Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door stoney33 » do 29 aug 2019 21:41

Is idd bijzonder dat onze Fendt 510 (2007) een max massa had van 1700 kg....

Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door EricS » do 29 aug 2019 23:30

RE.gif RE.gif
Tja, wellicht heb je gelijk...maar zie Fendt-caravans.com en aanbod 510. Staat identiek ex van 2009 (als verkocht) maar dan Max 1600 kg en onze 1400 kg scratch.gif dealer kon het ook niet verklaren
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door Gerardo » vr 6 sep 2019 18:05

********Breaking News**********Breaking News*********

Nou ja de stand van zaken is als volgt: Fendt duitsland kan niet meer nagaan in welke gewichtsvariant (1360 / 1500) de caravan in 1999 uit de fabriek is gerold. Ze konden wel terugvinden dat de caravan de eerste registratie in nederland heeft gehad en door Cannenburg in almere is geleverd aan de eerste eigenaar. Gezien dat de informatie op het type plaatje vermeld dat de caravan een 1500Kg variant is en het type ook zo leverbaar was af fabriek, kan ik tegen betaling van 100 Euro een zogenaamde roze kaart krijgen. Deze verklaard dat de caravan op kenteken naar 1500 kilo verhoogt mag worden. Tot zover Fendt. Met deze roze kaart kan ik naar een RDW keuring station om de kaart in te laten scannen en de as, banden, mistlicht, derde remlicht en koppeling te checken. Dit kost ongeveer 80 euro. Maar daarmee is het niet afgedaan. De technische bevinding en de ingescande roze kaart gaan vervolgens naar een afdeling van de RDW die weer gaan kijken of dit aan de geldende actuele Europese normen voldoet. Ook deze handeling kost ongeveer 80 euro. Als het dan akkoord is wordt de technisch maximum massa in de interne administratie op 1500 kilo gezet. Pas daarna kan ik het kentekenbewijs laten aanpassen. Dit kost ongeveer 65 euro. Dus.......wat ga ik doen!? ik ga binnenkort eerst naar een weegbrug bij een bedrijf in ons dorp. Ik laat de caravan wegen met alle meuk aan boord die wij als standaard uitrusting beschouwen. Blijft er dan naar mijn zin te weinig over dan investeer ik het bedrag om die extra 140 kilo laadruimte erbij te krijgen. 1 ding is lastig, ik moet drie keer betalen om uiteindelijk toch het risico te lopen dat de caravan ondanks dat hij aan de toenmalige eisen voldoet, niet volgens de huidige maatstaven naar 1500 kilo aangepast mag worden. Dit werd mij vandaag zo via de telefoon door een RDW keurmeester voorgehouden. Informatie delen op basis waarvan je zelf een inschatting kunt maken of de hele exercitie succesvol zal zijn doet de RDW niet. Haken en ogen dus. Lastige afweging scratch.gif
Laatst gewijzigd door Gerardo op vr 6 sep 2019 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door deusjevo » vr 6 sep 2019 18:16

Dan is de Belastingdienst leuker én makkelijker zwaaien.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door Gerardo » vr 6 sep 2019 18:19

RE.gif
Hahaha awhoea.gif

Bizar hé
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door Chris » vr 6 sep 2019 20:13

Blijven ambtenaren.... alleen exact is correct....niet een vinkje mag ontbreken...
Ik heb met mijn (import) auto ook zo'n grapje gehad met de RWD..
Die ( de RDW dus) hadden bij de keuring een foutje gemaakt bij het noteren van het chassisnummer van mijn auto..
Weken en weken wachten... correctie was niet mogelijk...
Je bent idd aan de goden overgeleverd.... en kan niet meer terug..en krijgt geen zekerheid ook..en ze vertellen je ook nix.
Aan de andere kant...
Als je jou hut "vakantieklaar" gaat wegen.... dan schrikken de meesten ook hoor...
Vermoedelijk incl jijzelf...ik wil je niet ongerust maken..
Dan is die 140 Kg extra ruimte wel erg lekker..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door Gerardo » vr 6 sep 2019 20:40

Ik weet het Chris, de kilo’s lijken in een caravan wel zwaarder te zijn dan daar buiten mrgreen.gif Ik vroeg nog aan de keurmeester hoe het dan zit met caravans die destijds wel met 1500 max gewicht geregistreerd waren. Als die nu niet voldoen aan de huidige maatstaven rijden die dan allemaal illegaal rond? Tja eeh... scratch.gif Mijn gevoel zegt dat het wel snor zit. Er is fabriek af een derde remlicht, mist licht, 1500Kg as, en er zit een Alko koppeling met stabilisator op die het gewicht ook mag torsen. Ik heb er nieuwe banden onder laten zetten met ruime load reserve en “CARGO“ specs. De caravan verkeerd technisch in een blakende conditie, Wat zou er dan niet voldoen? weenie.gif wat ik zo narrig vindt is dat ze na de keuring geen zekerheid kunnen/willen geven.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door Chris » vr 6 sep 2019 21:04

RE.gif
Exact.... pas als je het nieuwe registratiebewijs in de brievenbus vind.. dan is het pas zeker...
Irritant.... en ook jammer dat alles eerst betaald moet worden...
Koop je dan geen kat in de zak he... da's de hamvraag...
ambtenaren.... scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door RichTrip » za 7 sep 2019 09:19

Maar ze zullen in principe er nooit op uit zijn om je een oor aan te naaien. Als het typeplaatje, de as en Fendt zelf alle drie 1500 kilo aantonen, dan zal het toch goed moeten komen.
Wellicht ter ondersteuning een identieke Fendt op snorren, typeplaatje checken, kenteken checken en dat tijdens de keuring voorleggen mochten ze toch nog moeilijk doen.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door Hobby Linka » za 7 sep 2019 09:35

RE.gif

Is een idee. Dus niet alleen hier opzoek naar een gelijke Fendt, maar ook op de Facebook pagina van Fendt gebruikers. Heeft mogelijk een groter bereik. Succes.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door EricS » za 7 sep 2019 10:17

RE.gif RE.gif
En RE.gif

Dat is nu het gekke...mijn 510tfb uit 2009 is leeg 1190 en Max 1400.

Een exact zelfde uitvoering en bouwjaar staat te koop (https://www.fendt-caravan.com/nl/caravan-aanbod.html) met leeg 1290 en Max 1600 kg. Kentekencheck gedaan op RDW, geen chassisplaatje kunnen zien natuurlijk.

Vreemd, maar heb vermoeden dat het te maken kan hebben met land specificaties. De mijne is geïmporteerd geweest, van oorsprong Frans of Belgisch door de aanwezige Franstalige stickers.. scratch.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door Ab » za 7 sep 2019 11:03

Op de as zit ook een plaatje.
Als daar ook 1500 kg op staat of meer, komt het goed.
Ik zou dat zeker even checken.
De hele keuring bij de RDW is meer een controle of alle cijfertjes wel kloppen.
Zitten er scheuren in het chassis, en dat wordt opgemerkt, dan heb je wel een probleem natuurlijk.
Of er ook een remmentest gedaan wordt ( zou wel moeten naar mijn mening) weet ik niet zeker.
Maar in dit verhaal van deze Fendt lijkt alles meer een administratieve kwestie.
Ook met die roze kaart.

Het max totaalgewicht van een caravan is net wat de eerste eigenaar besteld heeft.
Je kunt kiezen uit meerdere gewichten bij eerste aflevering. Een 560 Saphir bijv kan van 1700 tm 2000 kg
En alles er tussenin.
Een verzwaring kost vaak dan wel iets extra.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Riegert
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 23 aug 2009 13:54

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door Riegert » zo 8 sep 2019 11:19

RE.gif RE.gif
Ik heb het idee dat Fendt het gewicht, met alle accessoires af fabriek, als gewicht opgaf. Bij mijn zoektocht naar een 490 kwam ik ook verschillen van meer dan 100kg op kenteken tegen. Er was dan altijd verschil in accessoires (meegeleverde vloerbedekking, magnetron oid…)
Fendt Saphir 490 TF, Truma SE-R, Toyota Avensis 1.8 vvti cvt 2011

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Maximaal caravan gewicht. Wie weet het

Bericht door Ab » zo 8 sep 2019 12:48

Ja..maar dat gaat over het rijklaar gewicht.
Dat heeft weer niks met de MTM te maken.
Daarbij kan je kiezen bij eerste aanschaf.
Binnen bepaalde grenzen.
Maar dat kan tot 300 kg schelen wat ten goede komt aan het laadvermogen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”