zelfstellende remmen

Plaats reactie
Fam de Goeij
Berichten: 424
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

zelfstellende remmen

Bericht door Fam de Goeij » di 31 mar 2015 20:13

Op de Hobby Premium caravans zitten zelf stellende remmen .

Hoe is de ervaring hiermee door Hobby Premium bezitters ?
Zijn de remmen bij een onderhoudsbeurt dan onderhoudsvrij of moet de zaak toch gedemonteerd worden om de conditie van het wiellager te beoordelen ?
Is de remweg korter?

En als laatste is het mogelijk dit remsysteem ook op de andere Hobby modellen achteraf te monteren ?

Een heleboel vragen maar misschien weet iemand het antwoord hier scratch.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: zelfstellende remmen

Bericht door Chris » di 31 mar 2015 20:45

Even de eerste reactie.

Zelfstellend is zeker niet onderhoudsvrij.
Remmen zoals gebruikt op onze caravans moeten altijd af en toe schoongemaakt en gecontroleerd worden op slijtage.
Voor de remweg maakt het totaal niet uit, het blijven gewone trommelremmen zonder verdere poespas.
En montage achteraf van zelfstellende remmen zal wel flink in de portmonee hakken, de hele remplaat met alle toebehoren moet vervangen worden.
ALS .... dit al te koop is voor jou caravan.
Om lagers te controleren hoeft in principe de rem niet gedemonteerd te worden, veelal is een vrijdraaiend wiel al voldoende voor een vakman om de lagers te kunnen beoordelen.
Een slecht lager valt dan gelijk door de mand, lagers die niet 100% meer zijn zullen met een gedemonteerde remtrommel makkelijker te beoordelen zijn natuurlijk.
Slechte lagers gonzen als ze ronddraaien, los kan je met je vingers goed voelen of een lager goed loopt.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: zelfstellende remmen

Bericht door PD » di 31 mar 2015 20:52

Ik denk dat er nog weinig vergelijkingsmateriaal bekend is omdat de Premium er nog niet zo lang is. Bij ons werken ze feilloos maar met de remmen van onze vorige Hobby uit 2010 was toen we deze na 3 jaar inruilden ook niks mis.

Ik heb wel eens een gerucht gehoord dat de zelfstellende remmen problemen kunnen opleveren bij langdurig achteruit omhoog rijden waardoor dan het zelfstellend mechanisme telkens een tikje zou geven waardoor ze uiteindelijk vast kosmen te staan. Of dit echt zo is, weet ik niet... Misschien weer een typisch broodje aap ?

Later opbouwen lijkt me een dure aangelegenheid en dus niet zo makkelijk terug te verdienen.
Laatst gewijzigd door PD op di 31 mar 2015 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38532
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: zelfstellende remmen

Bericht door Micky » di 31 mar 2015 20:54

RE.gif thumbup.gif

Helemaal niet terug te verdienen (tenzij je gruwelijk veel km aflegt, maar dan zou ik ook vaker als om de 24 maanden gaan voor een beurt), want bij normaal onderhoud worden ze gesteld, elke 2 jaar mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Fam de Goeij
Berichten: 424
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: zelfstellende remmen

Bericht door Fam de Goeij » wo 1 apr 2015 08:12

RE.gif

Dank voor jullie reactie,s thumbup.gif

Het is mij nu duidelijk,

Ik dacht dat de remmen dan meer -- lees bijna---onderhoudsvrij waren stom.gif en had ergens ( bij ALKO )gelezen dat je remweg beduidend korter werd bij (Alko .)

Maar het verhaal lijkt dus een broodje aap verhaal !
Ik weet dat op een Hobby geen Alko remmen zitten maar het verschil in zelf stellende remmen zal bij Hobby niet veel schelen met de Alko uitvoering.

Bedankt nogmaals allemaal voor de duidelijke en snelle reactie,s :lol:

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: zelfstellende remmen

Bericht door Williamr » ma 18 dec 2017 19:35

C44414D5-D701-4D5E-BEAA-E2DED0A3636F.jpeg
Even een draadje afstoffen aangezien onze caravan nieuwe remvoeringen nodig heeft ivm verglasing.
Zoals er te lezen is op de foto geven ze wel het advies om bij het vervangen van de remvoeringen deze te vervangen door een zelfstellende rem van Alko. Zelf denk ik dat we maximaal 5000 km rijden met de caravan maar afgelopen jaar toch aardig rondgetoerd in Zwitserland waaronder Simplonpas en heel veel kleine dorpjes in Italië. Jaar daarvoor de Dordogne aangedaan en ook een veel binnendoor gereden door de bergen dus ze hebben wel wat te lijden gehad.
Dus mijn vraag....... wel of niet zelfstellende remmen plaatsen met deze aantal kilometers?
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: zelfstellende remmen

Bericht door Ab » ma 18 dec 2017 19:45

Als je remvoeringen toch aan vervanging toe zijn, kan je de set tegen een kleine meerprijs vervangen door zelfstellende remmen.
Bij Alko assen vanaf bj 2000.
De adviesprijs is € 210 per as excl montage.
Altijd doen als je toch aan nieuwe remvoeringen toe bent.
Tenzij je zelf weet hoe de remmen na te stellen.
Wat na 1 vakantierit al nodig kan zijn.
In ieder geval na ca 1500 km met nieuwe remvoeringen. Maar kan net zo goed na 700 km al moeten gebeuren. De ene rit ( en chauffeur) is de andere niet. kerstrolleyes.gif

Oh..btw..de zelfstellende remmen zitten niet alleen op Premium Hobby's.
Best mogelijk dat ze er allang opzitten.
Het is bijna standaard geworden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: zelfstellende remmen

Bericht door Pino » ma 18 dec 2017 23:42

Hier nog een Premium rijder. Caravan (2013) heeft afgelopen voorjaar een onderhoudsbeurt gehad. Daar hebben ze de trommels ook open gehaald voor inspectie en schoonmaken. Dus helemaal onderhoudsvrij is het niet.
Maar zoals hierboven aangegeven doe je vele km met de remvoeringen. Mits je ze niet verbrandt in de bergen
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: zelfstellende remmen

Bericht door p_vingerhoets » wo 20 dec 2017 13:22

Het grote voordeel van zelfstellende remmen is, juist dat je de remmen niet hoeft te(laten) stellen
Hierdoor zal er altijd maar een kleine vrije slag zijn waardoor het aangrijpen van de remmen sneller gebeurt en zodoende de totale remweg korter kan zijn.
Dit neemt niet weg dat zo nu en dan de remvoering wel gekontroleerd moet worden op slijtage en beschadeging(los komen en scheuren van voering).
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: zelfstellende remmen

Bericht door Williamr » di 9 jan 2018 18:00

Even contact gehad met de dealer over de zelfstellende remmen.
Aangezien er twee verschillende soorten remmen zijn, lichte uitvoering en zware uitvoering, konden ze op het eerste moment niet zeggen welke versie ik nodig heb omdat dit afhankelijk is van het gewicht welke op het typeplaatje staat van de as.
Zelf denk ik dat ik de zware uitvoering nodig heb op de 1500 kg as dus de adviesprijs is tegen de € 300,-.
Dan komt hier het de-en monteren van de remmen bij en omdat het spul helemaal los is gehaald van de as moet het spul uitgelijnt worden. Dit wordt extern gedaan. Totale kosten komen neer op ongeveer € 830,-.
Toch maar besloten om de remschoenen te laten vervangen, dit kan ik drie maal laten doen voor ik de zelfstellende remmen eruit heb.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: zelfstellende remmen

Bericht door Ab » di 9 jan 2018 18:46

Uitlijnen?
Wat valt er aan een Alko as dan uit te lijnen vraag ik me af.. scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: zelfstellende remmen

Bericht door Musso53 » di 9 jan 2018 19:02

Ook Knott heeft de zelfstellende remmen in het programma. Na-Montage hiervan stelt niet veel voor. : https://www.youtube.com/watch?v=eFBIhU4na8o
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38532
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: zelfstellende remmen

Bericht door Micky » di 9 jan 2018 19:40

Ab schreef:Uitlijnen?
Wat valt er aan een Alko as dan uit te lijnen vraag ik me af.. scratch.gif
Is dat wellicht het zelfde uitlijnen als: "mijn auto trilt bij 130, hij moet uitgelijnd worden"? néh néh.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: zelfstellende remmen

Bericht door Ab » di 9 jan 2018 21:54

Nee.. Dat komt omdat het spul helemaal los gemaakt is van de as..daarom moet het extern uitgelijnd worden. weenie.gif weenie.gif
Kweenie..maar vlgs mij hoef je alleen de remtrommels er effe af te halen, wat normaal ook gebeurt bij een schoonmaakbeurt of remschoenen vervangen.

Het is wel mogelijk dat de as ouder is. Ouder dan 15 jaar of zo.
Dan is het iets meer werk.
Maar dan nog..uitlijnen is onzin.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: zelfstellende remmen

Bericht door erichendri » wo 10 jan 2018 08:59

Remplaat zit vaak met een paar bouten vast op de as dus waarom uitlijnen?
Ik bedoel, de ene eraf en de andere er op.
De astap waar de lagers op komen hoeft vaak niet eens los.
En wat een hoop geld voor een paar veertjes meer en een stukje metaal wat anders is.
Wat betreft de lagers, geperste zijn onderhoudsvrij en die 2 losse
lagertjes vinden een beetje nieuw vet wel lekker.
En volgens mij zit er altijd wat rek in de lange remkabels dus deze
hebben zeker onderhoud nodig voor een juiste remvertraging.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: zelfstellende remmen

Bericht door Ab » wo 10 jan 2018 10:58

Erg lang zijn die remkabels niet. Iets langer dan de helft van de asbreedte.
Remkabels verving ik altijd zo om de 5 jaar.
Soms nog eerder, als bij het normale onderhoud bleek dat ze niet soepel meer liepen.
Je kunt overigens ook remkabels krijgen waar op de buitenkabel een smeernippel zit (in 't midden)
Dat scheelt bij heel intensief of juist bij heel sporadisch gebruik wel een stuk.
Heel sporadisch is eigenlijk vaak nog funester.
Niet zelden zit de hele handel vastgeroest na een langere tijd. Goed in het vet scheelt wel een stuk.
De standaard remkabels kan je niks mee qua onderhoud.
Of je zou ze volledig los moeten halen en dan in een bad met olie moeten leggen.
Dat doet niemand denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

emilio
Berichten: 100
Lid geworden op: za 28 mar 2015 10:25

Re: zelfstellende remmen

Bericht door emilio » za 10 feb 2018 13:32

voor die paar duizend kilometer de de meeste mensen met een caravan rijden is het pure onzin om dit te laten veranderen, de leek (lees de meeste caravanbezitters)moeten toch hun gebruikelijke onderhoudsbeurten volgen en dan zal indien nodig ook remmen gesteld worden, en het nakijken van lagers ! succes, die kunnen al een tijdje niet meer uitelkaar om te kijken, dus op gevoel of gehoor, en dan lees ik nogalwat over uitlijnen van een caravan as !, heeft ie dan vanaf de fabriek er scheef achter gehangen of een zwaar ongeval meegemaakt,verder valt er niets uit te lijnen bij een rechte as, er zijn wat varianten met een geknikte as die wel uit te lijnen zijn, maar dat doe je omdat je kans hebt dat je elk seizoen nieuwe banden nodig hebt, omdat ze opgevreten worden door (overbelading) of verkeerde uitlijning
rijdt nu 40 jaar met karretjes,caravans e.d(20 jaar met chateau 1 of 2 keer per jaar naar italie) nog nooit lagers en of remvoeringen vervangen, alleen elke 6 jaar banden i.v.m leeftijd niet door slijtage thumbup.gif
scratch.gif

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”