Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Bartje » zo 29 mar 2015 18:38

Hallo iedereen,

Ben zo stilletjes aan het uitkijken naar een nieuwe caravan.
Hymer (Eriba) Nova SL valt wel in de smaak.
Dit model is nog geen jaar op de markt, dus er is nog vrij weinig van bekend.
Zijn er forumleden die ervaring hebben met de nieuwe Nova-reeks ?
Zitten er nog kinderziektes in ?

Groeten,
bartje.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Conradi » zo 29 mar 2015 20:40

Hoi bart,
Wij hebben naar de Nova SL/GL gekeken. Ik werd in eerste instantie nogal enthousiast van de verhalen over de nieuwe techniek die ze gebruiken waarbij alle leidingen in een profiel zijn weggewerkt.

In Düsseldorf hebben we uitvoerig de SL/GL bekeken. Dat viel ronduit tegen. De afwerking was niet helemaal Ok en op sommige punten zelfs slordig. Natuurlijk zijn het voorseries op zo'n beurs, maar toch. Bij Hymer mag je bij de SL/GL en de S simpelweg topkwaliteit verlangen, en dat was het niet. Daarbij bleek het technisch concept ook maar beperkt. Op diverse plaatsen zijn er nog steeds leidingen en zo te vinden. Niet dat me dat stoort, maar ze roepen zelf dat het anders is. Het concept heeft ook typische beperkingen: zelf even wat bijknutselen is best lastig bijvoorbeeld.

Echter, nadat de eerste caravans bij de dealers afgeleverd zijn, blijft de kwaliteit een discussiepunt. Er wordt over van alles geklaagd door 'doorgewinterde Hymer-kopers'. Conclusie is eigenlijk: Mooie techniek, mooie wagen maar wacht even tot het tweede jaar.

Dit is een interessant Duits draadje: http://www.wohnwagen-forum.net/index.ph ... adID=65251

Succes met je keuze!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door witjesm » ma 30 mar 2015 07:39

Ik kan niet oordelen over de SL maar onze S485 van bouwjaar 2014 maakte onze verwachtingen helemaal waar!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Daphne » ma 30 mar 2015 11:10

Conradi schreef:Echter, nadat de eerste caravans bij de dealers afgeleverd zijn, blijft de kwaliteit een discussiepunt. Er wordt over van alles geklaagd door 'doorgewinterde Hymer-kopers'. Conclusie is eigenlijk: Mooie techniek, mooie wagen maar wacht even tot het tweede jaar.
Wij hebben ook naar de nieuwe Nova gekeken als opvolger voor onze Living Pulse, omdat deze geen waardige opvolger heeft gekregen. De zogenaamde opvolger is de Eriba Exciting en is een LMC die daar ook wordt gebouwd.

Wij vinden de Nova prachtig met de weggewerkte watertank, boiler etc. Er komt toch wel wat ruimte vrij. De SL is aan de Scandinavische markt aangepast om daar wat meer te kunnen verkopen. Dat is het meest zichtbaar aan de ramen, die liggen vlak in de wand ivm smeltende sneeuw. Maar de verkoper liet ons ook punten zien die hij een verschrikkelijke achteruitgang in kwaliteit vindt. Zoals de lichte plastic voorzijde. Die kun je zo indrukken. Hetzelfde geldt voor de achterkant (bumper).

Maar er zijn er toch al wel veel verkocht. Voor 2015 was onze dealer al uitverkocht. En die legt altijd heel veel stuks vast bij de fabriek. Ook de caravans in de showroom waren op een paar na verkocht. Als we nog een 2015 model willen, dan moet de dealer bij andere dealers gaan "shoppen". Voor ons hoeft dat niet, wij wachten wel een jaartje of meer.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Cdebruin » ma 2 nov 2015 16:04

wij hebben een eriba nova sl 545 met winterpakket een super caravan ,
al 10 weken mee weg geweest geen problemen .

Het is onze derde Eriba en zijn er erg blij mee mooie afwerking , een ieder zal zn eigen mening erover hebben
maar dat blijf je toch houden. aan elke caravan mankeert wel iets, maar er zijn maar weinig caravans buiten enkele zweedse
die zo goed zijn voor de wintersport als Eriba ,

en natuurlijk alles heeft zn prijs maar wij hebben het er graag voor over
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Daphne » ma 2 nov 2015 16:37

Cdebruin schreef: maar er zijn maar weinig caravans buiten enkele zweedse
die zo goed zijn voor de wintersport als Eriba ,
Inmiddels hebben wij onze Eriba ingeruild voor een Knaus en ben echt heel erg benieuwd of wij het comfort van de "winterhardheid" van Eriba gaan missen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Cdebruin » ma 2 nov 2015 17:39

Ben benieuwd post je bevindingen eens na de wintersport
zal ik dat ook doen ga januari en februari

Groet Cor
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Ab » ma 2 nov 2015 23:19

Ik heb altijd geroepen: het enige verschil tussen winterhardheid bij caravans, is slechts een paar kilo gas. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Cdebruin » di 3 nov 2015 15:04

die mening deel ik niet , er zit duidelijk verschil in caravans , hobby gehad ,fendt ,en Eriba .
neem van mij aan ,dat er veel verschil in zit. in speciale wintercaravans, zullen ook waarschijnlijk verkrijgbaar zijn in hobby en fendt
dat voel je pas als je er in zit ,
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Volvodriver

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Volvodriver » wo 4 nov 2015 10:54

Ik ben het met Ab eens. En ik praat uit de ervaring met mijn Delta. Ik krijg deze behaaglijk warmgestookt als het vriest. Het kost mij alleen veel meer gas dan bij een speciale wintercaravan. Die betere isolatie heeft.
Dat er daarnaast verschil is in bouwkwaliteit staat buiten kijf. Ik kan er echter gerust met vorst mee op vakantie naar een winters oord.Mijn Delta is dus gewoon winterhard.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Daphne » wo 4 nov 2015 11:54

Dat van meer gas kan ik ook beamen. Voorheen met de Hobby verbruikten we meer gas in de winter. Maar een wintercaravan biedt meer dan een goede isolatie. Dat hebben we met de Eriba gemerkt. Ik ben het met C de Bruin eens dat er wel degelijk verschil is. Daarom ben ik benieuwd of we met de Knaus het comfort van een wintercaravan gaan missen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Cdebruin » wo 4 nov 2015 12:28

Wij winterkamperen al 25 jaar met verschillende merken caravans ga hier ook niet een slap verhaal houden dat een caravan speciaal ontworpen voor de wintersport de beste is
We hebben het ook met een caravan gedaan die aan alle kanten door de luiken en ramen tochten met -20 graden ging best kachel hoog en een paar dikke sokken aan
Maar als je wintersport met de caravan leuk vind , zijn onze eisen de laatste jaren op een hoger plan beland
De eriba nova sl en daar gaat dit forum over heeft een dikke vloer 51 mm incl vloerverwarming speciale vlakke ramen alle leidingen van de vloer af achter kussens van de rondzit evt alde verwarming.watertank in de vloer verwarmt
Nergens het gevoel dat het tocht of ergens trekt behaagelijk en warm.
Je weet het pas als je de ervaring hebt hoe het aanvoelt
maar het blijft altijd een keuze er blijft een prijs aan hangen. Ben benieuwd hoe de sl het doet in januari en februari als we op wintersport gaan . Hoervoor hadden we ook een nova 465 nu een nova 545sl ziet er goed uit
Zal mn bevindingen delen op dit forum
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Kingpin1966 » wo 4 nov 2015 12:31

RE.gif
Dat is in zekere zin ook niet zo verwonderlijk.
De gemiddelde caravan is niet speciaal voor winterkamperen gebouwd, het kan er echter wel mee.
Een typische wintercaravan zoals de scandinavische merken Kabe, Polar en Solifer zijn hier wel op berekend, hetgeen ook in de bouwwijze en het uitrustingsniveau is terug te vinden.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Volvodriver

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Volvodriver » wo 4 nov 2015 12:42

RE.gif RE.gif
Ik bestrijd je verhaal niet.
Maar vrijwel elke caravan is winterhard ze gaan niet kapot van winterkamperen.. Waar speciale wintercaravans in uitblinken is het comfort. Dat is in de niet wintercaravans gewoon minder en daarin ben ik het ook volledig met je eens. Dat heeft in mijn ogen echter niets met winterhardheid te maken.

Vanwege het comfort en de degelijke bouwwijze zijn wij dan ook op zoek naar een hier nog niet genoemde scandinavier.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Micky » wo 4 nov 2015 16:38

Cdebruin schreef:Wij winterkamperen al 25 jaar met verschillende merken caravans ga hier ook niet een slap verhaal houden dat een caravan speciaal ontworpen voor de wintersport de beste is
We hebben het ook met een caravan gedaan die aan alle kanten door de luiken en ramen tochten met -20 graden ging best kachel hoog en een paar dikke sokken aan
Maar als je wintersport met de caravan leuk vind , zijn onze eisen de laatste jaren op een hoger plan beland
De eriba nova sl en daar gaat dit forum over heeft een dikke vloer 51 mm incl vloerverwarming speciale vlakke ramen alle leidingen van de vloer af achter kussens van de rondzit evt alde verwarming.watertank in de vloer verwarmt
Nergens het gevoel dat het tocht of ergens trekt behaagelijk en warm.
Je weet het pas als je de ervaring hebt hoe het aanvoelt
maar het blijft altijd een keuze er blijft een prijs aan hangen. Ben benieuwd hoe de sl het doet in januari en februari als we op wintersport gaan . Hoervoor hadden we ook een nova 465 nu een nova 545sl ziet er goed uit
Zal mn bevindingen delen op dit forum
Dat hebben de "wintercaravans" al meer dan 25 jaar, onze Kip is speciaal voor de winter gebouwd (niet alle Kipjes, maar de Scandinavische uitvoeringen wel) in 1989 en heeft al deze zaken ook tot aan verwarmde dissel voor het water en het gas aan toe. thumbup.gif

@Volvodriver niet alle caravans zijn winterhard, bijv. een Tabbert van 2,5 meter breed uit de midden jaren 90 kan echt geen meter sneeuw op het dak hebben.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mees

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Mees » wo 4 nov 2015 17:08

Uh,
gaat dit draadje over de Hymer Nova SL (onder andere)?
Die heet in Scandinavië:
SL.png
SL.png (134.35 KiB) 7417 keer bekeken
De soort verwarming behoeft geen verdere toelichting ! thumbup.gif

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Stef » wo 4 nov 2015 20:09

Vanwege het comfort en de degelijke bouwwijze zijn wij dan ook op zoek naar een hier nog niet genoemde scandinavier.[/quote]

Hallo volvodriver,
Ben je op zoek naar de mijne??

Groetjes
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Volvodriver

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Volvodriver » wo 4 nov 2015 21:45

RE.gif
Nee niet naar die van jou. cool.gif Dat is toch een tandemasser? Dat wordt een beetje te gortig voor ons. knipoog.gif
Maar wel van hetzelfde merk. Een 620

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Stef » wo 4 nov 2015 22:41

Er staat wel een 650 te koop in Druten.
Volgens mij is deze heeft deze een paar jaar in de showroom gestaan bij toenmalige importeur
En is die nog nooit gebruikt. Deze heeft dezelfde bekleding als de mijne en is een luxe caienne uitvoering
Met diverse extra's

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

peteriba485sl
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 30 okt 2015 16:17

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door peteriba485sl » do 5 nov 2015 20:16

Ik zal dit draadje goed in de gaten houden. wij hebben een Nova 485SL besteld met diverse opties en schrok eigenlijk een beetje van het berichtje dat de kwaliteit van de caravan tegenviel. Nu hebben we nog een KIP greyline 49 special, maar doordat kip voorlopig nog geen grote wagens bouwt zijn we uitgeweken naar de eriba. Heb de eriba uitgebreid bekeken in de jaarbeurs te Utrecht en kwam zelf tot de conclusie dat het er allemaal stevig en stabiel uitzag en voelde. Ben dus reuze benieuwd naar de ervaringen van de nieuwe SL/GL
opel insignia cosmo Tourer 2.0 cdti & Eriba Nova 485 SL

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Cdebruin » do 5 nov 2015 20:52

Wij houden u op de hoogte van onze ervaringen , neem van mij een super caravan ,
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Cdebruin » ma 25 jan 2016 22:55

Hier even een update

We zijn net terug van wintersport in oosterijk , veel sneeuw gehad en 17 graden vorst we waren erg benieuwd hoe onze nova sl 545 het zou gaan doen het is onze derde nova dus enige evaring met het merk dat hebben we wel
Er is maar 1 woord voor Super , wat een caravan , het maakt de verwachtingen waar.
Overal in de caravan behaagelijk ,mooie verdeling van de warmte
Goed doordacht dat de bumper los gekoppelt is van de caravan geen koude brug .
Lees in bovenstaande berichten wat argwaan in de afwerking wij kunnen ze niet ontdekken , en zijn blij met onze aankoop ,
Een wintercaravan optie forma
Bijlagen
image.png
image.png (836.29 KiB) 6771 keer bekeken
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door troapel » di 26 jan 2016 03:15

Mooie foto!
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door Conradi » di 26 jan 2016 22:35

RE.gif

Top, fijn dat de SL bevalt thumbup.gif
Stiekem trouwens wel jaloers om met de winter op pad te zijn :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Iemand ervaring met nieuwe Hymer Nova SL (of GL)

Bericht door troapel » di 26 jan 2016 23:53

Snap ik! Zou ik ook wel willen, maar nu als beginnende kampeerder eerst nog maar niet. Misschien later! ;)
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”