Schroefjes los aluminium profiel Eriba Troll

Plaats reactie
PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Schroefjes los aluminium profiel Eriba Troll

Bericht door PopupPaul » zo 24 feb 2019 10:59

Gisteren bracht ik mijn Touring 550 weer terug naar stalling.
Aan de linkerzijde constateerde ik twee bobbels in het rode rubber van de profiellijst die in het midden over de hele lengte van de caravan loopt.

In eerste instantie dacht ik aan roest maar toen ik het rubber opzij drukte zag ik dat de rvs schroef een paar mm uitstak. 20 cm verder was hetzelfde gebeurt.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Uitzichzelf losdraaien kan bijna niet omdat het rubber dit ook wel tegenhoudt.
Wellicht los gewrongen door een kuil in de weg?
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Schroefjes los aluminiun profiel Eriba Troll

Bericht door Stef » zo 24 feb 2019 11:14

Beste PopupPaul,

Heb je veel met de caravan gereden ?
Het zou kunnen komen het vele rijden ermee, waardoor er spanningen / bewegingen ontstaan op de wanden .
Uiteindelijk zit onder deze lijst de verbinding tussen de wanden en dak..

Ik zo de gehele lijst demonteren , oude kit en de oude rubber strip verwijderen.
Dan het geheel met een nieuwe kitlaag en een nieuw rubber strip ( onder het alu profiel ) monteren.
Ik zo de schroeven monteren russen de bestaande oude boorgaatjes in , zodat je de schroeven in nieuw hout monteerd.
Anders zijn ze er waarschijnlijk zo weer uit.

Nog eventjes : RVS roest niet ; dit zullen hoogstwaarschijnlijk gewone stalen schroeven zijn.
De inlegbies in de strip houden echt geen schroeven tegen, die naar buiten willen .

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schroefjes los aluminium profiel Eriba Troll

Bericht door Chris » zo 24 feb 2019 11:29

Ik zou zeker GEEN strip loshalen en alles wat daarbij hoort.

Als eerste stap zou ik aan de binnenkant van de caravan ter plaatse van de verdachte schroefjes een vochtmeting doen.
Kan ik makkelijk zeggen want ik heb een geschikte vochtmeter gekocht voor nog geen 20 euro.
Hoogstwaarschijnlijk zal je geen verhoogd vochtgehalte zien, daar is het nog te vroeg voor.
Ik zou op zoek gaan naar 1 stap dikkere maar evenlange RVS schroefjes.
De oude eruit, gaatje beetje groter verzinken en de nieuwe er in.
Echter, voordat je de nieuwe erin schroeft een likkie kit ( butylkit liefst) op die schroefpunt.
Tevens zou ik om die "verdachte" plek wat meer schroefjes monteren, dus extra toevoegen.
En dan de zaak in de gaten houden en zo af en toe nog even vochtmeten.
Let wel... de Troll heeft volgens mij een andere constructie, veel meer staal in de wanden, dus meten is wat lastiger wellicht.

p.s.
Je mag mijn vochtmeter best gebruiken, maar dat ding woont wel in de bollenstreek.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Schroefjes los aluminium profiel Eriba Troll

Bericht door PopupPaul » zo 24 feb 2019 11:38

Dag Stef en Chris,

Dank voor de tips. Er was inderdaad geen roest aanwezig. Dus zal wel RVS zijn.

Er zat inderdaad nog butylkit bij het schroefje wat ik heb aangedraaid.
De bies er afhalen is niet nodig. Gelet op de bouw van de Touring zijn de schroeven in de metalen kokerbalk geschroefd denk ik. Er zit geen houten balk, vermoed ik.
Iets grotere schroeven en eentje extra erbij zal wel een oplossing zijn.

@Chris, Waar heb jij die vochtmeter gekocht Chris?
Ik woon in Nuenen bij Eindhoven dus de bollen zijn een eindje weg
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Schroefjes los aluminium profiel Eriba Troll

Bericht door graaf » zo 24 feb 2019 13:52

RE.gif Nee, er zit inderdaad geen hout in de constructie van Tourings. Je schroeft direct in het stalen kokerprofiel van 25 x 25 mm.

Dat de schroeven zich soms naar buiten werken heeft gewoon met de beweeglijkheid die in de constructie (moet) zitten omdat het een staalconstructie met een aluminium huid is en die hebben verschillende uitzettingscoëfficiënten.
Als de aluminium knellijst niet los zit en er ook geen vocht in de binnen constructie is waar te nemen zou je kunnen volstaan met het plaatsen van nieuwe RVS schroeven van een halve mm grotere maat. Heb dat zelf ook wel eens gedaan. Meestal worden lenskop schroeven toegepast omdat die meer grip hebben op he kruischroevendraaier, maar genoeg verzonken zijn om de kunststof bies niet naar buiten te drukken. Soms moet je dan het verzonken gat iets verdiepen, maar pas op!...Je boor "hapt" zo in het zachte aluminium.

Ik heb hier een detail van de wandconstructie, vanwege een raambeugel die ik onlangs gemaakt heb, om een Mouinex-oventje aan de buitenwand van de caravan te kunnen hangen. mrgreen.gif
IMG_0429.JPG
Detail zijconstructie Eriba Touring
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schroefjes los aluminium profiel Eriba Troll

Bericht door Chris » zo 24 feb 2019 15:20

PopupPaul schreef:
zo 24 feb 2019 11:38

@Chris, Waar heb jij die vochtmeter gekocht Chris?
Ik woon in Nuenen bij Eindhoven dus de bollen zijn een eindje weg Afbeelding
Ik heb deze vochtmeter.
Is een niet destructief model, dus geen pennen in het hout drukken, gewoon schadevrij.
Deze heeft een aantal "Gears" bedoeld voor verschillende houtsoorten.
Getest met de officiele meter van mijn dealer, en het blijkt op gear 1 vrijwel gelijk te zijn.
Die officiele is een Caissons..

Deze heb ik: https://nl.aliexpress.com/item/RZ-EMT01 ... 4c4d1YJ6bq
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Schroefjes los aluminium profiel Eriba Troll

Bericht door Jacques Bakker » ma 25 feb 2019 14:48

Kan absoluut geen kwaad volgens mij dealer. Elk jaar (soms vaker) ging in even met mijn hand over de strip en kwam ik een bobbeltje tegen dan haalde ik daar voorzichtig het rubber weg en draaide het schroefje weer vast. Heb ik bij een beurt van de caravan dit bij de dealer gezien. Nooit geen vochtproblemen gehad.
Knaus Vansation TI

Roozdijk
Berichten: 20
Lid geworden op: za 18 okt 2008 17:50

Re: Schroefjes los aluminium profiel Eriba Troll

Bericht door Roozdijk » zo 3 mar 2019 11:39

Twee jaar geleden zelf groot onderhoud uitgevoerd: de strip aan toiletzijde gedemonteerd (loopt wel helemaal voorlangs tot aan de deur), alle oude kit verwijderd (klusje!) en nieuwe kit geplaatst. Alle schroefjes hergebruikt, op dezelfde boorgaatjes ook, want je zit inderdaad op de stalen koker te werken. Het enige hout in een Eriba is het interieur hè.
Aanleiding was om de "bobbel" ter hoogte van het toiletraam in te perken én het feit dat ik een keer op die plek bij veel regen onderweg het water onder de strip vandaan zag komen, als ik op de wand klopte (!) De bobbel is aardig gelukt door op die plek extra schroeven te plaatsen.
Subaru Forester SJ 2.0 2013 met Eriba Touring 540 GT 2003

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”