Eriba Nova 485 watertank onder bodem ervaringen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Eriba Nova 485 watertank onder bodem ervaringen?

Bericht door moyzo » wo 21 aug 2019 08:28

Wij hebben met onze Eriba nova 485 GL regelmatig problemen met het vullen en leeg laten lopen van de watertank.
De watertank bevindt zich midden onder de vloer en heeft een aparte draaihendel waarmee je het gewicht kunt reduceren voor de reis door deze open te draaien en dan blijft er 20 liter in zitten.
Onze ervaring is dat de aanslag waar je naar toe moet draaien niet helemaal goed werkt en sluit,. Gevolg: je blijft vullen en hij loopt toch leeg.
Zijn er meer die deze ervaring hebben? Alleen als je binnen in de knop iets vast houdt sluit hij goed.
Ook met schoonmaken van deze tank is alles slecht te bereiken, bij een gewone tank maakte ik hem in alle hoekjes voor de winter goed droog met handdoeken maar hier kom je niet in de hoekjes. Ook staat er dat je om leeg te maken een slang van de pomp moet halen en deze leeg moet blazen maar we zouden niet weten welke slang ze bedoelen (bang dat we iets kapot maken)
We zetten altijd bij de laatste stop na een grote reis de leidingen helemaal open om zoveel mogelijk er uit te hobbelen onderweg.
We hebben voorjaar een onderhoudsbeurt laten geven maar hebben toen dit probleem niet gemeld.
In ieder geval zijn we er van overtuigd dat het drinkwater nooit volledig zuiver zal zijn wat uit de kraan komt ook niet na doorspoelen met kukadent tabletten en voor de korte tripjes ( weekendjes) vullen we hem helemaal niet, voor de langere reizen pas op de bestemming vanwege gewicht. Tanden poetsen doen we met de kleine watrflesjes die ik daarvoor standaard bij de wastafel heb staan en water drinken/ koffiezetten alleen met flessenwater- buitenland- kraanwater van camping in NL. Dus eigenlijk gebruiken we hem alleen om af te wassen.

Iemand tips mbt het schoonmaken/ vullen en legen?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Eriba Nova 485 watertank onder bodem ervaringen?

Bericht door Scout15 » zo 25 aug 2019 00:33

Zelf hebben we wij een Eriba Nova 545, maar het watertank systeem is gelijk. Ik herken je probleem met betrekking met schoonmaken van de tank, omdat de toegang beperkt is.

Afgelopen 3 weken hebben wij veel gereist en heb ik het water in de tank laten zitten de 20liter functie heb ik niet gebruikt(alleen vul ik niet meer compleet af als ik weet dat we kort daarop vetrekken). Nu voor thuiskomst heb ik alle de tank, boiler en kranen volledige opengezet en laat haal ik de grote dop van de tank(inclusief vloerafdekking), zodat de tank volledig kan drogen. Na langer periode vullen de tank met water, steradent spoel ik de kranen door en naar de eerste camping zorg ik dat de tank met geklotst nog schoon wordt.

Ik houd het goed in de gaten en we gebruiken het niet direct als drinkwater, maar als we op de camping niet direct een kraan bij de plek hebben gebruiken we het water wel voor koken, koffie en thee.

Ps. ik ervaar verder de positie van de tank centraal onder de caravan als zeer positief. Het heeft weinig tot geen invloed op je manier van de belading en kogeldruk. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Eriba Nova 485 watertank onder bodem ervaringen?

Bericht door moyzo » di 27 aug 2019 08:33

De positie is zeker een positief iets. toch durven wij geen water te gebruiken voor de koffie etc uit de tank, bovendien is dat water in zuid europa ook niet lekker dus dan maar wat water kopen. Wij maken hem ook schoon met steradent voor vertrek maar legen hem daarna weer om zo min mogelijk kilo's mee te nemen op de heenreis. Het spoelsysteem van het toilet is apart dus daar hebben we het onderweg niet voor nodig, een afwasje onderweg doe ik ter plekke wel, tandenpoetsen met flessenwater en zo bereiken we de bestemming waar we volledig vullen. mochten we tussendoor verder trekken dan legen we hem tot de 20 liter grens.
Vind het een goed idee om steradent onderweg de boel lekker schoon te laten klotsen, gaan we direct doen voor vertrek met een grote gieter vol en dan deze keer doorspoelen bij aankomst.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Pee
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 11 jun 2018 20:10
Locatie: Oost-Brabant, BE

Re: Eriba Nova 485 watertank onder bodem ervaringen?

Bericht door Pee » zo 8 sep 2019 22:50

Ik droog de tank zo goed mogelijk uit als het kan. Laat dan het luikje in de vloer en het deksel van de watertank open om zo de tank verder te laten opdrogen. Bij het vullen spoel ik de tank eerst uit met de tuinslang via de watertankopening met een openstaande (leegloop) kraan.
Aan het bedieningswieltje van de kraan van de watertank heb ik merktekens aangebracht. Zo weet ik wanneer ik aan de kraan driekwart (20l) of 2 toeren draai (leeg).
De slang die je moet los maken is gewoon de slang aan de waterpomp. Die zit in de watertank. Gewoon de ring losdraaien die naast de deksel van de tank zit. Voorzichtig het geheel uittrekken en dan het pompje losmaken van de slang.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic met Eriba Nova 585GL

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Eriba Nova 485 watertank onder bodem ervaringen?

Bericht door Reisben » ma 9 sep 2019 08:26

Misschien een tip: Knaus levert zijn 2020-modellen standaard met een BWT best camp mini waterfiltersysteem die zowel bacteriën als klein vuil pakt. Het is een relatief klein apparaatje dat in de pompleiding zit, neem ik aan. Als los accessoire natuurlijk altijd overal in te bouwen. Prijs zou pakweg €150 zijn.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”