Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Abve

Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Abve » zo 19 mar 2017 19:21

Na vele caravans bekeken te hebben, gewikt en gewogen en te licht bevonden, zijn we er nu uit...
We kopen een Fendt Opal 550 SG, model 2018!
Waarom het model 2018?
We willen de caravan volledig naar onze wensen indelen.
Dus zélf configureren in plaats van een bestaande versie bij een dealer te kopen.
Voor 2017 lukt dit niet meer; meerdere dealers geven aan dat alleen de showroommodellen beschikbaar zijn.

We wachten dan ook tot in juni/juli a.s., als de modellen 2018 bij de dealer bekend zijn.
Misschien een kijkje (eind augustus) in Düsseldorf.

De volgende opties zijn een pré:
- Verzwaring as tot 2000kg
- Omnistor luifel,
- Vloerverwarming,
- Mover,
- Duocontrol met Eisex
- ITBS
- Fietsendrager SuperB (korte versie) op dissel

Vragen
Zijn er forumleden onder ons die in het bezit zijn(geweest)van een Fendt Opal, model SG (dus 2 enkele bedden)?
Welke van de bovenstaande opties zijn gemonteerd en wat zijn de ervaringen mbt rijstabiliteit en woongenot?
Is de wieldruk (links/ rechts) bekend?
Welke trekauto wordt door jullie gebruikt?
Zijn er "let op's "?

Alvast bedankt voor de reakties!

Groet Abve.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Ab » zo 19 mar 2017 20:41

Model 2018 zal niemand ervaring mee hebben..
Let op's zijn er niet bij een Fendt.
Veel betere caravans zijn er niet vlgs mij. Veel slechtere ook niet meer. Op details zit echter over het algemeen een Fendt wat beter in elkaar, wat zich soms ook vertaald in wat hoger gewicht.
Jouw 550 heeft ook een net zo lange opbouw als een 560. Beiden hebben een opbouw van 620.
De 560 is alleen breder.
De wieldruk links en rechts ligt volledig aan jezelf, en je manier van beladen.
Je auto kan het ook makkelijk hebben.
Rijden doet het uistekend, met een kogeldruk van 100+ kg. Bij 145 km/u nog steeds snaarstrak..
Per ongeluk wel eens gereden zonder het echt in de gaten te hebben. :oops:
Wat kan ik nog meer vertellen..Je hebt gewoon een prima caravan gekocht, en gaat daar hopelijk heel veel plezier van beleven.
Maar in hoofdzaak ligt dat helemaal bij jullie zelf. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Abve » zo 19 mar 2017 21:28

@Ab:bedankt voor je reaktie.
Ik heb bewust gekozen voor de 550.
In een eerder draadje is al veel gediscussieerd over 2.30m versus 2.50m breed.
Wij trekken veel en ik voel mij met 2.30 flexibeler.
Ik besef uiteraard dat dit zeer subjectief is en dat er genoeg tegenargumenten zijn.
Uiteraard is de belading bepalend voor de wieldruk verschillen.
Een Omnistore luifel weegt ca 60 kg en wordt uiteraard aan de rechterzijde op het dak bevestigd.
Ik heb daarom ook bewust gekeken naar een caravan waar de keuken/koelkast aan de linkerzijde is geplaatst.
Maar watertank (40 Ltr) en accu etc. zijn ook 'gewichtige' zaken. Daarom wil ik vooraf in ieder geval de wieldruk meten om zoveel mogelijk balans te realiseren.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Ab » zo 19 mar 2017 23:48

Natuurlijk is dat in theorie wel iets beter.
Ik maak mij er niet zo druk over.
Mijn banden zijn erg ruim overbemeten. 100 kg meer aan de ene kant of de andere boeit me dus niet zo.
Als ik aan de ene kant 850 weeg en aan de andere kant 950...prima.
Met het rijden merk je daar helemaal niks van.
Een buschauffeur van een bus waar 60 mensen in kunnen maakt zich ook niet druk als de bus half vol zit, en iedereen aan de kant met het mooie uitzicht gaat zitten.. mrgreen.gif
Ik rij best veel met aanhangers..al 50 jaar.
Wel eens gewichtsverschillen gehad tussen links en rechts van meer dan 500 kg.
Zelfs dan merk je daar niks van.
Wel kan je in dat geval iets harder een bocht om aan de zware kant dan andersom.. :lol:
Bij hogere lading wil het nog wel eens omvallen. :oops:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Jan van Vijven » ma 20 mar 2017 08:06

Wij hebben een dag of tien geleden een 515 SG Tendenza besteld, word 20 juni gebouwd.....ook met wat extra's.
Die worden dan blijkbaar nog wel gemaakt, waarom die van jou niet?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Abve

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Abve » ma 20 mar 2017 08:32

Dat is inderdaad opmerkelijk.
Ik stuur even een pb-tje.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door janvijn » ma 20 mar 2017 14:20

Beste Abve,
Jullie keuze voor een Fendt Opal 550 SG vind ik opzich geen verkeerde keuze. Wij bezitten een Bianco 540 SG, ook met twee enkele bedden en zijn best wel tevreden met de caravan, maar ik wil je toch ergens op wijzen.
Als ik kijk naar de plattegrond van jullie Opal zie ik daar hetzelfde keukenblok inzitten als wat wij ook hebben. De inbouw gaskookplaat gecombineerd met gootsteen neemt de totale breedte in beslag van je aanrechtblad. Dat betekent dat je bij koken in de caravan niets meer kwijt kan, of kunt voorbereiden, op de aanrecht. Wij vinden dat heel bezwaarlijk.
Door de gecombineerde inbouw van kookplaat en gootsteen is de gootsteen ook zo ondiep dat de gebruiksmogelijkheden daarvan ook beperkt zijn, er kan maar een heel klein beetje water in de gootsteen voor bv. de afwas is dat niet fijn.
Waar denken jullie een koffezet machine o.d. neer te kunnen zetten, ik zie daar geen voorziening voor en ook omdat de aanrecht dat niet toelaat lijkt mij dat een probleem ???
Over de kwaliteit van de Fendt hebben wij geen specefieke opmerkingen, kan niet zeggen of deze beter of slechter is dan een ander merk.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Abve

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Abve » ma 20 mar 2017 15:16

Beste Jan,

Allereerst hartelijk dank voor je bericht en waarschuwing!
De beperkte ruimte van het keukenblad is een probleem dat wij bij diverse merken hebben gesignaleerd voor wat betreft de modellen met enkele bedden.
De bedden nemen veel 'lengte' in en daarom is het keukenblok maar 1.05 of hooguit 1.20 breed.
We willen ook een grote koelkast...
Plaats je een koelkast onder het keukenblad dan zie je dat er ruimte is om het keukenblad breder te laten zijn. Dit zijn vaak de modellen rond de 7 meter (incl.dissel), gelijk aan onze huidige caravan.
Maar we willen nu wat anders!
Dus moeten er keuzes worden gemaakt: een indeling met Frans bed, de douche- en toiletruimte helemaal achterin, een Britse caravan.... Deze laatste vinden we prachtig alleen de bedden zijn voor mij te kort.
Of een langere caravan, maar ik heb wil onder de totale lengte blijven van 8 meter ook al omdat we veel reizen.
De Opal heeft bij de toegangsdeur een ruime plek waar het koffiezetapparaat goed kan staan. Normaliter is dit bestemd voor een tv maar die hebben en willen we nu juist niet...
Omdat hier ook een stopcontact is geplaatst (voor de tv) kan de Senseo hier mooi z'n werk doen.
De gootsteendiepte heb ik niet paraat. We zullen dit toch nog eens bekijken!
Wij hebben gekozen voor een Fendt Opal omdat we die van buiten en binnen het mooiste vinden.
De strijd ging tussen een Polar (de beste caravan maar wel 2.50 breed, want anders....) de Eriba Nova 540/541 GL/SL, de Tabbert en LMC (Maestro 520E). Overigens gaan we eigenlijk nooit hartje winter met de caravan weg en dan is de Polar (voor ons) overdone, ook gezien het prijskaartje. Bovendien zijn de vakantiedagen ook een keer op!
Is de Fendt beter dan de andere merken? Ik geloof het ook niet. Onze Burstner is ook een prima caravan. Daarvoor hadden we 20jaar een Beijerland en daarvoor een Chateau (15 jaar). Ook nooit geen problemen gekend!
Vriendelijke groet,
Abve

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door sindaco » di 21 mar 2017 15:04

wij hebben de saphir 540 TG

van 2013 en die is ongeveer hetzelfde qua indeling , maar wel met de grote aanrecht.
de pixie kan er gewoon bij op staan.
wel zit de koelkast in het aanrecht gedeelte.

ook hebben we bij binnenkomst de tv mooi op zijn eigen plek rechts van de ingang.
voor ons de ideale indeling.

wij zijn zeer tevreden en de caravan ligt als een rots achter de wagen met 100 kg kogeldruk.
wel nog wat extra's aangeschaft zoals oyster schotel en ep compact level systeem.
en mover p1

als ik hem af fabriek zou mogen indelen zou ik alleen de caravan 40 cm langer maken en zou er tussen de aanrecht en de kleerkast een extra legkast komen
dezelfde breedte van de legkast zou ik dan tussen het tv schap en de toiletruimte als hoge koelkast willen hebben.

of dat dan nog op een as zou kunnen vraag ik me af.
maar volgens mij is de diamant of opal 550 of 560 bijna 8 mtr lang en de onze 7,52 mtr

ach ja wensen blijven
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Abve

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Abve » di 21 mar 2017 19:19

RE.gif
Hallo Sindaco,

Dank voor je reaktie.
Fijn te lezen dat de Fendt Saphir zo goed achter de auto ligt!
Maar jij hebt ook een zware auto en dat scheelt.
Ik lees dat je én een mover én een EP levelsysteem hebt laten installeren.
Met de mover kun je de wagen in de breedte vrij eenvoudig waterpas zetten door een verhoging aan te brengen. ( ik doe dat nog ouderwets met een stapel plankjes die aan de voorzijde met een bout verbonden zijn)
Voor mijn gevoel verliest een dergelijk levelsysteem dan grotendeels zijn toegevoegde waarde.
Maar jij zult vast een andere mening c.q. ervaring hebben over het gebruik (en genot) van de EP.!

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door janvijn » di 21 mar 2017 20:30

Zo zie je maar dat elk voordeel ook een nadeel heeft.
Grote aanrecht, dan een kleine(re) koelkast,- (te) kleine aanrecht bij een grote koelkast.
Die Fendt(s) van ons zijn gewoon te klein.
Mvg, Jan Vijn

Abve

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Abve » di 21 mar 2017 21:25

Jan van Vijven schreef:Wij hebben een dag of tien geleden een 515 SG Tendenza besteld, word 20 juni gebouwd.....ook met wat extra's.
Die worden dan blijkbaar nog wel gemaakt, waarom die van jou niet?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Vandaag gebeld met je dealer ( en verkoper) met de vraag of deze zomer nog geproduceerd en geleverd kan worden. Verkoper heeft geïnformeerd bij de importeur.
Enkel de showroommodellen van dit model zijn nog beschikbaar.
Dat is voor mij uitgesloten.
Dus treedt plan A weer in werking: eind augustus naar Düsseldorf.
Daarna bestellen waarop (pas) in april 2018 geleverd gaat worden.
Geduld is een schoone saak thumbup.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Jan van Vijven » di 21 mar 2017 21:35

Ik had het al gehoord, leuk thumbup.gif
Vanmiddag had ik hem nog aan de lijn voor wat aanpassingen, hierbij werd de productie datum nog eens bevestigd.
Wellicht hebben wij een "gewone arme burger" model besteld, waar er sowieso zat van gemaakt worden, en krijg jij iets speciaals. mrgreen.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Abve

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Abve » di 21 mar 2017 21:44

RE.gif
Haha, dacht het niet! De Tendenza is ook prachtig maar vrouwlief vond het meubeldecor van de Opal nog weer mooier. Tja... ik let op de techniek en volg....
Die van jou had hij op voorhand al gekocht in de veronderstelling dat hij die wel zou verkopen, zo vertelde hij mij.
Vooruitziende blik van de beste man.
Veel geluk en plezier gewenst!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Jan van Vijven » di 21 mar 2017 21:55

In september was ik voor die zelfde wezen kijken maar toen hadden we een paar duizend euro meningsverschil....
Nu kwam ik per toeval daar even op de koffie en kon ik dat meningsverschil in mijn voordeel beslechten, hij zal wel geweten hebben dat ik terug kwam en deze alvast besteld hebben. mrgreen.gif
Het is de derde die we daar kopen, hij zal me ondertussen wel kennen. [aschrik.gif]
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door sindaco » di 21 mar 2017 22:06

Abve schreef:RE.gif
Hallo Sindaco,

Dank voor je reaktie.
Fijn te lezen dat de Fendt Saphir zo goed achter de auto ligt!
Maar jij hebt ook een zware auto en dat scheelt.
Ik lees dat je én een mover én een EP levelsysteem hebt laten installeren.
Met de mover kun je de wagen in de breedte vrij eenvoudig waterpas zetten door een verhoging aan te brengen. ( ik doe dat nog ouderwets met een stapel plankjes die aan de voorzijde met een bout verbonden zijn)
Voor mijn gevoel verliest een dergelijk levelsysteem dan grotendeels zijn toegevoegde waarde.
Maar jij zult vast een andere mening c.q. ervaring hebben over het gebruik (en genot) van de EP.!
hallo abve

wij doen vaak tijdens de drie maanden dat we weg zijn een camping of 10 aan.
dan is het EP compact systeem wat alleen op de as zit erg fijn om de breedte te waterpassen.
met de mover is dat ook mogelijk, maar dan heb je toch blokjes of oprijplaten nodig.

nu zet je hem maar ergens neer en het maakt niet uit waar ie staat.
soms komt het wiel van de grond vrij en als bijkomend voordeel hebben we 6 punten waar de caravan de grond raakt en dat is ook stabieler.

het gemak is ook het genot van dit EP compact systeem.
de sorento is 1800 kg en met belading zitten we altijd aan de 2100 kg.

het is onze eerste trip met de sorento en hij doet het boven verwachting.
gemiddeld met de caravan erachter zo rond de 1 op 8,2

enige nadeel van de modellen tot 2017 is het ontbreken van een hordeur af fabriek.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Jan van Vijven » di 21 mar 2017 22:15

sindaco schreef: soms komt het wiel van de grond vrij en als bijkomend voordeel hebben we 6 punten waar de caravan de grond raakt en dat is ook stabieler.
Als ik op een keg sta, ook al is deze een halve meter hoog, sta ik nog steeds met zes punten op de grond. Dus zeker zo stabiel!!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door sindaco » di 21 mar 2017 22:23

klopt helemaal jan

wat ik bedoel is dat ie de schokbrekers ook ontlast omdat de stempels mooi de caravan de lucht in tillen en dan staat die schokbreker niet steeds onder spanning.

maar hij staat bij iedereen idd altijd op 6 punten.

gr john
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Abve

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Abve » di 21 mar 2017 22:39

Ik zag laatst op de site van Meerbeek uit Doetinchem, die naast vele andere merken ook dealer van Fendt is, een filmpje waar het EP-systeem werd gedemonstreerd dat onder een Fendt was gemonteerd.
Dus naast het zakken van de 'stempels', zakten ook de assteunen automatisch naar beneden.
Het viel mij op dat de motor van het systeem verhoudingsgewijs veel lawaai gaf.
Dit was mij nooit zo opgevallen bij de promotiefilmpjes van EP.
Het systeem lijkt mij overigens best gaaf en gemakkelijk, echter ik ben nog niet overtuigd van de meerwaarde in combinatie met de mover, zoals eerder aangegeven.
Maar ik ga mij er zeker nog in verdiepen.
Ik heb nog een jaar de tijd.... haphop.gif

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door sindaco » di 21 mar 2017 22:50

RE.gif

wij hebben ze bewust alleen op de as zitten.
de lengte richting doe ik gewoon met de slinger van het neuswiel.
je hoort altijd de motor die de stempels aanstuurt en die is goed hoorbaar.
maar meestal komen we overdag aan en niet in de late avonduren mrgreen.gif
het is ook in 2 min gepiept.

omdat bij het volledig systeem ook de 4 hoeken hydraulisch worden kun je in het geval van pech niks meer als je naar een volgende camping wilt of aankomt.

dus wel het gemak van de breedte via de as van de caravan en altijd nog zelf de controle over de 4 hoeken.
wel met accuboor, maar dat is ook makkelijk te doen.
met de mover is het ook te doen en loopt de caravan ook zo op de blokjes of oprijplaat.
wij hebben dat 1 jaar lang ook gehad en toen toch voor nog makkelijker gekozen.

het is ook gewoon luxe

het compact systeem is altijd nog uit te breidden mocht je de 4 hoeken ook erbij willen hebben.

het hele systeem kost ongeveer 3000 euro en alleen het compact systeem met 2 stempels alleen op de as kostte ons ongeveer 2000 euro.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Abve

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Abve » di 21 mar 2017 22:52

RE.gif
Duidelijk. Bedankt!

astrid-raymond
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 19:15

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door astrid-raymond » do 23 mar 2017 20:12

Wij hebben een Fendt Tendenza 515 SG 2017 besteld en verwachten deze eind april te krijgen.
2 enkele bedden met optionele uittrek-lattenbodem en matrassen tussen de 2 enkele bedden.
Daarnaast opties: TV beugel, asverzwaring 1800kg, Truma XT mover en Truma Avento Comfort airco.
Volgens mij verschilt deze minimaal van de Opal 550 SG, behalve interieurkleuren.
Dus ervaringen kan ik je binnenkort mededelen.
Onze trekauto is een Audi Q7 2016, maar daar verwacht ik weinig problemen mee.
Fendt Tendenza 515 SG 2017 Truma XT mover/Truma Avento Comfort airco - Audi Q7 2016

Abve

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Abve » do 23 mar 2017 20:50

RE.gif
Ik ben benieuwd!
Dus toch gekozen voor een 2.30 brede caravan!
Wat heeft de doorslag gegeven te kiezen voor een Fendt en specifiek het type SG?

ronny
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 07:05
Locatie: BE Haacht

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door ronny » vr 24 mar 2017 18:46

wij hebben ons vorig weekend een 515sg bianco selection performance aangeschaft. we hebben bewust voor de sg gekozen omwille
van de enkele bedden die je kan ombouwen naar een kingsize bed van 2m bij 2m. met paaszaterdag mogen we hem gaan halen en half mei
vertrekken we ermee op verlof voor 3 weken. zal de bevindingen daarna uitgebreid kunnen meegeven. de breedte van 2.30m vind ik ideaal
met het oog op rondtrekken, vind 2.50m persoonlijk te breed om mee te touren.
dodge ram 1500 larami (2017) met fendt bianco selection 515 sg performance (2017)

Abve

Re: Gevraagd: ervaring met de Fendt Opal 550 SG

Bericht door Abve » vr 24 mar 2017 18:55

RE.gif
Spannend dus!
Leuk hoor!
Ik lees het later graag.
Veel plezier gewenst! thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”