Chassis scheur
Chassis scheur
Terug van de najaars vakantie kwam ik er achter dat het chassis was gescheurd onder het luik waar de gasflessen in zitten, het koker profiel (vierkant 2x2cm)was zowel links als rechts doormidden gescheurd.
Ik heb het laten lassen bij een caravanreparatie bedrijf.
Nu is mijn vraag, hoe is dit mogelijk, en zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Re: Chassis scheur
Ik heb dit eerder gezien bij een Polar. Dit is niet iets wat je kan verwachten na 9 jaar. Ik zou hier zeker mee terug gaan naar Eriba.
BMW 520i Touring sportline High Executive bj. 2020 - Tabbert Rossini Booster 490TD 2023 - Enduro mover EM305 volautomaat - Omnistore 9200 cassette luifel
Re: Chassis scheur
Hallo Cees.
Welk mer chassis heb je onder de Puck zitten?
Ik (wij) weten wel dat er PWB chassis zijn met problemen, maar of jou Puck dat pook heeft ???? geen idee.
Ook ik zou terug gaan naar mijn dealer, dit mag niet gebeuren.
Chris
Welk mer chassis heb je onder de Puck zitten?
Ik (wij) weten wel dat er PWB chassis zijn met problemen, maar of jou Puck dat pook heeft ???? geen idee.
Ook ik zou terug gaan naar mijn dealer, dit mag niet gebeuren.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Chassis scheur
Na 9 jaar teruggaan naar de dealer?
Deze Eriba's hebben een eigen, totaal afwijkend chassis uit kokerprofieltjes.
Stalen delen kunnen bij elk chassis scheuren of breken.
Soms door productie fouten, soms door montagefouten, en vaak ook nog zonder aanwijsbare oorzaak. Ik heb daar meerdere van gezien. Zowel BPW als ook Alko.
Gewoon weer aan elkaar lassen is bijna altijd de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
Indien met voldoende vakkennis uitgevoerd ook een definitieve oplossing.
De meeste dealers beginnen er niet aan.
Een lasopleiding maakt ook geen deel uit van de opleiding tot caravanhersteller vermoed ik.
Deze Eriba's hebben een eigen, totaal afwijkend chassis uit kokerprofieltjes.
Stalen delen kunnen bij elk chassis scheuren of breken.
Soms door productie fouten, soms door montagefouten, en vaak ook nog zonder aanwijsbare oorzaak. Ik heb daar meerdere van gezien. Zowel BPW als ook Alko.
Gewoon weer aan elkaar lassen is bijna altijd de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
Indien met voldoende vakkennis uitgevoerd ook een definitieve oplossing.
De meeste dealers beginnen er niet aan.
Een lasopleiding maakt ook geen deel uit van de opleiding tot caravanhersteller vermoed ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Chassis scheur
Opgelost tochKroonsteencees schreef:Ik heb het laten lassen bij een caravanreparatie bedrijf.
Nu is mijn vraag, hoe is dit mogelijk, en zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Hooguit nog de vraag of er meer "slachtoffers" zijn
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Chassis scheur
Een mailtje of belletje naar Eriba kan geen kwaad toch?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
BMW 520d touring lci bj 2013
Re: Chassis scheur
Als ik het goed gezien heb zit de schade aan de onderzijde van het profiel. Dat duidt op een harde druk in neerwaardse beweging. Zo als al aangegeven is dit prima te lassen. Je zou er voor kunnen kiezen om op dit punt de constructie te verzwaren door de vertikale wander van het kokertje op te dikke. Met strippen.
Ik heb dit trouwens al een paar keer eerder gezien bij Tourings Die kleine hulp kokertjes zijn ook de zwakkere punten. De “hoofd”-kokers zijn 45x45 en 40x40 trouwens.
Anekdote
(Nadat ik op een camping in Plozevet in Bretagne voor het eerst een Touring eens goed bekeken heb, ben ik op mijn werk enthousiast gemaakt door een vrijgezelle collega die een Puck had en elk jaar alleen ging kamperen en dan rondreizen van 8000-10000 km maakte.zette er een party-tent over heen met temperaturen boven de 40 graden. Hij is met die Puck onderweg naar de Noordkaap met hoge snelheid door een diep gat in het wegdek gereden en de dissel is toen ook geknikt en gescheurd (foto’s leken op deze in dit topic). Hij heeft de Puck van maar 5-6 jaar oud leeggeruimd en de nummerplaat er af gehaald. Vervolgens de caravan op een parkeerplaats achter gelaten. En verder hotelletjes genomen)
Tja, hij wist niet dat Puck’s sowieso veel waard zijn. Maar ja. Als goedbetaalde hoog opgeleide ICT-er talm je daar niet om, toch?
Ik heb dit trouwens al een paar keer eerder gezien bij Tourings Die kleine hulp kokertjes zijn ook de zwakkere punten. De “hoofd”-kokers zijn 45x45 en 40x40 trouwens.
Anekdote
(Nadat ik op een camping in Plozevet in Bretagne voor het eerst een Touring eens goed bekeken heb, ben ik op mijn werk enthousiast gemaakt door een vrijgezelle collega die een Puck had en elk jaar alleen ging kamperen en dan rondreizen van 8000-10000 km maakte.zette er een party-tent over heen met temperaturen boven de 40 graden. Hij is met die Puck onderweg naar de Noordkaap met hoge snelheid door een diep gat in het wegdek gereden en de dissel is toen ook geknikt en gescheurd (foto’s leken op deze in dit topic). Hij heeft de Puck van maar 5-6 jaar oud leeggeruimd en de nummerplaat er af gehaald. Vervolgens de caravan op een parkeerplaats achter gelaten. En verder hotelletjes genomen)
Tja, hij wist niet dat Puck’s sowieso veel waard zijn. Maar ja. Als goedbetaalde hoog opgeleide ICT-er talm je daar niet om, toch?
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Chassis scheur
Ik had 'm graag opgehaald als ie 'm toch niet meer wilde hebben..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Chassis scheur
Ja, dat begrijp ik Ab!
Hij vond het nogal een gedoe om een garage te zoeken of een adres waar het hersteld kon worden
Hij dacht dat er een nieuw chassis onder moest en de kosten te hoog voor een klein caravannetje van “al” 5 jaar oud. En dat dat dan te lang zou duren. Repatriëren had hij niet aan gedacht. Tja, echte nerd he! Vrijgezel Geweldige collega trouwens, zeer competent, en die zijn er niet zo veel in automatisering-land. En terecht dat hij daar ook naar beloond werd.
Hij vond het nogal een gedoe om een garage te zoeken of een adres waar het hersteld kon worden
Hij dacht dat er een nieuw chassis onder moest en de kosten te hoog voor een klein caravannetje van “al” 5 jaar oud. En dat dat dan te lang zou duren. Repatriëren had hij niet aan gedacht. Tja, echte nerd he! Vrijgezel Geweldige collega trouwens, zeer competent, en die zijn er niet zo veel in automatisering-land. En terecht dat hij daar ook naar beloond werd.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Chassis scheur
Ik denk dat ermee door een flink niet kuil/gat is gereden. Dit breekt niet na 9 jaar spontaan doormidden. Goed repareren doet E10 Touring in Druten. Touringspecialist
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Chassis scheur
@ Ab
Nu ik de foto van de gescheurde chassis-balk nog een bekijk, zie ik dat de scheur ontstaan is op het punt
waar er zijdelings een plaat aan de koker gelast is, waardoor de koker daar stijver wordt, dan het overige deel.
Dit effect is precies het "moment naar één punt trekken", waar ik vorige week in een ander topic op wees.
Ik beweerde daar dat het plaatselijk verzwaren van een koker of C-balk (alko) kan leiden tot een verzwakking van
het naastliggende deel, door dit fenomeen. (In het vorige topic een zwaarder vloerdeel vast aan de onderliggende balk)
Zie hier: een praktijkvoorbeeld (Quat est demonstrandum)
Nu ik de foto van de gescheurde chassis-balk nog een bekijk, zie ik dat de scheur ontstaan is op het punt
waar er zijdelings een plaat aan de koker gelast is, waardoor de koker daar stijver wordt, dan het overige deel.
Dit effect is precies het "moment naar één punt trekken", waar ik vorige week in een ander topic op wees.
Ik beweerde daar dat het plaatselijk verzwaren van een koker of C-balk (alko) kan leiden tot een verzwakking van
het naastliggende deel, door dit fenomeen. (In het vorige topic een zwaarder vloerdeel vast aan de onderliggende balk)
Zie hier: een praktijkvoorbeeld (Quat est demonstrandum)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Chassis scheur
Mogelijk..in dit geval ben ik daar niet zeker van.
Uit de foto kan ik niet veel opmaken.
Maar ik vermoed dat dit een verbinding is van koker 45 dwars onder de caravan aan een kokertje 20 voor onderrand bevestiging van plaatwerk?
Ik lees dat er een gasfles op staat.
En dat het kokertje zowel links als rechts gescheurd was.
Dat zou kunnen duiden op teveel buiging in dat kokertje.
Vind ik gek..zo zwaar is een gasfles nu ook weer niet.
Uit de foto kan ik niet veel opmaken.
Maar ik vermoed dat dit een verbinding is van koker 45 dwars onder de caravan aan een kokertje 20 voor onderrand bevestiging van plaatwerk?
Ik lees dat er een gasfles op staat.
En dat het kokertje zowel links als rechts gescheurd was.
Dat zou kunnen duiden op teveel buiging in dat kokertje.
Vind ik gek..zo zwaar is een gasfles nu ook weer niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.