led lampen

emilio
Berichten: 100
Lid geworden op: za 28 mar 2015 10:25

led lampen

Bericht door emilio » do 18 feb 2016 13:54

Hallo, ik heb 3 halogeen lampjes G4 boven de spiegel en 2 halogeen lampjes G4 in de wc ruimte,die wil ik gaan vervangen voor led 12v 1,5 w G4, dus alleen de steeklampjes geen armaturen.
heeft iemand daar ervaring mee
fendt tfb 470 2009
tevens een vraag over de koelkastverlichting ,dit is een led,led is goed maar hoe wordt dit ingeschakeld. scratch.gif weenie.gif

grtjs
scratch.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: led lampen

Bericht door Jan van Vijven » do 18 feb 2016 14:06

Vraag #1
Bij ons in de caravan werkt het goed, thuis is ook alles led, pas de "steeklampjes" in de afzuigkap ook vervangen geen probleem.

Vraag #2
Net als "normale" verlichting, deurtje open licht aan deurtje dicht licht uit.
Wil je dit testen zul je in de koelkast moeten gaan zitten.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gerhard N

Re: led lampen

Bericht door Gerhard N » do 18 feb 2016 14:16

Je vraag is niet helemaal duidelijk! alleen lampjes vervangen en je weet niet of je ze los kan krijgen? of bedoel je iets anders?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: led lampen

Bericht door Hobby Linka » do 18 feb 2016 14:20

emilio schreef: tevens een vraag over de koelkastverlichting ,dit is een led,led is goed maar hoe wordt dit ingeschakeld. scratch.gif weenie.gif

grtjs
Koelkast verlichting gaat alleen aan als de caravan op 230volt is aangesloten of achter de auto hangt. (mits auto en caravan goed zijn aangesloten) Het maakt dan niet uit in welke stand de koelkast staat. Gas, 12volt of 230 volt. Staat de koelkast uit gaat het licht ook niet branden, ondanks dat de caravan onder spanning staat.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: led lampen

Bericht door Renaat » do 18 feb 2016 15:46

hoi,

vorig jaar heb ik mijn defecte plafondlampje ( halogeen van 12 v, 50 W ) laten vervangen door een led-lamp.
de technieker heeft dat goed gedaan, het is een beetje minder helder licht, kwestie van hvh. lumen waarschijnlijk.
dat is echter op te lossen met de extra verlichting die aanwezig is.

één probleem: bij het aansteken van de led-lamp krijg ik een ruisstoring op mijn transistorradio, die anders probleemloos speelt in de caravan
:(

grt R.
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: led lampen

Bericht door janoniem » do 18 feb 2016 21:55

Er is een hoop rommel te koop op dit gebied. En daarbij horen ook LED's die niet aan de storingsnorm voldoen.
LED's die halogeen vervangen hebben intern een gelijkrichter en schakelende constante stroombron.
Zonder afdoende filtering komt HF storing vrij op je 12V draad.
Door de draden te twisten is wat storing op te heffen.
Daarnaast vinden de meeste LED's spanningspieken (van b.v. accu's) niet prettig, het beïnvloedt de levensduur.
Er zijn echter speciale LED-steeklampjes met een breed spanningsbereik. Die zullen vast wat duurder zijn.

Tot nu toe zie ik zelf geen voordelen bij vervanging van gloeilampen in onze caravan zolang op de meeste campings een vast tarief voor stroom wordt gehanteerd.
Zodra je voor verbruikte Kw's moet betalen (vind ik eerlijker) wordt het andere koek.

Gebruikersavatar
EenanderePeter
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 14 sep 2014 21:43
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Re: led lampen

Bericht door EenanderePeter » do 18 feb 2016 21:59

In mijn caravan heb ik de decentrale GU4 verlichting allemaal vervangen door ledlampjes, deze heb ik uitgezocht op de warme kleur. Die bevallen prima.
De G4 lampjes in de plafonnieres ga ik dit seizoen waarschijnlijk vervangen door de 2W G4 lampjes van Philips. Deze zijn goed voor 200 lumen, ongeveer vergelijkbaar met 20W halogeen. Ik heb een gloeiende hekel aan de hitte van halogeen lampjes, de armaturen zijn hierdoor helemaal bruin verkleurd.
Bijlagen
led.jpg
Chinese import GU4 en dure G4
led.jpg (16.56 KiB) 7899 keer bekeken
Afbeelding Swift Charisma 535/470 getrokken door een Nissan X-Trail

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: led lampen

Bericht door Chris » do 18 feb 2016 22:09

Hoi Emilio.

Je moet even opletten of de LED lampjes voor DC zijn.
Ik had eerst hele goedkope bij Aliexpress gekocht, maar die waren alleen voor AC.
Nu heb ik andere besteld, voor AC en DC en ook dimbaar.
En in onze caravans hebben wij denk ik DC ( gelijkspanning)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog nooit gemeten heb, maar als ik de elektrische centrale van Fendt en ook Hobby zie lijkt het mij DC te zijn.
Let ook even op de kleur die je koopt, is nogal wat kleurverschillen in.
Ik heb 12 van deze besteld in de Warm witte en 3 watt uitvoering, kosten p/st: € 1,45
http://nl.aliexpress.com/item/Mini-G4-L ... 90713.html
Daarmee kan ik dus alle kanten uit.
Eerst proberen, dan alles in de hut ermee uitvoeren, ook de spotjes.... moet ik de lampvoet nog van uitzoeken, nog niet besteld dus.

oja..
De koelkast... heb jij een Slim Tower??? dan zit het schakelaartje in het deurslot / vanger welke op de kk wand gemonteerd zit.
Als het geen slim tower is, maar een onderbouw..
Ik heb wel eens gehoord dat er modellen zijn met een reed schakelaar ( magnetische schakelaar) welke in het rubber bij de deur zit ingebouwd.
Zo'n reedschakelaar is een glazen buisje met daarin de kontakten, die schakelen door een magneetje welke in de buurt komt.
Magneetje zal dan wel in de deur zitten vermoed ik.
Die reed schakelaars kunnen wel eens defect gaan.
Mocht je deze los willen kopen moet je even opletten, het is n.l . een NO ( Normal Open) type, en 99% van de reedschakelaars werk andersom, NC. ( Normal Closed.)

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

emilio
Berichten: 100
Lid geworden op: za 28 mar 2015 10:25

Re: led lampen

Bericht door emilio » ma 22 feb 2016 21:00

toch nog een heleboel info, die ledjes ga ik tzt proberen, wat die koelkast betreft (onderbouw) zitten wel goeie tips bij ,maar er zijn er ook een paar bij.....
als alles aangesloten is op 220 en alles doet het behalve het ledje als de koelkastdeur opengaat, zelfde op 12 volt aan de auto doet de koelkast het wel maar geen verlichting als de deur open gaat.
kastje met 2 led's in de koelkast is goed (gecontroleerd met een 9 volt blokbatterijtje) dus blijft een schakelaar over ,die niet te vinden is.
in de deur zit niks, blijft over een koelkastrubber of wat er achter zit scratch.gif op zoek naar een reed schakelaar.
scratch.gif

Vliedje

Re: led lampen

Bericht door Vliedje » di 23 feb 2016 12:28

Ik heb alle halogeen steeklampjes in de caravan vervangen door ledlampjes van Ikea. Doen het perfect en ik kan de spotjes weer beetpakken.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: led lampen

Bericht door graaf » di 23 feb 2016 14:19

Chris schreef:Nu heb ik andere besteld, voor AC en DC en ook dimbaar.
Ik heb 12 van deze besteld in de Warm witte en 3 watt uitvoering, kosten p/st: € 1,45
http://nl.aliexpress.com/item/Mini-G4-L ... 690713.htm
Hallo Chris, Naar aanleiding van dit topic ook maar weer eens dezelfde als die jij hier noemt bij AliPress besteld. De leds van Amazon en Conrad van verleden jaar zijn me nog te fel en niet dimbaar. Ben benieuwd.
Ik vond ook nog deze : http://nl.aliexpress.com/item/2016-new- ... 6.7.VOqTny En volgens de weergave iets meer "flame" maar niet dimbaar. Ietsepietsje duurder; we zullen zien.

Ik heb in mijn koelkast een ledlampje van de Lidl met bewegingsmelder geplakt. Werkt knudde! Zoek iets degelijks met een deurschakelaartje (ook op batterij). Weet jij een geschikte?
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: led lampen

Bericht door Chris » di 23 feb 2016 23:19

@ Graaf.

Bewegingsmelder zal idd knudde zijn.
Wat je nou toch in een KK kan gebruiken...... tja... 1,2,3 schiet het niet naar binnen.
Misschien een stukje LED strip met een los drukschakelaartje.
Zo'n stukkie LEd strip ( met dubbelzijdig tape achterop) kan je zo in de KK plakken.
Aansluiten en een schakelaartje is effe puzzelen, ook al omdat je dan 12 volt nodig hebt...

Event. een stukje ledstrip kan je op het CFW wel bij mij komen halen.
Ik heb echter geen waterdichte strip... is misschien wel beter voor een KK.
Stukje met 9 of 12 desnoods 15 ledjes is zat denk ik....
Ik denk nog even mee over de aansluiting.... moet even zakken zoiets.
Heb je 12 volt in de buurt van de KK... 12 volt gelijkspanning?

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: led lampen

Bericht door MarcoC » di 23 feb 2016 23:53

@Graaf en Chris,

Ik heb enige tijd geleden van die kastverlichting met magneetstrippen gekocht. Zodra de lamp en de magneetstrip van elkaar gescheiden worden, gaat het lampje branden! Is dat misschien een idee voor de KK?

Zoiets:
9200000049972707.jpg
9200000049972707.jpg (20.14 KiB) 7561 keer bekeken
Weet alleen even niet meer zo 1,2,3 waar ik het gekocht hebt.... zal dat binnenkort even opzoeken, maar lijkt mij toch niet zo moeilijk te vinden!

Edit: o.a. hier te koop http://www.budgetland.nl/led-magneet-se ... -8029.html

De mijne kwamen alleen uit een winkel.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: led lampen

Bericht door graaf » wo 24 feb 2016 01:14

RE.gif Thanks MarcoC ....... Heb er net 2 besteld bij AliExpress voor € 3,76 Ze zijn vrij klein, dus boven en onder eentje vastplakken. Vraag me wel af waar je die dikke knoopcellen koopt, en hoe lang die het houden.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: led lampen

Bericht door Nimma » wo 24 feb 2016 13:48

21 leds 2700k.jpg
21 leds 2700k.jpg (114.89 KiB) 7483 keer bekeken
Deze afbeelding lijkt erg op de lampen die ík zoek tbv mijn caravan; er zitten nu heel erg witte lampen in en die wil ik eruit en heel warm witte [zoals halogeen] erin.
Wie weet waar ik die ga vinden, ik zoek me al een poosje rot naar die dingen. scratch.gif De inbouwmaat [gat] is 55mm en ze zijn als up-lighters geplaatst, liggen dus.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
EenanderePeter
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 14 sep 2014 21:43
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Re: led lampen

Bericht door EenanderePeter » wo 24 feb 2016 15:13

Jakkemeiner,

Wellicht dat je hier wat kunt vinden:
http://www.lightinthebox.com/nl/c/led-lampen_4657
Hier komen die van mij ook vandaan, vaak staat er ook een foto bij met de kleur van de lamp.
Afbeelding Swift Charisma 535/470 getrokken door een Nissan X-Trail

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: led lampen

Bericht door Nimma » wo 24 feb 2016 15:26

BBA 18 Led.jpg
BBA 18 Led.jpg (3.65 KiB) 7459 keer bekeken
deze dus.
Daar vind ik ze ook niet; hebben ook een zoekfunctie die niet goed werkt; je krijgt gewoon 2700 aanbiedingen te zien die er niks mee te maken hebben; bijvoorbeeld H7 autolampen en 6000k lampjes die ze warm wit noemen scratch.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
EenanderePeter
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 14 sep 2014 21:43
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Re: led lampen

Bericht door EenanderePeter » wo 24 feb 2016 15:41

RE.gif
Probeer eens een selectie te maken, bijv warm wit / 2W / 12V / 'lampfitting type'.

Ik kom dan bijvoorbeeld hierop uit: http://www.lightinthebox.com/nl/g4-2-bi ... rm=1.2.1.0
Ik zie alleen nergens een maat in mm staan.
Afbeelding Swift Charisma 535/470 getrokken door een Nissan X-Trail

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: led lampen

Bericht door Nimma » wo 24 feb 2016 15:47

Het is een spotje en een fitting is hier niet toegepast, zitten gewoon draadjes aan zoals op een foto hier omhoog is te zien.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: led lampen

Bericht door Pino » wo 24 feb 2016 15:50

Deze afbeelding lijkt erg op de lampen die ík zoek tbv mijn caravan; er zitten nu heel erg witte lampen in en die wil ik eruit en heel warm witte [zoals halogeen] erin.
Wie weet waar ik die ga vinden, ik zoek me al een poosje rot naar die dingen. scratch.gif De inbouwmaat [gat] is 55mm en ze zijn als up-lighters geplaatst, liggen dus.[/quote]

Ik bestel mijn led lampjes al een paar jaar bij topledshop.nl
Niet de goedkoopste maar wel mooi warm licht. Heb er zowel mijn hele huis en caravan vol mee zitten.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: led lampen

Bericht door Peerke » wo 24 feb 2016 21:39

De 55mm doorsnede inbouwlampjes zijn inderdaad nogal lastig te vinden.... tip: lees ook: viewtopic.php?f=76&t=21214
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: led lampen

Bericht door Chris » wo 24 feb 2016 21:43

Hoi Jakkemeiner.

Is het een idee om je eigen lampbehuizing te gebruiken en er zelf een ander LED lampje in te knutselen.
Er zijn legio LED lampjes die op een rond printje zitten en twee aansluitpennen hebben.
Vervang de pennen door bedrading en knutsel e.e.a. in elkaar...
Ben je handig met zoiets??

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: led lampen

Bericht door Nimma » wo 24 feb 2016 23:33

Dat knutselen zal voor mij lastig worden maar niet onmogelijk; maar erger gaf ik verkeerde informatie over het gat cq "zaagmaat" waar de lampjes [3 stuks] in zitten; dat is niet 55mm maar 57mm. En nou maar hopen dat de tips binnenstromen aflower.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: led lampen

Bericht door graaf » do 25 feb 2016 00:54

RE.gif Ik ben het helemaal met je eens; de kleur van led is volgens mij ook nog steeds niet "flame" genoeg. In mijn caravan heb ik wel 12 halogeen lampjes zitten van ieder 10 watt. Feitelijk gebruik je er maar 4 of 5 en daar ben ik nu mee aan het experimenteren. Ik heb van de Gamma, Lightinthebox, Conrad en nu (gisteren) ook van AliExpress diverse (COB) ledlampjes van verschillende wattages gekocht. Het is op het beeldscherm moeilijk in te schatten, maar bij deze led lampjes wordt aangegeven dat ze vervangers voor de kleur van halogeen zijn (2700 graden Kelvin). Dus ik ben benieuwd; ik heb de linkse led op de afbeelding besteld. Ik heb de caravan nog in de stalling staan, maar met die Chinese levertijden moet dat dus even wachten nog.
Bijlagen
5-stks-G4-LED-Lamp-3-W-6-W-12-V-AC-DC-AC220V-LED-COB.jpg_120x120.jpg
Led (COB) 3 en 6 watt
5-stks-G4-LED-Lamp-3-W-6-W-12-V-AC-DC-AC220V-LED-COB.jpg_120x120.jpg (9 KiB) 7427 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Ventje390
Berichten: 97
Lid geworden op: di 24 nov 2015 19:30

Re: led lampen

Bericht door Ventje390 » wo 13 apr 2016 22:14

Als je halogeen wilt vervangen door Led, kijk even hoeveel watt het halogeen lampje is, kijk dan in de winkel hoeveel lumen het betreffende halogeenlampje heeft, koop dan een led lampje, met ongeveer het zelfde aantal lumen als het halogeen lampje.

Ik heb alle halogeenlampjes vervangen door led, gekocht bij Hornbach, ben zéér tevreden ! blij.gif
VW Tiguan 2.0 TSI 4 Motion met Fendt 390 Bianco Sportivo -Truma Ser mover - Thule Superb - Unico Verona XL luifel

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”