Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
Ik heb net even contact gehad met de importeur. Er zit id een 1350kg as onder. Waarschijnlijk is de caravan uit Duitsland geïmporteerd met 1200kg op papier. In Duitsland schijnen ze een lagere belading aan te houden.
Ik moet nu een schriftelijk verzoek bij de importeur indienen. Zij gaan dan beoordelen of onze caravan naar max 1350 kg kan/mag worden gezet.
Laten we het hopen, want wees eerlijk. Wat extra laad vermogen is altijd handig natuurlijk.
Ik moet nu een schriftelijk verzoek bij de importeur indienen. Zij gaan dan beoordelen of onze caravan naar max 1350 kg kan/mag worden gezet.
Laten we het hopen, want wees eerlijk. Wat extra laad vermogen is altijd handig natuurlijk.
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
Vandaag mijn nieuwe typeplaatje voor 1350 kg en bijbehorende formulieren opgehaald bij de Hobby dealer Reinders in Leeuwarden. Prima service
Van de Hobby Importeur heb ik nooit een reactie gehad op mijn brief/verzoek voor een as verzwaring. Zo slordig en slecht bereikbaar als zij zijn.
Nu nog een afspraak maken bij het RDW voor een herkeuring en klaar is kees
Iemand toevallig een idee hoe ik de popnagels van het oude typeplaatje voorzichtig los kan maken? En hoe ik het nieuwe plaatje weer kan bevestigen? Schroeven lijkt vanzelfsprekend, maar wil geen lekkage hebben natuurlijk.
Van de Hobby Importeur heb ik nooit een reactie gehad op mijn brief/verzoek voor een as verzwaring. Zo slordig en slecht bereikbaar als zij zijn.
Nu nog een afspraak maken bij het RDW voor een herkeuring en klaar is kees
Iemand toevallig een idee hoe ik de popnagels van het oude typeplaatje voorzichtig los kan maken? En hoe ik het nieuwe plaatje weer kan bevestigen? Schroeven lijkt vanzelfsprekend, maar wil geen lekkage hebben natuurlijk.
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
RE.gif
Popnagels voorzichtig uitboren en nieuwe aanbrengen lijkt me.
Popnagels voorzichtig uitboren en nieuwe aanbrengen lijkt me.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
Met een 3 of 4 mm boortje boor je de popnagels moeiteloos weg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
Het vast zetten van het plaatje, zou het wat uitmaken of het met schroefjes of popnagels gebeurd? Hoe weet ik zeker dat het waterdicht blijft? Vind het ook wel wat om er mee naar de dealer te rijden. Maar ben erg terughoudend om in onze mooie caravan te gaan boren
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
Met een klein boortje, boor je alleen de oude popnagel open, zodat je deze kunt verwijderen en nieuwe popnagels kunt plaatsen.
Maar als je popnagels en een popnageltang moet kopen, kun je net zo gauw een afspraak maken bij de dealer. Voor hun is het hooguit 15 minuten werk.
Frans
Maar als je popnagels en een popnageltang moet kopen, kun je net zo gauw een afspraak maken bij de dealer. Voor hun is het hooguit 15 minuten werk.
Frans
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
De caravan afgelopen week bij de reparateur opgehaald. Het dak met hagelschade is vervangen door een hagelbestendig GFK dak. Het oude dak is met uitzondering van de rondingen weggehaald, waardoor de toename van het gewicht minimaal is. Zo op het eerste gezicht lijkt alles netjes gerepareerd te zijn, de tijd zal het leren. http://www.inventiverepair.nl/nl/schade ... rstel.html
Vandaag bij het RDW de caravan eindelijk naar max 1350 kg laten keuren. Geen gedoe, aardige keurmeester en uiteraard alle benodigdheden netjes voor elkaar. Zonder een type goedkeuring plaatje met formulier van de importeur kun je het wel schudden namelijk. De keurmeester heeft verder de remmen, koppeling en banden gecontroleerd of deze geschikt zijn voor een hoger gewicht. Fabriek af alles goedgekeurd t/m 1350/1400 kg. Waarom dan meteen niet dat op kenteken zetten denk ik dan... De caravan was namelijk niet omlaag gekeurd!
I.g. is alles eindelijk geregeld en hebben we de caravan naar de stalling gebracht. Deze maand precies een jaar eigenaar van ons eerste caravan en volgens mij meteen voor 10 jaar ervaring opgedaan. RDW, schadeherstel, nieuwe trekauto enz.. mede ook door al jullie informatie. Top Forum!
Vandaag bij het RDW de caravan eindelijk naar max 1350 kg laten keuren. Geen gedoe, aardige keurmeester en uiteraard alle benodigdheden netjes voor elkaar. Zonder een type goedkeuring plaatje met formulier van de importeur kun je het wel schudden namelijk. De keurmeester heeft verder de remmen, koppeling en banden gecontroleerd of deze geschikt zijn voor een hoger gewicht. Fabriek af alles goedgekeurd t/m 1350/1400 kg. Waarom dan meteen niet dat op kenteken zetten denk ik dan... De caravan was namelijk niet omlaag gekeurd!
I.g. is alles eindelijk geregeld en hebben we de caravan naar de stalling gebracht. Deze maand precies een jaar eigenaar van ons eerste caravan en volgens mij meteen voor 10 jaar ervaring opgedaan. RDW, schadeherstel, nieuwe trekauto enz.. mede ook door al jullie informatie. Top Forum!
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
Waarom eigenlijk een nieuw plaatje?
Er zat toch al een plaatje gemonteerd met max. aslast 1350 kg?
Frans
Er zat toch al een plaatje gemonteerd met max. aslast 1350 kg?
Frans
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
Op de as staat 1350 kg.
Op het oude typeplaatje 1200 kg - kenteken.
Op het nieuwe typeplaatje 1350 kg - kenteken.
Op het oude typeplaatje 1200 kg - kenteken.
Op het nieuwe typeplaatje 1350 kg - kenteken.
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
Zo n plaatje op de caravan is helemaal niet belangrijk en hoeft er niet op te zitten.
Het gaat om wat op het kentekenbewijs staat,dat is maatgevend.
Het gaat om wat op het kentekenbewijs staat,dat is maatgevend.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
RE.gif
IK werd door een medeforumlid gewezen op "regeling voertuigen "art5.12.1 lid 6.( wwarvoor dank )
6.
Aanhangwagens die in gebruik zijn genomen na 31 december 1997, moeten zijn voorzien van één of meerdere constructieplaten die goed leesbaar zijn en waarvan de gegevens in overeenstemming zijn met het kentekenregister, met dien verstande dat de maximummassa's die op de constructieplaten zijn vermeld ten minste gelijk zijn aan de massa's die zijn aangegeven in het kentekenregister.
Bron : http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2017-10-01
ER moet dus wél een plaatje aanwezig zijn.
Mijns inziens is een plaatje op de as,met daarop de naam van de fabrikant, het typenummer van de as en de maximale aslast voldoende .
Deze gegevens zijn "minstens gelijk"aan het kentekenregister.
In geval van terugkeuren blijven deze gegevens gelijk, de specs van die as van 1600 kg blijft 1600 kg,ook bij terugkeuren.
IK werd door een medeforumlid gewezen op "regeling voertuigen "art5.12.1 lid 6.( wwarvoor dank )
6.
Aanhangwagens die in gebruik zijn genomen na 31 december 1997, moeten zijn voorzien van één of meerdere constructieplaten die goed leesbaar zijn en waarvan de gegevens in overeenstemming zijn met het kentekenregister, met dien verstande dat de maximummassa's die op de constructieplaten zijn vermeld ten minste gelijk zijn aan de massa's die zijn aangegeven in het kentekenregister.
Bron : http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2017-10-01
ER moet dus wél een plaatje aanwezig zijn.
Mijns inziens is een plaatje op de as,met daarop de naam van de fabrikant, het typenummer van de as en de maximale aslast voldoende .
Deze gegevens zijn "minstens gelijk"aan het kentekenregister.
In geval van terugkeuren blijven deze gegevens gelijk, de specs van die as van 1600 kg blijft 1600 kg,ook bij terugkeuren.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
RE.gif
Klopt dat was ook wat de keurmeester van het RDW tegen me zei.
Klopt dat was ook wat de keurmeester van het RDW tegen me zei.
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
Tja en zonder identificatie, hoe bewijst iemand dat je kar van na 1997 iseurotrotter schreef:RE.gif
IK werd door een medeforumlid gewezen op "regeling voertuigen "art5.12.1 lid 6.( wwarvoor dank )
6.
Aanhangwagens die in gebruik zijn genomen na 31 december 1997, moeten zijn voorzien van één of meerdere constructieplaten die goed leesbaar zijn en waarvan de gegevens in overeenstemming zijn met het kentekenregister, met dien verstande dat de maximummassa's die op de constructieplaten zijn vermeld ten minste gelijk zijn aan de massa's die zijn aangegeven in het kentekenregister.
Bron : http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2017-10-01
ER moet dus wél een plaatje aanwezig zijn.
Mijns inziens is een plaatje op de as,met daarop de naam van de fabrikant, het typenummer van de as en de maximale aslast voldoende .
Deze gegevens zijn "minstens gelijk"aan het kentekenregister.
In geval van terugkeuren blijven deze gegevens gelijk, de specs van die as van 1600 kg blijft 1600 kg,ook bij terugkeuren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
RE.gif
Dan is het gewoon een aanhangwagen met een max gewicht van 750 kg.
Frans
Dan is het gewoon een aanhangwagen met een max gewicht van 750 kg.
Frans
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
RE.gif
Weet ik, maar ik vraag hoe te bewijzen dat je kar dat plaatje niet hoeft, of juist wel
kar van 2000, plaatje eraf en zeggen dat hij van 1993 is, dat bedoel ik...
Weet ik, maar ik vraag hoe te bewijzen dat je kar dat plaatje niet hoeft, of juist wel
kar van 2000, plaatje eraf en zeggen dat hij van 1993 is, dat bedoel ik...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
Dat is niet relevant toch?
Als de kar incl laadvermogen zwaarder is dan 750 kg zit er een kenteken bij waar ook het bouwjaar op staat. Voordat de kentekenplicht er was had je een registratiebewijs met het bouwjaar en max gewicht.
Dat kon je opsturen en daarvoor in de plaats kreeg je een kenteken. Er moet altijd een plaatje op met dezelfde gegevens als op het kenteken..Dat is niet het plaatje op de as. Dat heeft er niets mee te maken.
Bij aanhangers onder 750 kg is er geen kenteken.
Het plaatje is dan ook niet verplicht.
Je kunt naar een autosloper rijden en een torsieas van een bestelwagen ophalen, daar een trekboom aan maken en een koppeling.
Daar een lichtbalk achter hangen met een witte plaat erop en gaan met dat vehikel.
(Niet helemaal waar, maar in grote lijnen wel)
Als de kar incl laadvermogen zwaarder is dan 750 kg zit er een kenteken bij waar ook het bouwjaar op staat. Voordat de kentekenplicht er was had je een registratiebewijs met het bouwjaar en max gewicht.
Dat kon je opsturen en daarvoor in de plaats kreeg je een kenteken. Er moet altijd een plaatje op met dezelfde gegevens als op het kenteken..Dat is niet het plaatje op de as. Dat heeft er niets mee te maken.
Bij aanhangers onder 750 kg is er geen kenteken.
Het plaatje is dan ook niet verplicht.
Je kunt naar een autosloper rijden en een torsieas van een bestelwagen ophalen, daar een trekboom aan maken en een koppeling.
Daar een lichtbalk achter hangen met een witte plaat erop en gaan met dat vehikel.
(Niet helemaal waar, maar in grote lijnen wel)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hobby 450 dezelfde caravan, verschillend laadvermogen?
MIsschien dat er door t ingeslagen VIN nummer nog wat te achterhalen is.Micky schreef:RE.gif
Weet ik, maar ik vraag hoe te bewijzen dat je kar dat plaatje niet hoeft, of juist wel
kar van 2000, plaatje eraf en zeggen dat hij van 1993 is, dat bedoel ik...
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.