Ambiente verlichting in de luxe

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Ambiente verlichting in de luxe

Bericht door Peter150368 » zo 16 apr 2017 20:33

In de hobby de luxe 495 zit geen ambiente boven verlichting. Dat is natuurlijk jammer . Maar goed voor een paar euro koop je een paar meter led strip . En als ik me niet vergis kan je die op een van de schakel knopjes aansluiten 1 2 of 3 . In het kastje vindt je het verlichting verdeel station. Ik heb led verlichting van de action gekocht en de adapter er af geknipt dan aan de uiteinden 2 steek sokjes geknepen en die op 3c gezet. Wel goed op plus en min letten . En nu op het paneel de ambiente knop 3 indrukken en de led gaat aan. Ik heb het getest en het werkt. Waarbij ik me wel afvraag wat die dingetjes zijn die op de kabels zitten gelust op elke bestaande plus draad twee lijken op kleine weerstanden. Dus wie daar antwoord op weet hoor ik graag.
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Ambiente verlichting in de luxe

Bericht door janoniem » zo 16 apr 2017 21:08

RE.gif
Die verdikkingen kunnen ferrietkralen zijn om hoogfrequente storingen te elimineren.
Check eens wat een eenvoudige transistorradio doet bij ingeschakelde verlichting.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Ambiente verlichting in de luxe

Bericht door Peter150368 » ma 1 mei 2017 23:26

janoniem schreef:RE.gif
Die verdikkingen kunnen ferrietkralen zijn om hoogfrequente storingen te elimineren.
Check eens wat een eenvoudige transistorradio doet bij ingeschakelde verlichting.
Ikbheb het antwoord op Google gevonden stel je pakt op 1 of andere manier te veel stroom weg dan schakel dat ding de stroom even uit tot hij is afgekoeld een soort van beveiliging is het. Ook op Google te verkrijgen

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Ambiente verlichting in de luxe

Bericht door Peter150368 » ma 1 mei 2017 23:28

Peter150368 schreef:In de hobby de luxe 495 zit geen ambiente boven verlichting. Dat is natuurlijk jammer . Maar goed voor een paar euro koop je een paar meter led strip . En als ik me niet vergis kan je die op een van de schakel knopjes aansluiten 1 2 of 3 . In het kastje vindt je het verlichting verdeel station. Ik heb led verlichting van de action gekocht en de adapter er af geknipt dan aan de uiteinden 2 steek sokjes geknepen en die op 3c gezet. Wel goed op plus en min letten . En nu op het paneel de ambiente knop 3 indrukken en de led gaat aan. Ik heb het getest en het werkt. Waarbij ik me wel afvraag wat die dingetjes zijn die op de kabels zitten gelust op elke bestaande plus draad twee lijken op kleine weerstanden. Dus wie daar antwoord op weet hoor ik graag.
Heb nu led boven de boven kastjes en led bij de gordijnrail werkt geweldig geen storingen ook niet na een week kamperen

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Ambiente verlichting in de luxe

Bericht door j.dreves » di 13 nov 2018 20:46

Peter150368,

Heb je mischien ook gegevens of afbeeldingen van de binnenzijde van het schakelpaneel om de ledstrips aan te sluiten?
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1640
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Ambiente verlichting in de luxe

Bericht door thmeyer » zo 18 nov 2018 16:25

Peter150368 schreef:
zo 16 apr 2017 20:33
Waarbij ik me wel afvraag wat die dingetjes zijn die op de kabels zitten gelust op elke bestaande plus draad twee lijken op kleine weerstanden. Dus wie daar antwoord op weet hoor ik graag.
Die dingetjes die jij ziet in een ledtrip zijn SMD-weerstanden. Deze "mini" weerstandjes moeten de stroom door een ledjes begrenzen.

Zie link:
https://www.smd-modelverlichting.nl/c-2 ... erstanden/

Een LED is altijd stroomgestuurd. Op de ledstrip bestaat elke sectie of schakeling uit een aantal leds in serie geschakeld, in combinatie met een weerstand. Deze stuurweerstand is zodanig berekend dat de leds aangestuurd worden op de correcte stroomwaarde. Hierbij wordt rekening gehouden met :

De aansluitspanning van de ledstrip is vanaf 12 VDC)
De stroomwaarde van de ledchip
De spanningsval over de ledchip

De flexibele printplaat is dubbelzijdig uitgevoerd. Dit betekend dat er printbanen langs beide zijden aanwezig zijn. Aan één zijde bevinden zich de printbanen voor de onderlinge verbindingen tussen de ledchips en weerstanden. Aan de andere zijde bevinden zich de voedingsbanen die de aansluitspanning over de hele led strip transporteren.

Het is zeer belangrijk om led strips steeds parallel aan te sluiten om deze voedingsbanen niet te overbelasten = opwarming en beschadiging van de ledstrip!
Bijlagen
opbouw ledtrip.jpg
Opbouw van een ledtrip
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
rouwehand
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 11 feb 2013 20:53
Locatie: Tiel

Re: Ambiente verlichting in de luxe

Bericht door rouwehand » wo 21 nov 2018 21:08

Gewoon af fabriek bestellen, ben je in 1 keer klaar en werkt het in ieder geval (ook dimbaar).

Tevens krijg je dan ook andere plafonnieres met 3 ledspots erin verwerkt.
Audi A4 Limousine Business Edition 1.4TSI S-Tronic (2018) - Hobby de Luxe 495UL (2019)

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”