welk materiaal aan de binnenwand van de Touring?

Plaats reactie
bartch
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 dec 2018 09:07

welk materiaal aan de binnenwand van de Touring?

Bericht door bartch » do 3 jan 2019 21:09

Ik heb een kleine vochtplek rondom/boven het vaste voorraam van onze eriba Triton uit 1986. Nu heb ik een bovenkastje verwijderd om het beter te kunnen beoordelen en boven het raam zit inderdaad roest op de metalen balken. Dit wil ik behandelen/antiroest en vervolgens dien ik een strip nieuwe wandbekleding aan te brengen (vast te nieten aan het plafond-vynyl). Weet iemand toevallig wat voor een soort materiaal de wanbekleding is? Er zit een dikke laag styropor (2cm) dan een dunnen plaat styropor (3mm) en vervolgens de afwerklaag, lijkt op hardboard met vinyl erop geplakt. Klopt dat? kun je dat spul wellicht ergens kopen?

alvast dank!
mvg.
Bart

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: welk materiaal aan de binnenwand van de Touring?

Bericht door graaf » do 3 jan 2019 23:44

Hallo Barth,
Je dient eerst de oorzaak van de lekkage op te heffen. Bij Tourings is dat bijna altijd de naad-afdichting tussen de buitenbeplating. Omdat Tourings metalen onderdelen bestaan zijn de elementen onderling gevoelig voor uitzetting door temperatuurverschillen. Dus aluminium kaderprofiel verwijderen en oude kitresten verwijderen en grondig reinigen. Daarna alvorens opnieuw te kitten de onderlaag met een hechtbrug voorbehandelen. Zelf gebruik ik daar innotec clear seal voor (die onder andere gebruikt wordt om ruiten in een autocarrosserie te lijmen). Daarna pas de binnen-boel vervangen of renoveren. Plaats eens een foto?

(( de styropor die toegepast wordt is gewoonlijk 25 mm, net als de afmeting van de koker-profielen 25 x25 mm))
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

bartch
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 dec 2018 09:07

Re: welk materiaal aan de binnenwand van de Touring?

Bericht door bartch » vr 4 jan 2019 10:22

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: welk materiaal aan de binnenwand van de Touring?

Bericht door graaf » za 5 jan 2019 02:28

Nou, Bartch...das niet misselijk. Er is in het verleden dus al wat aan opgelapt, en er is een kit gebruikt die niet blijvend elestisch is. Ik denk dat de ruit er uit moet als je het goed wil krijgen. Zo te zien is de bovenste koker wel aangetast maar niet verroest; de onderste duidelijke wel. Gelukkig lekt de naad tussen het dak en de zijwand niet, want dan was je verder van huis geweest. Het epdm opsluitprofiel heeft een z.g. "veter" inklemming. De middelste massieve rubber "rol" moet er met beleid uit getrokken worden waardoor je de buitenste rubber "lip" die nu het raam inklemt naar buiten gevouwen kan worden. Ik kan niet zien of je het opsluitprofiel opnieuw kunt gebruiken. (er is zwarte kit gebruikt) Ze zijn nieuw nogal prijzig.

Als het raam en het opsluitprofiel er uit is kan je de stalen kokertjes vierkant 25 mm schuren reiningen en met roestwerend lak behandelen. Hamerslagverf of zelfs innertol. Let wel de isolatie is verkleefd met de buitenbeplating. Als je hem er tussen uit wil halen ( bij de te conserveren delen van de stalen kokers nodig is), verkruimelt hij. Ik zou bij vervanging een wat stevigere wall-mate (Dow) gebruiken of een vocht-inerte pir-plaat.
Veel caravanners gebruiken butylkit, maar ik gebruik voor het terugplaatsen van het kaderprofiel een clearseal van innotec. Is er ook in wit, zwart of kleurloos. Behalve het heel goed schoon maken van de ondergrond, is het gebruik van een voorstrijkvloeistof als hechtbrug aan te raden. Eenmaal goede aanhechting kan dat niet meer gaan lekken. De rek van die kit meer dan 100% (er worden autoruiten mee in carrosseriën gelijmd).

Mij lijkt dat er condens in het raam zit. Dat is een klus apart. Ik weet niet van wanneer de ramen van de tourings nog demontabel waren. De nieuwere is dat vrijwel onmogelijk. Het demonteren schoonmaken en drogen zou in een geconditioneerde gekoelde ruimte moeten gebeuren.(warme lucht bevat meer waterdamp dan koude lucht) Lastig dus....(ik heb het zelf wel eens thuis met een dubbelwandige dakkoepel geprobeerd, maar toch hield ik condens)

Alles is zelf te doen als het wil of kan. Maar misschien ook eens inventariseren wat het kost als je het door een caravanreparatie bedrijf laat doen. Ik ken een bedrijf (velbo) die dit soort dingen uitvoert.

Hele klus Bartch
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

bartch
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 dec 2018 09:07

Re: welk materiaal aan de binnenwand van de Touring?

Bericht door bartch » za 5 jan 2019 12:40

hallo Graaf,
ontzettend bedankt voor de uitgebreide beschrijving en tips!! Hier heb ik heel veel aan :)
Ik woon zelf redelijk in de buurt van e10 touring, dus, ik zal daar eerst een prijsopgave vragen. Ik realiseer me dat het behoorlijk wat kan gaan kosten, maar volgens mij is de caravan het nog wel waard. Hij is voor de rest voor zover ik kan beoordelen nog in hele goede staat. Goed onderstel, overal nieuwe ramen en rubbers (behalve dit lekkende raam dan) en een model met 4 slaapplaatsen, dat is voor ons gezin met 2 jonge kinderen ideaal..
Ik hoop alleen dat de kokerprofielen niet te ver doorgeroest zijn zodat er nieuwe tussen gelast moeten worden..het ziet er altijd zo dramatisch uit, roest tussen de wanden :(

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: welk materiaal aan de binnenwand van de Touring?

Bericht door graaf » zo 6 jan 2019 02:47

Hoe ernstig die onderste koker is aangetast kan je eigenlijk pas zien als je het raam er uit genomen hebt. Zo als het op foto's te zien is denk ik dat het niet vervangen hoeft te worden. Hoe de koker aan de buitenwandzijde is, weet je niet. Ik heb op een Duitse site gezien dat een Eriba-bezitter de koker gespalkt heeft met strippen van 2 mm dik, en die vol en zat gelast. Daarbij is het bewuste profiel een kader voor het voorraam en geen deel van het driedimensionale hoofdframe, zoals je op bijgaande foto kan zien
touring%20frame.jpg
Frame Touring
Op de foto's lijkt het dat de klusser van buiten af getracht heeft met een zwarte kit de naad overtollig af te kitten. De scheur doet vermoeden dat het rubber profiel onder de kit doorloopt tot die scheur. Dat geeft moed; wanneer je het profiel schadevrij er uit kan nemen en ook voorzichtig maar grondig van alle kit er af kan krijgen, zou je het na aanpak van de stalen koker deze terug kunnen plaatsen, maar ook met kit "tussen" het profiel en de caravan. Kan alleen met elastisch blijvende zeer rekbare kit als bijvoorbeeld "clearseal". De kwaliteit van kitwerk valt of staat met de schone ondergrond en het gebruik van het juiste voorstrijkmiddel.
Of het de caravan waard is bepaal je natuurlijk zelf. Feit is dat de oudere modellen door de "kenners" meer geliefd zijn dan de nieuwere. Het is een cult-caravan! Er bestaat verder geen caravan die beter zijn waarde behoudt dan een Touring. Bewijs is dat ik al 3 keer mijn vorige caravan voor meer heb kunnen doorverkopen dan ik betaalde....ik noem het "spaar-caravans" mrgreen.gif mrgreen.gif


Als je er gaat beginnen, maak dan een paar foto's van de tussen-stappen en het resultaat....daar zijn wij hier gek op! knipoog.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

bartch
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 dec 2018 09:07

Re: welk materiaal aan de binnenwand van de Touring?

Bericht door bartch » ma 7 jan 2019 12:22

dank voor je analyse :) dat geeft weer wat vertrouwen, met name omdat het het raamprofiel geen onderdeel is van het hoofdframe. Ik denk echter dat het raamrubber niet meer te hergebruiken is. Als ik het dan toch opknap, dan maar helemaal in orde maken met goed, vers rubber .
Als ik het zelf ga doen, zet ik vanzelfsprekend de foto's op het forum,maar de kans zit er in dat ik het door iemand ander moet laten doen wegens ruimte/tijdgebrek helaas..

bricolo
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 19 jun 2019 21:35

Re: welk materiaal aan de binnenwand van de Touring?

Bericht door bricolo » za 22 jun 2019 11:28

Dag Bart,
ik ben nog maar kort lid van dit forum. Mijn reactie is misschien te laat om bruikbaar te zijn, maar ik wil toch even antwoord geven op je vraag. Ik heb als binnenbekleding gekozen voor flexibel berken triplex, 3mm.Voor montage van de op maat gemaakte paneelstukken uiteraard rondom behandeld met vorchtwerende verf. De opgeschoonde koekerprofielen aan de houtkant voorzien van raam montage tape met 3mm schuimlaag.Tussen triplex en de polystyreen isolatie ondervloer folie, ( zilverpapier met een kunststof verend laagje). Als afdekprofielen heb ik houten afdeklatten gebruikt, om de houttoepassing in het interieur consistent te houden.
Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt.
met vriendelijke groet, ab

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”