Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

arnovariante

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door arnovariante » zo 13 sep 2015 18:07

RE.gif
Wie weet.
Als ik thuis ben is de kans groot!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Hobby Linka » zo 13 sep 2015 18:28

arnovariante schreef:Ik kom nu even niet verder als 3.
Fred N
Vippremium
Stef

Tijdje geleden was er Progaar, met een hele dikke Mercedes GL en de grootste Premium die er te koop is.
Maar die kwam ook alleen maar even showen en was toen ook gelijk weer weg volgens mij.

Niet heel actief:

Peerke, Hobby Prestige 650 UMFe caravan
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Michel1975 » zo 13 sep 2015 19:27

Prachtige combi Arno. Mooi interieur ook. Smaakvol. Je wilt bijna niet meer naar huis. Je had een mooi weekend om hem uit te proberen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door lkimman » vr 18 sep 2015 20:49

Hallo allemaal,

Ik was op zoek naar een aantal onderwerpen 'touwtjes' waarin mensen met elkaar de ervaringen delen die gepaard gaan met het rijden met een groot span. Wij zijn sinds vorig jaar april trotse bezitter van een Hobby Premium UML 720 en hebben met deze caravan inmiddels enkele vakanties achter de rug. Het aantal campings waar je met een dergelijk span van meer dan 15,5m terecht kunt, valt ons niet tegen. De caravan op zich bevalt heel goed, al hebben we nog steeds enkele 'zorgen'/ bedenkingen. Onder meer het buiten stallen en vakanties met ferry's ( in verband met de lage ligging en flinke overhang). Wie kan ons hier wat verder helpen?
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Mees

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Mees » vr 18 sep 2015 21:21

Ferry's?
Gaat goed als je op vrachtwagen-dek blijft.
Pontjes?
Oei: afkoppelen, moveren en met je neuswiel laag / hoog je onder-achterzijde vrijhouden.

arnovariante

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door arnovariante » vr 18 sep 2015 21:25

RE.gif RE.gif
Welkom Ikkimman!
Buiten stallen doe ik sowieso niet en met de ferry heb ik ook geen ervaring...
Een pontje zoals op de Maas NederRijn en Lek zou ik niet eens beginnen,zeker niet met laag water zoals nu!
Waarbij ik de extra lengte wel merkte was bij het moveren bij ons de oprit op.
Ik had het neuswiel flink hoog gezet. Om minder last te hebben van het voorste wiel van de tandemas.
Fout dus, ik moest de dissel flink lager zetten om niet met de achterste steunen op de straat te komen.
En toen had ik uiteraard weer last van het typische tandemas probleem.
Het voorste wiel gaat de oprit op en dan heeft het achterste wiel geen tractie meer.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door erichendri » vr 18 sep 2015 23:11

4 movers monteren.
Zag ik vorig jaar bij een Belg op la Quercia.
Altijd aandrijving.(4WD)
Trouwens, zal het werken met 1 mover op het linker voorwiel en1
op het rechter achterwiel of is dit in de praktijk iets doms.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

arnovariante

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door arnovariante » vr 18 sep 2015 23:18

RE.gif
Dat is altijd nog een optie, wel een dure...
Vooralsnog nog blijf ik het nog maar even proberen zo.
Onze oprit is vrij extreem, tenminste het deel vanaf de straat de stoep op.
Dus zo heel erg gek is het niet dat het tandemstel wordt gelicht en zo de achterwielen geen tractie meer hebben.
Volgende x dat ik thuis ben maar even een plankje maken met wat opvulling om de oprit vanaf de straat wat glooiender te maken.

De movers kruislings monteren zie ik niet als een oplossing.
Als de ene dan geen tractie meer heeft en de andere wel dan gaat het geheel gigantisch scheef trekken natuurlijk!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Micky » vr 18 sep 2015 23:28

2 movers zijn ook genoeg, 4 wordt lastig als je maar 4 wielen hebt mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Caramba

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Caramba » za 19 sep 2015 01:37

Truma heeft een speciale dubbele mover voor tandemassers, zo heb ik me laten vertellen toen wij op het punt stonden er een te kopen bij een caravandealer. Die mover kost volgens de man nieuw ~ 4.5k, hij had een gebruikte die voor 'slechts' 3500 weg mocht. schrik.gif scratch.gif

Schijnt wel mooi soepel te werken (mits goed afgesteld), maar voor dat geld kun je een hoop ander mooi spul kopen. En, if it works, don't fix it... knipoog.gif

arnovariante

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door arnovariante » za 19 sep 2015 01:41

Ook de P1 die ik er nu onder heb laten zetten (omdat dit de sterkste zou zijn) kan later worden uitgebreid naar een dubbele mover, dus 1 motor op elke band.
Er zijn er nog wel meer waarbij dat kan.

Voor nu vinden wij 1 mover wel even genoeg,
We hebben wel een goede deal kunnen maken.
Als we deze mover erbij namen kreeg ik meer terug voor de Dethleffs.
Die staat nu bij Waterland te koop voor €1000 minder dan wij ervoor hebben gehad aan inruil.....

Caramba

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Caramba » za 19 sep 2015 01:49

RE.gif

Wel mooi natuurlijk, maar als het met een plankje lukt (en een lokaal probleem is) zou ik dat eerst eens proberen. Als je de P1 kunt uitbreiden kan dat altijd nog als de huidige setup onhandig zou blijken.

Voor het manoeuvreren op en af veerboten kan zo'n dubbele mover wel een zinvolle optie zijn. Daar moet je wel vlot kunnen werken...

(ik zie de beelden van een zwetende James May voor me die een hele veerboot ophield) mrgreen.gif

daarhebjeflipper
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 16 sep 2015 19:46

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door daarhebjeflipper » za 19 sep 2015 07:26

Prachtige caravan Arnovariante! thumbup.gif
Bürstner Premio 480 TK - 2012 met een Unico Verona

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door lkimman » za 19 sep 2015 09:02

Dank iedereen voor de reacties. De caravan is uitgerust met een Simpark mover op de 2 assen. Hiermee is de caravan net een tank geworden als het gaat om kracht. Blijft overeind dat ook moveren met deze set nog steeds een relatief grote draaicirkel heeft. De assen wringen hevig. Om dit iets te verminderen draai ik het (inmiddels verzwaarde) neuswiel wat verder uit. Met Ferry's doel ik voornamelijk op de grotere verbindingen tussen bv Duutsland en Scandinavië of Italië naar Corsica ed. Wellicht dat de vrachtwagen plekken werken. De achterkant raakt enorm snel de straat. Voor wat betreft buiten stallen denk ik aan een speciale 'ademende' hoes. Ik vind echter geen hoes op internet die past.... De caravan kan prima op eigen terrein langs het huis achter poort en schutting.
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Caramba

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Caramba » za 19 sep 2015 09:24

RE.gif

Forumlid Mees gaf in een ander topic de tip om (in situaties waarin de achterkant risico loopt de grond of bijvoorbeeld een stoeprand te raken) het neuswiel juist in te draaien, zodat de caravan meer met de kont omhoog komt. Al zal dat bij een tandemasser minder effect hebben, misschien geeft het net wat extra speelruimte.


Over hoezen heb ik ook nagedacht. Inmiddels toch besloten om de caravan binnen te stallen.
Als je bij huis plaatst kun je meer in de gaten houden natuurlijk, maar zou je hem ook zo in z'n blootje neer kunnen zetten, of misschien een afdak maken?
Bij een hoes moet de caravan brandschoon zijn, elke vorm van vuil gaat schuren als de hoes beweegt in de wind. Zachte, ademende hoezen laten volgens gebruikerservaringen met regenwater ook vuil door, wat probleem 1 versterkt. Ze zijn duur, voor het geld van een hoes sta ik een jaar binnen gestald. Al met al voor ons reden om hem binnen te stallen.

arnovariante

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door arnovariante » za 19 sep 2015 09:33

Als ik thuis de ruimte had achter huis dan zou ik daar zeker een soort carport maken en hem gewoon thuis neerzetten.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Jan van Vijven » za 19 sep 2015 09:49

Wat betreft de "greppel" voor de oprit, ik heb de goot eruitgehaald wat zand eronder en de klinkers waterpas gelegd. Geen plankjes meer nodig en alles loopt vloeiend, ook voor rolstoelen of rollators, klusje van niets met alleen maar voordelen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door arnovariante » za 19 sep 2015 10:53

Is op zich wel een goed idee maar als ik in ons geval de "greppel" zo ver zou moeten opvullen dat de mover er geen last van heeft dan zou ik ook een halve meter van de straat mee moeten nemen om voldoende glooiing te krijgen.
Maar als ik zelf kleine opritjes maak van hout kan ik die gewoon meenemen in mijn rijdende schuur en kan ik ze op meer plaatsen gebruiken, er zullen vast wel meer van dit soort situaties komen op campings of andere plaatsen.

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door lkimman » za 19 sep 2015 11:51

Binnen stallen zal beslist beter zijn. Ik betaalechter voor de stalling ca 520 euro en moet de caravan voor de eerste de beste stalling waar ik mijn caravan een beetje in de buurt kwijt kan een stukje rijden. Dit beperkt me in het gevoel spontaan de caravan te pakken en te vetrekken, wat juist de reden is waarom ik de caravan heb. Dus thuis stallen is voor mij de beste optie en ruimte is ervoor gecreëerd in de vorm van een speciale oprit en bestrating langs het huis. Nu alleen nog het onderwerp om de caravan de winter goed te laten doorkomen. Een afdak ben ik inderdaad aan het overwegen, al vind ik dit wel wat afbreuk doen aan de ruimte om het huis.. ervaringen over het gebruik van hoezen ben ik aan het lezen en die zijn zeer divers.. Schijnt belangrijk te zijn een goede kwaliteit materiaal te hebben die ademend is en ervoor e zorgen dat de hoes goed 'vast' om de caravan heb zit om schuren te voorkomen. Verder dacht ik zelf om enkele plaatjes polystyreen op het dak te leggen wat beschermt tegen hagel.. Dus.. Afwegen dak/hoes. Dit zijn mij opties.

Voor wat betreft het moveren, geldt dat ik heb geprobeerd wat mees aangeeft. Namelijk het neuswiel indraaien. Echter moet je zelf al op de dissel gaan staan om de achterste as substantieel minder druk te laten hebben. Dit is lastig. We zijn erg blij met deze ruime caravan, maar zoals altijd hebben alle leuke dingen ook de minder leuke (handige) kanten :-) Al met al simpel weg oppassen en vooruit kijken...
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door lkimman » za 19 sep 2015 12:00

Een vraagje voor arnovariante: jij het ook een Hobby Premium. Onze Hobby begint kleine scheurtjes te krijgen in de voor en achterkant. Meer specifiek in de 'goot van de kunststof 'kappen'. Ik heb hier tijdens de vakantie op gegoogled en gevonden dat dit een bekend euvel schijnt te zijn en er zelfs een persoon was, die onder garantie de voor én achterkant heeft gekregen. Eerder zijn onder garantie de voorramen vervangen. Deze waren door warmte flink krom getrokken (bijna 2,5 cm). Ook dit blijkt een bekend euvel te zijn. Heb jij ervaring met deze zaken? Het is mijn derde Hobby en ik moet zeggen dat er altijd wel wat kleinigheidjes waren die ik altijd geaccepteerd heb als bij het karakter van het merk horende... :-). Deze euvels hebben meer te maken met onderdelen die wat duurzamer zouden mogen zijn, vandaar dat ik dit serieus genoeg vind om hier wat verder mee te gaan.
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Caramba

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door Caramba » za 19 sep 2015 12:12

Het formaat is wel een beperking voor sommige stallingen, hebben wij ook al gemerkt met 7.76 totaal. Een beetje 'shoppen' levert wel interessante prijsverschillen op trouwens. Dat scheelt behoorlijk soms. Algemeen gesproken wordt het goedkoper als je noordelijker gaat, maar met wat mazzel zijn er soms ook (kleinere) stallingen die meer centraal gelegen zijn en toch niet al te duur zijn.

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door lkimman » za 19 sep 2015 12:19

Klopt Caramba, maar blijft overeind dat dit voor ons te ver van huis is. Ik heb bij ons in de buurt tot een afstand van 15-20km gekeken en een perfecte stalling gevonden in Lienden (de plaats waar wij wonen), alleen ook hiervoor geldt dat je moet plannen en afspreken wanneer je haalt en kosten krijgt als je vaker dan 3 keer komt.
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door lkimman » za 19 sep 2015 12:21

Nog een vraagje voor arnovariante: Als je op een camping komt waar de standplaats overdwars schuin loopt, hoe level ij de caravan dan? Ik heb een krik en setje steunen voor als de oprij levelers onder de 2 assen niet voldoende hoogte bieden. Dit is een heel gedoe.
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

arnovariante

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door arnovariante » za 19 sep 2015 12:26

Ikimman,
Wij hebben geen Premium maar een Prestige.....
Dat verhaal van die scheurtjes is PremiumDisco geloof ik.
Die leest hier ook mee dus zal vanzelf antwoorden waarschijnlijk.

Lienden, wij wonen in Kerk Avezaath....
Stallen vanaf 01-09 in Kapel Avezaath voor €225 per jaar. Onbeperkt halen en brengen.
Dat is de oude vogelkweker Betuwemeer, caravans staan in schuren en kassen.
Hij heeft nog plaats hoor.

Levelen heb ikzelf ook nog heel weinig (geen) ervaring mee met deze tandemasser.
Ik ga volgende x dat ik thuis ben eens kijken of het haalbaar is een gele keg af te zagen zodat hij tussen de banden past en dan moveren de keggen op.

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Onze "nieuwe" Hobby 650 UMFe Prestige

Bericht door lkimman » za 19 sep 2015 12:48

arnovariante, dank voor jouw reactie. Voor die prijs en condities wordt stallen toch wel weer interessant :-) Heb je wat meer gegevens over dat adres. Grappig dat jullie zo dichtbij zitten, zag dat later ook aan jouw gegevens in de berichten. Voor wat betreft die keggen. Ik leg 2 keggen achter elkaar neer en rijd met de mover de wielen over 2 keggen heen. Hoef je in principe niet aan te passen...
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”