Triton 430 eenvoudig autark

Plaats reactie
ArieB.
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 15 apr 2019 10:58

Triton 430 eenvoudig autark

Bericht door ArieB. » ma 24 jun 2019 17:36

als we onderweg zijn met onze Eriba Touring Triton 430 -2018, en een overnachtingscamping zoeken, stellen we geen eisen aan voorzieningen van de camping. Zelfs als we een plekje zouden vinden zonder stroom is dat prima. Voor die situaties zou de eenvoudigste oplossing voldoen voor een eenvoudige autark.
Ik had een kleine accu van 10 Ah voorzien van een kabel met een contra 13polige jaeger (en tevens heb ik aan de accu mijn Ctek lader geknoopt.)
De contra Jaeger gebruikt slechts de 9+ en de 13-.
Voor een nachtje is de accu ruim genoeg voor de pompjes en wat LED lampjes. Volgende camping laadt ik wel weer op.
Nu ik dit zo gemaakt heb blijkt dat wel de waterpompjes werken maar niet de verlichting.
Nu heeft mijn auto een 7 polige aansluiting en ik gebruik dus normaal rijdend een adapter.
Voor mijn "autark" verwijder ik natuurlijk eerst de adapter.
Ik weet nu dus niet of de binnen verlichting wél zou werken als de Touring aan een trekker met een 13 polige contactdoos hangt. Dat is de hamvraag !
Het lijkt mij van wel maar . . dan komt de tweede vraag. Waarom brandt de binnenverlichting niet met mijn aansluiting op 9+ en 13-

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Triton 430 eenvoudig autark

Bericht door Leo45 » ma 24 jun 2019 17:46

Staat je verlichting niet geschakeld via de transformator, ofwel die doet het alleen als je 230V hebt?
Niet elke 12V in de caravan is echte 12V.

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Triton 430 eenvoudig autark

Bericht door Bartje » di 25 jun 2019 08:33

Bij een Triton uit 2018 zou normaalgezien alles moeten werken vanaf het circuit voor de binnenverlichting, dus zowel verlichting als pomp.

Ben je zeker dat je polariteit juist hebt, 9 moet positief zijn ?
De pomp kan werken bij omgekeerde polariteit, leds niet.

Je kan ook meten op de binnenkomende bedrading, die zit achter de verwarming, bereikbaar vanuit de kleerkast.
Dikke bedrading is stroom en stroom na contact, draden met wit in de mantel zijn massa. Eriba gebruikt bruin als kleur voor massa.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Triton 430 eenvoudig autark

Bericht door Philmar » di 25 jun 2019 09:33

Wij hebben ook een Eriba Touring Triton 430 GT van 2000 en zijn onlangs in Frankrijk ook op een overnachtings campeerplaats gaan staan, aangekoppeld. Wij hebben de pompjes uiteraard gebruikt maar niet de originele verlichting, halogeen lampjes. Zij vragen teveel stroom. Ik heb dan de verlichting, die werkt op een zonnepaneeltje en normaal buiten, hangt gewoon binnen op de hangkast gelegd. Meer dan genoeg licht om je plan te trekken voor een avond/nacht.
De technische ontwikkelingen ( vb., verlichting op zonnepaneeltje ) zorgen ervoor dat je voor die enkele keer dat je op een overnachtingsplaats terecht, je genoeg licht hebt.

Philmar

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: Triton 430 eenvoudig autark

Bericht door Hans met Troll » di 25 jun 2019 09:37

Ik heb er al jaren halogeenlampjes door LED vervangen
Gewoon G4 pakken..... dat scheelt.......
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

ArieB.
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 15 apr 2019 10:58

Re: Triton 430 eenvoudig autark

Bericht door ArieB. » di 25 jun 2019 16:50

Bij een Triton uit 2018 zou normaalgezien alles moeten werken vanaf het circuit voor de binnenverlichting, dus zowel verlichting als pomp.
Ben je zeker dat je polariteit juist hebt, 9 moet positief zijn ?
De pomp kan werken bij omgekeerde polariteit, leds niet.
Je kan ook meten op de binnenkomende bedrading, die zit achter de verwarming, bereikbaar vanuit de kleerkast.
Dikke bedrading is stroom en stroom na contact, draden met wit in de mantel zijn massa. Eriba gebruikt bruin als kleur voor massa.
Bedankt voor jullie reacties. Bartje, ja, de polariteit van de stekker is goed. 9+ en 13-.
Aanvankelijk had ik mijn accuutje inderdaad achter de kachel gezet en met een aan-uit-aan switch schakelbaar op voeding auto ofwel accu gemaakt en zo aangesloten daar waar een deel van de 13 polige binnenkomt. Toen kwam ik ook al tot de ontdekking dat de led binnenverlichting niet werkte. Vandaar dat ik toen maar koos voor de optie: accu in disselbak met kabel en contrastekker.

Hmmm, als je zegt dat normaal een jonge Touring achter een auto met 13 polige Jaeger zowel binnenverlichting als pompjes werkend heeft begrijp ik toch iets niet goed.
Ik heb dan het idee dat de Schaudt CSV300 verlichting en pompjes in verschillende groepen verdeeld.

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Triton 430 eenvoudig autark

Bericht door Bartje » wo 26 jun 2019 08:45

IK heb al vaak een batterij op de circuit van binnenverlichting geplaatst en dat werkt altijd zoals het hoort.
Jij hebt hoogstwaarschijnlijk een CSV 300-3 en daar lopen alle circuits door, er is slechts één circuit dat niet mogelijks niet gevoed wordt door contact 9.
Dat is een circuit voor de voortentverlichting, zo kan je er voor zorgen dat deze enkel vanaf 230 Volt werkt.
Maar voor zover ik weet doe Hymer/Eriba de moeite niet om dit aan te passen.
Hymer/Eriba zet inderdaad binnenverlichting en pomp/toilet op een verschillend circuit, maar normaal krijgen ze beiden stroom.

Vanaf https://www.schaudt.gmbh/de/service-sup ... nloads.php kan je de handleinding voor de CSV 300 downoaden, de schema's zijn duidelijk.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

ArieB.
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 15 apr 2019 10:58

Re: Triton 430 eenvoudig autark

Bericht door ArieB. » wo 26 jun 2019 20:42

Het werkt nu, erg bedankt voor het meedenken. de oorzaak vond ik inderdaad achter de kachel waar de aansluiting zit op de CSV300. De polariteit zat daar omgewisseld waardoor de pompjes probleemloos werkten maar niet de LED verlichting. Ik zal dat in eerder stadium eens per ongeluk gedraaid hebben. :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”