Knott stabilisatie
Knott stabilisatie
Heeft er iemand ervaring met het Knott stabilisatie systeem. De dealer adviseert om dit niet te doen. MAar gezien de veiligheid lijkt mij dit toch wel een prettige optie. (490 KMF, wordt onze eerste caravan)
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: Knott stabilisatie
Zoals elke Hobby is ook de 470 KMF standaard voorzien van een Winterhoff antislingerkoppeling en dat is eigenlijk voldoende.
Het extra te bestellen Knott ETS Plus systeem is de tegenhanger van de Alko ATC (direct vergelijkbaar) en is een aanvullend stukje veiligheid wat bij een juist beladen combi en rijden onder de kritische snelheid nooit in werking zal treden... maar ik begrijp dat het wat extra gevoel van "zekerheid" geeft, zeker wanneer het je eerste caravan betreft. Wanneer de caravan onverhoopt gaat slingeren, zal het systeem ingrijpen door de caravan af te remmen. Deze aanvullende "zekerheid" kost je dan € 760,-
Dat de dealer het afraadt, vind ik vreemd, alsof hij een voorraadmodel heeft staan wat er niet mee is uitgerust...
Ik las in je andere post dat je de caravan laat terugkeuren naar 1.480 kg bij een max. autogewicht van 2.010 kg. Die combi lijkt me voldoende stabiel om ook zonder het Knott ETS Plus systeem te rijden, maar soms zit "zekerheid" vooral tussen de oortjes en dan begrijp ik dat je de caravan er alsnog mee uitrust.
Het schaadt in ieder geval niet het neemt 5,7 kg van je laadvermogen in beslag...
Het extra te bestellen Knott ETS Plus systeem is de tegenhanger van de Alko ATC (direct vergelijkbaar) en is een aanvullend stukje veiligheid wat bij een juist beladen combi en rijden onder de kritische snelheid nooit in werking zal treden... maar ik begrijp dat het wat extra gevoel van "zekerheid" geeft, zeker wanneer het je eerste caravan betreft. Wanneer de caravan onverhoopt gaat slingeren, zal het systeem ingrijpen door de caravan af te remmen. Deze aanvullende "zekerheid" kost je dan € 760,-
Dat de dealer het afraadt, vind ik vreemd, alsof hij een voorraadmodel heeft staan wat er niet mee is uitgerust...
Ik las in je andere post dat je de caravan laat terugkeuren naar 1.480 kg bij een max. autogewicht van 2.010 kg. Die combi lijkt me voldoende stabiel om ook zonder het Knott ETS Plus systeem te rijden, maar soms zit "zekerheid" vooral tussen de oortjes en dan begrijp ik dat je de caravan er alsnog mee uitrust.
Het schaadt in ieder geval niet het neemt 5,7 kg van je laadvermogen in beslag...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Knott stabilisatie
Yep, en die 1480 kilo kan je nog 10 kilo verhogen tot 1490 kilo zodat je er zelfs na installatie nog 4,3 kilo beter van wordt, soort van logica
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Knott stabilisatie
Gaat niet om een voorraad model. De verkoper (Coppens) gaf zijn mening kwam op zich betrouwbaar over.
Vanwege dat advies wat slechts een mening is(je kan ten slotte niet voor niks kopen) hier wat meer advies gevraagd.
Overigens is de MTM 2020 en geen 2010. Vandaar de verlaging naar 1480.
Op dit moment de Golf GTE wat vanwege het batterypack een relatief zware auto is. In de toekomst kan dit wellicht een lichtere auto worden en dus een minder stabiele combinatie mede daardoor de overweging.
Vanwege dat advies wat slechts een mening is(je kan ten slotte niet voor niks kopen) hier wat meer advies gevraagd.
Overigens is de MTM 2020 en geen 2010. Vandaar de verlaging naar 1480.
Op dit moment de Golf GTE wat vanwege het batterypack een relatief zware auto is. In de toekomst kan dit wellicht een lichtere auto worden en dus een minder stabiele combinatie mede daardoor de overweging.
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: Knott stabilisatie
Als je de "gemiddelde" caravanner vraagt weten ze niet eens dat er zo'n systeem bestaat.
Blijft over de caravanner die het wel kent... een duidelijk minder deel dus.
En daarvan zal maar een heel klein deel een ATC of Knott stabilisatie hebben.
Echter je constatering is wel goed.... lichtere auto geeft ook een lager "tegengewicht" aan de caravan.
En.. je auto moet de caravan natuurlijk wel sturen, niet de caravan de auto..
Komt er op neer dat een zwaardere auto ( event. met belading) toch stabieler zal zijn.
Ik ken systeem dus het maar heb het niet.
Volgens mij heeft mijn combi voldoende stabiliteit, dus denk ik het niet nodig te hebben.
Denk... geen ervaring mee..
En misschien maar gelukkig.. of rij ik niet op de kritische snelheden????
Zeg het maar.
Blijft over de caravanner die het wel kent... een duidelijk minder deel dus.
En daarvan zal maar een heel klein deel een ATC of Knott stabilisatie hebben.
Echter je constatering is wel goed.... lichtere auto geeft ook een lager "tegengewicht" aan de caravan.
En.. je auto moet de caravan natuurlijk wel sturen, niet de caravan de auto..
Komt er op neer dat een zwaardere auto ( event. met belading) toch stabieler zal zijn.
Ik ken systeem dus het maar heb het niet.
Volgens mij heeft mijn combi voldoende stabiliteit, dus denk ik het niet nodig te hebben.
Denk... geen ervaring mee..
En misschien maar gelukkig.. of rij ik niet op de kritische snelheden????
Zeg het maar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Knott stabilisatie
Hier is een discussie op een Duits forum met als topic Stabilierungssystem Knott ETS plus
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Knott stabilisatie
Ik heb het bij de aanschaf van mijn Premium in 2017 ook overwogen. De importeur had er echter geen staan waarin het al was ingebouwd. Als dat het geval was geweest zou ik het direct genomen hebben.
Niet besloten om het achteraf in te (laten) bouwen maar eerst te kijken hoe de Premium zich achter mijn Rexton (mag 3200 kg trekken) zou gaan gedragen. Hij ligt echter een huis heb na 6000 KM het ETS een paar plaatsen op mijn wensenlijstje laten zakken.
Knott heeft het systeem mooi door ontwikkeld met een remote display en app:
https://www.knott.de/en/better-knott/
https://play.google.com/store/apps/deta ... dams.knott
Niet besloten om het achteraf in te (laten) bouwen maar eerst te kijken hoe de Premium zich achter mijn Rexton (mag 3200 kg trekken) zou gaan gedragen. Hij ligt echter een huis heb na 6000 KM het ETS een paar plaatsen op mijn wensenlijstje laten zakken.
Knott heeft het systeem mooi door ontwikkeld met een remote display en app:
https://www.knott.de/en/better-knott/
https://play.google.com/store/apps/deta ... dams.knott
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)
Re: Knott stabilisatie
Er was een tijd dat we allemaal "ESP" ook niet nodig vonden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Knott stabilisatie
RE.gif
En er was zelfs een tijd dat mijn (eerste) caravan zelfs nog geen stabilisatorkoppeling bevatte
En er was zelfs een tijd dat mijn (eerste) caravan zelfs nog geen stabilisatorkoppeling bevatte
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Knott stabilisatie
RE.gif
dat begrijp ik, die is voor het comfort en niet voor de veiligheid
dat begrijp ik, die is voor het comfort en niet voor de veiligheid
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Knott stabilisatie
RE.gif RE.gif
Mijn huidige van 2010 ook niet
En ik mis hem niet.
Mijn huidige van 2010 ook niet
En ik mis hem niet.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Knott stabilisatie
Ja, en netjes gerepareerd, zo gekocht.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Knott stabilisatie
Ja, en netjes gerepareerd, zo gekocht.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Knott stabilisatie
Bedankt voor alle reacties. Alles overwegende gaan we licht metalen velgen laten vervallen en toch maar voor de stabilisatie
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: Knott stabilisatie
Succes en het zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt van je ervaringen.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)