Condenswater achter de koelkast

Plaats reactie
hcbrauns
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 17 apr 2016 21:10

Condenswater achter de koelkast

Bericht door hcbrauns » ma 26 aug 2019 11:05

Terug van vakantie blijkt de er water in mn kist te liggen. Na onderzoek kom ik tot de conclusie dat het condenswater bakje achter de koelkast (rooster er af) was overgelopen en door de kieren in de kist was gelopen. Nu wil ik het slangetje verlengen en in het gat dat in de bodem achter de koelkast zit plaatsen. Het bakje heeft dan geen functie meer en loopt het condenswater via dat gat/ roostertje onder de caravan. Wat is de functie van dat gat ?
Wie heeft ervaring.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Condenswater achter de koelkast

Bericht door PD » ma 26 aug 2019 11:15

Er zijn je al heel wat forummers voorgegaan met het vervangen van het lekbakje door een slang die door de bodem gevoerd wordt. Ik heb het ook gedaan maar omdat er bij ons geen gat in de caravanbodem zat, heb ik er zelf één geboord. Er zijn ook caravanmerken die dit standaard al zo uitvoeren, of eventueel een slangetje met uitwatering via het zijrooster; daar zit ook een klemmetje voorbereid.

Wat voor gat je al in je bodem hebt, weet ik niet, maar als het slangetje erdoor past, zou ik het doen thumbup.gif
Laatst gewijzigd door PD op ma 26 aug 2019 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4016
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Condenswater achter de koelkast

Bericht door Gemineye » ma 26 aug 2019 11:16

Het toevoeren van koele lucht voor de koelkast? Meestal zitten er voor dat doel 2 roosters, maar je praat over "rooster", dus dan heb je waarschijnlijk alleen bovenaan een rooster, en onder in de bodem een gat. Een klein slangetje voor condenswater er doorheen drukken zou geen bezwaar moeten zijn denk ik zo.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Condenswater achter de koelkast

Bericht door Pakkie » ma 26 aug 2019 15:23

Net ook eens even gekeken voor de zekerheid, maar ik heb een compleet leeg bakje scratch.gif. Da's ook wel bijzonder of niet?
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Condenswater achter de koelkast

Bericht door deusjevo » ma 26 aug 2019 15:27

In mijn bakje heeft ook al jaren geen water meer gestaan, koelkast werkt op zich goed.
Heb het idee dat het evt water verdampt als het niet te veel wordt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Condenswater achter de koelkast

Bericht door PD » ma 26 aug 2019 15:42

RE.gif en RE.gif RE.gif
Normaal gesproken zal het water in het bakje inderdaad verdampen; daarvoor is het ook bovenop de warme leiding gemonteerd. Bij ons kwam het water er vooral uit (geklotst) wanneer we na een weekendje naar huis reden en/of tijdens vakanties bij verplaatsingen als de koelkast uit is (dus het smeltwater door het ontdooien van de koelribben).

Vandaar de oplossing met het slangetje.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Condenswater achter de koelkast

Bericht door dieseltijger » ma 26 aug 2019 17:42

...en mocht je geen slangetje willen aanleggen (zoals ik): water komt alleen bij het ontdooien vrij, dus als je tijdens het ontdooien een handdoek of dweil onder het vriesvak en de geribbelde warmtewisselaar plaatst, dan gaat het water daar in zitten ipv in het bakje. Tijdens de reis zet ik de koelkast eveneens aan op gas, dus ook dan treedt er geen dooi op.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7978
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Condenswater achter de koelkast

Bericht door VIP » ma 26 aug 2019 20:09

Condenswater komt ook tijdens gebruik vrij, dus een slangetje aanleggen is simpel, doeltreffend en kost nog geen euro.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7978
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Condenswater achter de koelkast

Bericht door VIP » ma 26 aug 2019 20:23

Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Condenswater achter de koelkast

Bericht door Ab » ma 26 aug 2019 20:53

Het slangetje zit bij bepaalde caravans er af fabriek al in.
thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Condenswater achter de koelkast

Bericht door WillyL » ma 26 aug 2019 20:58

Zou die , in mijn geval, vrij kleine opening in de bodem niet bedoeld zijn om eventueel lekkend gas af te voeren? De roosters zitten vrij hoog, zelfs de onderste en kan, in geval van een gaslek (of uitgewaaide vlam) dat gas laat verdwijnen.
Gebruik de opening gerust om er een klein buisje door te voeren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”