Ik heb zo’n U-profiel al aan de chassis balk vastgemaakt.cadance schreef:Ja ja daar ist i weer.
We zijn begonnen met de gele wiggen.
Daarna al snel met een potkrik zo als geadviseerd werd bij Charlie. Maar nu gebruiken wij al jaren een schaarkrik omdat dit gemakkelijker gaat en lager is (lekke band) en kan hoger krikken. Dus wel plaatsen ACHTER het wiel. Op de krik hebben we er U op gemaakt zodat de krik er zijdelings niet af kan schuiven. Ook hebben we er een moer er op laten lassen van de zelfde maat als de uitdraai steunen zodat we met de accuboor kunnen levelen.
Met behulp van de accuboor draaien we zo het wiel van de grond en leggen we er na behoefte plankjes 18 mm. multiplex onder.
Wij vinden dat sneller en gemakkelijker gaan dan het gesjouw met de hut om hem op die gele wiggen te manoevreren.
Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
RE.gif RE.gif Oei, da's idd best weinig.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
HanK dat is een goed idee voor ons.
Bedankt.
Bedankt.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
"Ze" zeggen overigens dat je nooit in het chassis mag boren
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Gebruik gemaakt van bestaande gaten.Jakkemeiner schreef:"Ze" zeggen overigens dat je nooit in het chassis mag boren
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Waar bemoei ik me mee
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Jakkemeiner ja je hebt gelijk.
Maar ik durf dat wel hoor, gaatjes van 4mm. is al voldoende.
Maar er zijn wel andere mogelijkheden bv. je zou een profiel er op kunnen knellen.
We praten over een U profiel maar stukje hoekprofiel kun je met een borgplaat wel ergens door de al bestaande gaten van het chassis wel vast krijgen.
Maar dat zal per hut wel verschillen.
Een U profiel er onder lijmen met goeie lijm kit is ook wel een oplossing.Maar het lijkt mij dan toch sipeler om het U profiel 4 cm. maar op het krikje vast te bouten.
Maar ik durf dat wel hoor, gaatjes van 4mm. is al voldoende.
Maar er zijn wel andere mogelijkheden bv. je zou een profiel er op kunnen knellen.
We praten over een U profiel maar stukje hoekprofiel kun je met een borgplaat wel ergens door de al bestaande gaten van het chassis wel vast krijgen.
Maar dat zal per hut wel verschillen.
Een U profiel er onder lijmen met goeie lijm kit is ook wel een oplossing.Maar het lijkt mij dan toch sipeler om het U profiel 4 cm. maar op het krikje vast te bouten.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Een potkrik of een schaarkrik, nu twijfel ik?
Het chassis van de Eriba Touring 310 ligt ongeveer 37 cm boven het wegdek. Bij eeen lekke band zakt de caravan 10 tot 12 cm. Wanneer de krik onder de caravan tegen het chassis wordt geplaatst (met of zonder plankjes), moet deze minstens de banddikte van zo’n 12 cm plus de uitslag van de vering kunnen heffen. De meeste potkrikken van 2 en 3 ton hebben een hefhoogte van 10 to 12 cm. Dat is mijn inziens te weinig. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar een potkrik heeft een schaarkrik een grotere hefhoogte/bereik.
Heeft iemand hier ervaring mee en een advies?
Het chassis van de Eriba Touring 310 ligt ongeveer 37 cm boven het wegdek. Bij eeen lekke band zakt de caravan 10 tot 12 cm. Wanneer de krik onder de caravan tegen het chassis wordt geplaatst (met of zonder plankjes), moet deze minstens de banddikte van zo’n 12 cm plus de uitslag van de vering kunnen heffen. De meeste potkrikken van 2 en 3 ton hebben een hefhoogte van 10 to 12 cm. Dat is mijn inziens te weinig. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar een potkrik heeft een schaarkrik een grotere hefhoogte/bereik.
Heeft iemand hier ervaring mee en een advies?
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
RE.gif
Je kunt hoogte winnen door de lekke band eerst op één of twee keggen te trekken, of zelfs op het reserve wiel.
Ik neem helemaal geen extra krik mee, in de auto ligt er eentje en dat is meer dan genoeg.
Je kunt hoogte winnen door de lekke band eerst op één of twee keggen te trekken, of zelfs op het reserve wiel.
Ik neem helemaal geen extra krik mee, in de auto ligt er eentje en dat is meer dan genoeg.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
De krik van mijn VW Polo past niet. Maar jou tip om de caravan op de twee keggen te trekken zal onthouden.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Het zal wel altijd stof voor discussie zijn, de caravankrik.
Ik gebruik al jaren de krik die er voor is gemaakt en ik zou niet meer anders willen.
Vrijwel geen enkele andere krik heeft zo'n laag laagste aangrijppunt en zo'n lang til-bereik.
Hij is in principe bedoeld voor onder een Alko chassis (of zijn evenknieen) maar ik denk dat ook voor de Eribaatjes een geschikte kriksteun te krijgen is.
Oké, het is even een investering maar dan heb je er verder geen omkijken meer naar.
Ik gebruik al jaren de krik die er voor is gemaakt en ik zou niet meer anders willen.
Vrijwel geen enkele andere krik heeft zo'n laag laagste aangrijppunt en zo'n lang til-bereik.
Hij is in principe bedoeld voor onder een Alko chassis (of zijn evenknieen) maar ik denk dat ook voor de Eribaatjes een geschikte kriksteun te krijgen is.
Oké, het is even een investering maar dan heb je er verder geen omkijken meer naar.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
@TS heb met mijn huidige Troll onlangs het ding willen opkrikken met de Opelkrik maar dat was geen succes. Nu weer terug naar de oude Fiat-krik die precies past in het vierkante profiel wat onder de Touringcar zit.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
JPGeetje, onder de Eriba Touring zit geen Al-Ko chassis maar een eigen Eriba chassis van gegalvaniseerde vierkante stalen pijp. Op de plek waar de krik geplaatst moet worden zijn geen gaten om de steun te bevestigen van een Al-Ko krik. Gaten door een gegalvaniseerde pijp boren betekend roesten, dus dat is niet de oplossing. Ik wil best wel wat geld uitgeven voor een goede oplossing. Maar het schijnt dat ik de enige Eriba rijder ben die vragen heeft over een juiste.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Zie mijn post, je bent niet de enige
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
De vraag is ook hoe vaak je de krik daadwerkelijk nodig hebt... de meesten van ons waarschijnlijk nooitJPGeetje schreef:Het zal wel altijd stof voor discussie zijn, de caravankrik.
Ik gebruik al jaren de krik die er voor is gemaakt en ik zou niet meer anders willen.
Voor die enkele keer vind ik de suggestie om de caravan een keg op te trekken een prima idee. Je kunt dan al snel de krik gebruiken die bij je auto hoort; in ons geval liggen er een potkrik en een schaarkrik in de Disco.
Nu we een tandemasser hebben, is het probleem mi helemaal opgelost omdat die bij een lekke band niet ver zal zakken, maar dat is bij een enkelasser vanzelfsprekend wat complexer.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Heb altijd een garagekrik bij me die 2 ton kan heften en ik destijds bij de aldi heb gekocht voor €39,99. Is wel aan de zware kant maar daardoor wordt de kogeldruk bevorderd daar hij anders best wel aan de lage kant blijft met alleen maar stoelhoezen in de achterbank.
Heb de krik overigens gelukkig zelf nog nooit nodig gehad maar al wel eens voor een andere kampeerder op een camping aan de moezel die de bandenwissel op de kampeerplaats met een potkrik niet voor mekaar kreeg. Garagekrik was in deze dus een uitkomst en altijd lijkt mij
Heb de krik overigens gelukkig zelf nog nooit nodig gehad maar al wel eens voor een andere kampeerder op een camping aan de moezel die de bandenwissel op de kampeerplaats met een potkrik niet voor mekaar kreeg. Garagekrik was in deze dus een uitkomst en altijd lijkt mij
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Je wil niet weten hoeveel auto's er tegenwoordig zonder reservewiel en dus zonder krik worden geleverd.PremiumDiscovery schreef:Je kunt dan al snel de krik gebruiken die bij je auto hoort;
Daarbij zijn veel autokrik's nogal specifiek en daardoor moeilijk inzetbaar voor een ander klusje.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Die heb ik destijds ook gekocht als een soort van hebbeding... ligt mooi droog op zolder, ongebruikt in zijn kofferkarelV schreef:Heb altijd een garagekrik bij me die 2 ton kan heften en ik destijds bij de aldi heb gekocht voor €39,99.
Laatst gewijzigd door PD op za 3 feb 2018 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Dat is mij bekend Charlie, maar er zijn ook wel ander oplossingen op de markt waarbij je niet hoeft te boren.Charlie schreef:JPGeetje, onder de Eriba Touring zit geen Al-Ko chassis maar een eigen Eriba chassis van gegalvaniseerde vierkante stalen pijp. Op de plek waar de krik geplaatst moet worden zijn geen gaten om de steun te bevestigen van een Al-Ko krik. Gaten door een gegalvaniseerde pijp boren betekend roesten, dus dat is niet de oplossing.
Zoiets bijvoorbeeld waarvan ik overigens niet weet of dit toepasbaar is bij de Eriba's
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
karelV schreef:Heb altijd een garagekrik bij me die 2 ton kan heften en ik destijds bij de aldi heb gekocht voor €39,99. Is wel aan de zware kant maar daardoor wordt de kogeldruk bevorderd daar hij anders best wel aan de lage kant blijft met alleen maar stoelhoezen in de achterbank.gif
Jij zit soms toch ook aan de lage kant vwb kogeldruk dus............PremiumDiscovery schreef:Die heb ik destijds ook gekocht als een soort van hebbeding... ligt mooi droog op zolder, ongebruikt in zijn kofferkarelV schreef:Heb altijd een garagekrik bij me die 2 ton kan heften en ik destijds bij de aldi heb gekocht voor €39,99.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
RE.gif
Daarvoor heb ik deze schatjes Ik vind die koffer van de garagekrik zo onhandig groot
Daarvoor heb ik deze schatjes Ik vind die koffer van de garagekrik zo onhandig groot
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
RE.gif
Heavy maar daar kun je thutje niet mee omhoog heften
Heavy maar daar kun je thutje niet mee omhoog heften
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Charlie, lullen laten over die 2tons kriks. Deze past, heb ik ook.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Jakkemeiner, bedankt voor de tip, maar ik denk niet dat deze past.
Wanneer ik mij nog goed herinner is op de plek waar de krik, achter het wiel, onder het chassis of in de vierkante buis geplaatst moet worden maar een smalle gleuf zichtbaar. Tevens ligt deze plek 10 cm terug onder de caravan.
Aanstaande dinsdag zal ik even bij de dealer gaan kijken hoe het werkelijk zit.
Wanneer ik mij nog goed herinner is op de plek waar de krik, achter het wiel, onder het chassis of in de vierkante buis geplaatst moet worden maar een smalle gleuf zichtbaar. Tevens ligt deze plek 10 cm terug onder de caravan.
Aanstaande dinsdag zal ik even bij de dealer gaan kijken hoe het werkelijk zit.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Ai, dan heeft Eriba na ruim 50 jaar hetzelfde een andere bouwwijze geïntroduceerd waarbij de kriksteun is vervallen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016