Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
Ik heb een Fendt 465 SFB van 2016. Deze heeft een delta as. Mijn banden zijn mooi regelmatig afgesleten met links een profiel van 5 mm en rechts van 3.5 mm. Reserve wiel is nog nieuw en dus 7 mm profiel.
Ik heb in de afgelopen 2 jaar rond de 18000 Km met de caravan gereden. Caravan ligt als een blok achter mijn Volvo V60 D6. Ik rij op de autoweg normaal op cruise control (tussen 95 en 100 Km). Belading heb ik nooit gemeten maar ik verwacht tegen (of zelfs iets over) het maximaal gewicht te zitten. (mover en airco ingebouwd). Kogel druk rond de 90 Kg.
Ik verwacht dat het grootste gewicht aan de linker kant zit (grote ijskast, airco onder het bed). Niet in lijn met banden slijtage.
Bij de dealer gaf men aan normale slijtage. Ik had hagelschade en bij het caravan schadeherstel bedrijf gaf men ook aan normale banden slijtage. Dak is onzichtbaar hersteld. Ik ga reserve wiel inzetten op rechter kant en kan zo nog krap 2 jaar met deze set banden rijden (2 mm slijtage links en 3 mm rechts)
Hiervoor een Dethelffs 460 DB van 2003 gehad waar ik in 6 jaar meer dan 50000km mee heb gereden en banden moest vervangen gezien de leeftijd. Banden niet noemenswaardig afgesleten (heb niet gemeten wat het profiel nog was)
Vraag: is de slijtage die ik beschrijf "normaal" met een delta as. Als ik nieuwe banden koop enig advies welke banden te kopen (die dan 6 jaar en 60000km mee gaan op een delta as)
Ik heb in de afgelopen 2 jaar rond de 18000 Km met de caravan gereden. Caravan ligt als een blok achter mijn Volvo V60 D6. Ik rij op de autoweg normaal op cruise control (tussen 95 en 100 Km). Belading heb ik nooit gemeten maar ik verwacht tegen (of zelfs iets over) het maximaal gewicht te zitten. (mover en airco ingebouwd). Kogel druk rond de 90 Kg.
Ik verwacht dat het grootste gewicht aan de linker kant zit (grote ijskast, airco onder het bed). Niet in lijn met banden slijtage.
Bij de dealer gaf men aan normale slijtage. Ik had hagelschade en bij het caravan schadeherstel bedrijf gaf men ook aan normale banden slijtage. Dak is onzichtbaar hersteld. Ik ga reserve wiel inzetten op rechter kant en kan zo nog krap 2 jaar met deze set banden rijden (2 mm slijtage links en 3 mm rechts)
Hiervoor een Dethelffs 460 DB van 2003 gehad waar ik in 6 jaar meer dan 50000km mee heb gereden en banden moest vervangen gezien de leeftijd. Banden niet noemenswaardig afgesleten (heb niet gemeten wat het profiel nog was)
Vraag: is de slijtage die ik beschrijf "normaal" met een delta as. Als ik nieuwe banden koop enig advies welke banden te kopen (die dan 6 jaar en 60000km mee gaan op een delta as)
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
Ik heb dezelfde caravan gekocht ook uit 2016, ben er nog niet mee weggeweest, hij staat nog in de stalling, ik had er ook zo een uit 2011 die heb ik ingeruild voor deze
wat ik me afvroeg wat is in godsnaam een "delta as"?
er zat altijd een alko onder meen ik.
wat ik me afvroeg wat is in godsnaam een "delta as"?
er zat altijd een alko onder meen ik.
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
Toets eens "DELTA AS" in bij de zoekfunctie en er gaat een wereld voor je open.
Hoewel ik me niet ongerust zou maken over deze slijtage, zeker niet met kilometers die je er mee hebt gereden en de oplossing om je reservewiel in te zetten en zodoende de slijtage te compenseren.
Hoewel ik me niet ongerust zou maken over deze slijtage, zeker niet met kilometers die je er mee hebt gereden en de oplossing om je reservewiel in te zetten en zodoende de slijtage te compenseren.
Laatst gewijzigd door VIP op zo 15 apr 2018 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
Wat voor bandendruk hanteer je met je Fendt ?
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
kijk ook naar de belading van de caravan, zeker als je de standaard 1500 kg as hebt.
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
niet alle banden hebben dezelfde kwaliteit.
heb net 4 michelin vervangen van minder dan 4 jaar oud en 40000km
welke alle 4 vol scheurtjes zaten, maar het profiel nog 5,3 mm.
zelfde banden op een andere auto ruim 7 jaar gehad. echt afgereden, maar geen scheurtje in te zien.
heb net 4 michelin vervangen van minder dan 4 jaar oud en 40000km
welke alle 4 vol scheurtjes zaten, maar het profiel nog 5,3 mm.
zelfde banden op een andere auto ruim 7 jaar gehad. echt afgereden, maar geen scheurtje in te zien.
microhome 370 luxe
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
Als je reserveband zelfde merk is en type kan het wel.
Zoniet dan 2 nieuwe banden kopen.
En weeg de beladen caravan eens.
Eric
Zoniet dan 2 nieuwe banden kopen.
En weeg de beladen caravan eens.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
RE.gif
Mijn Ouders hebben een Fendt 465 SFB van 2011 gehad die had ook overmatige banden slijtage elk 2 jaar nieuwe banden gebruikt 10000km en eenzijde was bijna glad/kaal. Dealer vond dit normaal slijtage gebruikt.
De Alko as is eronderuit geweest en is richting ALko Hengelo gebracht om de as te laten controleren en uiteindelijk is hij gebalanceerd, geen idee hoe. Dit heeft niet het gewenste effect gehad.
Nader onderzoek door andere Fendt dealer bleek dat de as niet recht onder de caravan is/was gemonteerd, hij stond scheef.
Caravan is na 3 jaar ingeruild voor een nieuwe Fendt die geen ernstige banden slijtage heeft, 5 jaar gebruik was ivm het profiel de banden aan vervanging toe.
Mijn Ouders hebben een Fendt 465 SFB van 2011 gehad die had ook overmatige banden slijtage elk 2 jaar nieuwe banden gebruikt 10000km en eenzijde was bijna glad/kaal. Dealer vond dit normaal slijtage gebruikt.
De Alko as is eronderuit geweest en is richting ALko Hengelo gebracht om de as te laten controleren en uiteindelijk is hij gebalanceerd, geen idee hoe. Dit heeft niet het gewenste effect gehad.
Nader onderzoek door andere Fendt dealer bleek dat de as niet recht onder de caravan is/was gemonteerd, hij stond scheef.
Caravan is na 3 jaar ingeruild voor een nieuwe Fendt die geen ernstige banden slijtage heeft, 5 jaar gebruik was ivm het profiel de banden aan vervanging toe.
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
Wat ik mij kan herinneren is het probleem met KargoMax ST 6000 banden op een Alko Delta as.
Even gezocht op het forum en jawel... gevonden..topic in 2015 geweest.
viewtopic.php?f=70&t=25091&hilit=kargomax
Weer genoeg leesvoer..
Even gezocht op het forum en jawel... gevonden..topic in 2015 geweest.
viewtopic.php?f=70&t=25091&hilit=kargomax
Weer genoeg leesvoer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
Op de vragen:
Het zijn Semperit banden van-life 205/65 R 15 RF 99 T
Druk heb ik op 3.8
Het heeft even geduurd maar beladen zit ik op 1550 Kg. (iets te veel) Met kogel druk van 85 kg. (caravan op weegbrug aangekoppeld aan auto die niet op de brug stond)
Vraag is dus of banden slijtage "normaal" is.
Grtjes
Harrie
Het zijn Semperit banden van-life 205/65 R 15 RF 99 T
Druk heb ik op 3.8
Het heeft even geduurd maar beladen zit ik op 1550 Kg. (iets te veel) Met kogel druk van 85 kg. (caravan op weegbrug aangekoppeld aan auto die niet op de brug stond)
Vraag is dus of banden slijtage "normaal" is.
Grtjes
Harrie
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
De Semperit is een submerk van Continental.
Zal geen slechte band zijn, maar het is een RF ( reinforced) band.
Moet die geen hogere bandenspanning hebben ??
Ik lees wel wat verschillende reacties over deze band trouwens...
Zal geen slechte band zijn, maar het is een RF ( reinforced) band.
Moet die geen hogere bandenspanning hebben ??
Ik lees wel wat verschillende reacties over deze band trouwens...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
Semperit kwam ooit als testwinnaar uit een test van de ANWB.
Al even geleden..en zegt dus niet veel.
Maar slechte banden zijn het niet lijkt me.
Mogelijk zit de as er ook wat scheef onder.
Meten is weten in dit geval.
De bandendruk vind ik erg aan de lage kant overigens.
Ik zou er 4.5 bar indouwen.
Al even geleden..en zegt dus niet veel.
Maar slechte banden zijn het niet lijkt me.
Mogelijk zit de as er ook wat scheef onder.
Meten is weten in dit geval.
De bandendruk vind ik erg aan de lage kant overigens.
Ik zou er 4.5 bar indouwen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
ik heb het idee dat die "delta"as meer narigheid geeft dan voordeel, ik lees wat over sporing e.d , als er iets je banden opvreet is dat wel een foute sporing en zal ook een stuk meer brandstof verbruiken en de temperatuur zal ook een stuk hoger zijn na een rit , ik heb sterk mijn twijfels of een caravanboer daar wel kaas van heeft gegeten,want sporing stellen van een caravan of aanhangwagen is nooit van toepassing geweest zolang ik met aanhangers/caravans rijdt, mijn banden vervang ik op leeftijd, als er een as scheef onder staat gaat je as toch recht erachter hangen maar staat je caravan scheef op de weg ,is ook waar te nemen met rijden
ik rijd met een 470 tfb 1500 kg, de standaard banden dus ook de reserve vervangen door bedrijfswagen bandjes, (mijn originele reservewiel had een iets andere maat dan wat op de as zit) vond ik wel een beetje vreemd, maar het draagvermogen is nu riant in vergelijking met de 1500 kg 4 bar erin en stalen ventielen.
ik lees dat een delta as zo veel voordelen heeft in de bocht, vraag ik mij af waar die bocht zit en in welke snelweg die zit, en als ik in bochten rijdt is mijn snelheid daar ook naar !
ik rijd met een 470 tfb 1500 kg, de standaard banden dus ook de reserve vervangen door bedrijfswagen bandjes, (mijn originele reservewiel had een iets andere maat dan wat op de as zit) vond ik wel een beetje vreemd, maar het draagvermogen is nu riant in vergelijking met de 1500 kg 4 bar erin en stalen ventielen.
ik lees dat een delta as zo veel voordelen heeft in de bocht, vraag ik mij af waar die bocht zit en in welke snelweg die zit, en als ik in bochten rijdt is mijn snelheid daar ook naar !
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
Is bij ons ook zo maar past wel, ik heb het wiel van de vorige hut meegenomen. Ach, het is maar een stalen nood wiel!emilio schreef:(mijn originele reservewiel had een iets andere maat dan wat op de as zit) vond ik wel een beetje vreemd,..
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
De slijtage ligt niet aan de Delta as.
Bij mijn caravan zit er ook eentje onder. ( zoals heel veel caravans)
Van slijtage geen spoor.
Na 6 jaar zijn de banden nog uitstekend bruikbaar voor een bestelwagen/bus.
Bij mijn caravan zit er ook eentje onder. ( zoals heel veel caravans)
Van slijtage geen spoor.
Na 6 jaar zijn de banden nog uitstekend bruikbaar voor een bestelwagen/bus.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
In augustus hebben wij een nieuwe Fendt 465 TG bouwjaar 2016 gekocht.
Nu nog geen jaar later zijn de banden volledig versleten en gevaarlijk glad.
We hebben ca 9.000 km gereden veelal over binnenwegen en dat was bij de dealer bij verkoop bekend.
De bandenspanning hebben we zeer regelmatig gecontroleerd en steeds op 4 à 4,5 Bar gehouden. Eigenlijk te hard omdat het 3,8 Bar zou moeten zijn.
Bij een te harde band zou het midden van het loopvlak versleten moeten zijn, maar bij ons zijn juist de beide zijkanten volledig weg.
We hebben onze caravans altijd in onderhoud gehad bij een onafhankelijk caravan service bedrijf en daar ook nu onze nieuwe Fendt een onderhoudsbeurt laten geven.
Conclusie van dit caravan service bedrijf " Een te lichte band bij dit type caravan"!
Kennelijk bezuinigd Fendt op de banden, want ons caravan service bedrijf komt dit zeer regelmatig tegen bij nieuwe Fendt caravans.
We hebben een klacht bij onze officiële Fendt dealer neergelegd, maar daar geen reactie op ontvangen.
Inmiddels hebben we nieuwe heavy load banden laten monteren en het verschil is direct voelbaar. De caravan is veel stabieler achter de auto.
Wij zijn zeer teleurgesteld in de aflevering van deze kwaliteits caravan omdat dit probleem bij Fendt bekend is. We hadden graag iets meer betaald voor een aflevering met goede banden. Nu hebben we onnodig risico gelopen op een klapband, met de nodige gevolgen.
Nu nog geen jaar later zijn de banden volledig versleten en gevaarlijk glad.
We hebben ca 9.000 km gereden veelal over binnenwegen en dat was bij de dealer bij verkoop bekend.
De bandenspanning hebben we zeer regelmatig gecontroleerd en steeds op 4 à 4,5 Bar gehouden. Eigenlijk te hard omdat het 3,8 Bar zou moeten zijn.
Bij een te harde band zou het midden van het loopvlak versleten moeten zijn, maar bij ons zijn juist de beide zijkanten volledig weg.
We hebben onze caravans altijd in onderhoud gehad bij een onafhankelijk caravan service bedrijf en daar ook nu onze nieuwe Fendt een onderhoudsbeurt laten geven.
Conclusie van dit caravan service bedrijf " Een te lichte band bij dit type caravan"!
Kennelijk bezuinigd Fendt op de banden, want ons caravan service bedrijf komt dit zeer regelmatig tegen bij nieuwe Fendt caravans.
We hebben een klacht bij onze officiële Fendt dealer neergelegd, maar daar geen reactie op ontvangen.
Inmiddels hebben we nieuwe heavy load banden laten monteren en het verschil is direct voelbaar. De caravan is veel stabieler achter de auto.
Wij zijn zeer teleurgesteld in de aflevering van deze kwaliteits caravan omdat dit probleem bij Fendt bekend is. We hadden graag iets meer betaald voor een aflevering met goede banden. Nu hebben we onnodig risico gelopen op een klapband, met de nodige gevolgen.
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
RE.gif
Tja daar zal Fendt weinig tot niets aan gaan doen. Heeft Hobby en Knaus ook last van en wellicht andere merken ook.
In het banden topic kun je leze dat veel hier op het forum voor/tijdens of na de aankoop banden van de caravan vervangen door merken als Hankook of Continental of ander merk banden die ervoor zorgdragen dat de caravan stabieler achter de auto ligt en beter voldoet dat dat het caravan merk levert.
Tja daar zal Fendt weinig tot niets aan gaan doen. Heeft Hobby en Knaus ook last van en wellicht andere merken ook.
In het banden topic kun je leze dat veel hier op het forum voor/tijdens of na de aankoop banden van de caravan vervangen door merken als Hankook of Continental of ander merk banden die ervoor zorgdragen dat de caravan stabieler achter de auto ligt en beter voldoet dat dat het caravan merk levert.
Re: Fendt 465 SFB met "overmatige" banden slijtage
Heb je de caravan ook gewogen, de standaard 1500 kg as heeft banden die toekijkend zijn. Alleen is het een caravan met niet erg veel laadvermogen.