Camera plaatsen op 495 wfb

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Camera plaatsen op 495 wfb

Bericht door Peter150368 » vr 2 jun 2017 14:41

Hier een simpel how to. Voor het plaatsen van een achteruit of permanente camera op de achterwand van een wfb deze (en nog wat modellen) hebben geen achterraam. En om niet door de caravan te hoeven boren . Heb ik het volgende gedaan.

Benodigdheden:

1. Een camera of 2 zoals ik besteld via eBay geschikt voor bussen en of truck. 40 euro met scherm. De tweede camera had ik nog liggen van een WiFi systeem wat niet goed werkt.
2 3 x 10 meter coax kabel 1 dun kabeltje zit al bij de camera.
3 6 x soldeer rf stekker
4 10 meter 12 v kabel (kan gewoon speaker kabel zijn.
5 een kabel goot net lid klem deksel van 2 meter +/- 3x 1.5 cm
De camera komt uiteindelijk op het deksel van de goot .zie foto 1

Je begint aan links achter over het dak en achterkant loopt een sierlijst. Hierin zitten oa de verlichting in en is gewoon hol. Je haalt waar de lijst naar het derde remlicht gaat. Het peesje een stukje los.
Dan voor je twee gaatjes van 7 millimeter foto 2.

Vervolgens omdat ook de stroomkabel er door heen moet voor je er achter met een 3 mm boortje. Zo ontstaat een groter gaatje. U vormig naar achterwand

Vervolgens met een goede kit lijm je de goot op de caravan boven en straks tegen de lijst van derde remlicht.

Nu is het tijd om de kabels te trekken. Karweitje wat geduld vraagt.
Je voert eerst 1 coax kabel in nadat je het breedte licht (rood ledje) verwijderd heb . Zie foto 3

Als je coax nu invoert komt hij met een beetje geluk uit het breedte licht . Neem nu een korte trekveer en verwijder de achterlichten door de 2 schroeven lid te draaien en het geheel uit te nemen. Laat de verlichting ergens op rusten. Foto 4.

Voor de veer van boven naar onder via grote gat in breedte licht naar benede. Je komt nu uit bij het grote gat van de verlichting unit. ( beetje pielen )

Dan koppel je de coax aan de veer en trek hem naar beneden.
Dit die je ook met evt tweede en de stroom draden.

Zorg dat je voldoende lengte hebt met 1 stroomdraad en 2 coax kabels om in de disselbak uit te komen.

Nu voer he de coax terug het gat in en ook met 1 stroomkabel ( let op heb je 1 cam ? Wil je die permanent aan hebben ? Voor hem dan mee met de coax kabel naar voren.) Zo niet en alleen bij achteruitrijden dan de stroom kabel plus op achteruitrijlicht en massa op witte kabel klemmen.

Ik heb er dus 1 op achteruitrijlicht en ander gaat mee naar voren.

Je kan dit op twee manieren doen !
Via het chassis of via een zelf te monteren zo geheten grijze slagpijp.

Ik heb het in het chassis gelegd en helemaal getirapt.

De stroomdraad voor je mee tot je voor de 13 polige kabel de vloer in ziet gaan. Daar zit genoeg ruimte om naar binnen te komen.

De coax breng je via gasleiding naar binnen de disselbak in.

De stroomkabel pak je binnen in de bank op je maakt witte kast erboven open 2 schroeven monteerde dr plus op blauw witte draad (koelkast) en min op wit. Dat gaat erg makkelijk met schuif stekkers.

Vervolgens soldeer de de coax kabel op RF stekkers. Nu ga je de camera op de kap plaatsen foto 5

Plaats een plaatje of carrosserie ringen aan de binnenkant de tweede cam heb ik er tussen geklemd.

Sluit het geheel aan op de stekkers en stroom draden. Zorg dat het een beetje verspreid in de goot ligt .

Je klikt nu de deksel met cam's op de goot. Voor stevigheid heb ik een hoeklijntje van 4 cm boven de cam geschroefd zodat het deksel er niet per ongeluk af klikt.

Alles netjes afkitten .

En de dunne kabel lig je als je 2 cam's heb samen met 1 coax kabel in he auto in de deur dorpel ( per auto verschillend)
Hou voldoende lengte om in de disselbak te komen in je kofferbak tirwrap het geheel samen . Soldeer evt stekkers. Plaats monitor ik heb dat via een oude universele telefoon houder gedaan. En leg je kabel van uit je kofferbak over dissen en sluit aan met dubbel vrouwtje op de kabel in disselbak.

Je hebt nu een gegarandeerde stabiele verbinding. Als je nu spanning er op zet ( motor aan denk aan koelkast ) dan heb jr spanning als je in de achteruit zet dan krijg je beeld naar he bumper foto 6 en 7

Natuurlijk is het nog mooier als je trailerstekker kan gebruiken maar dat vond ik te kostbaar voor die 3x per jaar

Vragen mail me gerust

Veel plezier hoop dat het duidelijk is

:mrgreen:


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”