Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Plaats reactie
Hobby Rosmalen
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 18:23

Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door Hobby Rosmalen » di 14 jan 2020 21:32

Ik ben nieuw op dit forum en wil direct met de deur in huis vallen.
Na alles goed op een rijtje te hebben gezet is het echt aantrekkelijk om deze caravan in Duitsland te kopen
In Nederland laat ik al de andere zaken monteren o.a een mover. Is er iets wat ik over het hoofd zie? Heeft iemand ervaring hiermee?

dank alvast

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door PD » di 14 jan 2020 21:37

Zelf importeren vanuit Duitsland is niet erg complex en kost ook bijna niets...……. enige kanttekening is dat je voor eventuele garantie terug moet naar de Duitse dealer omdat garantie in caravanwereld niet overdraagbaar is; zelfs niet tussen NL dealers onderling.

In NL heeft dit te maken met het feit dat een dealer ingeval van een garantieclaim wel de materialen maar niet de manuren volledig vergoed krijgt van de importeur; bij een geïmporteerde caravan krijgt de NL-dealer zelfs helemaal niets vergoed (ik spreek uit eigen ervaring).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Hobby Rosmalen
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 18:23

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door Hobby Rosmalen » di 14 jan 2020 22:08

Ok bedankt zou je het achteraf gezien nu toch weer doen in Duitsland ? Er kan eigenlijk weinig mis gaande eerste jaren toch

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door PD » di 14 jan 2020 22:30

RE.gif
Wij hebben niet bewust een geïmporteerde caravan gekocht, maar het bleek pas bij een kleine garantieclaim (missend gordijnbandje) dat onze dealer geen erkende dealer was (had ie ons niet verteld terwijl wel het logo aan zijn pand hing) waardoor dit niet nageleverd werd. Het was onze eerste nieuwe caravan en wij hadden dit niet ingecalculeerd. De importeur in Dordrecht wilde ons niet helpen.

Of ik zelf een nieuwe caravan in Duitsland zou kopen...…….. nee, ik denk het niet, maar dat is persoonlijk.

Op de FB-pagina specifiek voor Hobby caravans lees je er eigenlijk alleen maar goede ervaringen over. Je kunt het risico van een evt. zelf te betalen reparatie voor jezelf incalculeren en erop vertrouwen/rekenen dat je dit niet zal overkomen. Of ingeval van een grotere reparatie rijd je met de caravan naar de leverende dealer in Duitsland. Uit je forumnaam leid ik af dat je in Rosmalen woont; dan is de afstand naar een dealer net over de Duitse grens nou ook weer niet wereldschokkend. Ik moet vanuit Breda ook naar mijn dealer in Best voor eventuele garantie.

Wel is het zo dat wanneer je van de 5 jaar garantie op waterdichtheid gebruik wilt kunnen maken; de caravan elk jaar door de dealer een vochtkeuring moet ondergaan; het is dan maar de vraag of de Duitse dealer een NL-keuring zal accepteren... maar deze vochtmeting is ook te combineren met een jaarlijks weekendje Duitsland met je hut (de meting duurt minder dan een half uurtje waarop je kunt wachten).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

workel

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door workel » wo 15 jan 2020 10:55

RE.gif

Caravan nieuw kopen in Duitsland is prima te doen. Op mobile.de worden wel veel 2019 aangeboden, lees het oude model. Wellicht is het een idee om een prijs op te vragen en te checken bij de hobby dealer in NL wat er mogelijk is. Van Duinkerken te Nijkerk calculeert wel heel scherp, wellicht komt die in de buurt van de prijs van de duitse dealer.

Toen wij onze Hobby 495 Ufe Excellent van 2017 nieuw hebben gekocht ben ik ook in Dld wezen kijken en merkte dat de NL dealer wel scherp wil qua prijs. Je moet toch richting dld en caravan heeft export platen nodig en je moet langs de RDW maak je ook kosten. Voor ons wat het prijs verschil te klein en zijn voor een NL dealer gegaan.

Succes met je aanschaf.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door karelV » wo 15 jan 2020 11:04

@HobbyRosmalen

Ik zeg niet meteen doen, MAAR.......als het heel veel geld scheelt dan zeg ik doen. Wij hebben dit zelf ook aan de hand gehad met een invoer hobby waar de voor en achterkap (Premium) gescheurd van was en in Nederland onder garantie gemaakt werd. Dit was niet 123 geregeld maar na met de fabriek in Duitsland gemaild te hebben en met de hoofdimporteur in Dordrecht kregen we toch toestemming om dit garantiepunt(je) door een hobbydealer te laten uitvoeren, dus dit is dus geen belemmering om daar een caravan te kopen (Duitsland) en maakt niet uit wat voor merk het is, iedere caravanbouwers is verplicht een garantie te geven na zo'n dure aankoop vind ik.
Vwb de aankoop binnen Nederland bij een erkende hobbydealer is dit bij ons ook niet aan de orde.....wij zijn/hebben voor de 2e x een uitstapje gemaakt van onze eigen dealer naar een andere hobbydealer en onze eigen dealer nam tot 2x toe de volledige garantie over van zowel vochtdichtheidskeuing als de garantiepuntjes. De laatste x bij een dealer in Best gekocht omdat onze eigen dealer niet op tijd kon leveren (Dealer in Best was de enige in Nederland die de beoogde caravan nog had staan) en na aankoop gelijk naar onze eigen dealer gebracht voor een mover en dakairco en nog wat kleine puntjes op/of in te bouwen.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Hobby Rosmalen
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 18:23

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door Hobby Rosmalen » wo 15 jan 2020 11:31

Bedankt voor je bericht. Het scheelt inderdaad veel geld 10 % voor een bedrag in Nederland van 2019 heb ik een 2020 model in Duitsland
Ik laat in Nederland een mover erop zetten en volgend jaar een airco
Ik neem aan dat er genoeg garages zijn die in Nederland dat willen doen dat is toch makkelijker als er iets is
Maar zover is het ook niet net vijf kwartier rijden! Verder heb ik in Duitsland ook een zware as en in Nederland gaat het om een 2019 model uit voorraad die 1500 kilo as heeft
Mijn gevoel gaat toch erg uit om de aankoop in Duitsland te doen

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door Kipvriend » wo 15 jan 2020 16:41

Zou wel even opletten of de zwaarste asvariant op de caravan zit.
Anders heb je echt te weinig laadvermogen.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Hobby Rosmalen
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 18:23

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door Hobby Rosmalen » wo 15 jan 2020 22:16

Ik ga inderdaad de zware as nemen. Ik heb een nette offerte gekregen in. Nederland waardoor het verschil nu een stuk kleiner wordt.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door Cdebruin » wo 15 jan 2020 22:21

Bij inruil levert je geïmporteerde caravan minder op , en vind het sportief als je je caravan in Duitsland koopt
Ook de garantie en de service in duitsland te laten verlopen ,
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door Jan van Vijven » do 16 jan 2020 07:28

Cdebruin schreef:Bij inruil levert je geïmporteerde caravan minder op,
Als het een populair model is zal dat best meevallen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door Ab » do 16 jan 2020 12:17

Inderdaad..
Maakt niks uit.
Bijna alle caravans worden geïmporteerd.
Behalve Kip.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door karelV » do 16 jan 2020 12:25

RE.gif

thumbup.gif mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door Cdebruin » do 16 jan 2020 22:09

Bij inruil wordt daar naar gekeken , of het een caravan is die niet via de Nederlandse importeur verkocht is
Geld ook bij auto s
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door Jan van Vijven » do 16 jan 2020 22:15

RE.gif

Die caravan boeren zijn momenteel blij met elk 2e handsie dat het hun helemaal niet meer uitmaakt waar ze vandaan komen, de boel is al verkocht voor ze binnen zijn.

Een caravan kun je niet vergelijken met een auto!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

workel

Re: Hobby 495UFE in Duitsland kopen?

Bericht door workel » vr 17 jan 2020 15:17

RE.gif

Klopt daar zou ik mij niet door laten afschrikken. Er is mij nooit gevraagd of ik de caravan in NL of Dld heb gekocht bij inruil. Mocht dit wel een issue worden dan kun je hem altijd via Marktplaats verkopen.

Nu al onze 3de nieuwe caravan na 1 Dethleffs en 2 Hobby moet ik zeggen dat ik geen garantie gevallen heb of heb gehad, ik zie dan ook geen probleem om een caravan in NL te kopen, je kunt hierover ook afspraken laten vast leggen. Heb ik ook gedaan met een Rib gekocht in Dld, netjes vast gelegd dat garantie gevallen middels foto's worden vast gelegd en indien nodig worden vervangen. 2 klemmen kapot gehad die zijn netjes opgestuurd.

Als je er een goed gevoel over hebt en je ziet het zitten, ritje Dld en RDW niet als probleem ziet dan zeg ik doen, thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”