Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door Micky » wo 25 apr 2018 23:44

RE.gif

die moet wel 100% recht tussen de kogel en de haak zitten, ik heb ook eens zoiets geprobeerd, we waren geen vrienden geworden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door Jan van Vijven » wo 25 apr 2018 23:56

Maar dat is wel het ding waar Abve mee meet.....dusss...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Abve

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door Abve » do 26 apr 2018 00:18

Dank voor alle reakties, mannen!
Ik ben net thuis en heb zojuist alle opmerkingen tot mij laten doordringen.

Inderdaad, ik krik de koppeling behoorlijk hoog op om de disselweger tussen haak en kogel te krijgen.
En het zou heel goed kunnen dat hierbij de vooras wordt ontlast waardoor de druk op de koppeling hoger wordt.
Ik ga daarom op kogelhoogte meten.
Het klinkt nl. heel logisch en zou ook kunnen verklaren waarom het gewicht achter de assen zo weinig effect heeft.
Daarna ook het Alko neuswiel laten zakken en kijken wat dit voor effect heeft.

Ik kom hier op terug. thumbup.gif

arnovariante

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door arnovariante » do 26 apr 2018 06:30

Over de hoogte waarop gemeten wordt is op dit forum door meerdere mensen al veel geschreven.
Bij een enkelasser is het verschil in weegresultaat nihil, bij een tandemasser is het verschil aanzienlijk.
Als je dan toch de zoekfunctie aan het gebruiken bent, verdiep je gelijk even in het levellen met de dubbele as, je zult dan verschillende handigheidjes tegen komen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door PD » do 26 apr 2018 08:00

RE.gif RE.gif
Als ik eraan denk, zal ik morgenochtend bij vertrek de kogeldruk eens meten bij trekhaakhoogte en daarna bij + en - 10 cm hoogteverschil. De resultaten laat ik dan wel even weten al verwacht ik - 10 cm niet eens te kunnen bereiken omdat de koppeling dan waarschijnlijk al zweeft.

RE.gif
Abve heeft E&P hydrauliek om te levellen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door arnovariante » do 26 apr 2018 08:06

RE.gif
Oh ja, dat klopt.
:oops:
Dat lijkt me echt makkelijk, zeker op latere leeftijd.

Heel benieuwd naar je meet resultaten.
Zoiets had Pino ook al eens gedaan toch?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door PD » do 26 apr 2018 12:16

RE.gif
Ik kon het niet laten en heb even snel een meting gedaan:

Kogeldruk bij de koppelingshoogte gelijk aan de trekhaakhoogte: 65 kg (werkelijke waarde)
Kogeldruk ingeval de koppeling 10 cm hoger staat: 105 kg (dus 40 kg meer tov de situatie met de auto)
Kogeldruk ingeval de koppeling 10 cm lager staat: verminderde tot 30 kg maar ik kon niet ver genoeg omlaag omdat het neuswiel al vastliep.

Het effect van de koppelingshoogte is hiermee wel aangetoond en wanneer Abve inderdaad 10 cm te hoog meet, is zijn werkelijke kogeldruk waarschijnlijk gewoon prima in orde thumbup.gif

Nog een mogelijke foutbron voor het bepalen van de kogeldruk heb ik al eerder genoemd: beide assen moeten echt op hetzelfde horizontale vlak staan !
Ik heb om die reden de kuiltjes die de vorige caravan in de oprit heeft achtergelaten, opgehaald.

Zelf meet ik, zoals eerder aangegeven, de kogeldruk niet meer; hooguit even een vluchtige blik op het Alko wegend neuswiel of de koppeling even optillen mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door Micky » do 26 apr 2018 13:33

RE.gif

Mooi en helder, idd zoals ik op de vorige pagina schreef, heel veel lager mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door PD » do 26 apr 2018 15:37

RE.gif
Yep, zoals ik je afgelopen weekend al vertelde, kon ik zelfs een keer niet aankoppelen omdat de auto te laag stond tov de caravan... dan helpt zelfs op de koppeling duwen niet voldoende, zeker wanneer de assen dan ook nog eens ongelijk staan :(

Dus eerst het spul moeten verplaatsen en toen pas kunnen aankoppelen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door Jan Br » do 26 apr 2018 17:48

Wat een gedoe met die dubbelassers, blij dat ik maar één as heb. whistle.gif

dit is een grapje blij.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Abve

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door Abve » do 26 apr 2018 19:57

PremiumDiscovery schreef:
do 26 apr 2018 12:16
RE.gif
Ik kon het niet laten en heb even snel een meting gedaan:

Kogeldruk bij de koppelingshoogte gelijk aan de trekhaakhoogte: 65 kg (werkelijke waarde)
Kogeldruk ingeval de koppeling 10 cm hoger staat: 105 kg (dus 40 kg meer tov de situatie met de auto)
Kogeldruk ingeval de koppeling 10 cm lager staat: verminderde tot 30 kg maar ik kon niet ver genoeg omlaag omdat het neuswiel al vastliep.

Het effect van de koppelingshoogte is hiermee wel aangetoond en wanneer Abve inderdaad 10 cm te hoog meet, is zijn werkelijke kogeldruk waarschijnlijk gewoon prima in orde thumbup.gif

Nog een mogelijke foutbron voor het bepalen van de kogeldruk heb ik al eerder genoemd: beide assen moeten echt op hetzelfde horizontale vlak staan !
Ik heb om die reden de kuiltjes die de vorige caravan in de oprit heeft achtergelaten, opgehaald.

Zelf meet ik, zoals eerder aangegeven, de kogeldruk niet meer; hooguit even een vluchtige blik op het Alko wegend neuswiel of de koppeling even optillen mrgreen.gif

Wel nu!
Ik ben ook aan het meten geslagen mrgreen.gif

Hart kogelhoogte is ca 37cm.
De disseldruk heb ik vervolgens gemeten op 37 en daarna op 39 en 41 cm.:
37 cm : 70 kg haphop.gif
39 cm: 75 kg
41 cm: 83 kg

Dit komt dus aardig overeen met jouw 1e meting PD!
Wat fijn dat je dit vanmorgen al gedaan had thumbup.gif

De weger van het ALKO neuswiel geeft bij 70 kg een waarde van 90 aan.
Ik heb gewogen zonder fietsen.


Beste mensen,
Enorm bedankt voor jullie betrokkenheid, adviezen, testen, medeleven en wat al niet meer!
Door jullie ben ik op het goede spoor gezet en heb ik nu een reëel beeld van de werkelijkheid.
Echt geweldig thumbup.gif thumbup.gif

Komende weken gaan we met een gerust gevoel weer op pad!

Abve

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door Abve » do 26 apr 2018 20:08

Jan Br schreef:
do 26 apr 2018 17:48
Wat een gedoe met die dubbelassers, blij dat ik maar één as heb. whistle.gif

dit is een grapje blij.gif
Moet kunnen, Jan Br. awhoea.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door PD » do 26 apr 2018 20:21

Abve schreef:
do 26 apr 2018 19:57
De weger van het ALKO neuswiel geeft bij 70 kg een waarde van 90 aan.
Ik heb gewogen zonder fietsen.


Beste mensen,
Enorm bedankt voor jullie betrokkenheid, adviezen, testen, medeleven en wat al niet meer!
Door jullie ben ik op het goede spoor gezet en heb ik nu een reëel beeld van de werkelijkheid.
Echt geweldig thumbup.gif thumbup.gif

Komende weken gaan we met een gerust gevoel weer op pad!
De correctie voor de aanwijzing van het Alko neuswiel bedraagt voor onze caravan bij 90 kg aanwijzing ca. -16 kg en dat zal voor jouw caravangeometrie nauwelijks anders zijn, dus die zit goed in de richting thumbup.gif Staat het neuswiel in tegengestelde rijrichting, dan bedraagt de correctie nog maar -10 kg... ook weer zoiets om rekening mee te houden !

Fijn dat je dus toch een goede kogeldruk hebt; de eerste keer dat ik het enorme verschil opmerkte doordat de assen ongelijk stonden, heb ik ook even staan kijken scratch.gif maar het is allemaal goed verklaarbaar.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door Abve » do 26 apr 2018 20:39

RE.gif

Ik heb gemeten met het neuswiel naar achteren gericht.

In de breedte staat de caravan niet volledig horizontaal.
Het levelsysteem tilt de linker wielen ca 1 cm omhoog.
Het systeem was uiteraard nu buiten werking.

Maar goed, onze beide metingen komen zo ook al aardig overeen.
Gelukkig las ik je verslag pas vanavond.
Ik was dus niet beïnvloed.
Dit geeft toch het gevoel dat we goed bezig zijn geweest! haphop.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door PD » do 26 apr 2018 20:40

RE.gif
Neuswiel naar achteren: correctie op de aanwijzing - 16 kg, dus 90 kg aanwijzing is werkelijk 74 kg thumbup.gif
Toppie toch mrgreen.gif

Kogeldruk meten op de camping, dus wanneer de tandem in het gras staat, is vrijwel onmogelijk omdat je niet goed kunt bepalen of beide assen gelijk staan. Gewoon niet doen dus, voor de stabiliteit boeit het toch niet knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door Abve » do 26 apr 2018 20:51

RE.gif

Caravan staat thuis...
Maar wel in het gras.
Boeit mij ook niet en daarom de meetsessie uitgevoerd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door PD » do 26 apr 2018 20:52

RE.gif
Op basis van de kogeldrukmeting kun je de vlakheid van jouw grasmat beoordelen awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif Op een camping wordt dit wreed verstoord door kuiltjes, bultjes, boomwortels en andere oneffenheden...

Back on topic maar weer........ Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door Jan van Vijven » do 26 apr 2018 21:04

Toch nog een kleine kanttekening, in theorie maakt het niet uit hoe je neuswiel staat het verticale meetpunt blijft het zelfde.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door PD » do 26 apr 2018 21:05

RE.gif
Sorry Jan, maar dat is niet waar; het weegpunt zit ter hoogte van de as van het wieltje. Het aangrijppunt kan dus 20 cm verschillen.
Het is een detail, maar het correctieverschil voor en achter bedraagt 6 kg bij 90 kg aanwijzing (is een relatieve correctie).
Laatst gewijzigd door PD op do 26 apr 2018 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door Jan van Vijven » do 26 apr 2018 21:07

Oops...je hebt gelijk, bij ons zit die in de verticale buis ik haalde beide even door elkaar.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door duwerke » wo 23 mei 2018 20:48

Jan van Vijven schreef:
do 26 apr 2018 21:07
Oops...je hebt gelijk, bij ons zit die in de verticale buis ik haalde beide even door elkaar.
Moeten de neuswielen van onze caravans ingesteld worden?
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL

Bericht door Ab » wo 23 mei 2018 21:01

Nee..niks aan doen. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”