nieuw of gebruikt?
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 24 mei 2015 10:21
nieuw of gebruikt?
Graag hadden wij jullie mening over het volgende: Wij zijn van plan onze Hobby caravan in te ruilen voor een nieuwe Fendt of een gebruikte Kabe uit 2012.Wij gaan meestal op vakantie in de koudere seizoenen. Wat is de beste keus?
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips.
Groeten, Hans
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips.
Groeten, Hans
Re: nieuw of gebruikt?
RE.gif
De gebruikte Kabe, waarom? een gevoel en wens
Maar welke kachel heeft de Fendt, want Fendt is ook echt een top caravan, maar voor de koudere seizoenen is een vloeistofverwarming zo een enorm stuk comfortabeler, dat zou bij mij direct de doorslag geven. (onze Kip heeft vloeistof verwarming en heb zowel hiermee als met ringverwarming ervaring in de sneeuw en kou).
Succes met je keuze
De gebruikte Kabe, waarom? een gevoel en wens
Maar welke kachel heeft de Fendt, want Fendt is ook echt een top caravan, maar voor de koudere seizoenen is een vloeistofverwarming zo een enorm stuk comfortabeler, dat zou bij mij direct de doorslag geven. (onze Kip heeft vloeistof verwarming en heb zowel hiermee als met ringverwarming ervaring in de sneeuw en kou).
Succes met je keuze
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: nieuw of gebruikt?
Gezien de koudere seizoenen is Kabe de beste keus.
Kwalitatief is het ook de betere caravan.
En ik denk dat de Kabe ook wat waarde vaster is dan Fendt.
Bovendien heb je wat bijzonders en dat spreekt mij dan weer aan.
De Fendt oogt moderner in aankleding, maar dat is een smaak kwestie.
Maar ja jullie moeten de keus maken.
Ik zou het wel weten en Mees zal het met me eens zijn. :-)
Groeten Ferdi
Kwalitatief is het ook de betere caravan.
En ik denk dat de Kabe ook wat waarde vaster is dan Fendt.
Bovendien heb je wat bijzonders en dat spreekt mij dan weer aan.
De Fendt oogt moderner in aankleding, maar dat is een smaak kwestie.
Maar ja jullie moeten de keus maken.
Ik zou het wel weten en Mees zal het met me eens zijn. :-)
Groeten Ferdi
Re: nieuw of gebruikt?
Da's een beetje een vreemde vraagstelling vind ik, je kan ook niet vragen wat neem ik het beste een Volkswagen of een Mercedes. Dat is mede afhankelijk van de vraag, over welk type hebben we het. Ik zou liever een VW Passat hebben dan een Mercedes A type bv.
Aan welke Fendt en welke Kabe wordt hier gedacht.
Wij hebben eind vorig jaar een nieuwe Fendt gekocht, toen ook gekeken naar een gebruikte Kabe, maar het model en inrichting sprak ons niet echt aan.
Je schrijft, gebruik in koudere periode, is dat wintersport, of wat wij doen in de koudere periode naar een zuid Europees land, het is daar dan vergelijkbaar met voor, en/of najaar hier in Nederland.
Zoals wij de koudere periode doorbrengen voldoet de Fendt ruimschoots, zeker met een paar kleinere aanpassingen die we gemaakt hebben, voor echt wintersport zullen de meeste types van Fendt het afleggen t.o.v. de meeste types van Kabe, in ieder geval heeft Kabe meerdere types met speciale voorzieningen voor het gebruik in de winter, meer dan het ene type wat Fendt hiervoor heeft. Als je dat type voor ogen hebt zal het verschil niet zo groot zijn denk ik, maar daar is de prijs dan ook naar, weet helemaal niet of je dat voor ogen hebt.
Ik zou bij de vraag iets meer informatie geven over het gebruik, de overige eisen, en wie weet wat nog meer.
Voor een populair model van Fendt ben je tussen de 18.000 € en 24.000 € kwijt denk ik (met mover,tent, etc.) als daar een rijk uitgeruste Kabe uit 2012 tegenover staat, en je gebruikt hem voor wintersport is dat misschien wel een optie, moet die Kabe je wel aanstaan.
Beide caravans vergelijken is een beetje appels met peren vergelijken denk ik.
Veel succes met de beslissing, met vriendelijke groet
Jan Vijn.
Aan welke Fendt en welke Kabe wordt hier gedacht.
Wij hebben eind vorig jaar een nieuwe Fendt gekocht, toen ook gekeken naar een gebruikte Kabe, maar het model en inrichting sprak ons niet echt aan.
Je schrijft, gebruik in koudere periode, is dat wintersport, of wat wij doen in de koudere periode naar een zuid Europees land, het is daar dan vergelijkbaar met voor, en/of najaar hier in Nederland.
Zoals wij de koudere periode doorbrengen voldoet de Fendt ruimschoots, zeker met een paar kleinere aanpassingen die we gemaakt hebben, voor echt wintersport zullen de meeste types van Fendt het afleggen t.o.v. de meeste types van Kabe, in ieder geval heeft Kabe meerdere types met speciale voorzieningen voor het gebruik in de winter, meer dan het ene type wat Fendt hiervoor heeft. Als je dat type voor ogen hebt zal het verschil niet zo groot zijn denk ik, maar daar is de prijs dan ook naar, weet helemaal niet of je dat voor ogen hebt.
Ik zou bij de vraag iets meer informatie geven over het gebruik, de overige eisen, en wie weet wat nog meer.
Voor een populair model van Fendt ben je tussen de 18.000 € en 24.000 € kwijt denk ik (met mover,tent, etc.) als daar een rijk uitgeruste Kabe uit 2012 tegenover staat, en je gebruikt hem voor wintersport is dat misschien wel een optie, moet die Kabe je wel aanstaan.
Beide caravans vergelijken is een beetje appels met peren vergelijken denk ik.
Veel succes met de beslissing, met vriendelijke groet
Jan Vijn.
Re: nieuw of gebruikt?
Het enige verschil tijdens een wintersportvakantie tussen een Fendt en een Kabe is een paar kg gas.
Wij stonden een aantal jaren geleden voor dezelfde keus.
Tijdens de "beurs'' in Dordrecht een Fendt, een Kabe en een Adria uitgebreid bezichtigd.
De Kabe viel onmiddellijk af, mijn vrouw voelde zich "opgesloten" door de kleine ramen.
Mij viel de knullige afwerking van het exemplaar op open Dordrecht op.
De Adria vond ik ook mooi, maar de betere afwerking van de Fendt gaf voor mij de doorslag.
Mijn vrouw had andere redenen, maar koos ook voor Fendt.
Maar smaken verschillen, en over smaak valt niet te twisten nietwaar.
Wintersportvakanties en verblijf in koude jaargetijden in een caravan kan met elke caravan.
Zelfs met een tent kan het behaaglijk warm zijn.
Kost wat meer gas, (of hout) dat wel.
Succes met je keuze !
Wij stonden een aantal jaren geleden voor dezelfde keus.
Tijdens de "beurs'' in Dordrecht een Fendt, een Kabe en een Adria uitgebreid bezichtigd.
De Kabe viel onmiddellijk af, mijn vrouw voelde zich "opgesloten" door de kleine ramen.
Mij viel de knullige afwerking van het exemplaar op open Dordrecht op.
De Adria vond ik ook mooi, maar de betere afwerking van de Fendt gaf voor mij de doorslag.
Mijn vrouw had andere redenen, maar koos ook voor Fendt.
Maar smaken verschillen, en over smaak valt niet te twisten nietwaar.
Wintersportvakanties en verblijf in koude jaargetijden in een caravan kan met elke caravan.
Zelfs met een tent kan het behaaglijk warm zijn.
Kost wat meer gas, (of hout) dat wel.
Succes met je keuze !
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: nieuw of gebruikt?
RE.gif
Ik weet niet of het veel gas scheelt Ab, wat ik wel weet is dat de vloeistof verwarming gewoon comfortabeler voelt en is, ook is de temperatuur veel nauwkeuriger te regelen en is er minder schommeling im temperatuur, maar hoe belangrijk dat is, is voor iedereen verschillend.
Ik weet niet of het veel gas scheelt Ab, wat ik wel weet is dat de vloeistof verwarming gewoon comfortabeler voelt en is, ook is de temperatuur veel nauwkeuriger te regelen en is er minder schommeling im temperatuur, maar hoe belangrijk dat is, is voor iedereen verschillend.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: nieuw of gebruikt?
Ik kom veel in Zweden en vind Scandinavisch design in de regel prachtig. Helaas, heeft een Kabe daar niets van weg. Wat vind ik dat lelijke caravans van binnen. En juist met de binnenruimte heb je veel te doen als je een wintercaravan zoekt.
Ben het met Ab eens. Met iedere caravan kun je op wintersport, het kost wellicht wat meer gas. Trouwens Alde verwarming wordt door bijna alle merken wel aangeboden. Nog een tip voor de wintercaravan liefhebbers: kijk even naar de 2016 Adria Alpina
Ben het met Ab eens. Met iedere caravan kun je op wintersport, het kost wellicht wat meer gas. Trouwens Alde verwarming wordt door bijna alle merken wel aangeboden. Nog een tip voor de wintercaravan liefhebbers: kijk even naar de 2016 Adria Alpina
Laatst gewijzigd door Conradi op zo 12 jul 2015 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: nieuw of gebruikt?
@Micky..
Dat weet ik, maar een Alde verwarming kan je in een Fendt ook krijgen als je dat wilt. Kan tegen meerprijs ingebouwd worden af fabriek.
Daar heb ik ooit ook nog over in dubio gezeten.
Uiteindelijk toch gekozen voor de normale verwarming.
Dat weet ik, maar een Alde verwarming kan je in een Fendt ook krijgen als je dat wilt. Kan tegen meerprijs ingebouwd worden af fabriek.
Daar heb ik ooit ook nog over in dubio gezeten.
Uiteindelijk toch gekozen voor de normale verwarming.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: nieuw of gebruikt?
RE.gif
Fendt met Alde
Fendt met Alde
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: nieuw of gebruikt?
Beste hans anthoinise
Je merkt het al aan de reacties.
Ieder zijn smaak qua ex- / interieur.
Ja, Zweedse caravans hebben kleine ramen, waarvan mijn vrouw 20 jaar steeds riep: die nooit...
en (toen) oubollige interieurs.
Die kleine raampjes hebben ze nog.
En nu wilt ze niet anders meer.
Bovendien ze zijn toch vaak tegen de zon geblindeerd, op een klein (gluur)kiertje na.
Uiteindelijk zijn we in 2012 niet voor Kabe gegaan
omdat
de wanden bekleed waren met een soort 'stof'
en niet met een glad afwasbaar 'behang'.
Van de 4 merken Kabe, Polar, Cabby en Solifer (kwam uit de Polarfabriek)
kwam (puur persoonlijk voor ons) de Solider als geschikste tevoorschijn.
En: bij de importeur/dealer stond exact het model en uitvoering dat we wilden.
Okay, op de dichte achterkant na: Raam in laten plaatsten: Superb uitzicht nu rondom.
En nu komt 'ie.
De werkelijk geweldige kachel!
Kachel?
Nou het is meer een super 'conditioner' !!
Eens ervaren en je wilt nooit meer wat anders !!!!
Hij staat altijd aan op 19,5°C (kan op gas en 230V en heeft altijd de boordaccu nodig. Pool 9 en 10 op je auto moet wel goed zijn)
Nooit meer koude voeten.
Enne: een perfecte ventilatie !!! (het belangrijkste bij kachels)
Over de isolatie: minder snel heet in warmere streken.
Enne, bij alles onder de 19°C trek je toch je jas aan?
Kan je nagaan wat je doet bij 15 graden
of in het voor- / najaar na een killere nacht van 10
Ik zit dit lekker met blote voeten (de rest heb ik het maar niet over) te tikken op een aanmerkelijker koudere ochtend, dan de doorsnee caravanner nu heeft....
Oubollig?
Ze hebben al jaren de meest vooruitstrevende moderne interieurs (indien gewenst)
En kijk ook eens naar die andere 3 Scandinavische merken.
Totaal anders aan de buitenzijde qua striping.
Enne, je hoeft niet groot en of duur
Allemaal zijn ze van de zelfde 'kwaliteit'. (ik beweer niet dat ze een hoge kwaliteit hebben)
Tussen 1979 en 2012, 3x een Fendt met heel veel plezier bereden/bewoond.
Maarre: die kachels vonden wij persoonlijk vieze interne lucht blazende ondingen; met koude vloeren....
Terwijl die Alde kachels totaal anders werken.
De afschrijving van een nieuwe is gigantisch.
De afschrijving van een paar jaar oude/jonge is daarna vrijwel nihil.
Groet en succes
Mees
PS... vrouwlief zei nog: huur er eerst eens eentje...
Je merkt het al aan de reacties.
Ieder zijn smaak qua ex- / interieur.
Ja, Zweedse caravans hebben kleine ramen, waarvan mijn vrouw 20 jaar steeds riep: die nooit...
en (toen) oubollige interieurs.
Die kleine raampjes hebben ze nog.
En nu wilt ze niet anders meer.
Bovendien ze zijn toch vaak tegen de zon geblindeerd, op een klein (gluur)kiertje na.
Uiteindelijk zijn we in 2012 niet voor Kabe gegaan
omdat
de wanden bekleed waren met een soort 'stof'
en niet met een glad afwasbaar 'behang'.
Van de 4 merken Kabe, Polar, Cabby en Solifer (kwam uit de Polarfabriek)
kwam (puur persoonlijk voor ons) de Solider als geschikste tevoorschijn.
En: bij de importeur/dealer stond exact het model en uitvoering dat we wilden.
Okay, op de dichte achterkant na: Raam in laten plaatsten: Superb uitzicht nu rondom.
En nu komt 'ie.
De werkelijk geweldige kachel!
Kachel?
Nou het is meer een super 'conditioner' !!
Eens ervaren en je wilt nooit meer wat anders !!!!
Hij staat altijd aan op 19,5°C (kan op gas en 230V en heeft altijd de boordaccu nodig. Pool 9 en 10 op je auto moet wel goed zijn)
Nooit meer koude voeten.
Enne: een perfecte ventilatie !!! (het belangrijkste bij kachels)
Over de isolatie: minder snel heet in warmere streken.
Enne, bij alles onder de 19°C trek je toch je jas aan?
Kan je nagaan wat je doet bij 15 graden
of in het voor- / najaar na een killere nacht van 10
Ik zit dit lekker met blote voeten (de rest heb ik het maar niet over) te tikken op een aanmerkelijker koudere ochtend, dan de doorsnee caravanner nu heeft....
Oubollig?
Ze hebben al jaren de meest vooruitstrevende moderne interieurs (indien gewenst)
En kijk ook eens naar die andere 3 Scandinavische merken.
Totaal anders aan de buitenzijde qua striping.
Enne, je hoeft niet groot en of duur
Allemaal zijn ze van de zelfde 'kwaliteit'. (ik beweer niet dat ze een hoge kwaliteit hebben)
Tussen 1979 en 2012, 3x een Fendt met heel veel plezier bereden/bewoond.
Maarre: die kachels vonden wij persoonlijk vieze interne lucht blazende ondingen; met koude vloeren....
Terwijl die Alde kachels totaal anders werken.
De afschrijving van een nieuwe is gigantisch.
De afschrijving van een paar jaar oude/jonge is daarna vrijwel nihil.
Groet en succes
Mees
PS... vrouwlief zei nog: huur er eerst eens eentje...
-
- Berichten: 590
- Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23
Re: nieuw of gebruikt?
Fendt heeft ook een speciale serie voor de wintersport.
Is blijkbaar niet zo geweten hier ten lande.
Volgens mij een groot nadeel de 2.5 m breed.
Is blijkbaar niet zo geweten hier ten lande.
Volgens mij een groot nadeel de 2.5 m breed.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.
Swift Burgundy mobilhome.
Re: nieuw of gebruikt?
Ook wij zijn tijdens Dordt open in de Kabe's wezen kijken.
Deze caravans hebben bij ons het record van de snelste tijd dat we weer buiten staan!
Wat een lelijke caravans van binnen.
En idd het afwerkingsniveau vond ik nu ook niet echt overeenkomen met de prijs op het kaartje!
Mijn keus zou zijn een "gewone" caravan met vloeistof verwarming.
Deze caravans hebben bij ons het record van de snelste tijd dat we weer buiten staan!
Wat een lelijke caravans van binnen.
En idd het afwerkingsniveau vond ik nu ook niet echt overeenkomen met de prijs op het kaartje!
Mijn keus zou zijn een "gewone" caravan met vloeistof verwarming.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: nieuw of gebruikt?
"Echte" wintersport caravans zijn doorgaans wel wat zwaarder, wellicht ook iets om rekening mee te houden.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: nieuw of gebruikt?
Ik (wij) zijn ook zeer gecharmeerd van de noordelijke landen en het daarbij behorende gevoel etc. etc.
Wij hebben ook overwogen om voor de volgende caravan voor een Kabe, Fendt of Solifer te gaan. We hebben inmiddels besloten om de huidige caravan nog een tweetal seizoenen te houden en dan naar een tweedehands Solifer te gaan zoeken. Van de jaren 2009 t-m 2012. Eventueel laten we die dan importeren.
Kabe zijn in onze optiek fantastische caravans met inderdaad een interieur waar je of direct weg van bent of totaal niet. Maar Mees heeft vooral mij overtuigd met het behang van de Kabe. Daar kan ik niet al te best tegen.
Dus mijn keus, Solifer.
En even RE.gif
Solifer is lichter den een vergelijkbare Fendt.
Wij hebben ook overwogen om voor de volgende caravan voor een Kabe, Fendt of Solifer te gaan. We hebben inmiddels besloten om de huidige caravan nog een tweetal seizoenen te houden en dan naar een tweedehands Solifer te gaan zoeken. Van de jaren 2009 t-m 2012. Eventueel laten we die dan importeren.
Kabe zijn in onze optiek fantastische caravans met inderdaad een interieur waar je of direct weg van bent of totaal niet. Maar Mees heeft vooral mij overtuigd met het behang van de Kabe. Daar kan ik niet al te best tegen.
Dus mijn keus, Solifer.
En even RE.gif
Solifer is lichter den een vergelijkbare Fendt.
Re: nieuw of gebruikt?
RE.gif Solifer bestaat toch niet meer zelfstandig?
Ik had begrepen dat het tegenwoordig Eriba's/LMC's zijn, die van Hymer enkel in Scandinavie verkocht mogen worden.
Ik had begrepen dat het tegenwoordig Eriba's/LMC's zijn, die van Hymer enkel in Scandinavie verkocht mogen worden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: nieuw of gebruikt?
RE.gif
Solifer is nog altijd zelfstandig maar laat inderdaad Hymer en LMC de caravans, voor de Scandinavische markt alleen, in licentie bouwen. Zelf bouwen ze alleen nog Polar caravans. En het nadeel daarvan is, voor mij althans, dat dat alleen maar 2,5 meter brede caravans zijn.
Overigens wil ik zoals al gezegd een MY 2009-2012 hebben.
Solifer is nog altijd zelfstandig maar laat inderdaad Hymer en LMC de caravans, voor de Scandinavische markt alleen, in licentie bouwen. Zelf bouwen ze alleen nog Polar caravans. En het nadeel daarvan is, voor mij althans, dat dat alleen maar 2,5 meter brede caravans zijn.
Overigens wil ik zoals al gezegd een MY 2009-2012 hebben.
Re: nieuw of gebruikt?
Polar viel voor ons ook af wegens die 2,5 meter breedte.
We rijden vaak hele smalle wegen....
In Dorotea bouwde men zo'n 15 jaar (na de sluiting van Solifer in thuisland Finland)
de ene week een Polar
en de andere week een Solifer.
Op het merkplaatje in de disselbak staat: Polarsolifer AB en chassisnummer etc.
Er zijn heel veel overeenkomsten in bouw en details tussen Polar en Solider
maar uiterlijk verschillen ze behoorlijk, hoofdzakelijk door het front en de kleurstellingen.
Terecht dat Arno zegt, dat hij snel weer naar buiten liep. Deed ik 30 jaar geleden ook.
Maar ik ben met heel andere 'ogen' gaan kijken.
....natuurlijk omdat we bijna elk jaar naar Scandinavië gingen.
We houden gewoon niet van warm weer, drukke campings etc
Het barst hier in Zweden van die 4 Zweedse merken (meestal tussen de 560 en 650 opbouwlengte)
en af en toe zie je nog wat oudere, niet meer bestaande merken, zoals Sävsjö die ook uit de Polarfabriek (uiteindelijk) kwam.
(dacht ik althans....maar vergis me steeds vaker....)
We rijden vaak hele smalle wegen....
In Dorotea bouwde men zo'n 15 jaar (na de sluiting van Solifer in thuisland Finland)
de ene week een Polar
en de andere week een Solifer.
Op het merkplaatje in de disselbak staat: Polarsolifer AB en chassisnummer etc.
Er zijn heel veel overeenkomsten in bouw en details tussen Polar en Solider
maar uiterlijk verschillen ze behoorlijk, hoofdzakelijk door het front en de kleurstellingen.
Terecht dat Arno zegt, dat hij snel weer naar buiten liep. Deed ik 30 jaar geleden ook.
Maar ik ben met heel andere 'ogen' gaan kijken.
....natuurlijk omdat we bijna elk jaar naar Scandinavië gingen.
We houden gewoon niet van warm weer, drukke campings etc
Het barst hier in Zweden van die 4 Zweedse merken (meestal tussen de 560 en 650 opbouwlengte)
en af en toe zie je nog wat oudere, niet meer bestaande merken, zoals Sävsjö die ook uit de Polarfabriek (uiteindelijk) kwam.
(dacht ik althans....maar vergis me steeds vaker....)
Laatst gewijzigd door Mees op di 14 jul 2015 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: nieuw of gebruikt?
Ik lees hier een paar keer, dat echte wintercaravans 2,5 mtr breed zijn, en dat dat een nadeel is.
Daar ben ik het volstrekt niet mee eens. Het is een groot voordeel. In de winter heb je meer ruimte nodig, in ieder geval, het is heel prettig.
Je verbaast je erover, hoeveel meer ruimte je hebt met die 20 of 30 cm meer in de breedte.
Met het rijden maakt het niets uit, de caravan is maar een handbreedte breder aan elke kant dan eentje van 2.25.
Met een uur rijden ben je daar aan gewend.
Dat waren tenminste mijn ervaringen toen we van 2,20 naar 2,50 breed gingen.
Iedereen die met een 2,5 mtr brede caravan rijdt zal dit ook kunnen beamen.
Laat jezelf niet afschrikken door die 10 of 15 centimetertjes die er opzij bijkomen.
Zoals ik eerder al schreef, toen wij onze huidige Fendt kochten, hebben we in dubio gestaan om 'm met een Alde verwarming uit te laten voeren.
We hebben er indertijd vanaf gezien.
Wat meespeelde, was het extra verlies aan laadvermogen, (we hebben nu al heel weinig meer over) het financiele plaatje, en het feit dat we al een aantal jaren met een gewone ringverwarming in onze vorige Fendt goede ervaringen hadden met temperaturen ver onder nul.
Ook hebben wij maar max. 2 weken in het jaar mogelijk te maken met erg koude dagen en nachten in Oostenrijk.
Meestal valt het ook best mee, en vriest het maar een paar graden.
Voor ons was een goede Airco belangrijker eigenlijk.
Ik ben ervan overtuigd, dat een Alde comfortabeler is.
Maar als een ringverwarming goed is aangelegd, was het voor ons ook prima.
Hier speelt ook mee..wat je nooit gehad hebt, mis je ook niet.
Daar ben ik het volstrekt niet mee eens. Het is een groot voordeel. In de winter heb je meer ruimte nodig, in ieder geval, het is heel prettig.
Je verbaast je erover, hoeveel meer ruimte je hebt met die 20 of 30 cm meer in de breedte.
Met het rijden maakt het niets uit, de caravan is maar een handbreedte breder aan elke kant dan eentje van 2.25.
Met een uur rijden ben je daar aan gewend.
Dat waren tenminste mijn ervaringen toen we van 2,20 naar 2,50 breed gingen.
Iedereen die met een 2,5 mtr brede caravan rijdt zal dit ook kunnen beamen.
Laat jezelf niet afschrikken door die 10 of 15 centimetertjes die er opzij bijkomen.
Zoals ik eerder al schreef, toen wij onze huidige Fendt kochten, hebben we in dubio gestaan om 'm met een Alde verwarming uit te laten voeren.
We hebben er indertijd vanaf gezien.
Wat meespeelde, was het extra verlies aan laadvermogen, (we hebben nu al heel weinig meer over) het financiele plaatje, en het feit dat we al een aantal jaren met een gewone ringverwarming in onze vorige Fendt goede ervaringen hadden met temperaturen ver onder nul.
Ook hebben wij maar max. 2 weken in het jaar mogelijk te maken met erg koude dagen en nachten in Oostenrijk.
Meestal valt het ook best mee, en vriest het maar een paar graden.
Voor ons was een goede Airco belangrijker eigenlijk.
Ik ben ervan overtuigd, dat een Alde comfortabeler is.
Maar als een ringverwarming goed is aangelegd, was het voor ons ook prima.
Hier speelt ook mee..wat je nooit gehad hebt, mis je ook niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: nieuw of gebruikt?
Ha Mees, las ik niet ergens dat je een poosje uit de lucht ging?
Weer on topic
Als die Kabe me van binnen zou bevallen dan zou ik die nemen.
Aan de buitenkant vind ik ze mooi en wat ik altijd wel leuk vind, is om iets te hebben wat niet helemaal doorsnee is.
Zie je er wel eentje op de camping of onderweg dan heeft dat iets.
Toen we een Rapido en later een Hymer Feeling hadden was dat ook altijd goed voor een duimpje of praatje met een andere liefhebber.
Voor mij zou de keus niet moeilijk zijn.
Weer on topic
Als die Kabe me van binnen zou bevallen dan zou ik die nemen.
Aan de buitenkant vind ik ze mooi en wat ik altijd wel leuk vind, is om iets te hebben wat niet helemaal doorsnee is.
Zie je er wel eentje op de camping of onderweg dan heeft dat iets.
Toen we een Rapido en later een Hymer Feeling hadden was dat ook altijd goed voor een duimpje of praatje met een andere liefhebber.
Voor mij zou de keus niet moeilijk zijn.
Laatst gewijzigd door Diny op di 14 jul 2015 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: nieuw of gebruikt?
RE.gif RE.gif
Helemaal mee eens Ab, met beide ervaring, onze Kip is maar 2,08 breed en de Tabbert was 2,5 wij missen die breedte echt en niet alleen in de winter/het koude seizoen, volgende keer graag weer 2,5 breed
Helemaal mee eens Ab, met beide ervaring, onze Kip is maar 2,08 breed en de Tabbert was 2,5 wij missen die breedte echt en niet alleen in de winter/het koude seizoen, volgende keer graag weer 2,5 breed
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: nieuw of gebruikt?
Zo veel mensen, zoveel wensen.
En je hebt natuurlijk gelijk Ab over het rijden met....
Maar kennelijk kwam jij niet die smalle Engelse bruggetjes etc tegen, waar wij met slechts enkele centimeters over nog net door konden. (met 2,00 meter ooit)
Engelse vrachtauto's zijn daarom ook zo smal.
Iedereen doet wat hij of zij wil
en iedereen rijdt (ervaart) caravans anders.
Ik wil absoluut geen gelijk in mijn opinies en ervaringen hebben of krijgen.
Ik deel ze slechts......
en hoop dat iemand er iets aan heeft. (zoals wij ook veel geleerd hebben in slechts 1 jaar tijd op dit forum)aflower.gif
O ja, over handbreedte breder:
we begonnen met 1,80
toen 2,00
nu 2,26
2,50 ?
Is bijna 2 voet erbij
@Diny
Met onderduiken bedoelde ik wellicht 'te kooi gaan'... (smoesjes...)
En je hebt natuurlijk gelijk Ab over het rijden met....
Maar kennelijk kwam jij niet die smalle Engelse bruggetjes etc tegen, waar wij met slechts enkele centimeters over nog net door konden. (met 2,00 meter ooit)
Engelse vrachtauto's zijn daarom ook zo smal.
Iedereen doet wat hij of zij wil
en iedereen rijdt (ervaart) caravans anders.
Ik wil absoluut geen gelijk in mijn opinies en ervaringen hebben of krijgen.
Ik deel ze slechts......
en hoop dat iemand er iets aan heeft. (zoals wij ook veel geleerd hebben in slechts 1 jaar tijd op dit forum)aflower.gif
O ja, over handbreedte breder:
we begonnen met 1,80
toen 2,00
nu 2,26
2,50 ?
Is bijna 2 voet erbij
@Diny
Met onderduiken bedoelde ik wellicht 'te kooi gaan'... (smoesjes...)
Laatst gewijzigd door Mees op di 14 jul 2015 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: nieuw of gebruikt?
Mees, ook Engelse vrachtwagens zijn gewoon 2,5 mtr breed hoor.
Behalve dan misschien een paar voor speciale toepassing.
Behalve dan misschien een paar voor speciale toepassing.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: nieuw of gebruikt?
Jij denkt groot !
Dat is je van harte gegund....
Ik hoor net van vrouwlief dat ik moet gaan slapen.
Lekke uitlaat
moet morgen een nieuwe.....
Dat is je van harte gegund....
Ik hoor net van vrouwlief dat ik moet gaan slapen.
Lekke uitlaat
moet morgen een nieuwe.....
Re: nieuw of gebruikt?
Welterusten hoor.
Ik denk ook, dat er niet zo heel veel winterkampeerders vanuit NL naar Engeland gaan.
In Noorwegen bijv. kan je ook heel smalle wegjes tegenkomen.
Toch zie je in heel Scandinavie over het algemeen grotere caravans dan bij ons. (Omdat je als het koud is in de caravan moet zitten)
Je kunt die smalle weggetjes ook niet nemen blijkbaar.
Winterkamperen is leuk.
Maar je hebt niks aan de extra leefruimte die je normaal in een grote voortent hebt.
Een beetje meer ruimte binnen is dan erg prettig.
Ik denk ook, dat er niet zo heel veel winterkampeerders vanuit NL naar Engeland gaan.
In Noorwegen bijv. kan je ook heel smalle wegjes tegenkomen.
Toch zie je in heel Scandinavie over het algemeen grotere caravans dan bij ons. (Omdat je als het koud is in de caravan moet zitten)
Je kunt die smalle weggetjes ook niet nemen blijkbaar.
Winterkamperen is leuk.
Maar je hebt niks aan de extra leefruimte die je normaal in een grote voortent hebt.
Een beetje meer ruimte binnen is dan erg prettig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: nieuw of gebruikt?
Even heel kort, geen 2,5 meter omdat wij in Frankrijk een keer bijna vast zaten met onze 2,3 meter brede caravan. Wij rijden dat weggetje regelmatig en daarom bij voorkeur geen 2,5 meter.
Verder onderschrijf ik het verhaal van Ab wel. Daarom valt de Kip Isa White eigenlijk al af met zijn 2,2 meter breedte.
Verder onderschrijf ik het verhaal van Ab wel. Daarom valt de Kip Isa White eigenlijk al af met zijn 2,2 meter breedte.