Remlichtfout aanhanger in de auto

hcbrauns
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 17 apr 2016 21:10

Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door hcbrauns » za 16 feb 2019 17:42

Net met de nieuwe caravan weg bij de dealer. Even later lampfout trailer melding in onze Volvo XC60. Bij controle blijken alle lampen van de nieuwe Eriba Nov 530GL gewoon te branden. Dealer begrijpt er niets van. Misschien oorzaak van LED verlichting 3e remlicht. Zijn er andere mensen die dit ook hebben of hadden? En wat kan de oplossing zijn?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door deusjevo » za 16 feb 2019 17:46

Wellicht extra weerstand plaatsen voor 3e remlicht.
Je andere caravan remlichten zijn dus geen LED?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Micky » za 16 feb 2019 18:00

idd zijn al je lampen LED op de caravan?
is de trekhaak origineel en onder gebouwd door de dealer?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Bartje » za 16 feb 2019 19:06

Wat is het bouwjaar van jouw nova ?
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

hcbrauns
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 17 apr 2016 21:10

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door hcbrauns » za 16 feb 2019 20:11

Het gaat hier om een nova bouwjaar 2018. Heb de caravan net naar e stalling gebracht. Kan dus niet controleren of er LEDs inzitten. Maar volgens het boek is de rest geen LED.
Een weerstand aanbrengen kan maar welke waarde zou dat moeten zijn?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Micky » za 16 feb 2019 20:15

RE.gif

ik zou eerst eens met de Volvo dealer kletsen, dit een weerstand moet ook te programmeren zijn, ik kan dat zelf met mijn VW een kabel en software, overigens geloof ik niet dat het door een LED 3de remlicht kan komen, er wordt door de 2 andere lampen meer dan genoeg stroom afgenomen om een foutmelding te voorkomen. tenzij alles LED is, maar dan licht het aan de totale verlichting en dus niet aan het 3de remlicht. ze moeten de trekhaak-module kunnen programmeren voor LED ipv de ouderwetse lampjes.
Maar de vraag is nog steeds, is dat de oorzaak..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Erwin1987 » za 16 feb 2019 20:22

Ze kunnen dat met vida gewoon uitlezen en waarschijnlijk ook uitzetten. Als je bij mij in de buurt woont mag je hem bij mij wel uitlezen daarvoor moet je even een pb sturen ik woon bij Arnhem.
Ik heb overigens alle
Lampen vervangen voor led in mijn caravan maar mijn v70 geeft daar geen melding van.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

hcbrauns
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 17 apr 2016 21:10

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door hcbrauns » za 16 feb 2019 20:28

Zal langs de dealer gaan . Woon in Wassenaar en Arnhem is te ver. Maar dank

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Erwin1987 » za 16 feb 2019 20:32

Ja dat snap ik.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Micky » za 16 feb 2019 20:40

Erwin1987 schreef:
za 16 feb 2019 20:22
Ze kunnen dat met vida gewoon uitlezen en waarschijnlijk ook uitzetten. Als je bij mij in de buurt woont mag je hem bij mij wel uitlezen daarvoor moet je even een pb sturen ik woon bij Arnhem.
Ik heb overigens alle
Lampen vervangen voor led in mijn caravan maar mijn v70 geeft daar geen melding van.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kan jij eigenlijk ook zaken aanpassen bij een Volvo? dit met het oog op de XC60 die ik voor een jaartje ga rijden?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Erwin1987 » za 16 feb 2019 21:04

Sommige dingen wel, als de software aanwezig is oo de auto, sommige moet je downloaden van Volvo Zweden.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door thmeyer » za 16 feb 2019 21:22

Toch nog een paar vragen:
1. Had je met je vorige caravan of aanhanger geen problemen met de remlichten ?
2. Heb je Volvo XC60 een (geprogrammeerde) canbus aansluiting voor de trekhaak ?
3. Geeft je auto specifiek aan, dat de remlichten van de aanhanger niet werken ?
4. Wat voor soort lampen hebben remlichten van je nieuwe caravan ?

Opmerking:
Het 3 led remlicht zit parallel met de andere 2 remlichten geschakeld en heeft maar een kleine belasting en heeft totaal geen invloed op het geheel.

En als je het met andere caravan of aanhanger nooit problemen heeft gehad met de remlichten, dan moet je het echt in de nieuwe caravan zoeken of je auto moet opnieuw geprogrammeerd worden.

Nog een link met problemen met achterlichten: viewtopic.php?f=117&p=670843#p670843

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

hcbrauns
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 17 apr 2016 21:10

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door hcbrauns » zo 17 feb 2019 16:49

Ik had hiervoor ook een eriba nova. Geen probleem met de verlichting. Denk dat ik terug met naar de caravan dealer. Zij moeten maar uitzoeken wat het kan zijn. Laat wel weten als ik wat meer weet

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Chris » zo 17 feb 2019 20:22

Toevallig....
Heel toevallig weet ik iets meer.....

Als je een originele Volvo trekhaak hebt zal er ook een originele TRM unit door Volvo gemonteerd zijn.
Die TRM ( afkorting voor Trailermodule) is HET stuk elektronica welke voor de communicatie tussen het Volvo Canbus systeem en de aanhanger zorgt.
zo'n TRM moet ingeleerd worden door Volvo zelf, is een stukje extra software welke geladen moet worden.
Nu had ik in mijn vorige Volvo ook een TRM unit die NIET met LED verlichting overweg kon.
Daar waren toen event. 2 mogelijkheden voor... 1e: andere TRM unit inbouwen en inleren. ( kosten rond 150 euro)
Of, LED verlichting met ballast weerstanden gebruiken.
Als je "normale" gloeilamp fittingen in de caravan hebt waar LED in gebruikt is, dan is dat vrij simpel aan te passen met andere lampjes.
Echter, heb je "High-Tech" led verlichting, dan is vrees ik en andere TRM unit de enige optie.

Maar.... als allereerste vraag....
Is deze klacht nieuw en niet met de vorige caravan, en welk bouwjaar heeft de XC ?? ( zou er dus een "oudere" TRM unit in kunnen zitten??)
2e..
Zit er een originele VOLVO trekhaak onder de XC ?? of is het een aftermarket haak.
Zo ja voor aftermarket, dan is het zeker mogelijk dat de CANBUS info de achterlichtfout aangeeft. ( Een kennis heeft ook een aftermarket aansluiting onder zijn Volvo en vergelijkbare klachten.... het gaat nu goed met gewone gloeilampen in zijn hut)
3e
Schakelen de achteruitrijverlichting en de mistlamp ( en indien gemonteerd de parkeersensoren) op de Volvo uit als de caravan aangekoppeld wordt?
Als dat ook niet goed gaat dan is er vermoedelijk een TRM of een inleer fout in de XC.

Je zou kunnen proberen om een Volvo met originele TRM unit te vinden en die koppelen aan de caravan, dan weet je direct alles.
Zelf heb ik ook LED achterop en mijn Volvo geeft deze foutmelding niet, en de parkeersensoren, mistlicht en achteruitrij verlichting schakelen ook automatisch om naar de aanhanger, de caravan.
Ook bij mij heb ik wat issue's gehad, ook een verkeerde TRM, in mijn geval voor een 7 polige i.p.v. 13 polig.
Enige goede oplossing was toen: Nieuwe kabelset + nieuwe TRM en inleren door Volvo.

Resume... ik denk dat zowel de Volvo als de caravan goed zijn, maar deze combi net niet aan de LED eis m.b.t. de TRM unit voldoet.
Mocht je meer willen weten, stuur mij dan even een PB.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door thmeyer » zo 17 feb 2019 20:39

Chris, Ik ga helemaal met je mee !!!!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Micky » zo 17 feb 2019 21:23

Chris schreef:
zo 17 feb 2019 20:22
Toevallig....
Heel toevallig weet ik iets meer.....

Als je een originele Volvo trekhaak hebt zal er ook een originele TRM unit door Volvo gemonteerd zijn.
Die TRM ( afkorting voor Trailermodule) is HET stuk elektronica welke voor de communicatie tussen het Volvo Canbus systeem en de aanhanger zorgt.
zo'n TRM moet ingeleerd worden door Volvo zelf, is een stukje extra software welke geladen moet worden.
Nu had ik in mijn vorige Volvo ook een TRM unit die NIET met LED verlichting overweg kon.
Daar waren toen event. 2 mogelijkheden voor... 1e: andere TRM unit inbouwen en inleren. ( kosten rond 150 euro)
Of, LED verlichting met ballast weerstanden gebruiken.
Als je "normale" gloeilamp fittingen in de caravan hebt waar LED in gebruikt is, dan is dat vrij simpel aan te passen met andere lampjes.
Echter, heb je "High-Tech" led verlichting, dan is vrees ik en andere TRM unit de enige optie.

Maar.... als allereerste vraag....
Is deze klacht nieuw en niet met de vorige caravan, en welk bouwjaar heeft de XC ?? ( zou er dus een "oudere" TRM unit in kunnen zitten??)
2e..
Zit er een originele VOLVO trekhaak onder de XC ?? of is het een aftermarket haak.
Zo ja voor aftermarket, dan is het zeker mogelijk dat de CANBUS info de achterlichtfout aangeeft. ( Een kennis heeft ook een aftermarket aansluiting onder zijn Volvo en vergelijkbare klachten.... het gaat nu goed met gewone gloeilampen in zijn hut)
3e
Schakelen de achteruitrijverlichting en de mistlamp ( en indien gemonteerd de parkeersensoren) op de Volvo uit als de caravan aangekoppeld wordt?
Als dat ook niet goed gaat dan is er vermoedelijk een TRM of een inleer fout in de XC.

Je zou kunnen proberen om een Volvo met originele TRM unit te vinden en die koppelen aan de caravan, dan weet je direct alles.
Zelf heb ik ook LED achterop en mijn Volvo geeft deze foutmelding niet, en de parkeersensoren, mistlicht en achteruitrij verlichting schakelen ook automatisch om naar de aanhanger, de caravan.
Ook bij mij heb ik wat issue's gehad, ook een verkeerde TRM, in mijn geval voor een 7 polige i.p.v. 13 polig.
Enige goede oplossing was toen: Nieuwe kabelset + nieuwe TRM en inleren door Volvo.

Resume... ik denk dat zowel de Volvo als de caravan goed zijn, maar deze combi net niet aan de LED eis m.b.t. de TRM unit voldoet.
Mocht je meer willen weten, stuur mij dan even een PB.
Zo'n XC60 met originele trekhaak uit April 2017 heb ik vanaf de eerste week van mei, dus proberen kan gedaan worden mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Chris » zo 17 feb 2019 23:19

RE.gif
We weten nog niet uit welk jaar de XC is..
En... volgens mij woon ik iets dichterbij.... mrgreen.gif mrgreen.gif
Toch..
Dus waar gaat het heen... we zien wel... hulp is nabij..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Micky » zo 17 feb 2019 23:24

RE.gif

maar bij jou is er zoveel aan geknutseld dat het lastig is de originaliteit terug te vinden mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Bartje » ma 18 feb 2019 08:42

hcbrauns schreef:
za 16 feb 2019 20:11
Het gaat hier om een nova bouwjaar 2018. Heb de caravan net naar e stalling gebracht. Kan dus niet controleren of er LEDs inzitten. Maar volgens het boek is de rest geen LED.
Een weerstand aanbrengen kan maar welke waarde zou dat moeten zijn?
Op bouwjaar 2018 zit normaal geen terugroep actie, dat was voor bouwjaar 2017.
Alle buitenverlichting op jouw nova is volgens mij LED.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Chris » ma 18 feb 2019 12:56

Micky schreef:
zo 17 feb 2019 23:24
RE.gif

maar bij jou is er zoveel aan geknutseld dat het lastig is de originaliteit terug te vinden mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
De Volvo niet hoor M....
Die is fabrieksorigineel....bijna niet te geloven hè. ...toch waar...
De hut is een ff ander verhaal idd mrgreen.gif knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

hcbrauns
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 17 apr 2016 21:10

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door hcbrauns » ma 18 feb 2019 20:07

Een ieder hartelijk dank voor de input. Zo als ik al zei is de caravan op stal en kan nu dus niet makkelijk kijken hoe of wat. in april begint voor mij het seizoen en kan ik verder kijken waarom en hoe of wat. De XC60 is overigens van 2012.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Chris » wo 20 feb 2019 20:42

Een XC van 2012 heeft zeker een LED proof TRM unit.
Dus, aan de auto kan het bijna niet liggen..... ALS ..
Als er een originele Volvo trekhaak onder zit.
Aftermarket Jaeger aansluitsets kunnen wel problemen veroorzaken denk ik.
Ik weet zelfs dat er een set is welke helemaal niet meer direct op het CANBUS systeem aangesloten wordt.
Die wordt ouderwets op de bestaande bekabeling aangesloten, en daarvan kan ik zomaar bedenken dat er dan wel eens problemen kunnen ontstaan.
De Niet LED proof TRM was trouwens zo rond 2005 geloof ik niet meer leverbaar.

Nu woon ik toch niet al te ver van Wassenaar..
Misschien eens proberen met een andere auto??
Ik heb dan wel geen XC, maar een V70 met originele Volvo trekhaak en trailermodule.
En.... ik heb ook een caravan met LED aan alle kanten, zowel rij als rem en contour verlichting, en geen problemen van deze strekking.

Waarom weet ik dit.
Mijn V70 bleek helaas van een 7 polige Jaeger voorzien te zijn.
Ik had bijna alles gecontroleerd toen ik de auto kocht... bijna.. je bedenkt toch niet dat die afneembare trekhaak nog een 7 polige doos heeft..
De hele actie om van 7 naar 13 polig te gaan bleek minder simpel dan ik dacht..
Achteraf was moest ik een hele nieuwe TRM en een compleet 13 polige kabelset hebben om het correct te krijgen.
En dan de benodigde software nog laden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door p_vingerhoets » do 21 feb 2019 09:28

Als je ermee naar je autogarage gaat, neem dan de caravan ook mee zodat de monteur kan zien wat er gebeurd en storingen dus actief zijn dit zoekt dikwijls iets gemakkelijker

Ook zullen ze daar wel een andere auto hebben staan om eventueel te testen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door Erwin1987 » do 21 feb 2019 09:46

Goeie tip, ik dacht dat er ook een kastje te koop was die tussen de stekkers geklikt kon worden in geval van storingen.


Erwin


Edit: https://www.aanhangeronderdelenshop.nl/ ... gKKGvD_BwE

Ken de werking niet maar misschien is iemand hier bij gebaat.
Home-car racer 48

hcbrauns
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 17 apr 2016 21:10

Re: Remlichtfout aanhanger in de auto

Bericht door hcbrauns » do 21 feb 2019 21:02

Inmiddels met de Eriba dealer contact gehad. Caravan is een overjarig model en blijkt bouwjaar 2017. Hier is een terugroepactie voor. Er worden nieuwe achterlichten en kabelboom besteld. Wat precies het probleem is weet ik niet maar hoop dat dan het probleem weg is. Ik heb trouwens de Eriba ook achter een andere Volvo V70 gehad en zelfde melding. Ligt dus echt aan de caravan. Wordt vervolgt. Maar kan even duren ivm lange bestel tijden onderdelen.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”