostenrijk, waarbij ik het gas er goed op hou in duitsland. is er geen mankementje naar boven gekomen, en mijn kasten hangen ook nog :lol: :lol: . O ja niet liegen heb het rubbertje van de afvoer moeten vervangen die was uitgedroogd.

mvg lorenz

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » di 12 feb 2008 17:15

Lorenz schreef:O ja niet liegen heb het rubbertje van de afvoer moeten vervangen die was uitgedroogd.
Dat kan je bij àlle merken overkomen, hoor.... Oók bij een Eriba, Fendt, een Zweed, Engelsman of een Hollander gaat immers wel eens iets kapot :!:

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 12 feb 2008 17:31

Helaas kan ik nog niet stemmen eenvoudigweg omdat mijn hobby nog geleverd moet worden, maar ik wou toch even inhaken op een opmerking van janw
3) en dat voor een alleszins schappelijke prijs "in de markt" te zetten (veelal dusdanig dat de reeds complete Hobby nèt iets lager in de voor een zelfde soort indelings/opbouwmaat geldende prijsrange begint dan de "kale" Knaus, Dethleffs
Ik heb de kale hobby en de kale knaus in exact dezelfde uitvoering met elkaar vergeleken, ook kwa prijs, het verschil hierin was +/- 250 euro's

dit lijkt me niet een reden om speciaal voor hobby te kiezen.

Verder valt me in deze topic op dat als er iemand klachten heeft, het in 99% gaat over niet hobby gerelateerde producten.

Ik hoop van ganzerharte dat ik komend jaar hier kan stemmen met Ik ben zeer tevreden

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » di 12 feb 2008 21:31

Signmaker schreef:Ik heb de kale hobby en de kale knaus in exact dezelfde uitvoering met elkaar vergeleken, ook kwa prijs, het verschil hierin was +/- 250 euro's
Is dat werkelijk zo....?

Houdt in de gaten dat Hobby dus 'alles reeds aan boord' heeft (weliswaar nuttig èn niet-nuttig...) en een Knaus doorgaans toch ècht enige bijbetaling pleegt te verlangen om deze qua uitrustingsniveau gelijkwaardig te krijgen. Denk dan aan zaken als oven/magetron, ESB-III aan buitenzijde caravan, vaste watertank met niveaumeter et cetera.

Ik weet wel dat Knaus de overloze accessoireslijst van weleer voor Nederland vanaf 2007 heeft teruggebracht tot een redelijk compact lijstje, maar dat ging gepaard met een aanzienlijke prijsverhoging (overigens te zien aan de bestickering 'Edition NL' op de achterzijde van de caravan).

Een voorbeeld met 2 populaire en met elkaar goed vergelijkbare caravans:
Hobby 495Ufe: frans bed met rondzit, 1136 kg leeg, 1500 kg maximaal, buitenmaat 568x230x254, binnenmaat 487x217x195, prijs € 15.400,-;
Knaus Südwind 500FU: frans bed met rondzit, 1189 kg leeg, 1500 kg max, buitenmaat 580x229x254, binnenmaat 532x216x195, prijs € 17.695,-

Voorwaar een verschil van € 2.295 (ofwel dìk 5.000 oude guldens.... :cry: )
Signmaker schreef:dit lijkt me niet een reden om speciaal voor hobby te kiezen.
Niet speciaal, maar dat zulks een belangrijke reden is denk ik dat dus wèl :wink:

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Blieje

Bericht door Blieje » di 12 feb 2008 21:34

Ik heb zelf geen Hobby dus ik ben ook niet stemgerechtigd :lol:

Mijn broer heeft er echter wel Hobby en hoewel de indeling achteraf toch enigzins tegenvalt (te wijten aan verkeerde keuze) is hij redelijk tevreden over de caravan. Het enige dat hij minder vind is de afwerking en degelijkheid van de scharnieren, slotjes, e.d. van de kastjes.

Zoals reeds eerder geschreven in deze topic (en vele andere topics) is Hobby al heel lang marktleider. In absolute zin zijn er logischerwijs daarom ook meer problemen met deze caravans. In relatieve zin denk ik echter dat het allemaal heel erg meevalt. :wink:

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 12 feb 2008 21:51

Kijk jan als je de sudwind gaat nemen heb je gelijk, maar die ligt mijn inziens toch een klasse hoger als de hobby in een bv deluxe of een bv een exclusive.

De sudwind ligt in klasse gelijk aan de excelcior en daar heb ik niet naar gekeken.

ik heb een hobby 500 KMFe deluxe vergeleken met een knaus sport 500 (type naam ben ik kwijt) in exact dezelfde indeling beide tot 1500 KG

De hobby kaal en de knaus kaal, beide behoorlijk met extra's gaan opsmukken en het prijsverschil bleef +/- 250 euro's

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » do 14 feb 2008 12:08

Signmaker schreef:Kijk jan als je de sudwind gaat nemen heb je gelijk, maar die ligt mijn inziens toch een klasse hoger als de hobby in een bv deluxe of een bv een exclusive.
Qua "klasse" ligt het enigzins moeilijk.... Bij Hobby hangt de "De Luxe" een beetje tussen de Knaus Sport en de Südwind in. De 'Excellent' en de "Prestige' zijn qua "klasse" zondermeer vergelijkbaar met de Südwind.
Signmaker schreef:De sudwind ligt in klasse gelijk aan de excelcior en daar heb ik niet naar gekeken.
Neen. De "Excelsior" hangt qua "klasse" een beetje tussen de "Azur" en de "Eurostar" van Knaus in. Qua prijs is deze nagenoeg even duur als een Azur en qua uitrusting hobbelt die zowat richting Eurostar.....
Signmaker schreef:ik heb een hobby 500 KMFe deluxe vergeleken met een knaus sport 500 (type naam ben ik kwijt) in exact dezelfde indeling beide tot 1500 KG
Dat kan.
Blijft dat óók een De Luxe van fabriekswege uit omvangrijker is uitgerust dan een Knaus Sport in standaardtrim.
Signmaker schreef:De hobby kaal en de knaus kaal, beide behoorlijk met extra's gaan opsmukken en het prijsverschil bleef +/- 250 euro's
Dàt blijf ik sterk vinden.... Ging het niet om een (ietwat) overjarige "Sport" met enige extra's :?: :?: :wink:

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Bericht door DannyL » vr 15 feb 2008 10:50

Blieje schreef:Zoals reeds eerder geschreven in deze topic (en vele andere topics) is Hobby al heel lang marktleider. In absolute zin zijn er logischerwijs daarom ook meer problemen met deze caravans. In relatieve zin denk ik echter dat het allemaal heel erg meevalt. :wink:
Ook ik heb geen hobby en dus niet gestemd.
Ook al ben je marktleider wil dat nog niet zeggen dat je de beste / goede caravans leverd (ook niet dat het een slechte caravan is overigens), Opel was jaren nummer 1 in "autoland" maar merken als Mazda Lexus en Toyota en dit jaar Audi komen iedere keer als beste uit de TUV test (in percentage ten opzichte van het aantal verkochte auto's het minst gezien door de wegenwacht / ADAC)
Mijn moeder heeft inmiddels haar 3de hobby in 5 jaar tijd, de vorige is op de kant gegaan omdat de wiellagers niet goed waren de ander heeft door een overstroming onderwater gestaan (daar kunnen ze bij Hobby denk ik niets aan doen :wink: ).
Het feit dat mijn moeder ondanks dat met de eerste Hobby haar hele hebben en houwen over de snelweg verspreid lag toch weer 2 x voor de Hobby hebben gekozen zegt genoeg over hun tevredenheid voor deze caravan.

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”