400 Sfe problemen...

Plaats reactie
SvD
Berichten: 18
Lid geworden op: za 22 okt 2016 14:46

400 Sfe problemen...

Bericht door SvD » do 7 jun 2018 22:13

Op vakantie geweest naar Duitsland (Moezel) voor twee weken met de Hobby 400Sfe van 2016.
Deze ligt als een blok achter onze Toyota Verso 1.8 en het lage trekhaakbelasting van 50 kg is geen probleem geweest.
Wel wat onvolkomenheden geconstateerd aan deze Hobby zoals Schuifhordeur die uit de rails loopt, de afvoer van het lekwater in de Dometic Slim koelkast is niet best zodat het bevroren is en het water in de koelkast loopt. Benieuwd of dit in de nieuwe Fendt 2018 verbeterd zou zijn blijkt dit niet het geval. Wel de schuifhordeur is veel beter dan van onze Hobby. Ook de rolhorren voor ramen moet je soms meehelpen om naar boven te gaan. Zo zie je, koop een Hobby dan heb je wat te hobbiën. Heb je wat meer te besteden neem dan de Fendt die met betere materialen is uitgerust... Bij de eerst volgende garantiebeurt hopen we op goede oplossingen voor deze problemen!!!

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7880
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 400 Sfe problemen...

Bericht door VIP » vr 8 jun 2018 06:42

Direct een Fendt of ander Duits caravanmerk kopen daar zitten dezelfde koelkast en combi-rollo’s in.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 400 Sfe problemen...

Bericht door PD » vr 8 jun 2018 07:13

RE.gif
Yep, en in een Fendt van hetzelfde bouwjaar zit geen hordeur... Kan ie er ook niet uitlopen knipoog.gif awhoea.gif
Relax, de combi-rollo's moeten misschien iets bijgesteld worden... ligt er ook aan hoe ze gebruikt zijn.

Wat je met de koelkast doet, geen idee, wij hebben al sinds 2013 een slimtower en superslimtower... nog nooit water gehad en ook niet aan gefreubeld. Al zit in onze 2017 standaard wel een groter lekbakje dan voorheen. Fendt gebruikt voor dezelfde koelkast overigens een slangetje ipv een lekbakje.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 400 Sfe problemen...

Bericht door Ab » vr 8 jun 2018 09:06

Dat slangetje kan je zelf ook vrij simpel aan het lekbakje maken.
Gaatje erin boren..slangetje erin en vastlijmen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

workel

Re: 400 Sfe problemen...

Bericht door workel » vr 8 jun 2018 12:16

RE.gif

@Ab,
Ieder zijn mening maar herken je beeld niet wat je schetst van een Hobby inmiddels onze 2de een geen enkel probleem, net zoals zo velen op dit mooie forum.

Geen idee wanneer je hem hebt aangeschaft maar ik zeg terug naar de dealer en zaken laten afstellen. Schuifdeur en kombi rollen die niet goed lopen en kwestie van afstellen, afvoer slangetje is heel eenvoudig langer te maken.

O ja Fendt, prima alternatief, maar realiseer je goed daar kan ook zo wat ongemakken mee zijn.

SvD
Berichten: 18
Lid geworden op: za 22 okt 2016 14:46

Re: 400 Sfe problemen...

Bericht door SvD » di 12 jun 2018 16:18

Aan de reacties merk ik dat mijn probleem over de Slimline koelkast niet goed is begrepen of ik heb het niet voldoende uitgelegd... scratch.gif
In het lekbakje zit een te klein afvoergaatje met slangetje. Zodra het lekwater bevriest is het gaatje snel dichtgevroren en loopt het smeltwater de koelkast in.
Dit afvoergaatje had mijn inziens groter moeten zijn en het lekwater zou dan beter weglopen. Dit aan Dometic laten weten, maar zoals altijd verwijzen ze je naar de dealer en doen er niets mee! Natuurlijk ook bij verschillende Kampeerders geïnformeerd of die er ook last van hadden en inderdaad hetzelfde probleem. Een kampeerder had een oplossing n.l. de koelkast temperatuur lager zetten, maar dit lijkt me niet zoals het hoort.... idee.gif
SAM_2095.JPG

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4721
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: 400 Sfe problemen...

Bericht door MarcoC » di 12 jun 2018 19:12

Volgens mij had dat gaatje lager mogen zitten..... op deze manier moet je eerst een stuwmeer opbouwen eer het weg kan lopen [aschrik.gif]
Foutje in het design lijkt me scratch.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 400 Sfe problemen...

Bericht door Chris » di 12 jun 2018 19:44

RE.gif
Ik denk dat de foto van bovenaf naar beneden kijkend is genomen Marco.
Alhoewel..
Het koellichaam zit bovenin deze koelkasten... toch...??? thumbup.gif
Ik snap het niet meer...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 400 Sfe problemen...

Bericht door Ab » di 12 jun 2018 21:48

workel schreef:
vr 8 jun 2018 12:16
RE.gif

@Ab,
Ieder zijn mening maar herken je beeld niet wat je schetst van een Hobby inmiddels onze 2de een geen enkel probleem, net zoals zo velen op dit mooie forum.

Geen idee wanneer je hem hebt aangeschaft maar ik zeg terug naar de dealer en zaken laten afstellen. Schuifdeur en kombi rollen die niet goed lopen en kwestie van afstellen, afvoer slangetje is heel eenvoudig langer te maken.

O ja Fendt, prima alternatief, maar realiseer je goed daar kan ook zo wat ongemakken mee zijn.
Ik denk, dat je niet goed gelezen hebt.
Ik heb geen Hobby hoor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

SvD
Berichten: 18
Lid geworden op: za 22 okt 2016 14:46

Re: 400 Sfe problemen...

Bericht door SvD » do 14 jun 2018 12:36

Gelukkig Marco heb jij het euvel begrepen!!! Het gaatje van de afvoer zit inderdaad te hoog om direct het lekwater af te voeren. Vind het voor een goede directe afvoer ook te klein.....Jammer dat "Dometic" en "Hobby" er niets aan wil doen, na dit probleem bij ze te hebben neergelegd!!! stom.gif

SvD
Berichten: 18
Lid geworden op: za 22 okt 2016 14:46

Nogmaals 400 Sfe problemen...

Bericht door SvD » vr 7 sep 2018 13:42

Intussen een vocht controle laten uitvoeren bij onze dealer in Raamsdonksveer en de gebreken onder garantie laten uitvoeren waar we over geschreven hebben in een vorig bericht.
Permanente afvoer van Super-Slim-Koelkast laten maken, ongelijke glasplaten van keuken zijn vernieuwd en oplooprem (die bonkte tijdens remmen) zijn opnieuw afgesteld.
De rolhordeur die uit de rails liep, blijkt aan ons zelf te liggen, je moet de rolhordeur volledig open doen, anders drukt het afvalbakje de geleider uit de rails. stom.gif
Zo hebben ze diverse nacontroles verricht wat volledig door garantie is uitgevoerd en we alleen de vocht controle hebben hoeven betalen (€60)
Kortom grote klasse en dik tevreden!!! thumbup.gif thumbup.gif

Volvodriver

Re: 400 Sfe problemen...

Bericht door Volvodriver » vr 7 sep 2018 14:22

RE.gif
Bedankt voor de terugkoppeling
Geeft vertrouwen in je dealer.👍

SvD
Berichten: 18
Lid geworden op: za 22 okt 2016 14:46

Nogmaals Hobby 400Sfe

Bericht door SvD » wo 12 sep 2018 13:14

Intussen is onze Hobby 400Sfe de Luxe naar de dealer in Raamsdonksveer geweest voor een vocht controle en wat kleine reparaties.
1. Oplooprem die een bonkend geluid gaf bij remmen en dan optrekken en is prima afgesteld.
2. Ongelijk sluitend glasplaatje van het gootsteentje en gasplaatje keukenblok zijn vervangen door nieuwe.
3. Permanente afvoer gemaakt van de Super-Slim-Koelkast i.p.v. lekbakje.
Het uit de rails lopen van de hordeur blijkt onze eigen schuld omdat we de rolhordeur niet volledig open hadden geschoven en dan drukt het afvalbakje van de deur deze eruit. stom.gif
Kortom de service is prima gebleken..... haphop.gif
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 12 sep 2018 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Berichten over hetzelfde onderwerp samengevoegd

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”