Welk type en indeling is het meest favoriet?

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door petronella » za 19 mei 2018 12:51

Altijd leuk om de showrooms weer eens door te lopen. We hebben nu een frans bed en wie weet in de toekomst twee apparte bedden?
Ben eigenlijk benieuwd welke modellen het meest favoriet zijn hier op het forum, en waarom.
Onze keus was 5 jaar geleden de bianco 445 tfb, compacte caravan, ruimtelijk, mooie interieur, handige plek voor de tv, ruime keuken.
Nadeel, de rondzit zit niet zo lekker. En wat meer klim en klouterwerk om bij de kastjes te kunnen.
Ben benieuwd welke indeling en type jullie hebben gekozen en wat voor voor en nadelen er zijn geconstanteerd.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door Turbodesk » za 19 mei 2018 14:03

Eerste caravan was een treinzit en een vast bed in de breedte. Treinzit te klein met groeiende Kids, dus andere caravan.
Tweede caravan rondzit met Frans bed. Na 1 jaar snel weg gedaan. Drama om te slapen. Voelde me opgesloten.
Derde caravan rondzit met twee lengte bedden en uittrekbare lattenbodem om er een groot bed van te maken. Ideaal, kan je overdag tenminste overal normaal bij en de caravan is dan ook groter. Alleen die rondzit zat niet lekker. Daar heb ik dus een grote treinzit van gemaakt en nieuwe kussens laten maken. Dus ala Engelse caravan. Voor ons de perfecte indeling.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Volvodriver

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door Volvodriver » za 19 mei 2018 14:23

Onze favoriete indeling is rondzit voorin en queensbed achterin. Helaas in "mijn" merk (nog) niet 2e hands te krijgen
Daarom de indeling met rondzit voor en twee lengte bedden achterin. Een Frans bed is om meerdere redenen niet aan ons besteed. Dwarsslapers ook niet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door Chris » za 19 mei 2018 14:45

Leuk item..
"Vroeger" was onze indeling: voor en achter de bedden.
Voor d.m.v. tafel laten zakken en bankkussens allemaal plat... daar sliepen de 2 kids. ( zijn nu zelf kampeerders)
En wij,,, de ouders achter op de rondzit, dus ook ombouwen.
Was een Knaus sudwind 485 uit 1987.
Toen kwam de Hobby in 2012 met het stapelbed, voor mijn jongste dochter alleen... onderste bed was "gooimaarneer je kleren en bende" plek.
En voorin weer de tafel om op te slapen..
Dat slapen op de tafel was mijn nekkebreker, de hele vakantie rugpijn... en dochterlief vertrok na een paar jaar naar haar eigen tent.
Dus.. opnieuw zoeken.
Nu een hut met 2 superbedden voorin, in de lengte, met een rolbodem en extra matras daartussen.. Slaapplek van 215 breed en 208 lang.
Dochter kan onderweg op de rondzit, maar aangekomen op de camping schiet ze haar eigen tent weer in.
Heerlijke indeling voor ons.
En toen ging ik alleen met dochterlief op stap...
Zij ook op een bed voorin, ik op de andere... kan prima.
Wij zijn heel tevreden met deze indeling, hut is alleen niet meer een kleintje..
Dan kan je zo'n foto maken... :lol:
.
slaap kindje slaap.jpeg
Snap niet waarom de foto " ligt"
Orgineel staat gewoon.... gekke bug.
Als je opent in een nieuw venster staat ie weer.
Nouja... kind ligt ook... laat maar :lol:
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door karelV » za 19 mei 2018 16:14

Wij caravannen sinds 2008. De 1e caravan was met Queensbed en de laatste 7 of 8 met enkele bedden.
Vinden wij een ideale indeling en je kunt overal gemakkelijk bij. Ook hebben wij bij meerdere caravans tussenmatras gehad maar nooit gebruikt omdat je dan nergens goed bij kunt vwb bovenkastjes. Tussenmatras lieten wij dan ook altijd thuis op zolder en kwam er pas weer af bij verkoop caravan.
Ooit willen we denk ik weer naar een Queensbed dus wie weet......wanneer weenie.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door Peter 1969 » za 19 mei 2018 17:46

Treinzit, stapelbed en 6pers rondzit met vast bedframe over de banken op plaats van keus*

*Eerst bouwde ik een 2pers bedframe los op de 6 pers rondzit banken achter in de caravan zodat de treinzit voorin de caravan de zitgelegeheid werd voor in de caravan. Tot mijn verbazing zag ik bij Obelink in de showroom dat er nieuwe caravans worden gemaakt met die indeling, die missen dan hun rondzit tbv een vast bed.

Ik vond echter dat we niet lekker zittend tv konden kijken op het bed naar de standaard al voorziene tv hoek van de caravan, en bij de treinzit naast het stapelbed is in principe geen makkelijke plaats een (redelijke maat) tv neer te zetten of op te hangen.

Dus heb ik het bedframe weer aangepast om te passen over de banken van de treinzit met een paar steunen voor waar het gangpad is, naast het stapelbed voorin de caravan. Deze oplossing lijkt sterk op de situatie met een standaard vast bed voorin die je in veel caravans ziet, maar dan geen kast of toilet naast het bed maar direct aanliggend zonder gangpad een stapelbed, alsof het een geheel is. Dat de kinderen via het nieuwe 2pers bed in hun stapelbed moeten stappen.....geen enkel probleem.

Deze indeling bevalt heel erg goed. 4 vaste slaapplaatsen met uitstekende matrassen ( in een "kamer" waarvan een schuifdeur naar de rest van de caravan dicht kan ) zonder iedere avond zitplaatsen te moeten ombouwen met zitkussens en toch een altijd bruikbare 6 pers rondzit in een slechts 6 m opbouw caravan.

En de caravan kan in orginele staat weer worden verkocht als die evt kopers andere ideeen bij indeling hebben omdat het bedframe los op de banken ligt, zonder het interieur te hebben veranderd of beschadigd. Er was wel een op maat gemaakt 1.35 m x 1.90 m matras voor nodig, omdat de treinzit iets smaller en iets korter is dan de 6 pers rondzit die 2 m x 1.4 m is, een standaard maat matras.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op za 19 mei 2018 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door JPGeetje » za 19 mei 2018 17:59

Onze eerste caravan (Knaus 500TL) was met 2 enkele bedden en een rondzit. Prima bevallen maar na 10 jaar wil je wel weer eens wat anders.
Nadeel is dat dit soort caravans altijd relatief groot zijn omdat er per definitie al +/- 2 meter caravanlengte uitsluitend voor het bed zijn.
In de drang naar kleiner vanwege de auto die we toen hadden hebben we besloten om een Frans bed met rondzit te kopen. (Fendt 495SFB)
Tegen gevallen dat krappe bed van 1,40m. en ik had ook veel moeite met de rondzit in de Fendt waarvan het rond in de hoeken wel erg letterlijk was genomen door Fendt. De hoeken waren zo ruim rond dat je er vrijwel niet in kon zitten, in die hoek dus. :(
Daarom nu weer twee enkele bedden en een rondzit met rechte hoeken (LMC 495e) zodat je helemaal in de hoek kunt zitten bij bvb het tv kijken. thumbup.gif
We hebben hem nog maar een jaar maar zijn er nog helemaal tevreden over. kus.gif
Frans bed komt er bij ons nooit meer, en Fendt heeft kennelijk begrepen dat die rondzit ook hoekig mag zijn want ook zij leveren dat inmiddels in alle modellijnen onder de Opal.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door Conradi » za 19 mei 2018 20:14

Min persoonlijke favoriet heeft een lounge deel voorin, gevolgd door de bar, eetkamer, keuken, trap naar dakterras en wijnkelder, kinderslaapkamers, badkamer, master bedroom, sauna en garage :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door Turbodesk » za 19 mei 2018 20:16

RE.gif

blij.gif blij.gif blij.gif blij.gif
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
verbaant
Berichten: 158
Lid geworden op: di 1 dec 2015 14:36

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door verbaant » za 19 mei 2018 20:39

Frans bed, rondzit en koelkast niet aan de voortentkant.
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23390
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door PD » za 19 mei 2018 21:08

Frans bed van 1,40m breed hebben we 2x geprobeerd... Nee :(
Enkele bedden hebben we 1x geprobeerd... Nee :(
Queensbed van 1,60m breed hebben we nu... Super Ja thumbup.gif


Rondzit... Ja natuurlijk maar dan wel zo groot dat we er beiden in kunnen "aanliggen"
Keuken... Ja natuurlijk maar dan wel zo groot dat ook de Nespresso, melkopschuimer en waterkoker een vast plekje hebben
Koelkast... Slimtower of Superslimtower, want de handjes aan de grond is maar niks
Kastruimte... Niet snel teveel

Tjah, dan wordt het toch (weer) een 650 UFf mrgreen.gif

Enig verbeterpuntje... een wijnkelder :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door yarrah » za 19 mei 2018 22:34

Een ding was voor mij een absolute must een groot bed. We hebben een 1.75 bij 2.00 meter. Maar moeten wel elke dag ombouwen. Ik heb hem nu in mijn t@b off road haphop.gif .
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door erichendri » zo 20 mei 2018 11:52

Maakt mij niet zoveel uit als de caravan maar lang genoeg en 2.50 breed is.
Enkele as heeft dan wel mijn voorkeur (bij 5.60 of 5.80)
Fransbed van 1.60 breed of 2 enkele bedden mits even lang.
Belangrijker vind ik een ruime keuken met veel aflegruimte ivm de wintersport die we dan ook willen gaan doen met de caravan tegen die tijd.
Koken in de zomer doen we hoofdzakelijk buiten.
Ook op het lijstje staat de truma6 en vloerverwarming.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door erichendri » zo 20 mei 2018 12:12

Vergeet ik nog de trekhaak voor de boottrailer of motortrailer.

Eric mrgreen.gif
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door Jeroent83 » zo 20 mei 2018 13:15

Een frans bed voor mij in iedergeval niet, die hebben we nu dus maar de volgende wordt queens.
Grote keuken, dat hebben we nu ook, flinke rondzit en een douche voor incidenteel gebruik.
ow ja een koelkast, niet dat mini ding wat nu onder het fornuis zit, waar ik moet vechten voor ruimte voor mijn pilsjes graag een tower.

owja, de kandidaat is gevonden, nu nog de centen :D knipoog.gif
https://www.dobocaravans.nl/caravans/lm ... -595-2016/
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door Poldervrouwtje » zo 20 mei 2018 13:25

Eerste caravan rondzit en treinzit en keuken niet aan voortent kant

Nu 2 x treinzit en keuken aan voortent kant.

Wens :

Kleine rondzit en een groot bed van 160 breed en min. 2 meter lang. Keuken aan achterzijde of kopse kant. Hoef geen grote caravan want kinderen gaan deels niet meer mee en slapen ook in eigen tent.

Ik zou heel graag een fendt willen
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door Jan van Vijven » zo 20 mei 2018 13:30

Je hoeft geen grote caravan vanwege geen kinderen meer mee, wij ervaren dat juist andersom....geen kinderen is geen voortent maar wel lekkere leefruimte binnen.

Moet natuurlijk wel te sleuren zijn...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door Poldervrouwtje » zo 20 mei 2018 14:36

(Bericht aangepast ivm onnodig quoten)



Ik heb de ervaring dat wij nauwelijks binnen zitten als we op vakantie zijn. In voorjaar hebben we complete
Voortent staan maar zomers alleen maar de luifel.

Wij kijken geen tv, koken buiten dus tot op heden geen grote leefruimte binnen nodig. Geen idee hoe dat zal zijn als we ouder zijn natuurlijk.

Onze huidige auto kan 1800 trekken. Of onze volgende dat ook kan ? We willen iig kleiner gaan rijden en weer terug naar hoge zit. Maar vooralsnog rijden we de Mondeo nog wel even. Zit pas 340000 op de teller
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door Niko » ma 21 mei 2018 00:25

Indeling maakt ons niet uit! Onze huidige Bürstner heeft een dwars bed van 210x150 wat een geweldige afmeting is. Hiervoor hadden we een Frans bed wat voor mij te kort was (195x135). De volgende caravan wordt dus ook weer uitgekozen op bed afmeting en maximaal gewicht van 1500kg.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door Cara-Fan » ma 21 mei 2018 08:21

Dat hangt denk ik ook af van een aantal zaken, onder anderen:

Gezinssamenstelling.
Hoeveel personen moeten kunnen slapen/leven in de caravan.

Combi auto/caravan.
Je moet ook een caravan vinden die bij een betaalbare auto voor jouw situatie past. Meestal hoe groter de caravan, hoe zwaarder en duurder de (on)kosten van je caravantrekker. Het moet wel betaalbaar blijven.

Leeftijd/gezondheid.
Ben je slecht ter been of al wat meer op leeftijd dan word het ombouwen van het zitgedeelte tot bed of bij een dwarsbed dat je over elkaar heen moet kruipen al minder wenselijk kan ik me zo voorstellen. Maar ook je lengte en lichaamsbouw bepalen al dat je niet op alle soorten bedden en dus indeling prettig kan slapen.

Manier van kamperen:
Ben je iemand die veel rond trekt met de caravan of deze vaak voor een weekend mee pakt. Dan zul je andere wensen hebben dan wanneer je de caravan alleen voor 2 langere vakanties neerzet en je vooral ook veel in de voortent leeft.

Er zijn vast nog wel meer aanvullingen te vinden

arnovariante

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door arnovariante » ma 21 mei 2018 08:22

Jeroent83 schreef:
zo 20 mei 2018 13:15
Een frans bed voor mij in iedergeval niet, die hebben we nu dus maar de volgende wordt queens.

owja, de kandidaat is gevonden, nu nog de centen :D knipoog.gif
https://www.dobocaravans.nl/caravans/lm ... -595-2016/
Dit is een hele mooie caravan!
Jammer van dat grote raam bij het queensbed, bij veel merken hoort dat bij een queensbed indeling.....
Maar goed interieur hoor, mooie keuken!
Lijkt me wel een heeeel krappe loop om het queensbed heen.
Sowieso mooi merk LMC, en tenminste een haakse hoek in de banken ipv het ronde wat je in veel hutten treft.
Zeker 1 om in het achterhoofd te houden!

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door redriver » zo 16 jul 2023 19:07

Voor ons hele fijne langsbedden en de rondzit omgebouwd voor bed dochter. Redelijke keuken en toilet wat we altijd gebruiken. Voor de rest leven we in voortent / luifel.
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door dieseltijger » zo 16 jul 2023 20:11

Toen we nog met de kinderen de hort op gingen: Zijkeuken, Tafel + twee banken voor, achter treinzit - beiden om te bouwen naar 2 x 2 persoons slaapplekken.

Nu zou het ideaal zijn: een rondzit en een twee persoonsbed. Dus: we gaan.....niets doen. Niks te Yolo ("You only Live Once"). Voor hebben we een permanent 2 persoonsbed en slapen gewoon op de kussens. Gaat al 21 jaar prima. Overwogen om een pocket vering matras te plaatsen - maar vonden deze te looiig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door WillyL » ma 17 jul 2023 10:03

1ste eigen caravan (Beyerland 400-2) had een eindkeuken met er naast badkamertje. Aan de disselkant een tafel geflankeerd door 2 lange(2m) en brede banken. Boven de as kleerkast, gasflessenkast en koelkast. Beviel prima. 1 groot bed was te maken door lattenbodem tussen de banken te schuiven.Dit beviel me prima maar dat maken van het bed was voor mijn 2de eega telkens te veel moeite. Ce que ferme veut Dieu le veut... en dus nu:
2 de en huidige: 2 persoonsbed 1.4m/1.9 straatkant-achteraan. Er naast toilet (+douche), lavabo in gangpad met ervoor de kleerkast. Aan andere kant de Dethleffs 'Gourmet Center' (vrij diep keukenmeubel). En vooraan U-zit - goed voor 2 personen (en ev. 2 kleinere kinderen, maar toch).
Ik stelde nog voor om 2 afzonderlijke bedden te nemen, maar gezien de prille relatie viel dat op een koude steen.
We zijn wel blij met deze inrichting.

Terloops, geen voortent en de luifel gebruiken we meer om de fietsen onder te zetten, wat onder te lezen of rusten en af en toe eten. Dat doen we meestal in de caravan, evenals 's avonds cocoonen of koken (al gaan we ook graag en veel uit eten).
Laatst gewijzigd door WillyL op ma 17 jul 2023 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Welk type en indeling is het meest favoriet?

Bericht door Gerrie » ma 17 jul 2023 10:20

Wij zijn met zijn tweeën op pad. De puck had langsbanken. Dat beviel prima. S’avonds ik de hond nog even uitlaten en mijn vrouw de tafel laten zakken en bed opmaken. Toilet in de voortent. Je wordt wat ouder en dus meer comfort. De caravelair een dwarsbed en treinrit uitstekend bed maar de treinrit te klein in lekker onderuit te hangen. Toilet, te klein. Nu een Sprite 420 sport. Langsbanken met binnenvering om te bouwen tot een heel groot bed. Hebben we nog nooit gedaan. De grote tafel ligt op de zolder samen met twee kussens. Aan de kleine uittrek tafel hebben genoeg. Beide lekker languit tv kijken of lezen in het vroege voorjaar en najaar. Toilet, ik noem het de badkamer. Aparte douche , wasbak met spiegel en onderkastjes en toilet. Wij vinden deze indeling zo fijn. Deze mag blijven.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”