Eriba Touring groep?

Colombe
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 27 okt 2017 17:25

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Colombe » za 1 sep 2018 11:30

Onze eerste ervaring met de nieuwe Eriba Touring 310 is boven verwachting. Heerlijk gekampeerd in Duitsland, Denemarken, Zweden en Finland.

Hiervoor hadden we een T@B 320. Wat de Eriba meer heeft is eigenlijk fantastisch, maar eigenlijk is vergelijken niet helemaal eerlijk want de concepten achter beide caravans verschillen nogal. Bij de T@B is het 'functie volgt vorm' en bij de Eriba is dat andersom, 'vorm volgt functie'.

Wat hebben wij aan winst (functie) geboekt:
• veel meer binnenruimte, je wint feitelijk de ruimte van het vaste bed,
* onderweg minder luchtweerstand, waardoor wij ongeveer 20% minder brandstof verbruikten,
* veel meer kastruimte, maar liefst 10 bovenkastjes die ook prima te gebruiken zijn,
* de ergonomie van de Eriba is prima, het klopt allemaal, het zitten, liggen, er is echt over nagedacht,
* veel kleine dingetjes als het uitdraaien van de poten gaat veel makkelijker, het bijvullen van het water idem dito, meer aflegruimte op het aanrecht, bediening van de branders gaat heel simpel, apart kastje voor je schoenen, enzovoort,
* als klap op de vuurpijl, 's avonds wordt het heel gezellig met die 10 led-lampjes binnen.

Wat gaan we veranderen? Waarschijnlijk schaffen we een huishoudaccu en een tweede gasfles aan. Op campings in Scandinavië hebben nogal eens de mooiste plekjes geen electriciteit. Ook willen we graag in het wild kamperen. Deden we vroeger vaak met de tent en het bloed kruipt waar het niet gaan kan...
Lexus NX 300H AWD trekt een Eriba Familia 310

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Nimma » za 1 sep 2018 11:41

dakhaaktouring.jpg
Gisteren bij Pauw me verbaast over gebrek aan kennis aldaar. Wel even een nieuwe Troll in geglipt om verlichting te bekijken. Wil boven de treinzit wel zo'n touchlampje aan/uit maar de levering zal wel weer moeilijk worden. Ook gezien dat de haken voor het hefdak alléén aan de voorzijde ver vangen zijn door exemplaren met een soort schroef, ws om vast te zetten. Moet nog meemaken dat dat nodig is/blijkt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door stoney33 » za 1 sep 2018 17:24


Jakkemeiner schreef: .... Touch lampje.....
Alternatief?
3 LED Mini Touch Light Night Lights
http://s.aliexpress.com/RRZJNjqU?fromSns=Copy to Clipboard



Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Nimma » za 1 sep 2018 19:32

Ik wil er ook een dimmer op aansluiten.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Colombe
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 27 okt 2017 17:25

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Colombe » za 1 sep 2018 21:25

Die nieuwe hefdakhaken voor, met schroef zijn niet echt handig. Je kunt de voorhaken nu inderdaad zekeren door het schroefje aan te draaien, maar zijn in de uitgeschroefde stand onhandig omdat het lastig is om ze goed naar beneden te trekken, dan moet het onderste deel wat je naar beneden trekt - al trekkend - precies in het gat van bovenste deel vallen en dat lukt mij zelden in één keer.
Lexus NX 300H AWD trekt een Eriba Familia 310

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Nimma » za 1 sep 2018 22:02

RE.gif wie verzint zoiets toch scratch.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door graaf » za 1 sep 2018 23:52

Colombe schreef:
za 1 sep 2018 21:25
Die nieuwe hefdakhaken voor, met schroef zijn niet echt handig. Je kunt de voorhaken nu inderdaad zekeren door het schroefje aan te draaien, maar zijn in de uitgeschroefde stand onhandig omdat het lastig is om ze goed naar beneden te trekken, dan moet het onderste deel wat je naar beneden trekt - al trekkend - precies in het gat van bovenste deel vallen en dat lukt mij zelden in één keer.
Ik herken je ongemak; maar het is toch echt een handigheidje. Je moet de haak rechtstandig naar beneden trekken. Trek je aan haak te schuin wil het binnenste deel wel eens blijven haken. Gebeurt inmiddels nooit meer🤗
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

poorbeek
Berichten: 245
Lid geworden op: do 13 apr 2017 14:22

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door poorbeek » zo 2 sep 2018 00:25

]Ik herken dit ook niet als een probleem eerlijk gezegd bij onze 310.

Sent from my COL-L29 using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Trina op zo 2 sep 2018 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5

Colombe
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 27 okt 2017 17:25

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Colombe » zo 2 sep 2018 07:30

RE.gif RE.gif

Bedankt! Het gebeurt mij altijd met de linkerhaak en met de arm die wat minder krachtig is...
Lexus NX 300H AWD trekt een Eriba Familia 310

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Nimma » zo 2 sep 2018 10:02

Wat helpt is met de andere hand de handgreep gebruiken om het dak naar beneden te trekken.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Colombe
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 27 okt 2017 17:25

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Colombe » zo 2 sep 2018 16:31

Ja Jakkemeimer, is een goeie! Ga meteen oefenen. Goed voor mijn versleten schouder.
Lexus NX 300H AWD trekt een Eriba Familia 310

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Fransosowitz » zo 2 sep 2018 21:03

Onze Troll heeft die schroefjes ook op de voorste twee haken. En ik heb er nog nooit problemen mee gehad om deze te ontgrendelen.
Persoonlijk vind ik deze schroeven een prettige extra zekerheid tegen het los schieten van de vergrendeling tijdens het rijden. De kans is wellicht klein, maar ze zullen er niet voor niets tegenwoordig op zitten lijkt me.

We hebben nu ook sinds het voorjaar een mover (Reich easydriver pro 1.8). Wat een heerlijkheid is dat: plaatsen op de camping is veel relaxter en ook het stallen van de Troll in de schuur gaat met groot gemak.
We hebben er lang over getwijfeld (vooral vanwege het extra gewicht), maar zijn er erg blij mee. Het extra gewicht wat je al die kilometers mee zeult valt ook erg mee met de Reich MPP.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Nimma » zo 2 sep 2018 21:16

Diezelfde Reich er ook onder thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Kaatje
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 3 dec 2017 16:26

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Kaatje » zo 9 sep 2018 19:53

Wij zijn er wel achter gekomen waar de schroeven in de hefdakhaken aan de voorkant voor zijn!
Omdat de dealer had gezegd dat we die niet hoefden aan te draaien (en de Kip Vision deze schroeven niet had bij de hefdakhaken) hadden we deze voor de rit dus ook niet aangedraaid.
Onderweg kwamen we in een enorme hoosbui terecht, en zagen toen bij een stop dat er lekkage was binnen. Door de vorm van het hefdak kan dit (anders dan bij de Kip) tijdens het rijden opgetild worden door de rijwind, en had daardoor dus lekkage veroorzaakt.
Sindsdien draaien wij de schroeven netjes aan knipoog.gif
Saab 93X Turbo4 XWD met Eriba Touring Troll 542 GT (uit 2018)

Kaatje
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 3 dec 2017 16:26

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Kaatje » zo 9 sep 2018 20:00

Aangepast.
Verkopen alleen via marktplein....!!
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op zo 9 sep 2018 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht hoort in marktplein.
Saab 93X Turbo4 XWD met Eriba Touring Troll 542 GT (uit 2018)

Colombe
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 27 okt 2017 17:25

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Colombe » ma 10 sep 2018 10:11

Nog een keer bedankt mensen voor jullie respons. Met name Graaf, Jakkemeiner en Kaatje. Ik had met mijn 75e levensjaar wat twijfels om een nieuwe Eriba aan te schaffen, met name het hefdak leek mij wat lastig te bedienen, maar dank zij jullie tips is het een makkie geworden.

Goeie website, caravan-forum, ik had ook twijfels over de Eriba in de winterstalling, hefdak omhoog of omlaag, die zijn ook weggenomen door de respons over dit onderwerp. Dus hefdak dicht.

Ik heb de laatste 10 jaren van mijn beroepsleven besteed in het afvalputje van het beroepsonderwijs, MBO-1 en -2, daar hadden we als rode draad ingevoerd: 'alleen kan je het soms niet, maar samen lukt het altijd'. Dat motto werkte niet alleen daar prima, maar kennelijk ook op dit forum. Mooi toch?
Lexus NX 300H AWD trekt een Eriba Familia 310

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Nimma » ma 10 sep 2018 10:55

thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Nimma » ma 10 sep 2018 11:46

Kaatje schreef:
zo 9 sep 2018 19:53
Wij zijn er wel achter gekomen waar de schroeven in de hefdakhaken aan de voorkant voor zijn!
Omdat de dealer had gezegd dat we die niet hoefden aan te draaien (en de Kip Vision deze schroeven niet had bij de hefdakhaken) hadden we deze voor de rit dus ook niet aangedraaid.
Onderweg kwamen we in een enorme hoosbui terecht, en zagen toen bij een stop dat er lekkage was binnen. Door de vorm van het hefdak kan dit (anders dan bij de Kip) tijdens het rijden opgetild worden door de rijwind, en had daardoor dus lekkage veroorzaakt.
Sindsdien draaien wij de schroeven netjes aan knipoog.gif
hetdaktroll2010.jpg
Is mijn dak dan anders dat jouw dak? Ik heb vorig jaar de ergste stortregenonweersbui ooit gehad, een uur lang met gendarmerie langs de weg om tot kalmte te manen. Niks lekkage en gewone haken zonder extra schroefjes. Het dak is veel platter én meer gestroomlijnd dan de daken die "vroeger" geleverd werden. En ik heb nog nooit in 20 jaar een los schietende dak meegemaakt. Zou er toch een andere reden kunnen zijn van de lekkage die jij meemaakte,? Het doel niet voldoende naar binnen bij het sluiten vh dak. Omdat te voorkomen heb ik bij al mijn Tourings zwaarder elastiek geplaatst. Komt er nooit meer tussen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Kaatje
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 3 dec 2017 16:26

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Kaatje » ma 10 sep 2018 19:48

Ja, ik weet het ook niet. In de gebruiksaanwijzing staat wel bij het onderwerp hefdak:
" Vergrendelen: Aan beide voorste veerklemmen de kartelschroeven aandraaien. Het hefdak is hiermee tegen optillen vergrendeld."

Ik denk maar zo: Baat het niet, het schaadt ook niet. En daarna hebben we die lekkage onderweg niet meer gehad...
Saab 93X Turbo4 XWD met Eriba Touring Troll 542 GT (uit 2018)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Nimma » ma 10 sep 2018 20:05

Beter thumbup.gif ik vermoed dat bij de nieuwste Tourings in de haken een lichtere/zwakkere/minder strakke veer zit. Makkelijker vast- en los te maken maar dus noodzakelijk om ze te borgen met de soort moer.

Die nieuwe haken zijn wellicht tzt handig voor jou Colombe thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Colombe
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 27 okt 2017 17:25

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Colombe » di 11 sep 2018 11:46

Jakkemeiner schreef:
ma 10 sep 2018 20:05
Die nieuwe haken zijn wellicht tzt handig voor jou Colombe thumbup.gif
Haha
Lexus NX 300H AWD trekt een Eriba Familia 310

Gebruikersavatar
Kitty Louis
Berichten: 7
Lid geworden op: di 21 aug 2018 13:12

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Kitty Louis » zo 16 sep 2018 14:42

Prima idee! een aparte Eriba Touring Groep. Wij zijn zelf in het bezit van een Eriba Puck L 225 GT uit 2005. En zijn altijd op zoek op forums en facebook naar handigheidjes/tips/ervaringen enz. Maar speciaal iets voor alleen een touring is er niet volgens mij, althans nog niet gevonden.
Wij hebben zoals gezegd een Puck L, waarin we al een paar dingen handiger hebben gemaakt... bv we willen graag een wc, maar geen wc-ruimte. Dus...kachel eruit, schot wat daarachter zat gebruikt om een deurtje van te maken (zelfde kleur als de rest!) en op die plaats , op wieltjes, de portiporti gezet. Werkt perfect! Voor het eruit rollen onderweg laten we een pin ervoor zakken. (achter de deur uiteraard).
Verder hadden we al een tijd een half 1-persoons bed gemaakt (dat gekruip waren we zat op onze leeftijd...) bovenste gedeelte opgebouwd, tafel kan er overheenstaan overdag, en je kunt normaal uit je bed stappen . Topper en beddengoed laten we liggen, en we zitten erop op een mooi plaid.
Maar (de Eriba staat erom bekend (berucht) de bedden zijn loeihard! Dus ondanks de toppers sliepen we nog niet echt lekker. Dus hebben we recentelijk 2 lattenbodems en 2 matrassen van 70x190 gekocht en die na wat aanpassingen in de banken gemaakt. Zit prima, en we kunnen ook de tafel weer beter gebruiken!
Het looppad is iets smaller geworden, maar dat is geen probleem.
Ook een bedenksel ... een "zolder"..! We gebruiken twee latten van de bedopbouw en die leggen we 's avonds voor en achter op de randen van de kastjes, en daar leggen we de tafel op, rugkussen erop, kleren op zolder... klaar!

Zo, dit was onze reactie op dit "draadje", en hopelijk zijn er nog meer van die "handigheidjes" !
Eriba Touring Puck L 225 GT, getrokken door MINI Countryman S, automaat.

EdwinD
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 13 aug 2018 13:24

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door EdwinD » zo 16 sep 2018 14:54

Ik kan zo snel niet vinden of hier al informatie over staat....

Ons elastiek heeft zijn rekkracht verloren (model 2012)

Weten jullie:
-Hoe kunnen we deze vervangen?
-Waar te koop?
Bedankt
Eriba Touring Troll 530 FY 2012 thumbup.gif

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door Nimma » zo 16 sep 2018 17:45

Ja, ik koop het dikker én UV-bestendig in een zaak voor boten spul. Zie het ook bij Gamma, maar of dat dezelfde kwaliteit is betwijfel ik.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Eriba Touring groep?

Bericht door stoney33 » zo 16 sep 2018 18:01

Kitty Louis schreef:Prima idee! een aparte Eriba Touring Groep. Wij zijn zelf in het bezit van een Eriba Puck L 225 GT uit 2005. En zijn altijd op zoek op forums en facebook naar handigheidjes/tips/ervaringen enz. Maar speciaal iets voor alleen een touring is er niet volgens mij, althans nog niet gevonden.
Wij hebben zoals gezegd een Puck L, waarin we al een paar dingen handiger hebben gemaakt... bv we willen graag een wc, maar geen wc-ruimte. Dus...kachel eruit, schot wat daarachter zat gebruikt om een deurtje van te maken (zelfde kleur als de rest!) en op die plaats , op wieltjes, de portiporti gezet. Werkt perfect! Voor het eruit rollen onderweg laten we een pin ervoor zakken. (achter de deur uiteraard).
Verder hadden we al een tijd een half 1-persoons bed gemaakt (dat gekruip waren we zat op onze leeftijd...) bovenste gedeelte opgebouwd, tafel kan er overheenstaan overdag, en je kunt normaal uit je bed stappen . Topper en beddengoed laten we liggen, en we zitten erop op een mooi plaid.
Maar (de Eriba staat erom bekend (berucht) de bedden zijn loeihard! Dus ondanks de toppers sliepen we nog niet echt lekker. Dus hebben we recentelijk 2 lattenbodems en 2 matrassen van 70x190 gekocht en die na wat aanpassingen in de banken gemaakt. Zit prima, en we kunnen ook de tafel weer beter gebruiken!
Het looppad is iets smaller geworden, maar dat is geen probleem.
Ook een bedenksel ... een "zolder"..! We gebruiken twee latten van de bedopbouw en die leggen we 's avonds voor en achter op de randen van de kastjes, en daar leggen we de tafel op, rugkussen erop, kleren op zolder... klaar!

Zo, dit was onze reactie op dit "draadje", en hopelijk zijn er nog meer van die "handigheidjes" !
Je maakt me wel nieuwsgierig. Heb je ook wat foto's?

Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”