werking gladde plaat in Crystal Silver
werking gladde plaat in Crystal Silver
Wij hebben onze Eriba Troll laten leveren met een gladde plaat in Crystal Silver. Die plaat reageert op warmte en kou. In het zonnetje golft de vooral de grote plaat aan de achterkant en die golven trekken weg als het koeler wordt.
Nu vraag ik me af: zou dat invloed hebben op de waterdichtheid?
Nu vraag ik me af: zou dat invloed hebben op de waterdichtheid?
Re: werking gladde plaat in Crystal Silver
Een paar jaar geleden dit verschijnsel ook gelezen op dit forum.
Je zou eens moeten zoeken...stonden de nodige reacties ook.
Je zou eens moeten zoeken...stonden de nodige reacties ook.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: werking gladde plaat in Crystal Silver
Ten eerste doet alle plaatmateriaal dat, meer of minder, maar valt het met gladde plaat nu eenmaal beter op
Ten eerste staat het uiteinde van de plaat in alle kanten in de kit, en als het goed is ook de verlijming met de binnenzijde deels flexibel.
Ten eerste staat het uiteinde van de plaat in alle kanten in de kit, en als het goed is ook de verlijming met de binnenzijde deels flexibel.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: werking gladde plaat in Crystal Silver
Gisteren heb ik in dat oude draadje nog de vraag geplaatst of dit kwaad kon (en hoe het wordt als hij afkoelt)
Toen had ik deze nog niet gezien.
Maar ik begrijp dat alles dus weer ‘normaal’ wordt zodra hij afkoelt?
Als alles goed gekit en verlijmd is dan zou het kunnen dat het op de waterdichtheid geen nadelig effect heeft, hoewel ik de mate van uitzetting wel heel extreem vind! Zag de foto’s en schrok er nogal van. (Optisch dan)
Eriba schijnt het zelf overigens normaal te vinden...
Toen had ik deze nog niet gezien.
Maar ik begrijp dat alles dus weer ‘normaal’ wordt zodra hij afkoelt?
Als alles goed gekit en verlijmd is dan zou het kunnen dat het op de waterdichtheid geen nadelig effect heeft, hoewel ik de mate van uitzetting wel heel extreem vind! Zag de foto’s en schrok er nogal van. (Optisch dan)
Eriba schijnt het zelf overigens normaal te vinden...
Re: werking gladde plaat in Crystal Silver
Ik lees over dit probleem eigenlijk alleen maar bij de Eriba Touring. En dan met name de GT uitvoering. Of de 60's Edition het ook heeft weet ik niet.
Ben benieuwd of andere mensen met een "gewone" caravan en gladde plaat, iets dat tegenwoordig zeer veel gebruikt wordt, dit probleem ook hebben.
Wij zelf hebben een Kip caravan met stucco-plaat en kennen dit niet.
Ik ben benieuwd omdat ik er dan eventueel rekening mee kan houden bij de aanschaf van een andere caravan in de toekomst.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: werking gladde plaat in Crystal Silver
Je ziet het niet - maar het verschijnsel doet zich met stucco plaat in natuurlijk dezelfde mate voor.Wij zelf hebben een Kip caravan met stucco-plaat en kennen dit niet.
In tegenstelling tot bij een auto zijn de platen bij een caravan plat, en niet gebogen. Hierdoor kan de vlakke plaat makkelijk vervormen, zeker als deze rondom wordt gefixeerd door kit en lijm. Een vlakke plaat hoeft maar een tiende van een millimeter te bobbelen, en je ziet al de vervorming in de vorm van een lachspiegel. Bij een auto is door de gebogen vorm de plaat vormvast geworden - en zet "bobbelvrij" uit bij warmte. Bovendien zie je bij een bolle plaat het lachspiegel effect nauwelijks: het reflectiebeeld wordt verkleind.
Het is net zoals hoogglans keukens: Het ziet er kèk uit, de frontjes ondergaan dezelfde butsjes en krasjes, als bij een niet-hoogglans keuken - maar je ziet het twintig keer sterker.
Niets aan de hand, en als je van het nerveuze type bent: volgende caravan met stucco beplating kopen (of de huidige caravan in een matte kleur over laten spuiten).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: werking gladde plaat in Crystal Silver
Het dak van mijn Adria ligt los. Als het warm is golft het gewoon. Kan je met de hand indrukken waarbij de golf ergens anders ontsaat. Polyester heeft dit ook. Bij mijn motorkruiser
Was het zo erg dat ik aan de zijde waar de zon opstond soms langs het profiel van de ramen kon kijken
Was het zo erg dat ik aan de zijde waar de zon opstond soms langs het profiel van de ramen kon kijken
Renault Captur 1.3 TCE 130 EDC Edition one bose en Adria Unica 431dd 1999.
Re: werking gladde plaat in Crystal Silver
Goed om te lezen dat het ‘normaal’ is. En begrijp ik dan goed dat het feitelijk geen kwaad kan?
De foto’s in het andere draadje vond ik nogal extreem. Zag er echt niet uit!
De foto’s in het andere draadje vond ik nogal extreem. Zag er echt niet uit!
Re: werking gladde plaat in Crystal Silver
Wij hebben een caravan met gladde beplating. Beplating die waarschijnlijk ook nog uit langere stukken bestaat als bij jullie Eriba Troll.
De zijwanden zijn uit een stuk, dus zeg maar tegen de 6 m. lang.
Toch hebben wij nagenoeg geen last van vervorming van de plaat door hitte.
Ik denk dat een deel van de oorzaak de kleur is. Bij ons is de plaat sneeuwwit en dat wordt in de zon minder warm dan de meeste andere (donkerdere) kleuren. Het neemt de omgevingswarmte aan en waarschijnlijk nog iets warmer. Andere kleuren absorberen veel meer de zonnewarmte en kunnen daardoor uiteindelijk zo warm worden dat je er je hand niet op kunt houden. Hoe warmer het metaal wordt hoe meer het uitzet.
Wel op het kunststof dak (kunststof heeft een veel grotere uitzettingscoëfficiënt) merken wij het effect van uitzetting goed. Daar ontstaan bij warm weer zeer "onooglijke" bobbels die mij toen ik dat voor het eerst zag deden schrikken. Navraag bij de dealer leerde mij dat dit bij m.n. LMC-caravans normaal is.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: werking gladde plaat in Crystal Silver
Ander voorbeeld: Het hagelbestendige dak van onze caravan. Golft eveneens.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: werking gladde plaat in Crystal Silver
Onze caravan heeft zowel GFK Polyester gladde wanden als dak. Die heeft nu ook weer 3,5 week in de Spaanse zon gestaan en gereden, maar daar bobbelt helemaal nietsJPGeetje schreef: ↑zo 25 aug 2019 13:39Wel op het kunststof dak (kunststof heeft een veel grotere uitzettingscoëfficiënt) merken wij het effect van uitzetting goed. Daar ontstaan bij warm weer zeer "onooglijke" bobbels die mij toen ik dat voor het eerst zag deden schrikken. Navraag bij de dealer leerde mij dat dit bij m.n. LMC-caravans normaal is.
Heeft jouw LMC misschien - zoals meerdere merken doen - als het ware een polyester vlies tegen de hagelstenen?
Overigens kiest Adria voor een andere oplossing voor de gladde zijwanden. Bij gladde plaat uit aluminium wordt deze iets opgerekt zodat de wand volkomen strak is als een hoogglans spiegel. Dat doet Adria niet, de afwerking is eiglans en en als je goed kijkt zie je oneffenheden oa door de achterliggende constructie. Vind dat overigens niet storend.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: werking gladde plaat in Crystal Silver
wij hebben een troll met gladden beplating uit 2007 en daar heb ik het verschijnsel nog niet gezien..... wel over gehoord maar denk idd dat het geen kwaad kan, alleen esthetisch??
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line
Re: werking gladde plaat in Crystal Silver
wij hebben een troll met gladden beplating uit 2007 en daar heb ik het verschijnsel nog niet gezien..... wel over gehoord maar denk idd dat het geen kwaad kan, alleen esthetisch??
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line
Re: werking gladde plaat in Crystal Silver
Ik denk dat onderstaand antwoord klopt.
Wij hebben nu onze tweede caravan met gladde beplating. De Eriba Living Pulse had er last van. Die was aan de zijkanten zilvergrijs. Onze huidige caravan, Knaus, is wit en heeft er geen last van. De zilverkleurige plaat werd veel warmer, zeg maar heet in de zon en de witte plaat veel minder.JPGeetje schreef: ↑zo 25 aug 2019 13:39
Ik denk dat een deel van de oorzaak de kleur is. Bij ons is de plaat sneeuwwit en dat wordt in de zon minder warm dan de meeste andere (donkerdere) kleuren. Het neemt de omgevingswarmte aan en waarschijnlijk nog iets warmer. Andere kleuren absorberen veel meer de zonnewarmte en kunnen daardoor uiteindelijk zo warm worden dat je er je hand niet op kunt houden. Hoe warmer het metaal wordt hoe meer het uitzet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021