Knott stabilisatie

Plaats reactie
richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Knott stabilisatie

Bericht door richards » ma 29 okt 2018 13:18

Heeft er iemand ervaring met het Knott stabilisatie systeem. De dealer adviseert om dit niet te doen. MAar gezien de veiligheid lijkt mij dit toch wel een prettige optie. (490 KMF, wordt onze eerste caravan)
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Knott stabilisatie

Bericht door PD » ma 29 okt 2018 18:08

Zoals elke Hobby is ook de 470 KMF standaard voorzien van een Winterhoff antislingerkoppeling en dat is eigenlijk voldoende.

Het extra te bestellen Knott ETS Plus systeem is de tegenhanger van de Alko ATC (direct vergelijkbaar) en is een aanvullend stukje veiligheid wat bij een juist beladen combi en rijden onder de kritische snelheid nooit in werking zal treden... maar ik begrijp dat het wat extra gevoel van "zekerheid" geeft, zeker wanneer het je eerste caravan betreft. Wanneer de caravan onverhoopt gaat slingeren, zal het systeem ingrijpen door de caravan af te remmen. Deze aanvullende "zekerheid" kost je dan € 760,-

Dat de dealer het afraadt, vind ik vreemd, alsof hij een voorraadmodel heeft staan wat er niet mee is uitgerust...

Ik las in je andere post dat je de caravan laat terugkeuren naar 1.480 kg bij een max. autogewicht van 2.010 kg. Die combi lijkt me voldoende stabiel om ook zonder het Knott ETS Plus systeem te rijden, maar soms zit "zekerheid" vooral tussen de oortjes en dan begrijp ik dat je de caravan er alsnog mee uitrust.

Het schaadt in ieder geval niet knipoog.gif het neemt 5,7 kg van je laadvermogen in beslag...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18155
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Knott stabilisatie

Bericht door deusjevo » ma 29 okt 2018 18:28

Yep, en die 1480 kilo kan je nog 10 kilo verhogen tot 1490 kilo zodat je er zelfs na installatie nog 4,3 kilo beter van wordt, soort van logica blij.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Knott stabilisatie

Bericht door richards » ma 29 okt 2018 18:48

Gaat niet om een voorraad model. De verkoper (Coppens) gaf zijn mening kwam op zich betrouwbaar over.
Vanwege dat advies wat slechts een mening is(je kan ten slotte niet voor niks kopen) hier wat meer advies gevraagd.
Overigens is de MTM 2020 en geen 2010. Vandaar de verlaging naar 1480.
Op dit moment de Golf GTE wat vanwege het batterypack een relatief zware auto is. In de toekomst kan dit wellicht een lichtere auto worden en dus een minder stabiele combinatie mede daardoor de overweging.
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knott stabilisatie

Bericht door Chris » do 1 nov 2018 20:30

Als je de "gemiddelde" caravanner vraagt weten ze niet eens dat er zo'n systeem bestaat.
Blijft over de caravanner die het wel kent... een duidelijk minder deel dus.
En daarvan zal maar een heel klein deel een ATC of Knott stabilisatie hebben.
Echter je constatering is wel goed.... lichtere auto geeft ook een lager "tegengewicht" aan de caravan.
En.. je auto moet de caravan natuurlijk wel sturen, niet de caravan de auto..
Komt er op neer dat een zwaardere auto ( event. met belading) toch stabieler zal zijn.

Ik ken systeem dus het maar heb het niet.
Volgens mij heeft mijn combi voldoende stabiliteit, dus denk ik het niet nodig te hebben.
Denk... geen ervaring mee..
En misschien maar gelukkig.. of rij ik niet op de kritische snelheden????
Zeg het maar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Knott stabilisatie

Bericht door janoniem » do 1 nov 2018 20:47

Hier is een discussie op een Duits forum met als topic Stabilierungssystem Knott ETS plus
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 444
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Knott stabilisatie

Bericht door Musso53 » do 1 nov 2018 22:28

Ik heb het bij de aanschaf van mijn Premium in 2017 ook overwogen. De importeur had er echter geen staan waarin het al was ingebouwd. Als dat het geval was geweest zou ik het direct genomen hebben.

Niet besloten om het achteraf in te (laten) bouwen maar eerst te kijken hoe de Premium zich achter mijn Rexton (mag 3200 kg trekken) zou gaan gedragen. Hij ligt echter een huis heb na 6000 KM het ETS een paar plaatsen op mijn wensenlijstje laten zakken.

Knott heeft het systeem mooi door ontwikkeld met een remote display en app:

https://www.knott.de/en/better-knott/
https://play.google.com/store/apps/deta ... dams.knott
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Knott stabilisatie

Bericht door Micky » do 1 nov 2018 23:49

Er was een tijd dat we allemaal "ESP" ook niet nodig vonden whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Knott stabilisatie

Bericht door janoniem » do 1 nov 2018 23:56

RE.gif
En er was zelfs een tijd dat mijn (eerste) caravan zelfs nog geen stabilisatorkoppeling bevatte caravan.gif
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Knott stabilisatie

Bericht door Micky » do 1 nov 2018 23:59

RE.gif

dat begrijp ik, die is voor het comfort en niet voor de veiligheid mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7767
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Knott stabilisatie

Bericht door Nimma » vr 2 nov 2018 00:13

RE.gif RE.gif
Mijn huidige van 2010 ook niet mrgreen.gif
En ik mis hem niet.
breakybreaky.jpg
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Kasper

Re: Knott stabilisatie

Bericht door Kasper » vr 2 nov 2018 07:29

Is je kabel beschadigd?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7767
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Knott stabilisatie

Bericht door Nimma » vr 2 nov 2018 07:54

Ja, en netjes gerepareerd, zo gekocht.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7767
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Knott stabilisatie

Bericht door Nimma » vr 2 nov 2018 07:54

Ja, en netjes gerepareerd, zo gekocht.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Knott stabilisatie

Bericht door richards » vr 2 nov 2018 16:43

Bedankt voor alle reacties. Alles overwegende gaan we licht metalen velgen laten vervallen en toch maar voor de stabilisatie
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 444
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Knott stabilisatie

Bericht door Musso53 » vr 2 nov 2018 17:40

Succes en het zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt van je ervaringen.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”