Pagina 1 van 1

Gewicht

Geplaatst: di 16 apr 2019 05:37
door Mst77
Ik heb een vraagje over het gewicht. We hebben een hobby 460ufe uit 2018 met een rijklaar gewicht van 1213 kg. Nu hebben we een asverzwaring laten uitvoeren waardoor de belading tot 1500 kg mag althans volgens het kentekenbewijs. Dan lijk je nog 287kg over te hebben. En het gaat snel met het gewicht met een mover, fietsendrager, reservewiel, velgen, tent, luiffel, frame. Nu heb ik onder de caravan gekeken en daar zag ik dat de aslast 1550kg is. Wat betekent dat? Waarom staat er op mijn kentekenbewijs 1500 kg en kan ik toch op een of andere manier gebruik maken van die 1550 kg (verhoging via rdw aanvragen of iets anders?). Dat geeft toch weer 50kg ruimte. Ik heb veel rondgekeken op internet maar nergens het antwoord gevonden. Ik hoop dat iemand me het uit kan leggen.

Re: Gewicht

Geplaatst: di 16 apr 2019 06:18
door koning
Een tip: tent en frame zou ik in de auto vervoeren, scheelt weer wat.

Re: Gewicht

Geplaatst: di 16 apr 2019 06:41
door Volvodriver
TS wat staat er op je kentekencard?

Staat er bij F1 1550 kg en bij F2 1500 kg dan kan je met een simpel verzoek naar het RDW je gewicht onder F2 verhogen naar 1550 kg. Dit voor het bedrag van ca €60,00.

Is dat niet het geval, dan heb je pech en moet je via Hobby (verkrijgen CvO) en een schouw bij een keuringsstation van de RDW aan de juiste "papieren" komen om die 50 kg extra te krijgen. Dat kost beduidend meer.

Re: Gewicht

Geplaatst: di 16 apr 2019 10:20
door Gemineye
Je moet idd weten wat er op je kenteken geregistreerd staat. Wij hebben een vergelijkbare situatie; technische maximum massa op papier is 1400kg, maar er zit een 1500kg as onder. Ik vond het teveel gedoe, heb meer dan zat aan die 1400kg

Re: Gewicht

Geplaatst: di 16 apr 2019 10:36
door Wally
Volvodriver schreef:
di 16 apr 2019 06:41
TS wat staat er op je kentekencard?

Staat er bij F1 1550 kg en bij F2 1500 kg dan kan je met een simpel verzoek naar het RDW je gewicht onder F2 verhogen naar 1550 kg. Dit voor het bedrag van ca €60,00.

Is dat niet het geval, dan heb je pech en moet je via Hobby (verkrijgen CvO) en een schouw bij een keuringsstation van de RDW aan de juiste "papieren" komen om die 50 kg extra te krijgen. Dat kost beduidend meer.
Bij mij was F1 als F2 1300 kg. De as was geschikt voor 1350 kg.
Ik had echter wel een CVO a 180 euro. Van de keurmeester mocht hij in de versnipperaar
Mijn ervaring in Arnhem was dat een dergelijke kleine verhoging zonder CVO kon, mits alles verder aan de eisen voldeed.
Daar werd wel naar gekeken. Remmen, koppeling, etc, ect.
Dus neem eventjes contact op met het keuringsstation.

Frans

Re: Gewicht

Geplaatst: di 16 apr 2019 10:46
door Volvodriver
RE.gif
Dat is dan de eigen interpretatie van de keurmeester geweest. Maar formeel moet je een CvO hebben. Dat is de eis.
Maar als ze het alleen met een schouw af kunnen is dat natuurlijk mooi.

Re: Gewicht

Geplaatst: di 16 apr 2019 10:56
door PD
Volgens de folder van Hobby is de maximale asverzwaring voor deze caravan 1.500 kg dus je zult niet (eenvoudig) hoger kunnen, ongeacht de capaciteit van de as.
De 1.550 kg as is een door Hobby veelgebruikte; wij hadden die destijds ook onder onze 540 UL (2010) die wel een MTM van 1.550 kg had.

Onze tandem heeft 2 assen van elk 1.200 kg en toch hebben we maximaal 2.200 kg en geen 2.400 kg; keuze van de fabrikant.

Re: Gewicht

Geplaatst: di 16 apr 2019 11:39
door deusjevo
Hou er ook rekening mee dat de banden wellicht niet meer voldoen aan het hogere maximum gewicht dan 1500 kg waarmee rekening gehouden is met de loadindex.
Verder betwijfel ik of de asverzwaring gaat lukken, mijn as onder de Knaus is ook max 1300 kilo maar max gewicht caravan is 1200 kilo.
Heb bij aankoop geïnformeerd BIJ RDW maar verhoging was niet mogelijk.

Re: Gewicht

Geplaatst: di 23 apr 2019 18:13
door andrehj
Vergeet ook het chassis niet! Er kan wel een 2 tons as onder zitten, maar als de fabrikant het chassis maar voor 1500 kg vrij heeft gegeven, is dat echt de limiet voor de tmm, dus inclusief de kogeldruk.

Re: Gewicht

Geplaatst: di 23 apr 2019 19:29
door Wally
Doe op z,n minst een mailtje naar de importeur of nog liever de fabriek onder vermelding van je Vin-nummer en vraag of het mogelijk is om de 50 kg nog op te waarderen.
Zoja, wat worden dan de kosten voor een CVO?

Blijkt het mogelijk te zijn dan zou ik toch nog eerst contact op nemen met de RDW wat zij er van vinden om 50 KG op te waarden.


In het ongunstigste geval kost het je een CVO en de keuring bij de RDW.
Anders alleen keuringskosten RDW.

Frans