Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door lkimman » zo 20 mei 2018 19:10

Wij hebben enkele weken geleden onze UML 720 ingeruild voor de CL620. We overwegen nu een fietsendrager te monteren de dissel en wel een Thule Superb. Zou je me iets kunnen vertellen over jouw ervaringen met deze drager? We willen er 2 elektrische fietsen op vervoeren. De Trekauto is redelijk 'hoekig'. En breed...
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Abve

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door Abve » zo 20 mei 2018 22:05

RE.gif
Ha Ikimman.
Ik begrijp dat dit een nieuwe nickname voor je is mrgreen.gif

Allereerst gefeliciteerd met deze prachtige caravan!
Je had natuurlijk al een nog grotere tandemasser, maar voor ons is met name die extra ruimte toch wel een luxe, hoor!
Het voordeel van de 620 CL vind ik met name de tandemas met een laadvermogen van 2200 kg terwijl hij ‘maar’ een lengte heeft van 8 meter.

Dan je vraag:

Dit is wel een punt van aandacht.
De dissel is vrij kort en de SuperB is groot.
Eigenlijk zou je de verkorte versie handiger zijn geweest, maar dan staan die fietsen erg dicht tegen elkaar aan.
Hobby levert dan ook standaard de normale SuperB.

Bij mij is hij zo gemonteerd dat de voorste fiets pas geplaatst kan worden als de caravan achter de auto hangt en het neuswiel omhooggedraaid is.
Zet ik de fiets ( trouwens ook 2 E-bikes) er eerder op, dan heb ik te weinig ruimte om de zwengel vh neuswiel te draaien.
Je ontdekt dit pas, als je de fietsen plaatst.
Het rek kan echter ook niet dichter naar de disselbak verplaatst worden, want dan loop je de kans dat een pedaal de disselbak beschadigd. Meer naar voren, dus richting koppeling plaatsen, betekent dat de manoeuvreerruimte kleiner wordt.

De eerste keren baalde ik hier toch van en heb de dealer hierover gebeld.
Die gaf bovenstaande redenen aan. Mocht ik het echt niet willen, dan zoekt hij ( samen met mij) naar een oplossing.
Maar volgens mij is die er niet.
Op m’n vorige caravan had ik een rekje van Fiamma. Dat vond ik zo fragiel dat ik er niet 2 zware fietsen op durfde te zetten.
Je zou nog kunnen denken aan een rek aan de achterzijde zodat je voor en achter een fiets vervoert.
Dat had ik bij m’n vorige caravan ook en voldeed prima.

Ik moet trouwens zeggen dat ik er nu ook wel aan gewend ben. De 2e fiets plaats ik ook nu vrij gemakkelijk op z’n plek.

De kogeldruk is nog wel een punt om in de gaten te houden.
Ik zit nu op ca 120 kg en dat rijdt fijn.
Voor jou auto is dat ook geen probleem...

Dan het manoeuvreren:
Dit is natuurlijk enigszins gereduceerd maar ik kan voldoende ‘ uit de voeten’.
Even uitproberen wat je max is en hier rekening mee houden in de bochten.
Op een camping haak ik hem bij scherpe bochten al vrij snel af en gebruik de Truma XT 4.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest....

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door lkimman » zo 20 mei 2018 23:32

Dank voor jouw reactie! Ja, de CL620 bevalt ons inderdaad erg goed. De UML720 Premium deed dit op zich ook, al hadden we toch wel last van de grote overhang achter de als en het lagere chassis aan de voorkant. Ik vind het rijden met de CL620 een stuk relaxter. We hebben de dubbele Simpark mover over laten zetten van de vorige caravan en de caravan verder voorzien van E&P levelingsysteem en Omnistore luifel. De dakschotel en inbouw airco hebben we niet meer genomen, dakschotel vervangen voor een automatische statief schotel en airco simpelweg weggelaten. Verder ook de asverzwaring naar 2200kg, wat een ruim laadvermogen geeft..

Even terug naar de fietsendrager.. Heb je toevallig een foto van de montage positie voor me (of any foto waarop de de positie van de drager goed kunt zien?

Is 120kg kogeldruk niet veel voor de dissel zelf?

Groet,

Leon Kimman
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door karelV » ma 21 mei 2018 11:43

RE.gif

kogeldruk van 120 kg. lijkt mij ook erg veel en is volgens de beschrijving van hobby ook maar max. 100 kg. scratch.gif weenie.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door PD » ma 21 mei 2018 12:13

@Leon:

Wij hadden op onze vorige Premium (enkelasser, 7,8m) ook een kantelbaar fietsenrek. Dat ging tijdens het tandemasserweekend dus in de brede bumper van de Disco tijdens haaks achteruit draaien om het kampeerveld te kunnen verlaten (waar jij achteruit het veld op kwam).

Op de nieuwe tandem hebben wij dan ook geen fietsenrek meer. We hebben 2 opvouwbare E-bikes gekocht die we in de auto vervoeren. Dit geeft maximale manoeuvreerruimte.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7880
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door VIP » ma 21 mei 2018 12:35

Leon,

Gefeliciteerd nog met de nieuwe aanwinst. thumbup.gif

Frappant te lezen dat de langere overhang en het lagere chassis aan de voorzijde de doorslag hebben gegeven voor jullie huidige keus.

Diezelfde reden was voor ons om toen te kiezen voor de 645 VIP ipv de 700 VIP (die ook een lager chassis aan de voorzijde had) en beide naast elkaar stonden, dit mede door de ervaringen die we daarvoor met de 720 hadden opgedaan.

Dus goede keus en heel veel plezier met de nieuwe aanwinst. thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door lkimman » ma 21 mei 2018 18:34

Dank voor jullie reacties! We zijn deze week van de caravan aan het genieten op een 'hondencamping\ in Zeewolde..

Vouwfietsen zou inderdaad een optie zijn, ware het niet dat ik in de auto geen plaats vrij heb als ik met de family op vakantie ga. In de laadbak gaan 3 honden, een boot en een BBM (je gaat op vakantie en neemt mee... ), waardoor het voordeel om fietsen in de auto te vervoeren helaas geen optie is...

Was de fietsendrager bij jullie ook een Thule Superb PremiumDiscovery?

Ben benieuwd naar de ervaringen van Abve met de Thule in combinatie met de Discovery. Dit in verband met de ' diepte' vn de 'short' version van deze drager...
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door PD » ma 21 mei 2018 18:43

RE.gif
Wij hadden de voorganger van de Superb, ook van Thule, kantelbaar en voor 2 fietsen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door Abve » ma 21 mei 2018 18:57

lkimman schreef:
zo 20 mei 2018 23:32
Dank voor jouw reactie! Ja, de CL620 bevalt ons inderdaad erg goed. De UML720 Premium deed dit op zich ook, al hadden we toch wel last van de grote overhang achter de als en het lagere chassis aan de voorkant. Ik vind het rijden met de CL620 een stuk relaxter. We hebben de dubbele Simpark mover over laten zetten van de vorige caravan en de caravan verder voorzien van E&P levelingsysteem en Omnistore luifel. De dakschotel en inbouw airco hebben we niet meer genomen, dakschotel vervangen voor een automatische statief schotel en airco simpelweg weggelaten. Verder ook de asverzwaring naar 2200kg, wat een ruim laadvermogen geeft..

Even terug naar de fietsendrager.. Heb je toevallig een foto van de montage positie voor me (of any foto waarop de de positie van de drager goed kunt zien?

Is 120kg kogeldruk niet veel voor de dissel zelf?

Groet,

Leon Kimman

Dan heb je het dus ook goed voorelkaar thumbup.gif
Bevalt het E&P?
Het bevalt mij uitstekend.
Grappige is dat medekampeerders letterlijk met open mond het levelproces gade slaan.

Ik heb wel airco en daar hebben we dit prille seizoen toch al een aantal malen ( in Nederland!) gebruik van gemaakt.
Ik heb verder het serviceluik rechtsvoor laten verbreden en linksvoor eenzelfde laten aanbrengen ( er zitten nu Fendt luiken in knipoog.gif )
Onder het linkerbed vervoer ik nu de tafel, stoelen etc. Dan is dat ook mooi opgeruimd.
Die standaardluiken waren hiervoor te klein.


Vwb de kogeldruk: dit is onjuist genoteerd. mrgreen.gif
In het begin dacht ik op ruim 120 kg te zitten maar aan de hand van de ‘ tandemdeskundigen’ op dit forum ( thumbup.gif )bleek ik verkeerd te meten. Zie: viewtopic.php?t=35094&start=75
Bij juiste meting bleek de kogeldruk op hoogte vd trekhaakkogel bij mij 70 kg te zijn. De caravan was geladen, maar zonder fietsen.
Daarvoor reken ik ca 35 kilo extra kogeldruk.
Dan kom ik op (ruim) 105 kg.
De In het ALKO- neuswiel geïntegreerde disselweger geeft dan 120-130 kg aan, hetgeen overeenkomt met de door PD opgestelde tabel.
En dit getal heb ik dus in eerste instantie vermeld...
Ik kan nog wat ‘spelen’ met de inhoud van de watertank ( 50 l) of de luifel(stokken - 35 kg)

O ja, een foto komt nog..

Gr. Abve.

Abve

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door Abve » ma 21 mei 2018 20:31

Foto disseldrager.
( Sorry. Ik krijg de foto niet horizontaal mrgreen.gif )
IMG_20180521_200155_531-600x1067.jpg

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door PD » ma 21 mei 2018 20:33

RE.gif
Dat rek steekt zelfs verder vooruit dan mijn oude... dat bleef achter de staaf van het neuswiel, zie foto, en desondanks "gehoekt" :oops:
De fietsgootjes staan volgens mij ook wel erg ver uit elkaar ???
Bijlagen
DSC_1055-Thule.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door Abve » ma 21 mei 2018 20:58

PremiumDiscovery schreef:
ma 21 mei 2018 20:33
RE.gif

De fietsgootjes staan volgens mij ook wel erg ver uit elkaar ???
Klopt. Die kunnen dichter naar elkaar toe.
Ook al eens naar gekeken.
Ik vind de ruimte tussen de fietsen dan wel smal worden.
Maar als ik jouw foto zo zie, kan het dus wel.
Maar eens proberen...

Komend weekend geen tijd.
Ik ga naar Monaco ... F1...

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door PD » ma 21 mei 2018 21:02

Abve schreef:
ma 21 mei 2018 20:58
Komend weekend geen tijd.
Ik ga naar Monaco ... F1...
Klinkt niet als een straf knipoog.gif thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door Abve » ma 21 mei 2018 21:10

RE.gif

Neeuh... Ik laat het maar gebeuren haphop.gif

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door lkimman » wo 23 mei 2018 20:09

Hallo Abve, ja de E&P bevalt uitstekend. Een waardevolle investering. Ik heb deze al aardig wat gebruikt en ontvang diverse reacties. Zowel positief (overwegend) als wat minder positief :-).. dank voor de foto! Ik zie dat je niet de 'short version'. Hebt, welke ca 10cm minder diep is. Als ik in het weeekd. Weer thuis ben, ga ik wat meten voor wat betreft de uitslag van de auto bij het 'scharen' en zien of er een acceptabele manouvreerbaarheid over blijft. Veel plezier bij de F1!
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Abve

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door Abve » vr 25 mei 2018 19:43

RE.gif

Thnx!
Het is in ieder geval goed toeven aan de Cote d’Azur blij.gif
Morgen naar de training en daarna kwalificatie.
Zondag de climax thumbup.gif

Abve

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door Abve » wo 11 jul 2018 23:07

Enkele weken geleden is het ITBS-systeem in de disselbak geinstalleerd door Triorep te Scherpenzeel.
In december had ik het uit de verkochte caravan laten demonteren.
Toch nog wat aanpassingen o.a. ivm de overgang van 2 naar 4 remmen etc.
Al met al ( demontage, installatie incl. aanpassingen) toch nog 1000 euro gekost mrgreen.gif

Ook de caravan even laten wegen.
Leeg gewicht op papier is ca 1650 kg.
Met alle opties verwachtte ik dat de caravan bij vertrek zo’n 2 ton zou wegen.
Dit had ik aardig ingeschat: de caravan woog 1850 kg op de remmentestbank.
Tel daarbij de fietsen op de dissel, 10 liter water in de boiler, 30 liter in de watertank en nog wat persoonlijke spullen 2 personen) dan zit je in totaal rond de 1950 kg.
Dat is, exclusief kogeldruk, nog 250 kg reserve!

De kogeldruk is ook gemeten: 70 kg.
Daar komen de fietsen nog bij: totaal 100 kg.

Daar hoef ik mij dus niet druk om te maken blij.gif

Abve

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door Abve » do 12 jul 2018 17:01

lkimman schreef:
wo 23 mei 2018 20:09
Hallo Abve, ja de E&P bevalt uitstekend. Een waardevolle investering. Ik heb deze al aardig wat gebruikt en ontvang diverse reacties. Zowel positief (overwegend) als wat minder positief :-).. dank voor de foto! Ik zie dat je niet de 'short version'. Hebt, welke ca 10cm minder diep is. Als ik in het weeekd. Weer thuis ben, ga ik wat meten voor wat betreft de uitslag van de auto bij het 'scharen' en zien of er een acceptabele manouvreerbaarheid over blijft. Veel plezier bij de F1!
Volgens mij heb je je resultaten nog niet gedeeld vwb het manoeuvreren, toch? [aschrik.gif]
Ik ben een beetje ( veel) nieuwsgierig...

Paar weken geleden had ik bij een redelijk haakse bocht op de camping, nog geen cm over...
De auto raakt niet de fiets maar de bumper toucheert de voorste rijgoot.
Via de camera aan de achterzijde vd auto, had ik mooi controle.

Met de dealer overleg gehad.
We kijken het nog even aan.
Eventueel wisselen we deze in voor de shortversie.
Ik ga de voorste rijwielgoot eerst nog naar achteren verplaatsen.

Dus ik ben benieuwd hoe jij dit opgelost hebt.

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door lkimman » wo 18 jul 2018 08:01

Ik heb uiteindelijk de 'short' versie van de Thule op de dissel gemonteerd. Dit na alle ruimte uitgemeten te hebben. Het voordeel wat ik met mijn trekker heb, is dat de trekhaak een stuk achter de auto (RAM 1500) uitsteekt. Hierdoor heb ik voldoende ruimte voor het openen van de achterklep en is het indraaien mogelijk tot ca 60 graden. We zijn vrijdag met 2 electrische Koga's (samen ca 56 kg) op de dissel naar Tsjechie gereden. Kogeldruk op ca 110 kg. Rit is perfect en stabiel verlopen bij een kruissnelheid van 100-105 kmh. Super span! Ik heb het span niet gewogen. Is het 1650 kg leeggewicht incl mover en andere vaste accessoires? Ik heb op de caravan een Simpark mover op beide assen, 5.50m Thule 9200, E&P leveler 2 11 kg lichtgewicht (glasfiber?) gastanks. Voor get kogelgewicht heb im de watertank redelijk gevuld en enkele zaken van voor naar achter moeten verhuizen....
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door lkimman » wo 18 jul 2018 08:02

Moet overigens nog steeds nieuw foto uploaden... weet nog wel dat dit omslachtig was, maar niet meer hoe...
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Abve

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door Abve » vr 20 jul 2018 20:51

Ik stuurde een PB thumbup.gif

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door deemster07 » wo 6 mar 2019 09:19

Abve schreef:Nog een paar foto’s van vanmiddag.
Morgen de details haphop.gif

Leuke reakties beste mensen. Bedankt.
Inderdaad PD, die velgen waren mij nog niet zo opgevallen, maar het past wel mooi.
Gespot N381 A28 ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hobby Prestige 620 CL 2018 gekocht.

Bericht door Micky » wo 6 mar 2019 18:45

RE.gif

ach, met al die losse snoeren maakt dat toch niet veel uit mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”