Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 28795
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door Micky » do 21 nov 2019 23:58

RE.gif

Zoals onze oeroude Kip, lekker gestroomlijnd, maar je moet er veel ruimte voor inleveren , dan maar 300 euro extra brandstof per grote reis (wat het natuurlijk nooit gaat zijn) [sintblij.gif]
Volvo XC60 2.4 D4 AWD Summum, 190pk 420NM (2017). Kip KG-45 TLB (1989), zonnepanelen, Reich mover comfort, Primus vloeistofverwarming, Fortex Aronde, E-trailer (Comfort pakket).

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door Michel_V » zo 24 nov 2019 10:23

In de tachtiger jaren reed ik met een dakspoiler, toen was dat om het gebrek aan motorvermogen te compenseren.
waarom zouden we nu die dingen niet weer gaan gebruiken, maar dan om brandstof te besparen?
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door jessedew » zo 24 nov 2019 11:32

Alle reacties lezend, lijkt het brandstof verbruik vooral rechtervoet gerelateerd te zijn. Gedisciplineerde rijders lukt het waarschijnlijk om nog op 60 procent te blijven van hun originele verbruik. In mijn geval van 1 op 17 naar 1 op 10, maar lijkt het niet echt uit te maken hoe gestroomlijnd je caravan is.

Ik denk dat gewicht stiekem ook wel fors mee speelt. Wellicht dat een volledig lege Feeling constructie er dan inderdaad aanzienlijk voor zou zorgen dat het verbruik verbeterd, maarja wie gaat er met een caravan zonder inhoud op pad.

Het is of gemak bij je met een hoog brandstof verbruik als gevolg, of doorkachelen met een vouwwagen.

Het beste zijn de leaserijders doorgaans af, die hoeven meestal niets te betalen [sint1.gif]

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 nov 2019 11:49

RE.gif
Het gewicht is niet zo belangrijk bij gemiddeld rijden, dit merk je alleen bij optrekken. Die extra lange vrachtauto’s zijn net als lange schepen veel voordeliger per ton/kilometer.
Zolang je de economisch verantwoorde snelheid aanhoud maakt gewicht niet veel uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"Cry a river, build a bridge and get over it"
Landrover Discovery Sport HSE 228 PK 497 NM (2015) Fendt 515 SG Tendenza (2017) 1600 kg incl. 100 kg kogeldruk (Max 2000 kg)

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door jessedew » ma 25 nov 2019 11:07

Dat is waar, hoe hoger de snelheid, hoe meer brandstof er verbruikt wordt. Maargoed, wie heeft er ook haast als die met de caravan op pad gaat.

Daarna ga je toch met de benen omhoog op de camping zitten, dus waar zou je je voor haasten

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 28795
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door Micky » ma 25 nov 2019 11:22

RE.gif

Haast is wat anders, maar ik wil zo snel mogelijk mijn (tussen)stop bereiken, uiteraard op een verantwoorde manier, maar ik zit liever om 1400 op de tussen camping onder de luifel dan om 1830.
Het extreem hoge brandstofverbruik hoort er dan maar gewoon bij..
Volvo XC60 2.4 D4 AWD Summum, 190pk 420NM (2017). Kip KG-45 TLB (1989), zonnepanelen, Reich mover comfort, Primus vloeistofverwarming, Fortex Aronde, E-trailer (Comfort pakket).

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 208
Lid geworden op: za 20 okt 2018 17:27
Locatie: Kennemerland

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door Jekihero » ma 25 nov 2019 12:27

Haast heb ik nooit gehad met de caravan erachter maar ik hield de gang er wel behoorlijk in, zeker in Frankrijk op weg naar Spanje.

Koploper in verbruik was 10 jaar terug niet mijn Insignia 2,8 V6 Turbo 4x4 met een TEC 510 TDF van ongeveer 1.300 kG. gemiddeld verbruik was ca. 20 L/100 km. De baas betaalde en milieubewust was ik nog niet zo dus prima toch?

Een jaar eerder met onze privéauto een Vectra 2,5 reed ik 16,5 L/100 km met dezelfde caravan op weg naar Istrië, ging iets beter maar dat deed me wel besluiten weer de bijtelling te omhelzen.

Echt schrikken was in het in 1981 met mijn Opel Vectra 1,9 N op LPG met een Knaus van ongeveer 4 m. Vertrek uit Diemen met 40 L LPG en voor Arnhem was de tank al leeg!
Mercedes S205 met Fendt Saphir 515

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 28795
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door Micky » ma 25 nov 2019 12:34

RE.gif

Heette dat in 1981 niet Opel Record mrgreen.gif
Volvo XC60 2.4 D4 AWD Summum, 190pk 420NM (2017). Kip KG-45 TLB (1989), zonnepanelen, Reich mover comfort, Primus vloeistofverwarming, Fortex Aronde, E-trailer (Comfort pakket).

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door jessedew » ma 25 nov 2019 12:39

Jekihero schreef:
ma 25 nov 2019 12:27
Haast heb ik nooit gehad met de caravan erachter maar ik hield de gang er wel behoorlijk in, zeker in Frankrijk op weg naar Spanje.

Koploper in verbruik was 10 jaar terug niet mijn Insignia 2,8 V6 Turbo 4x4 met een TEC 510 TDF van ongeveer 1.300 kG. gemiddeld verbruik was ca. 20 L/100 km. De baas betaalde en milieubewust was ik nog niet zo dus prima toch?

Een jaar eerder met onze privéauto een Vectra 2,5 reed ik 16,5 L/100 km met dezelfde caravan op weg naar Istrië, ging iets beter maar dat deed me wel besluiten weer de bijtelling te omhelzen.

Echt schrikken was in het in 1981 met mijn Opel Vectra 1,9 N op LPG met een Knaus van ongeveer 4 m. Vertrek uit Diemen met 40 L LPG en voor Arnhem was de tank al leeg!
Ja ik zou graag 300 euro per maand betalen voor een leaseauto.
Aan de andere kant, ga altijd op de motor naar mijn werk en sta nooit in de file doordeweeks.

Maar als je langere afstanden gaat rijden, kan het inderdaad een afweging zijn om wat harder te rijden, dat begrijp ik.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door Erwin1987 » ma 25 nov 2019 12:54

Micky schreef:RE.gif

Heette dat in 1981 niet Opel Record mrgreen.gif
Of ascona?


Erwin
Volvo V70 D5 225pk & 480Nm met Dethleffs rondo 460

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 10791
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door deusjevo » ma 25 nov 2019 12:56

RE.gif RE.gif

Ik betaal nu iets van 350 euro per maand netto en dat is op zich niet zo veel als je nagaat dat het All-Inclusive is.
Op vakantie was m’n verbruik ca 15 liter per 100 km onderweg met caravan en dat werd ook gewoon zonder morren door de baas betaald.
Toch ga Ik eens een jaartje alleen zakelijk en niet prive rijden.
Caravan is dit jaar in Frankrijk achtergebleven in stalling en wordt naar de camping gebracht of wellicht pik ik hem zelf op in de stalling, vandaar is het 15 km naar de camping.

Hobbymatig heb ik er nog 2 auto’s naast, m’n vriendin heeft ook nog eens een auto die weinig gebruikt wordt daar ze met OV of E-Bike naar werk gaat.
Houdt wel in dat we volgend jaar met een hobbyauto (de Range Rover) op vakantie gaan, voor het eerst in een jaar of 20 zonder airco in de aut... bruin.gif
Range Rover (Epsom Green love.gif ) met een witte Knaus 450TU Südwind die zoveel leuke, hippe en vooral handige opties heeft dat het niet meer op 2 regels past.

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 208
Lid geworden op: za 20 okt 2018 17:27
Locatie: Kennemerland

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door Jekihero » ma 25 nov 2019 14:01

Erwin1987 schreef:
ma 25 nov 2019 12:54
Micky schreef:RE.gif

Heette dat in 1981 niet Opel Record mrgreen.gif
Of ascona?


Erwin
Ja natuurlijk! Ascona [sintstom.gif]
Mercedes S205 met Fendt Saphir 515

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door Morgoth » ma 25 nov 2019 14:42

Jaaa, mijn eerste auto was een Ascona. De tweede ook trouwens.

Gewicht maakt niet zo heel veel uit op een vlakke weg. Dat is al gezegd. Berg op is dat natuurlijk anders. Frontaal oppervlak maakt wel uit. Ik denk daarom dat het verschil tussen met en zonder caravan bij een hoge auto of een bus kleiner is als bij een lage auto. Hoewel... mijn Tucson (best hoog) reed 10l/100km solo en met caravan 14 a 14,5l/100km. Best wel een behoorlijk verschil. Kwam ook dat de atmosferische 2,0 benzine nou niet omkwam in het aantal Nm die hij produceerde. Dus moest er toeren worden gemaakt. En die kosten brandstof.
De Benz is een heel stuk lager maar is een diesel dus heeft dus ook veel meer koppel. Ben erg benieuwd. Nog niet met caravan gereden.
Hyundai Tucson 2.0 VVTi 2010 met Hobby 420 De Luxe 1988

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 3949
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door MarcoC » ma 25 nov 2019 17:19

Onze Effeland weegt 1500kg en achter onze Santa Fe 2.7 V6 ging het verbruik ook naar 1:5 a 1:6. Dus dat het met jou BMW ook zo is verbaasd me niks. Mrgreen.gif


Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Eifelland 520 TKM Holiday Special uit 2003

willianv
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door willianv » ma 25 nov 2019 17:42

Leuk topic om te lezen. Inhoudelijk heb ik geen aanvulling.

Maar ben nu wel benieuwd gaan worden wat de BMW 530d (diesel dus) 6 cylinder met onze Hobby 560 WFU (1750 kg) zal gaan verbruiken in verhouding tot de 2.2 tdci Ford S-Max welke ik voorheen heb gehad. De Ford haalde gemiddeld een 1:9 solo (veel korte afstanden). Met de caravan erachter kwam ik uit op een 1:8 ongeveer.

De BMW tot nu toe alleen solo gereden, maar deze komt tot een verbruik van 1:11,5 ongeveer bij kortere afstanden.

Langere afstanden haalden zowel de BMW als de Ford een 1:!6.
Hobby 560 WFU prestige (2017) met daarvoor een BMW 530d touring.

Fransosowitz
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door Fransosowitz » zo 1 dec 2019 15:49

Ter vergelijk met de topicstarter:

Zelf heb ik twee BMW’s met 6 cilinder motor van 3 liter inhoud gehad.
525iA Touring uit 2009: in de zomer solo ca 1:12, met Eriba Touring Troll 530 (210cm breed) ca 1:8,5. Hiermee reed ik een GPS snelheid van ca 90km/h (wat ook de max toegestane snelheid in o.a. Frankrijk is met deze combinatie).
530dA xDrive Touring uit 2013: in de zomer solo ca 1:16, met dezelfde Eriba Touring Troll 530 (210cm breed) ca 1:11,5. Daarmee reedt ik ook weer ca de max geldende snelheid voor deze combinatie in Frankrijk (dus 90km/h op GPS).
Eriba Touring Troll 530

cverhoeff
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 28 jan 2019 11:10

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door cverhoeff » zo 1 dec 2019 18:02

Ter info: Mijn BMW 528i (benzine dus, 3liter 6 cylinder, haalt dezelfde getallen: solo 1:12,5, en met 1600kg Sprite erachter ook 1:8,5
groet,
Charlie
BMW 528i met Sprite Cruzer 480SR

Jacques Bakker
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door Jacques Bakker » zo 1 dec 2019 21:10

Veel reacties op dit topic. Leuk al die ervaringen en rijstijlen te lezen.
Maar terug naar de vraag of een Feeling een lager verbruik geeft te zien als bv een Knaus.
Als je onder zover mogelijk dezelfde omstandigheden en met dezelfde rijstijl die je normaal ook hanteert zal een Feeling een gunstige benzineverbruik opleveren. Je hebt een veel kleinere weerstand omdat de Feeling veel lager is.
Dit was mijn ervaring met de Feeling. Als trekker een Volvo v70 2.5 T (5 cil)
Knaus Vansation TI

psd
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 18 sep 2019 11:05

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door psd » ma 2 dec 2019 14:30

als je niet rijd heb je geen verbruik, wat maakt het allemaal uit, je wilt toch met dat ding touren. dus neem het mee in de berekening of anders ergens anders naar gaan kijken dan kan je zonder aanhangsel rijden heb je ook geen hoger verbruik.......

Fransosowitz
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door Fransosowitz » ma 2 dec 2019 21:13

Om een idee te krijgen van het (theoretische) meerverbruik van caravan A vergeleken met caravan B zou je ook twee berekeningen op caravantrekker kunnen maken. Daarbij het gewicht van de beladen caravan zoveel mogelijk gelijk houden aan elkaar. Het verschil in benodigde kracht geeft dan een redelijk beeld denk ik.
Eriba Touring Troll 530

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 358
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door GSAndre » di 3 dec 2019 14:31

1984 reed ik met mijn Renault R12 en een Wolf1 caravan (800kg beladen) 1:9 bij een max snelheid van 85 km/uur
Tegenwoordig met de BMW320i (twin Turbo) met de cc op 96 km/uur en een Dethleffs 450 (1400kg beladen) aan het haakje, 1:7.5

Ik denk dat het grootste meer verbruik komt in de frontoppervlakte, dus de 265 hoogte in combi met de 2.30 breedte.
Als de combi éénmaal op snelheid is, zal dat gewicht niet erg meer meespelen, totdat je met de cc gewoon met 96 omhoog gaat.
BMW 320i Touring <> Dethleffs Camper 450 FR Avantgarde

Niels83
Berichten: 805
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling

Bericht door Niels83 » di 3 dec 2019 20:37

ik met mij suffe greenline ging van 1:20 naar 1:11 en ik schrok me al rot.. ga niet meer klagen over de vele km's als ik dit allemaal zo hoor.

overigens nu tijdelijk een ford mondeo die 1:9,5 doet zonder caravan. die blijft niet zo lang.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”