Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Kirsten

Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Kirsten » ma 10 mar 2014 21:52

Hallo,

wij zijn starters op de caravanmarkt en weg van de Hobby 400 KB. We zijn inmiddels met z'n vieren (2 meiden van bijna 4 en bijna 1 jaar) en vragen ons af wat praktisch is. Is deze caravan aan de kleine kant met z'n vieren, of is het prima te doen? We zijn een 6 persoons tent gewend, dus heel wat anders. Vooral een stapelbed lijkt een vereiste, maar als iemand ideeen suggesties of wat dan ook heeft (ook eventueel andere merken/types met goede ervaringen) houden we ons aanbevolen! Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Daphne » ma 10 mar 2014 21:59

Te klein, kan je hier beter niet vragen want de meeste forummers met kleine kinderen hebben een flinke caravan met stapelbed :lol:

Voordat je een flinke aanschaf gaat doen is het misschien beter om eens te gaan huren. Niemand kan voor jullie invullen wat te klein of te groot is. Ik ben zelf met een kleine caravan met stapelbed voor de kinderen begonnen. Het eigen bed was een omgebouwde 4 persoonszit, keuken en toiletruimte en een ruime voortent erbij en dat was het. Dat was toen prima. Maar de huidige trend is toch voor ieder een eigen bed en een aparte zit. Of dat ook voor jullie geldt, weet ik niet. Dat is alleen maar door zelf te testen uit te vinden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door MarcoC » ma 10 mar 2014 22:13

Ik sluit me geheel aan bij Daphne, de meeste stellen met kinderen hebben een grote caravan, wij daarentegen (ook een gezin met 2 kleine kinderen) hebben een Hobby 400N.
De indeling hiervan is een treinzit voorin (deze wordt momenteel omgebouwd tot stapelbed) keuken in het midden en daartegenover een hang/legkast, achterin een rondzit welke voor het slapen wordt omgebouwd tot bed voor onszelf. Nu de kinderen nog niet zo groot zijn is dit voor ons groot genoeg, zeker omdat we ook een voortent met uitbouw en luifel hebben, in de zomervakantie in het warme zuiden leef je immers toch buiten en in de voortent!

Maar voor je een caravan aan gaat schaffen, zou ik zeker eens gaan huren om te kijken welke indeling jullie het meeste bevalt. Wij hebben dit ook de 1e twee jaar gedaan maar ivm met een klein budget hebben we toch gekozen voor een kleine (en wat oudere) caravan te kopen. Anders hadden we ook gekozen voor een caravan met stapelbed, middenzit en vastbed, daar zijn we voorlopig nog wel voor aan het sparen. :lol:

Ook moet je met de aanschaf van een caravan rekening houden met het trekgewicht van jullie auto. Anders moet je daar ook meteen een andere joekel voor aanschaffen.
Mocht je niet willen huren dan denk ik dat zo'n 400KB (staat volgens mij toch voor kastbed?) prima zal voldoen.
Moet je perse lichtgewicht caravans hebben, dan kun je uiteraard ook kijken naar merken als Sterckeman, Caravelair, Elldis
Laatst gewijzigd door MarcoC op ma 10 mar 2014 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Davendre » ma 10 mar 2014 22:14

Ach te klein? Is een betrekkelijk begrip...

Zelf hebben wij 8 jaar genoten van de Hobby 400sf. Dit is de variant met het vaste bed voorin ipv de treinzit.

Ik denk dat je hier met 4 personen prima in kunt kamperen. Het zal alleen op doorreis ff behelpen zijn. Maar kids in de treinzit achterin, jullie in de treinzit voorin en moet goed gaan.

Denk dat je prima gebruik kunt maken van deze caravan, maar zou dan wel een voortent eraan zetten, die ruimte kun je dan goed gebruiken.

En ja, een hobby 460 is ruimer. Maar een 495 ook. Of een 560... mrgreen.gif

Succes met de overwegingen. thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door E.T. » ma 10 mar 2014 22:38

Wij hebben ook de 400KB gehad. Zolang de kinderen nog gebruik kunnen maken van het bovenste bed (let op het maximaal gewicht) vonden wij het een hele fijne caravan. Zoals eerder gezegd werd is het op doorreis wel een beetje behelpen omdat je moet kiezen tussen slapen of zitten. Op de camping leef je vaak toch in de voortent. Wij hebben de caravan verkocht toen de kinderen te groot werden om nog langer gebruik te maken van het stapelbed.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Meenhoes » ma 10 mar 2014 22:57

Wij zijn echt dolgelukkig met onze Hobby 495 UK, ook met stapelbedjes voor de kinderen van 5 en 1,5jaar. Bewust voor deze lengte en indeling gekozen omdat er een extra zit is tegenover het stapelbed. Hier kan de oudste eens lekker rustig een filmpje kijken als het slecht weer is (ook al gaan we vaak naar het zuiden) en hoeft niet elke keer de rondzit omgebouwd te worden

Hieronder nog even een foto van de indeling, dat verduidelijkt het een en ander
image.jpg
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Gemineye » ma 10 mar 2014 23:01

Hehe, leuke reacties.

Wij hebben 2 kinderen en hebben een chateau 350. Wij hebben de caravan destijds gekocht omdat hij getrokken moest worden door een lichte auto. Nu zouden we gezien de auto een grotere caravan kunnen kopen, maar zijn ondertussen gehecht geraakt. love.gif

Eigenlijk hebben wij nooit zo goed begrepen waar je die meer ruimte nou eigenlijk precies voor nodig hebt. Onze caravan heeft een 2-persoons dinette of stapelbed achterin en een 4-persoons dinette of tweepersoonsbed voorin. Volgens mij is dat ongeveer dezelfde indeling als die Hobby, met dit verschil dat wij geen WC hebben. Maar we kunnen er dus allemaal prima slapen, we kunnen er koken, kunnen de spullen opbergen; wat wil je nog meer dan??! Bij slecht weer bouw je in 5 minuten de achterste dinette even op, en beide kinderen kunnen heerlijk samen tekenen ofzo.

Over een stapelbed vanuit ons overigens niets dan lof; dan hebben ze 's avonds bij het in slaap vallen niet direct het zicht op elkaar en hebben ze 's nachts wat meer rust dan dat ze naast elkaar slapen lijkt ons.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door RogerS » di 11 mar 2014 05:32

Kirsten, zoals aangegeven is het huren van een caravan een goede mogelijk om te ontdekken hoeveel ruimte je nodig hebt in een caravan.
Het maakt ook uit wat je ermee gaat doen. Ben je van plan om tijdens de vakantie veel mee rond te trekken of is het de bedoeling dat je meer op een camping blijft staan. Is het laatste het geval en je neemt een goede voortent erbij dan zou mijns inziens een Hobby 400 KB toch groot genoeg moeten zijn.
Zelf hebben wij een paar jaar geleden, nadat wij ook eerst een caravan met ons gezin hadden gehuurd, een grotere caravan gekocht omdat wij veel willen rondtrekken en dit ook in koudere landen zoals Scandinavië willen doen.
Let ook goed op wat je auto mag trekken!
Caravanloos. :(

arnovariante

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door arnovariante » di 11 mar 2014 06:02

Ik ben eerlijk gezegd niet de aangewezen persoon om een vraag over formaat caravan te beantwoorden...., ik geloof dat "size matters".

Maar ik wil je wel meegeven te letten op het laadvermogen van je caravan, in die maat waar je nu zoekt is een mover nog niet echt noodzakelijk (wel makkelijk), maar in die gewichtsklasse kom je toch vaak laadvermogens tegen van 150 kg....
Zelfs als je aardig wat bagage in je auto kwijt kunt is dat niet veel.

Op elke zoekterm krijg je veel info via de zoekfunctie, werkt perfect!

Succes!

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Oenema » di 11 mar 2014 08:15

Bedenk wellicht ook hoe lang je met een caravan wilt doen.
Dat is voor ons een reden geweest om een grotere te kopen.
Wel hebben wij eerst een soortgelijk model gehuurd om te kijken of het zou bevallen.
Dat is prima gelukt en toen hebben wij, onze huidige caravan aangeschaft.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Zandkasteel

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Zandkasteel » di 11 mar 2014 08:21

Denk ook goed na over wat de bedoeling is van de aanschaf van jullie caravan.
Ga je alleen 3 weken per jaar naar zuid Europa, ja dan is de caravan groot genoeg, je leeft dan veel buiten.
Wil je het seizoen verlengen en ook eens in de voorjaars of herfstvakantie gaan kamperen, dan leef je toch iets meer binnen in de caravan, met kacheltje aan en dan is de ruimte met 2 opgroeiende kinderen niet echt royaal.
Nu hangt het er ook nog van af of je rustige kinderen hebt, die graag lezen of lego bouwen, of een paar drukte makers, die wat meer ruimte nodig hebben.
Als je voor de kleine optie kiest (wij hadden ook de indeling met kinderkamer net als Meenhoes), dan betekend het automatisch, dat je voortent ook minder ruim is, hou daar ook rekening mee. Bij regenachtig weer is een ruime voortent met kleine kinderen (naast meer ruimte binnen), wel heel erg fijn, je legt dan met gemak een groot plaid met speelgoed op de grond, en kan zelf ook nog ruim zitten.
Je kan in geval je wel voor de kleine optie gaat ook nog kiezen om een XL voortent van 350cm (naar voren) te nemen, ipv 250/270.
Veel succes bij het uitkiezen, dat is altijd een leuke tijd knipoog.gif

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Meenhoes » di 11 mar 2014 11:29

Zeer eens met Oenema en Zandkasteel. Wij hadden toch wel in ons achterhoofd dat we de caravan zo lang willen houden totdat de kinderen in een tentje gaan of in een uitbouw aan de voortent. Verder heeft het bij ons ook wel een rol gespeeld dat m'n ouders vroeger ook altijd caravans hadden van de lengte die wij nu hebben. Je bent wel die ruimte gewend naar mijn mening.

Grote caravans vind ik ook mooier 'ogen', ik heb dan ook een zwak voor tandemassers love.gif , maar dan moet er ook een beest van een trekauto voor knipoog.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Michel1975 » di 11 mar 2014 11:38

RE.gif RE.gif
De maat doet er eigenlijk weinig toe maar meer wat je eigen eisen zijn. Wij hebben 10 jaar lang gekampeerd met onze Paradiso vouwcaravan.
Veel kleiner dan dat tref je ze niet meer maar ook wij hebben lekker een voorseizoenplek gehad. Dan betrokken we de voortent er veel meer bij als leefruimte en als het weer het een beetje toeliet zaten we lekker onder de luifel.

We zijn nu wel over gegaan naar een (grotere) caravan maar dat had meer met gemak te maken en we wilden nu wel wat meer luxe en zelfs in de winter gaan kamperen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Gemineye » di 11 mar 2014 11:56

Moet zeggen dat als wij ons chateautje nog eens ontgroeien, mij zo'n Hobby 495UK ook nog wel wat lijkt.

En er zijn nog wel meer merken met een stapelbed, dinette/vastbed en een los zitje. Kwam nu ook nog een Home Car 48 tegen op marktplaats.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Zandkasteel

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Zandkasteel » di 11 mar 2014 14:06

RE.gif RE.gif

mijn ouders hadden hetzelfde model vouwwagen (vocatour) en in Italie helemaal top.
Na een regenvakantie in Zeeland, hebben ze gauw een caravan aangeschaft, mijn moeder was de kleine, klamme leefruimte helemaal zat! mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Kingpin1966 » di 11 mar 2014 14:16

RE.gif
Het moet wel kamperen blijven en geen kramperen worden.
Ik zou Kirsten willen adviseren om gewoon een paar indelingen te bekijken, dan kom je er vanzelf achter wat voor jullie "werkbaar" is.
Rekening houdende met het rijbewijs dat je hebt en het trekvermogen van de auto.
En een beetje laadvermogen kan natuurlijk ook geen kwaad.
Pin je in ieder geval niet vast op 1 type of merk caravan, ook al is ie nog zo mooi.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

FAFJ
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 7 aug 2011 20:24

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door FAFJ » ma 17 mar 2014 22:01

Ja te klein !!! Vooral qua kastruimte. Kastruimte is (zeker met kleine kinderen) erg belangrijk! Voordat we onze Knaus kochten hebben we een 420kb gehuurd, toen met kids van 0 en 3. Veel te weinig kasten dus. Daar ga je spijt van krijgen. Beter een metertje grotere caravan kopen! Veel bovenkasten voor luiers, doekjes, kleertjes, flessen etc en veel bergruimte onder de banken voor speelgoed. Je gaat er echt van balen als je dit alles in tassen moet opbergen. Als ik nu moest kiezen kocht ik een nog grotere caravan haphop.gif
FENDT Bianco Active 445 SFB (2021) - Volvo XC60 T6 (2022) Longe Range, R-Design, Luchtvering

Peter_Fabia
Berichten: 51
Lid geworden op: di 3 apr 2012 11:12

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Peter_Fabia » ma 17 mar 2014 23:16

Hallo,

Wij hebben ook erg getwijfeld tussen de 400 KB en de 495 UK die we nu bezitten. Ook het extra gewicht was voor wel een struikelblokje aangezien de auto op papier max. 1300 kg mag trekken, maar we redden er ons goed mee. De auto heeft totaal geen problemen met de caravan. Aangezien we ook voorlopig in NL kamperen de keus gemaakt voor de grotere broer. De toekomst zal tzt wel een andere trekauto brengen die op papier wel helemaal klopt met de max. gewichten, echter vraag ik me soms af of het praktisch ook beter is.

Wij zijn erg in onze nopjes met de 495 UK. Kinderen liggen fijn achter een vaste schuifdeur en wij slapen op de zithoek.

We hebben nu lekker de ruimte en kwamen tijdens het gebruik er achter met de gedachte van de 400 KB nog in onze achterhoofd dat we heel blij zijn met de meter extra.

Succes.

Grt.

Peter
Caravan: Adria Altea 472 LU 50 Years 2016 + Enduro volautomatische mover met Mastervolt AGM accu + Dometic dakairco

Trekker: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline van 2018

Oude: Hobby De Luxe 495 UK uit 2005 (2012 t/m 2023)

Citrorob

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Citrorob » di 18 mar 2014 08:05

Dat is heel persoonlijk. We hebben een opbouw van 5.80x2.30 waarbij we blij zijn dat de kinderen max 1-2 nachten in de caravan slapen.

Andere zie ik met veel plezier allemaal in een hele kleine caravan kruipen.

Citrorob

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Citrorob » di 18 mar 2014 08:07

Grootste voordeel van een grotere caravan is, dat de voortent ook groter wordt...

arnovariante

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door arnovariante » di 18 mar 2014 09:15

RE.gif

Idd, dat vind ik ook een groot voordeel, daarom adviseer ik ook om een voortent te nemen van minimaal 270 diep.
Onze ervaring is dat je dan heel wat makkelijker om de tafel heen loopt.
Slapen doen wij overigens met zijn 6en in de caravan...., onze kids vinden het maar niks al die beestjes die ze elke avond in een tent aantreffen....
En de oudsten zijn al 13,5.

Amber
Berichten: 818
Lid geworden op: di 28 aug 2007 14:23
Locatie: Regio Emmen

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Amber » di 18 mar 2014 10:49

Wie en wat neem je mee op reis, dat zijn de eerste vragen. Welke auto moet gaan trekken????
Neem je net zoveel kleding mee als ik :oops: , dan is 1 hangkast wat krapjes, en enkele bovenkastjes zijn royaal gevuld. Manlief heeft aan twee plankjes genoeg. mrgreen.gif En dan het schoeisel......... whistle.gif Met de inventaris, en kleding en allerlei andere benodigheden mee gererekend, heb ik nog boven kastjes leeg, en 1/3 van de rondzit bankkasten zijn ook leeg.
Dus succes met kiezen!!!
Vakantie, ik kan er geen genoeg van krijgen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Jan van Vijven » di 18 mar 2014 10:50

Arno, wij hadden bij de vorige hut een extra diepe voortent, daar kregen we spijt van omdat er voor de tent weinig plaats overbleef.

Moet wel zeggen dat we meestal richting zon gaan en dus geen voortent nodig hebben, en ons gezin bestaat uit maximaal 3 personen, meestal 2....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door arnovariante » di 18 mar 2014 11:00

Daar heb jij weer gelijk in Jan, in Nl heb je meestal veldjes maar in het buitenland 999 van de 1000 X niet....
Wij hebben eerlijk gezegd ook wel een flinke tafel, maar ook bij vrienden van ons merk je bij een 250 cm diepe voortent toch dat je die 20 cm direct mist als het een dag regent.

Vliedje

Re: Hobby 400 KB, te klein? ervaringen?

Bericht door Vliedje » di 18 mar 2014 16:26

caravan.gif Ik denk dat het er ook sterk vanaf hangt of de kinderen tijdens de vakantie ook in de caravan slapen, of dat ze in een tentje slapen. Blijf je in Nederland, of zoek je een zonnige bestemming op? In het laatste geval leef je overdag buiten en als je kinderen in een tentje slapen, heb je in een Hobby 400 of elke andere caravan van die afmetingen voldoende. Maar als de kinderen voorlopig nog in de caravan blijven slapen kan het zomaar anders zijn. Ik zou zeggen, lekker met zijn allen er op uit naar b.v. de caravan boulevard en vooral de diverse lengtes en indelingen bekijken. Daarna kan je altijd nog besluiten om eerst te huren om te zien of je keuze bevalt. Veel succes!

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”