Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Plaats reactie
Hobby-Peter
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 14:03

Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Hobby-Peter » di 28 nov 2017 10:27

Wie weet hoe het zit;

Wij hebben een Hobby 540UL de luxe uit 2015, dus met twee aparte bedden. In het midden zitten drie schakelaars; 1 voor de verlichting van het linkerbed en 1 voor de verlichting van het rechtse bed.
De middelste schakelaar schakelt nu ook de verlichting van het rechtse bed...

Dat lijkt me niet in orde, maar ja er zit in de toilet ruimte ook een schakelaar die niets doet en ambient 3 op het tft paneel doet ook niks en de schakelaar voor de vloerverwarming is ook aanwezig terwijl we geen vloerverwarming hebben. Dus wat dat betreft is er volgens mij meer 'standaard' gemonteerd zonder functie.

Maar toch vraag ik mij af of deze niet de de ambient verlichting zou moeten schakelen. En daarnaast zouden deze bedlampjes niet via het tft paneel bedient moeten kunnen worden.
Nu moet je eerste de bedverlichting aandoen en daarna de ambient verlichting in het 'woon gedeelte" uit zetten. Maar dit is mijn logica maar vraag mij af hoe dit zou moeten werken en of dit nu niet juist functioneerd.

In de praktijk hebben wij van de twee bedden 1 riant bed gemaakt (extra dekmatras op de twee bedden en het midden matras gelegd). Nadeel is dat we niet bij de verlichting kunnen om deze aan te zetten als je naar bed wilt gaan. En als je dan in bed ligt je niet vergeten moet zijn de overige verlichting uit gezet te hebben...

Wie kan mij hier iets over vertellen?

Peter

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door karelV » di 28 nov 2017 12:10

Ik wil hier wel een paar dingen op zeggen vwb onze eigen ervaring. Het is zo bij Hobby dat ze alles standaard monteren vwb schakelaars en bedieningspaneel en/of tegenwoordig al in veel gevalle
n standaard een TFT bedieningsscherm.
Zo is de schakelaar in het toilet gedeelte uitgevoerd met 2 schakelingen nl. 1 voor de (spiegel)verlichting en 1 voor de bovenspotjes die in sommige types ingebouwd zijn en wij ook met regelmaat hebben gehad bij bepaalde types caravan.
Dit geldt niet voor jullie (De Luxe) caravan omdat daar beduidend minder in en/of aangebracht is, want daar zit volgens mij nog niet eens standaard een voortent stopcontact in de buitenwand gemonteerd maar dat terzijde.
Wat betreft de schakelaar bij het/de bed(den) is ook altijd al uitgevoerd geweest met 3 functie`s en in jullie geval dus linkse schakelaar voor het linkerbed en de rechtse schakelaar van zelfsprekend voor het rechtse leeslampje boven dat bed
In onze hobby 540 UL Excellent is de middelste schakelaar de ringverlichting boven de bedden en dit is dan uitgevoerd met de zgn. hotelschakeling en dus ook via het (TFT) bedieningspaneel te bedienen in tegenstelling tot de leeslampjes dus zou de middelste schakeling niet op de goede manier zijn aangesloten/funtioneren.
Wat betreft de middelste schakelaar in het slaapgedeelte was/is bij eerdere modellen weer anders uitgevoerd nl. dat toen het licht/plafoniere boven de rondzit daarmee geschakeld kan worden via paneel en middelste schakeling dus is bij verschillende types dus op verschillende manieren uitgevoerd.
Wat betreft de knop/schakelaar van de vloerverwarming op het (TFT)bedieningspaneel zit er al in verwerkt sinds hobby de caravans heeft uitgevoerd met de bedieningspanelen en denk al zeker van de laatste 10 a 12 jaar voor zover ik weet en dus standaard ook al zit er geen vloerverwarming in want dat is nog steeds niet all-inclusive. Bed/leeslampjes schakeling heeft overigens nog nooit met bedieningspaneel gekund.

Zou even naar de schakelaar (laten)kijken vwb de middelste knop want die moet wel een ander lichtpunt kunnen en zelfs moeten bedienen om dus niet uit bed te hoeven stappen om een bepaald lichtpunt te kunnen schakelen en wat betreft schakelaar 3 op je bedieningspaneel weet ik niet of hiervoor een lichtpunt aanwezig is in jullie De Luxe uitvoering, want wij hebben al 8 of 9 Hobby caravans gehad maar nog nooit een De Luxe waar meestal standaars weer wat minder lichtpunten inzitten gezien het extra pakket dat is bij te bestellen voor De Luxe dan de andere Hobby modellen/types maar misschien wel aan te passen zodat er een hotelschakeling gemaakt kan worden met de (middelste)schakelaar in het slaapgedeelte

Suc6.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Chris » di 28 nov 2017 12:58

Of.... of...

De tiptoetsen bedienen digitaal de grote witte unit waar die enorme berg kabels ingaan.
Daar kan in de bedrading/aansluiting een foutje gemaakt zijn tijdens montage in de fabriek.
Of.. er is een poort van een IC in die witte kast defect..
Elk schakelaartje, lampje of iets met een snoertje gaat uiteindelijk die kast in en daar wordt ALLES geschakeld.
Ik zou terug gaan naar de dealer en garantie claimen.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Ab » di 28 nov 2017 15:06

Na 2 jaar ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Hobby-Peter
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 14:03

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Hobby-Peter » di 28 nov 2017 16:05

De weg naar de dealer zou het makkelijkst zijn. Het gaat echter om een import caravan en ik heb dus geen dealer in Nederland. Bovendien is ie dan ook nog tweedehands...

Maar in ieder geval goed om te weten dat het niet klopt.
Een de luxe heeft idd geen ambient verlichting op 1 van de drie knoppen (weet even niet welke).
In ieder geval 1 voor glazen kastje, 1 voor spotjes boven keuken geloof ik en 1 zonder functie. Hierbij hoor je wel een relais schakelen.

Heel vervelend dat er geen electrisch schema te vinden is of een functie matrix / aansluitschema van de licht schakel unit te vinden is. Hoe kun je er achter komen of de schakelaar goed aangesloten is...

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door karelV » di 28 nov 2017 16:13

RE.gif
Relais hoor je ook schakelen in het toiletgedeelte als je de schakelaar die geen funtie heeft in/uit drukt dus dat is normaal.
Elektrisch schema lijkt me geen punt om bij hobby dealer op te vragen of ergens te downloaden weenie.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Musso53 » di 28 nov 2017 17:00

Als het goed is vind je in het handboek het contactschema van de licht regeling. Hiermee kan je uitvinden wat waarop is aangesloten en eventueel wijzigen.

Aan de linkerkant vind je de schakelaars. De lampen op de stekkerblokjes op de print.
Bijlagen
Contactschema lichtregeling 2015.pdf
(293.71 KiB) 128 keer gedownload
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door eurotrotter » di 28 nov 2017 19:18

Hobby-Peter schreef:De weg naar de dealer zou het makkelijkst zijn. Het gaat echter om een import caravan en ik heb dus geen dealer in Nederland. Bovendien is ie dan ook nog tweedehands...

dat hoeft toch geen probleem te zijn?
Iedere goede dealer zal dat perfect voor je op kunnen lossen hoor ( aan een uurtarief van € 75,00)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Chris » di 28 nov 2017 19:25

Het "schema" wat Hobby levert is niet meer dan een globaal overzichts schema.
Je kan er niet op zien hoe, of vooral WAT er geschakeld wordt.
Een voorbeeld..
In onze vorige hut, een Hobby uit 2012 stond op de tekening dat alles bedraad was in die grote witte kast, er was echter nog niet de helft van aanwezig.
Wat TS ook al aanhaalde, b.v. de vloerverwarming... je schakelt wel een relais in, maar er is geen vloerverwarming, laat staan dat die aangesloten is.
dus...
Heel veel houvast aan dat schema heb je niet.
En..
Van elke schakelaar komt bedrading, die is universeel voor de hele serie van dat jaar.
Alle modellen hebben dus die schakelaars, en per uitvoering wordt er dan verlichting of iets anders aan die witte kast aangesloten. ( gekozen uit nr 3 t/m 33)
Zo kan je dus veel knoppen hebben op het TFT paneel waarvan diverse niet werken omdat er geen "uitgang" aan zit.

De rare conclusie van TS , de 3 voudige schakelaar bij het bed, kan dus ook wel eens een aansluitings missertje zijn..
Grote vraag natuurlijk... was dit schakel systeem al vanaf het begin zo, of is dat later ontstaan.
Vanaf het begin zou ik denken aan een aansluit missertje of een los kontakt.
Als het later is ontstaan zou er ook nog wel eens een digitale input ( IC) naar de barrebiesjes kunnen zijn..
Die IC's zijn ( net als bij mijn vorige hut) vermoedelijk de 2 IC's onder aansluiting 33 van het kontakt schema.
Die IC's regelen niet alleen de sturing maar zijn ook de regelaars van de dimming.

Overigens.. mooie kast die schakelkast, wel zwaar van de enorme bos bekabeling die er uit komt.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hobby-Peter
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 14:03

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Hobby-Peter » di 28 nov 2017 20:28

Welk relais schakelt is op zich redelijk uit te zoeken met een beetje meten. Echter kun je nergens vinden hoe de schakelaars aangesloten (zouden moeten) zijn. En idd de vraag, was dit altijd al zo. Geen idee.

Het meest logische zou zijn dat deze middelste schakelaar niets zou doen omdat de 'de luxe' versie geen ambient licht heeft in het slaapgedeelte. Deze zou dan niet aangesloten moeten zijn in het regelsysteem. Heel irritant dat er geen aansluitschema's van zijn.

Is de hotelschakeling net zoals thuis? Ik denk het niet; dit zal wel gestuurd worden door de eprom programmering.

Resume:
Waarom schakelt de middelste schakelaar het rechtse leeslampje;
Welke 'output' kan hotel geschakeld werken dmv het tft paneel en de middelste schakelaar.

Een extra 12 v led lamp is dan redelijk eenvoudig gemaakt op de output in de vorm van een led strip of iets dergelijks.

Overigens lijken mij de stuur units van 32 en 33 in orde omdat deze verlichting het in principe gewoon doet.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door karelV » di 28 nov 2017 21:04

RE.gif

Bij ons is het bij meerdere caravans die wij in het verleden hebben gehad dat de middelste schakelaar in het slaapgedeelte de plafonniere bediende boven de rondzit en datzelfde lichtpunt ook met het bedieningspaneel dus een soort van hotelschakeling aan en uitgeschakeld kon worden, dus denk dat dit in jou geval ook zo zou moeten zijn om niet in het donker naar het slaapgedeelte zou moeten lopen. Anders éérst de leeslampjes aan en dan pas al de andere verlichting uit knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Chris » di 28 nov 2017 22:09

RE.gif

Zo was dat ook in mijn Hobby, Links en Rechts voor de leeslampjes en midden voor de plafonniere.
Die middelste was idd een soort wisselschakeling met het centrale paneel, alles dimbaar.

Hoe je die digitale handel kunt meten zal je niet achter komen, de schema's zullen ook niets vertellen, de Eprom ( dat SMD IC in het midden) is een dichtgeslagen boek, geheim van de smit, daar zal je nooit achterkomen.
Ik zou eens een zelfde caravan opzoeken bij een dealer/handelaar en kijken of/wat het verschil is.
Ook kan ik me best voorstellen dat er in de schakelaar bekabeling, die flatwires, wel eens een probleempje zou kunnen zitten.
Flatwire kennende komen er wel eens intermittende verbindingen in voor.

Dus.. een zoekplaatje helaas..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hobby-Peter
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 14:03

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Hobby-Peter » di 28 nov 2017 22:41

Caravan staat nu in de stalling. In het voorjaar maar eens gaan meten en bekijken. In een showroom een zelfde type zoeken zou ik eens kunnen proberen.

Zodra ik iets meer weet laat ik t weten.

Ik ben al iets verder in ieder geval.

Hobby-Peter
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 14:03

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Hobby-Peter » di 28 nov 2017 22:46

zie plaatje in bijlage. Is echter uit 2007.
Bijlagen
image031.jpg
aansluitingen stuurunit

Zapp
Berichten: 55
Lid geworden op: za 11 nov 2017 22:49

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Zapp » zo 3 dec 2017 21:44

Ik heb net een 540ul 2018 besteld. Met het middelste knopje schakel je de lamp boven de tafel aan of uit.
Succes!
BMW 520i Touring sportline High Executive bj. 2020 - Tabbert Rossini Booster 490TD 2023 - Enduro mover EM305 volautomaat - Omnistore 9200 cassette luifel

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door karelV » zo 3 dec 2017 21:53

RE.gif
Welke 540UL heb je dan want bij onze Excellent 2017 schakeld de middelste schakelaar de rond/Led verlichting boven de bedden in het slaapgedeelte.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Zapp
Berichten: 55
Lid geworden op: za 11 nov 2017 22:49

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Zapp » ma 4 dec 2017 17:03

RE.gif wij hebben een De luxe besteld.
BMW 520i Touring sportline High Executive bj. 2020 - Tabbert Rossini Booster 490TD 2023 - Enduro mover EM305 volautomaat - Omnistore 9200 cassette luifel

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door karelV » ma 4 dec 2017 17:24

RE.gif
Okay vandaar dat dan de verlichting boven de rondzit aan gaat. Er zit waarschijnlijk niet meer verlichting in het slaapgedeelte dan de 2 bedlichtjes bij jullie in de De Luxe.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Hobby-Peter
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 14:03

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Hobby-Peter » di 5 dec 2017 10:27

Wij hebben ook een de luxe. en deze heeft idd geen sfeer verlichting boven het bed.

Wat ik opmerkelijk vind is dat de middelste schakelaar een ander licht schakelt. Alle hobby's uit hetzelfde jaar hebben toch dezelfde schakel doos... Hoe kan er dan een ander licht schakelen met dezelfde knop.

Dat deze middelste niets zou doen snapte ik maar nu ben ik even de weg kwijt....

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door karelV » di 5 dec 2017 15:01

Heeft gewoon met type/uitvoering te maken vwb schakeling en hoe het aangesloten is. Als er in het slaapgedeelte maar 2 lichtpunten zitten en je hebt daar wel een 3 schakeling zitten dan zou het kunnen zijn dat ze of de middelste niet aansluiten of de middelste op een ander lichtpunt aansluiten en dan in veel gevallen op de verlichting boven de rondzit.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Hobby-Peter
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 14:03

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Hobby-Peter » di 5 dec 2017 15:48

hmmmm, zijn standaard kabels toch?

Zapp
Berichten: 55
Lid geworden op: za 11 nov 2017 22:49

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Zapp » di 5 dec 2017 21:41

Klopt KarelV. Geen sfeerverlichting helaas en alleen de 2 leeslampjes in het slaapgedeelte. Toen wij de caravan bestelde was hij al onderweg naar de dealer die deze op basis van forecasting al had besteld, zonder de sfeerverlichting dus. Nu is het een soort van hotelschakeling naar de plafonaire boven de tafel.
BMW 520i Touring sportline High Executive bj. 2020 - Tabbert Rossini Booster 490TD 2023 - Enduro mover EM305 volautomaat - Omnistore 9200 cassette luifel

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door karelV » di 5 dec 2017 21:55

Hobby-Peter schreef:hmmmm, zijn standaard kabels toch?

Kabels zijn idd standaard mrgreen.gif knipoog.gif maar waar ze naar toe leiden is soms verschillend. :lol:
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door PD » di 5 dec 2017 21:59

RE.gif RE.gif
Sfeerverlichting lijkt me eenvoudig toe te laten voegen door de dealer; de bekabeling zal er vast al liggen thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Zapp
Berichten: 55
Lid geworden op: za 11 nov 2017 22:49

Re: Verlichting schakelen bij bed 540 UL de luxe

Bericht door Zapp » di 5 dec 2017 22:13

Niet bij stil gestaan. Wel de buitenstekker daar is wel aangedacht. Als het kan dan komt de sfeerverlichting er ook nog bij blij.gif
BMW 520i Touring sportline High Executive bj. 2020 - Tabbert Rossini Booster 490TD 2023 - Enduro mover EM305 volautomaat - Omnistore 9200 cassette luifel

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”