Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Wheels
Berichten: 94
Lid geworden op: di 18 okt 2016 11:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door Wheels » vr 20 okt 2017 22:01

Hoe kan een fabrikant nu zoiets bedenken om de aftapkranen op een plek te zetten waar je amper bij kunt komen.
Bij onze Hobby 440 SF, nu 1 jaar naar genoegen gebruikt kun je wellicht geen stommere plaats bedenken. De kranen zijn alleen bereikbaar door het scharnierend deel van het bed open te klappen en je over de rand te wurmen met je bovenlichaam om de aftappers open of dicht te zetten, terwijl er aan de andere zijde van de boiler genoeg plaats is en ze via het het luik van de watertank bereikbaar waren geweest.
Aangezien we de caravan in voor en naseizoen op een camping hebben staan waar we regelmatig voor een korte periode vertoeven moet deze handeling steeds uitgevoerd worden.

In de jachtenbouw c.q. watersport zijn zgn inspectieluiken te koop in diverse diameters.
Oplossing: volgend jaar de zaag erin en een luikje plaatsen in de disselbak net naast de linker gasfleshouder, zodat dit een simpele handeling wordt.
2017-10-20.png
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk knipoog.gif
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door Chris » vr 20 okt 2017 22:42

RE.gif
Herkenbaar..
In onze Hobby uit 2012 zaten de aftappers midden in de vloer van de bankkast..
De boiler stond er dwars naast links...en de watertank aan de andere kant, rechts.
Zo had Hobby een bankkast van 140 cm volledig onbruikbaar gekregen om overige kampeerspullen in te stouwen.
Ik heb toen de boiler op een bok helemaal voorin gezet en de aftappers eronder gemaakt.. kon er tenminste ook wat in die bank..

Volgens mij laat de ene werknemer bij Hobby een setje spullen in een caravan achter en de volgende schroeft het vast waar het toevallig net staat.
Of dat nou handig is, of op een slimme plek... dat maakt niets uit toch.
Enne... je bent niet de eerste die zich hierover verbaast..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7881
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door VIP » za 21 okt 2017 08:49

RE.gif

Zo hebben we afgelopen Düsseldorf beurs bij vele merken (ook Tabbert, Knaus, Dethleffs, Hobby en anderen) de meest vreemde plaatsen gezien voor boilers en aftapkraantjes.

Bij Tabbert de boiler en aftapkraantjes midden onder het 2 persoonsbed scratch.gif
Porsche + Tabbert

Veerman
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 17:14
Locatie: Volendam

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door Veerman » za 21 okt 2017 09:46

Ook bij mij zitten de 2 sets kraantjes op n moeilijke plek. Zoals v.i.p al zegt. Ik heb 2 enkele bedden en aan beide kanten zitten de aftappers. Bij de ene kant een service luik, aan de andere kant bed omhoog en kruipen maar. Is inmiddels opgelost door aan de andere kant ook n service luik aan te laten brengen :lol:
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door PD » za 21 okt 2017 10:03

In onze vorige caravan zaten de beide aftapkraantjes direct bij het serviceluik van het bed, dat werkte op zich goed, al vind ik die aftapkraantjes echte ondingen.

In de huidige caravan is de boiler in de loze achterhoek geplaatst met als resultaat dat de aftapkraantjes wat minder goed bereikbaar zijn; om die reden heb ik direct naast de verswatertank een tweetal kogelkraantjes in de slangen opgenomen, deze kraantjes (kwartslag) werken ook veel beter dan de standaard aftapkraantjes waar je aan kunt blijven draaien :(
Bijlagen
Premium aftapkraantjes.jpg
Premium aftapkraantjes.jpg (65.63 KiB) 3303 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4159
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door WillyL » za 21 okt 2017 11:44

Is een oud zeer bij ingenieurs of andere werklieden.

Hoe moet je je niet bij sommige autos in bochten wringen of allerlei dingen wegnemen voor je aan de oliefilter, waterpomp of ander ding kunt komen.
Dikwijls worden die dingen tijdens een ontwikkelfase getekend zonder rekening te houden met later gebruik of onderhoud. Ook worden ze in de fabriek geinstalleerd wanneer je er nog gemakkelijk bij kunt, zoals voor de zijwanden gezet worden...

Dat geldt trouwens ook voor architecten bv.. Ze zouden die eens de ramen moeten laten poetsen van hun gebouwen, het zou er snel aangepast zijn...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
richard112
Berichten: 151
Lid geworden op: do 27 mar 2014 20:22

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door richard112 » za 21 okt 2017 11:51

RE.gif
helemaal mee eens!!
Citroen C5 2.016v + Swift Challenger 500SE + Van der horn voortent

Wheels
Berichten: 94
Lid geworden op: di 18 okt 2016 11:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door Wheels » za 21 okt 2017 12:23

@
In de huidige caravan is de boiler in de loze achterhoek geplaatst met als resultaat dat de aftapkraantjes wat minder goed bereikbaar zijn; om die reden heb ik direct naast de verswatertank een tweetal kogelkraantjes in de slangen opgenomen, deze kraantjes (kwartslag) werken ook veel beter dan de standaard ..


Maar dan is het aftapprobleem nog steeds niet opgelost, want nu kun je alleen afsluiten, toch?
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk knipoog.gif
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door PD » za 21 okt 2017 12:30

RE.gif
Nee, de bestaande aftapkraantjes blijven altijd open staan en dienen dus nog slechts als bodemdoorvoer.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door Cara-Fan » za 21 okt 2017 12:35

Herkenbaar mrgreen.gif

Ik klap het bed omhoog, haal mijn gereedschapskoffer en plastic bak met camping spullen eruit zodat ik daar op mijn knieën kan zitten en de kraantjes kan draaien.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door Leentje » za 21 okt 2017 13:35

Heeft dit euvel te maken met het merk caravan of de dealer die na aankoop extra zaken in mag bouwen?
Onze Kip komt oorspronkelijk van Duindam Delft vandaan. De kraantjes zijn prima bereikbaar.
Over het algemeen denk ik dat over veel zaken goed is nagedacht. Geluidsboxen bijvoorbeeld onderin de banken ipv ergens bovenin (betere klankkast) Extra stopcontacten onder de keukenkastjes: goed bereikbaar en niet lelijk in het zicht.
Een lastig punt kan ik wel volgen. De vastwatertank staat zo dicht mogelijk bij de as en daardoor onder het bed. Om de tank grondig te reinigen mag je gelijk een slangenmens onder het bewegende deel van het bed vertoeven. Ik kan de plaatsing begrijpen. Wellicht zijn er ook watertanks verkrijgbaar waar de opening op meerdere plekken mogelijk is, zodat er keuze is.
Onze mover is elders tijdens een workshop ingebouwd. Monteur 1 boorde gaten ergens midden in de vloer voordat we wisten wat er gebeurde. Monteur 2 zag onze verbazing en boorde gaten waar het ons en hem beter leek. Begaan zijn met je werk en oog hebben voor de gebruiker. Niet merkafhankelijk, maar vooral mens afhankelijk naar mijn idee.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door blazoen » za 21 okt 2017 13:50

De plaats van de boiler en de aftapkranen mag in principe op iedere plaats in de caravan. Na overleg met de dealer kun je voors en tegens van de plekken afwegen en zelf aangeven wat je wilt, je betaalt er tenslotte ook voor. Argumenten voor een bepaalde plaats kunnen zijn: lengte van de leidingen zo kort mogelijk, bereikbaarheid van de kranen, het uit het zicht willen hebben van de boiler, elektriciteit in de buurt, überhaupt plek voor de boiler, gewichtsverdeling in de caravan etc.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7881
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door VIP » za 21 okt 2017 14:49

RE.gif
RE.gif RE.gif

Bij het gros van de caravans zitten de warmwatervoorziening er in af fabriek.

En daar geldt bij inbouw gemak en snelheid niets meer niets minder.
Porsche + Tabbert

warbout
Berichten: 104
Lid geworden op: za 30 aug 2014 23:03
Locatie: Albrandswaard

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door warbout » za 21 okt 2017 14:54

Nou dan zijn wij niet de enige die dat ondervinden.
Ook bij onze Caravelair Antares Luxe zit dit aardig verstopt in een zijluik
waar je moeilijk bij kunt komen en toch elke keer weer aan ergert.
"De tijd gaat niet voorbij, wij zijn het die voorbij gaan".

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door Vino » za 21 okt 2017 16:37

Als het dan nog bij 2 kraantjes blijft, dan gaat het.Onze Knaus 500 EU heeft er 4 stuks.Twee bij de boiler, en twee onder het rek van de pannen.De laatste twee zijn redelijk te bereiken. De 2 anderen bij de boiler lastiger, om dat de boiler onder een van de bedden staat in de buurt van de 50 liter water tank.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7881
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door VIP » za 21 okt 2017 17:10

RE.gif

Dat had ik nou niet verwacht bij een Knaus, reactie’s/posts lezende hier op het forum zou een Knaus het ultieme moeten zijn mrgreen.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door Dutchdrummer » za 21 okt 2017 17:18

RE.gif

Volgens mij verwar jij reacties over Knaus met reacties over Hobby Premium..... die zouden (volgens eigenaars) het ultieme moeten zijn...... awhoea.gif

In onze Eriba hadden we ook 4 kraantjes. Dit om de boiler apart te kunnen aftappen. Zo heel vreemd is dat dus niet.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7881
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door VIP » za 21 okt 2017 18:08

RE.gif

Het ging niet om de 4 aftapkraantjes. Maar om de plek van de kraantjes.

Enneh ik heb nooit geschreven dat een Premium het ultieme is want de ultieme caravan bestaat niet.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door Paul » za 21 okt 2017 18:52

In onze knaus sport zitten er maar liefst 6.
2 bij de boiler, prima bereikbaar via het service luik.
2 stuks naast / voor de vaste watertank, prima bereikbaar via het bed (bed omhoog gaat heel eenvoudig met de gasveer.
En er zitten nog 2 stuks onder de wasbak, die is iets lastiger bereikbaar je moet de lade er namelijk even uit tillen.
In de praktijk doe ik alleen die van de boiler en de rest alleen als hij in de stalling gaat.

Wat wel r*k is bij deze caravan is de stop in de watertank.
Die staat tegen de voorwand van de caravan onder het vaste bed waar je niet bij kan.
Ik moet dan het matras optillen, daaronder zit een plankje met een scharnier waardoor je met je hand bij de tank kan komen.
In de vorige hut zat die in de rondzit en dat was veel eenvoudiger.

Zo zal iedere caravan wel zijn handigheden en onhandigheden hebben.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door PD » za 21 okt 2017 22:28

Dutchdrummer schreef:Volgens mij verwar jij reacties over Knaus met reacties over Hobby Premium..... die zouden (volgens eigenaars) het ultieme moeten zijn...... awhoea.gif
Ach,
Een Premium is de ultieme design (of: hoerenkast) caravan;
Een Knaus is de ultieme gadgetknutsel caravan;
Een Fendt is de ultieme senioren caravan;
Een Weinsberg is de ultieme budget caravan;
Een Eriba is de ultieme te dure caravan;
Een Kabe is de ultieme oubollig interieur caravan;
Een Adria is de ultieme Ad & Ria caravan;
Een Cabby is de ultieme uitgestorven caravan;
Een Tabbert is de ultieme Roma caravan;
Een Polar is de ultieme gedateerde caravan;
Een Sprite is de ultieme gepensioneerden caravan;
Een KIP is de ultieme bevlogen caravan;
Een T@B is de ultieme flowerpower caravan;
Een Troll is de ultieme retro caravan;
Een….. is de ultieme ……….caravan;

Gelukkig is er voor iedereen de FAVORIETE caravan… en niet geheel toevallig hebben de meesten die ook haphop.gif
en bij nogal wat van die caravans zitten de aftapkraantjes niet eens logisch en bereikbaar awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door Dutchdrummer » za 21 okt 2017 23:07

VIP Premium schreef:RE.gif

Het ging niet om de 4 aftapkraantjes. Maar om de plek van de kraantjes.

Enneh ik heb nooit geschreven dat een Premium het ultieme is want de ultieme caravan bestaat niet.
Net zoals niemand hier ooit geschreven heeft dat Knaus het ultieme is...... weenie.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19688
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door Daphne » za 21 okt 2017 23:29

PremiumDiscovery schreef:
en bij nogal wat van die caravans zitten de aftapkraantjes niet eens logisch en bereikbaar awhoea.gif
Wat mij dan weer verbaast, is dat binnen één merk de aftapkraantjes op zoveel verschillende plekken zitten en er geen logica in zit. Daarnaast, wat voor de één onbereikbaar is (mogelijke oorzaak lichaamsbouw of problemen) is voor de ander prima bereikbaar ( misschien slangenmens awhoea.gif )

BTW, in onze caravan geen onbereikbare aftapkraantjes. Prima bereikbaar zonder verbouwingen knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door PD » za 21 okt 2017 23:31

awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif Daphne goes wild knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door Gumm » zo 22 okt 2017 00:11

Waha, leuk gevonden "gadgetknutselcaravan"... 3x woordwaarde?
Opvallend dat zoveel caravanners zich herkennen in het euvel met moeilijk bereikbare aftapkranen.
Ik zou het liefst degelijke van buiten bereikbare kraantjes monteren (zoals je vaak bij campers ziet).
Ze staan bij ons toch alleen open om de boiler af te tappen voor de winterstop of op de thuisreis omdat ze gelijk heel de watertank leeg hevelen.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Stomme plaats aftapkranen: warm/koud

Bericht door evr66 » zo 22 okt 2017 10:01

Die van ons is zo ultiem gedateerd, dat je prima bij de kraantjes kunt :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”