handgrepen (rangeergrepen) los

Plaats reactie
bartch
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 dec 2018 09:07

handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door bartch » ma 31 dec 2018 09:14

Hallo allemaal,
De 4 kunststof handgrepen aan de buitenkant van onze triton zijn nogal verweerd. Ik heb al een adresje gevonden waar ik nieuwe kan vinden. (Hoewel ik ze ook weer mooi krijg door goed te polijsten/schuren en en met lijnolie in te smeren) . Bij een handgreep is een schroef dolgedraaid. Weet iemand wellicht waar en hoe de schroeven zijn ingedraaid in onze eriba's? zit er een contra-plaatje of moertje achter de sierstrip wellicht? Hoe zou ik dat het beste kunnen repareren?
Ik kan me voorstellen dat ik het ook goed met butylkit moet afdichten, want dit soort schroefgaten lijken behoorlijk wat vocht door te laten.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door eurotrotter » ma 31 dec 2018 14:44

Kijk eens wat voor schroefdraad er op je bout zit;is dit draad waarop je een moer zou kunnen draaien,zit er waarschijnlijk een metalen strip achter waarop je je handvat vastschroeft.
Hier zou je een overmaats boutje in kunnen zetten( iets groter gat boren dan het huidige en nieuwe schroefdraad intappen.

Is de bout een soort van Parker of houtschroef zou je t gat iets op overmaat kunnen bren en er een plug of deuvel in kunnen lijmen met epoxylijm o.i.d. en daarna de schroef er weer in draaien.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

jcvdharst
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 2 nov 2012 17:35

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door jcvdharst » ma 31 dec 2018 16:08

Hallo,
IK had dit probleem ook, deze vervangen voor handvatten van de nieuwe tourings.
Deze zijn van metaal staat een stuk mooier.
Chris

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door graaf » di 1 jan 2019 03:18

Hallo Bartch,
Ze zitten vast met RVS Lenskop Parkers met een grove snijdraad, rechtstreeks aan het stalen kokerframe van de Touring. Als die wat dol gedraaid zijn is het beste ze opnieuw te bevestigen met eenzelfde RVS Parker van een maatje groter. Bij sommige Praxis bouwmarkten ook los verkrijgbaar. Ik zou geen tijd spenderen aan het opschuren van de verweerde handgrepen. Wanneer je de kunststof strip die je over de schroefbevestiging een paar keer los gehad hebt, scheurt dat dunnere "scharnierstukje" meestal toch al los. Heb er meerdere keren al vervangen, kostten een paar jaar geleden € 8,50 per stuk. Plaatste er ook wel eens een extra verticaal op het hefluik van de gaskast omdat het openen door aan handle van de sloten te trekken wat onhandig is. Succes.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

bartch
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 dec 2018 09:07

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door bartch » di 1 jan 2019 12:33

Gelukkig nieuwjaar allemaal :) bedankt voor alle tips. Op de een of andere manier kwam hij ineens toch los en kon ik hen ook weer goed vastdraaien. Via een kampeer-shop kan ik exact dezelfde rangeergrepen (maar dan zwart) kopen voor 1.70 euro per stuk! Maar metaal lijkt me ook wel mooi.
Moet ik niet eerst wat butylkit in het schroefgat spuiten?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door deusjevo » di 1 jan 2019 13:07

Sowieso altijd butkit gebruiken bij alles wat je aan of op je caravan schroeft, succes
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door graaf » wo 2 jan 2019 02:22

bartch schreef:
di 1 jan 2019 12:33
Gelukkig nieuwjaar allemaal :) bedankt voor alle tips. Op de een of andere manier kwam hij ineens toch los en kon ik hen ook weer goed vastdraaien. Via een kampeer-shop kan ik exact dezelfde rangeergrepen (maar dan zwart) kopen voor 1.70 euro per stuk! Maar metaal lijkt me ook wel mooi.
Moet ik niet eerst wat butylkit in het schroefgat spuiten?
Ja, er wordt vaak wat kit in het boorgat gespoten, waardoor de parker die aluminium profiel, de aluminium buitenbeplating en het kokelprofiel aan elkaar trekt een waterdichte verbindiong blijft.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door Ab » wo 2 jan 2019 10:32

Ik zou de handgrepen ook nooit meer gebruiken.
Bevestiging met parkers is niet echt geschikt om veel kracht op uit te oefenen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door karelV » wo 2 jan 2019 11:37

RE.gif

Dus conclusie.......meneer batch moet aan een mover mrgreen.gif knipoog.gif .

Handgrepen worden doorgaans (Bij onze caravan) wel veel gebruikt, niet door onszelf maar door de stallingsboer die onze caravan op jaarbasis best wel veel x in en uit de stalling moet trekken/duwen.
Dus onontkoombaar om ze niet te hebben.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door graaf » wo 2 jan 2019 12:00

Klopt wat Ab schrijft, beter zou een bout + moer verbinding met een kransring zijn geweest.
Anderzijds, men gebruikt bij Eriba wel serieuze Parkers. Ik heb hier toevallig de inhaakprofieltjes liggen van de fiamma fietsendrager liggen die met dezelfde Parkers wordt vastgezet🤗 (let op de koudebrug-onderbreking)
Bijlagen
image.jpg
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door wolf » wo 2 jan 2019 12:19

ik gebruik de handgrepen alleen om te duwen, nooit om te trekken.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door cadance » wo 2 jan 2019 12:31

Ten overvloede gebruik altijd Roestvrijstalen parkers of bouten.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door Ab » wo 2 jan 2019 16:38

Alle caravans waar de handgrepen met parkers vastzitten krijgen op den duur problemen.
De enige goede manier is door en door met een grotere afstandhouder tussen de sandwich.
Parkers gaan altijd los als er wat beweging in zit.
Het kan wel, maar dan zouden er minstens 4 parkers pee kant van de handgrepen moeten komen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door Erwin1987 » wo 2 jan 2019 17:03

jcvdharst schreef:Hallo,
IK had dit probleem ook, deze vervangen voor handvatten van de nieuwe tourings.
Deze zijn van metaal staat een stuk mooier.
Chris
Als ze er van metaal zijn Kun je er misschien wel een draad eind indraaien en deze vast lassen dan kan aan de andere kant een moer.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

bartch
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 dec 2018 09:07

Re: handgrepen (rangeergrepen) los

Bericht door bartch » wo 2 jan 2019 18:37

bedankt voor alle goede tips :) Maar een mover op mijn kleine lichte eribaatje, die max 780 kg mag wegen, lijkt me wat overkill..en misschien gaat hij dan wel scheefhangen :)
Dan maar duwen en niet trekken.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”