Hobby 440 SFR excellent 2010

Plaats reactie
rilson
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 9 apr 2014 10:42

Hobby 440 SFR excellent 2010

Bericht door rilson » ma 11 jun 2018 14:31

Lees al een tijdje mee op dit forum en al veel opgestoken.
Afgelopen weekend onze "nieuwe" Hobby 440 SFR excellent uit 2010 opgehaald. We hadden een Eifelland 520 TKM en deze vonden we toch wat aan de grote kant worden met het vooruitzicht op vakanties richting het buitenland. Met de opgroeiende kids werd t ook aardig vol in de caravan, vandaar dat we een kleiner type zochten met een uitbouw aan de voortent die dan dient als slaapplek voor de kids.

Na wat rondkijken en caravandealers afstruinen was het al snel duidelijk dat het voor ons een Hobby 440 moest worden. Qua indeling vonden we die erg gunstig, voldoende opbergmogelijkheden, toilet ingebouwd en de mogelijkheid om de treinzit om te bouwen naar slaapplek voor een overnachting. Nu kwamen we een mooie gebruikte 440 SFR tegen, die heeft als extra tov de SF een grote koelkast, apart vriesvak en nog wat extra kastruimte heeft. De voortent konden we bij de dealer met een mooie korting bijkopen. Het is een Dorema Ibiza met uitbouw.
Tevens een Thule fietsendrager achterop laten monteren, de Thule superb van voor heb ik nog die komt er ook weer op. ( ik ken overigens alle meningen hierover, maar op de oude caravan is dit al 9 jaar goed gegaan, kwestie van opletten en weten waar je mee bezig bent )

Zoals gezegd afgelopen weekend opgehaald, wat al gelijk opviel was verschil al met rijden. Veel beter in balans en veel comfortabeler in de auto.
Natuurlijk was de caravan onbeladen ( behalve de nieuwe tentdozen wat normaal in de auto ligt )
Na thuis alles nog eens grondig gepoetst te hebben vond ik het qua ruimte niet eens zo erg veel verschil maken tov de Eifelland. Hoewel deze toch een 90 cm korter is.

Er zullen nog best wat vragen komen de aankomende dagen / weken want er zitten toch wel een paar nieuwigheden op voor mij, zoals vaste watertank, mover met accu enz.

Eerste vraag die me te binnenschiet is de vaste watertank, hoe leeg ik die? Wil vanavond de tank vullen met water en steradent tabletten om de leidingen te reinigen. Er zit een zwarte buis in die volgens mij als overloop dient, kan ik die er uitdraaien zonder dat de caravan blank komt te staan? mrgreen.gif
Opel Insignia Sports Tourer SW 2.0 Eco-Flex - Hobby 440 SFR excellent 2010

workel

Re: Hobby 440 SFR excellent 2010

Bericht door workel » ma 11 jun 2018 16:22

Gefeliciteerd met jullie nieuwe caravan, wij hebben deze ook 3 jaar gehad en toen overgestapt op een 495 ivm fransbed, vonden de 440 net iets te klein, maar ach zoveel mensen en zoveel wensen.

Dat zwarte pijpje kun je eruit draaien is een soort stop, daarna zal het water weglopen

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hobby 440 SFR excellent 2010

Bericht door Chris » ma 11 jun 2018 16:41

Ook van mij GEFELICITEERD met de nieuwe caravan.
En. ja. die zwarte pijp kan er uit gedraaid worden, maar er zitten nog meer leegloop kraantjes/ punten in de caravan hoor.
Meestal in de buurt van de boiler ook b.v.
Bij mij ook nog onder de keuken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

rilson
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 9 apr 2014 10:42

Re: Hobby 440 SFR excellent 2010

Bericht door rilson » di 12 jun 2018 06:34

Bedankt!
Ik heb het gevonden, het pijpje is inderdaad uitneembaar, water loopt dan via een pijpje naar de onderkant weg. Kan ik ( moet dan wel onder het bed kruipen ) mooi met een handdoek de tank schoon en droog maken.
Die andere kraantjes van bijv. de boiler kende ik al. Had ik in de oude caravan ook. Nog wel even gezocht hoe ik de boiler moest aanzetten maar dat gaat middels een knopje op het bedieningspaneel.
Opel Insignia Sports Tourer SW 2.0 Eco-Flex - Hobby 440 SFR excellent 2010

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”