Fietsendrager op disselplaat

Plaats reactie
Peetvang
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 12 nov 2017 23:25

Fietsendrager op disselplaat

Bericht door Peetvang » wo 31 jan 2018 20:20

Wij willen een fietsendrager plaatsen voorop de dissel. Mijn vraag is of er altijd geboord moet worden, of gaten gemaakt worden in de disselafdekplaat, om deze te bevestigen? Wij hebben een Hobby 460FU van 2017.
We willen ivm. de kogeldruk 1 fiets voorop en 1 achterop.
Verder: Vind ik dat het sowieso niet makkelijk is om de kogeldruk op 75kg te krijgen. Ik moet nogal wat op en onder ons bed leggen. Kan dat ook anders?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsendrager op disselplaat

Bericht door Chris » wo 31 jan 2018 20:33

Boren... ja kan niet zonder helaas.
En.. beter 2 fietsen voorop.
Beste plek als je kogeldruk dat kan hebben.
1 Fiets voorop en 1 fiets achterop is de minst goede verdeling.. de maximale slinger mogelijkheid, en dat wil je nou net niet !!
( Veel over geschreven en ook veel duidelijke filmpjes hierover.)

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nerood

Re: Fietsendrager op disselplaat

Bericht door nerood » do 1 feb 2018 13:33

RE.gif
Boren lijkt me niet aan de orde, zie fiamma site : http://www.fiammastore.nl/carry-bike-ca ... o-200.html
3e alinea: “Voor het monteren hoeft niet geboord te worden.” Hier wordt een afdekplaat dus niet in meegenomen.
Door een afdekplaat moet je altijd boren om de bevestiging aan de dissel te monteren.
Omdat dit geen onderdeel van de constructie is, kun je hier rustig in boren, of deze helemaal laten vervallen.
Op onze Kip zitten er nog twee verhogings balkjes op de dissel gemonteerd tussen de afdekplaat om e.e.a. nog robuuster te laten lijken. Als ik daar een drager zou monteren zou ik de afdekplaat en balkjes laten vervallen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsendrager op disselplaat

Bericht door Chris » do 1 feb 2018 17:17

RE.gif
Ok... ik was niet al te duidelijk.

TS heeft een afdekplaat op de dissel liggen, zo'n witte of grijze plaat denk ik.
Die moet er af,,,,, of daar moeten gaten in geboord worden om de beugels om de disselbomen te kunnen steken en vast te schroeven aan de fietsendrager.
Nadeel van erop laten... en gaten doorboren...
Dan klem je de fietsendrager vast met een stuk kunststof ertussen op de disselbomen, dat verminderd de sterkte behoorlijk.
Een geladen fietsendrager wrikt behoorlijk, en dat zou het plastic wel eens niet kunnen hebben.
Beter is dan om te zorgen dat er een stuk versteviging in komt d.m.v. metalen onderleg plaatjes.
Of natuurlijk.... de hele dissel afdekplaat er af... dat is het meest stevig.
In de dissel zelf hoeft zeker niet geboord te worden, dat mag ook niet eens...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Fietsendrager op disselplaat

Bericht door Erwin1987 » do 1 feb 2018 17:31

mijn twinny load( die overigens niet op de dissel past bijmij)
heeft 2 metalen beugels die om de dissel worden geschroefd lijkt mij wel goed vast te zitten.

Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsendrager op disselplaat

Bericht door PD » do 1 feb 2018 18:22

Chris schreef: Nadeel van erop laten... en gaten doorboren...
Dan klem je de fietsendrager vast met een stuk kunststof ertussen op de disselbomen, dat verminderd de sterkte behoorlijk.
Een geladen fietsendrager wrikt behoorlijk, en dat zou het plastic wel eens niet kunnen hebben.
Beter is dan om te zorgen dat er een stuk versteviging in komt d.m.v. metalen onderleg plaatjes.
Of natuurlijk.... de hele dissel afdekplaat er af... dat is het meest stevig.
In de dissel zelf hoeft zeker niet geboord te worden, dat mag ook niet eens...
Sorry hoor Chris, maar dat is echt onterechte bangmakerij. Ik schat in dat je er geen ervaring mee hebt.

Wij hebben van 2010 tot 2017 telkens een fietsendrager op de dissels gehad en in beide gevallen de afdekplaat mooi laten zitten (zonder afdekplaat vind ik pure armoede). Nooit een probleem met de stabiliteit van het fietsenrek gehad, ook niet met 2 E-bikes op de dissel (zie foto). Ik schat in dat we met deze configuraties ca. 100 tot 150 campings hebben bezocht :lol:

Gewoon een paar kleine gaatjes door de afdekplaat en het fietsenrek direct op de afdekplaat plaatsen met de U-vormige beugels die onder de dissel door gaan thumbup.gif

Wat ik wel adviseer is het gebruik van 2 spanbandje aan het fietsenrek naar de rangeerhandgrepen (zie foto). Ingeval van een noodstop is er niets tegen de G-krachten op een vloergemonteerd fietsenrek bestand en dan helpen de spanbandjes mrgreen.gif Niet de vloermontage maar het fietsenrek zelf zou bij een noodstop kunnen afbreken.
Bijlagen
DSC_1055-Thule.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Fietsendrager op disselplaat

Bericht door AadB » do 1 feb 2018 18:54

Ook wij hebben de fietsdrager (Thule) en de afdekplaat op de dissel. Geen enkel probleem.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsendrager op disselplaat

Bericht door PD » do 1 feb 2018 19:37

Ik kwam aanvullend deze foto nog tegen waarop je beter ziet hoe het fietsenrek op de disselafdekking staat.
Bijlagen
DSC04315-detail.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

des
Berichten: 20
Lid geworden op: za 7 nov 2015 19:57

Re: Fietsendrager op disselplaat

Bericht door des » do 1 feb 2018 23:09

Kan je nog aan je gasfles,of dergelijke,in je Luik,als je iets nodig hebt, onderweg,of iets wil warmen tijdens een tussen stop ? Zou zo iets passen op gelijk welke Dissel? Of ben je verplicht om bepaalde types te kopen die enkel bij je caravan passen, want goedkoop is dat nu ook niet en miskoop is snel gebeurd.
Mvg Des.
LMC 460 D + Opel insignis 2.0 D

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsendrager op disselplaat

Bericht door PD » do 1 feb 2018 23:19

RE.gif
Vanzelfsprekend altijd van tevoren checken of het rek gaat passen op je dissel. Thule heeft tegenwoordig ook een Short versie.
Doordat het rek kantelbaar is, kun je altijd in je disselbak, ook als er twee E-bikes op staan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsendrager op disselplaat

Bericht door Chris » do 1 feb 2018 23:23

@ DP.

Vrienden hadden wel dat probleem, en de fietsendrager stond te rammelen.
Nu hebben zij een oude caravan, maar de fietsendrager had het kunststof van de disselafdekking wel verpulverd.
Ik moet eerlijk zijn, kan ook ouderdom van de disselafdekking zijn geweest, dat was ook alleen een dunne plaat ABS ofzo.
Tegenwoordig zijn die platen steviger... klopt.

@ Des.
Er zijn universele fietsendragers die je voorover kunt kantelen.
Dan kan je in de disselbak komen.
zoiets: https://www.obelink.nl/thule-caravan-sm ... 26page%3D2
of deze:
https://www.obelink.nl/thule-caravan-su ... _id%3D9983


Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peetvang
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 12 nov 2017 23:25

Re: Fietsendrager op disselplaat

Bericht door Peetvang » vr 9 feb 2018 16:36

Dank voor de reacties.
Ik ben eruit. Gaat op de disselplaat en wordt Thule. Ga dan uitproberen 1 of 2 fietsen voorop. Hangt af van de kogeldruk.

Hobby Peter2
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 20 jan 2017 21:12

Re: Fietsendrager op disselplaat

Bericht door Hobby Peter2 » vr 9 feb 2018 17:46

@Peetvang

Wij hebben op onze Hobby 620 van 2016 ook de Thule fietsendrager voor 2 e-bikes. De afdekplaat is gewoon aanwezig. Bevalt prima, ik kan het fietsenrek kantelen met de fietsen erop. Wel oppassen dat bij het kantelen een fietsentrapper de afdekplaat niet beschadigd, je kunt de hellinghoek van het kantelen met de staaldraden verstellen.

LETOP: vergeet nooit om de fietsendrager te vergrendelen met de 2 grendels als je gaat rijden. Ik vind de tip van Premium een goede met de extra spanbanden aan de
handvatten van de caravan. Je leert zo altijd weer wat van elkaar...

Veel succes.

Peter 2
Hobby Prestige 620CL 2016 met o.a. Alde warmwater-vloeistof verwarming, elektrische vloerverwarming, gasoven, Slimpark mover, , Thule luifel, trekauto Lexus RX 450Hybrid.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsendrager op disselplaat

Bericht door Ab » vr 9 feb 2018 18:28

Op onze vorige caravan had ik de drager ook voorop de dissel gemonteerd.
Ook inclusief de kunststof afdekplaat.
Geen enkel probleem, het ding heeft er 4 jaar opgezeten. Daarna gingen de elektrische fietsen op de auto. Aan de dissel afdekplaat mankeerde niets. Ik had er wel 4 dunne stukjes rubber tussen gedaan.
Je moet 8 gaatjes door de plaat boren van 8 mm.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”