Beyerland

Plaats reactie
Bert

Beyerland

Bericht door Bert » zo 29 jun 2008 23:06

Beste mensen,

Wij zijn sinds een jaar in het bezit van een Beyerland Sprinter 380B bj1992

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze caravan en ons kunnen vertellen of er nog zaken qua onderhoud etc. zijn waar we op moeten letten.

Afgelopen jaar zijn we ermee naar Slowakije geweest en dat gaan we dit jaar weer doen.

Dus graag ervaringen.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » do 3 jul 2008 09:24

Wij hebben nu niet direct dezelfde (een 390D uit 1990) maar nee, er zijn geen specifieke aandachtspunten op één na: Vocht bij de achterkant/achterraam.

Andere (maar meer algemeen) staat van de banden. Zijn ze niet ouder dan 6 jaar?

Sprinter
Berichten: 76
Lid geworden op: do 6 mar 2008 08:50

Bericht door Sprinter » do 3 jul 2008 10:25

Hier nog een Beyerlander, nu dan een 390DV uit 2002, maar onze eerste was er 1 uit 1990 380 ? en daarna nog 1 uit 1996 een 390 CT, dus een echte Beyerland freak :wink: .

Het belangrijkste aandachtspunt in mijn optiek: scheurtjes in front of achter kant.
En een reserve disselslotsleutel kan ook nooit kwaad, gaan nog al eens kaopt.
Algemeen: gasslangen en banden.

Laat je de caravan wel eens keuren (tis meer een onderhoudsbeurt), of is hij al eens BOVAG of FOCWA gekeurd?
Zelf laten we dit om de 2 jaar doen.
Opel Vectra in combinatie met Home Car racer 43 Fantasy (2007)

Bert

keuring

Bericht door Bert » do 3 jul 2008 12:58

Vorig jaar is hij net voor de vakantie gekeurd en voorzien van nieuwe banden (ook het reservewiel) en nieuwe gasslang (flexibele deel). Wat betreft die disselsleutels heb je gelijk, dat probleem hadden wij ook al meteen en we hebben daarvoor sterkere sleutels kunnen bemachtigen bij de dealer in Raalte. ('k heb er gelijk maar 2 meegenomen).

Hoe vaak moet je de wiellagers eigenlijk smeren? Ik heb de stofkapjes er even af gehaald maar de lagers zaten nog mooi in het vet en het vet was ook nog niet hard geworden. Het lijkt mij dus niet dat er wat aan moet gebeuren. Bovendien zijn voor die Alko as overal in Europa wel nieuwe lagers te krijgen als het nodig is. Ik heb wel de segmenten van de slingerbeperker vervangen. Hier zit namelijk nog het oude model van Alko/Westfalia op met de kleine ronde cupjes en die slijten nogal. Bovendien heb ik het glijmechanisme van de oplooprem met de vetspuit bewerkt en de afstelling van de rem bijgesteld, deze kwam pas in als de caravan al bijna helemaal was opgelopen, met name in de bergen wil dat nog wel eens lastig zijn als er teveel vrije slag op zit krijg je een hele bonkerige caravan. Ik kwam er daarbij achter dat links en rechts niet mooi gelijk stonden en dat is natuurlijk best gevaarlijk, dat heb ik nu dus ook aangepast. Ik denk dat dit door de inrichting van de caravan wordt veroorzaakt bij dit model is de inrichting namelijk zo dat er al gauw meer gewicht aan de linker kant ligt. Dit is dus iets waar ik dit jaar met pakken beter op zal letten. Overigens heeft de caravan altijd netjes in de stalling gestaan en zitten er maar 2 hele kleine oppervlakte scheurtjes in de kop van de caravan. Deze heb ik inmiddels met een epoxie gerepareerd en bijgewerkt waardoor hij weer dicht is en je er niets meer van ziet.

Al met al zijn wij tot nu toe zeer tevreden over deze caravan met name over de stabiliteit tijdens de lange ritten en ook de indeling vindt ik voor zo'n kleine caravan ideaal. Voor de volgende caravan tekent zich nu wel de wens af voor een kleine ruimte voor de portoporti of een cassete toilet. Maar de komende paar jaren kunnen we nog prima met deze lichte caravan met groot laadvermogen toe.

gastjw

Bericht door gastjw » za 5 jul 2008 21:20

Wij hebben een 380-2 van datzelfde jaar. (met nog de catalogus) Dus ik begrijp wat je bedoelt.
Wij hebben er ook en nog steeds veel plezier van. De volgende punten vroegen wat aandacht:

- de latten waarop de uittrekbare lattenbodem rust hebben het wel eens begeven. Ik had dus steeds wat houtlijm en schroeven nodig.
- het dakluik ging steeds makkelijker open en was een keer bijna weggewaaid. Daarvoor heb ik dwars door beide handvatten in het frame een gaatje geboord, waar tijdens de rit tentpennen in gestoken zijn.
- de bedrading naar de koelkast is eigenlijk te dun. Dan koelt ie onvoldoende. Extra draadjes er langs gelegd. Ook controleren bij de auto.
- 7 polige stekker vervangen door een 13 polige Jaeger. Vergissing; moest vervangen door een WeSt.
- de vloer is wat dun en heeft al gauw neiging tot zachte plekken. Zie voor reparatie caravanhandboek.nl
- de keukenkraan begaf het omdat de contactjes inbranden. Vervangen en een relais ervoor gezet.
- boilertje in de garderobekast gezet.
- watertank uit de disselbak verplaatst naar vast, in het keukenkastje voor betere gewichtsverdeling en snellere levering.
- koelkastlampje gemaakt dmv kastcombischakelaartje.
- besteklaadje vloog er wel eens uit. Ander slotje gemaakt.
- reservewiel in Alkobeugel.
- Powrmover. (hadden we eerder moeten doen!)
- fietsenrek op de dissel; opklapbaar gemaakt.
- toiletruimte vinden we onmisbaar en hebben die indeling dus ook.
- dat gaat wel ten koste van een extra vast bed (wat we eigenlijk ook niet willen); daarom ben ik nu bezig om de zitbanken te voorzien van lattenbodems, zodat we straks twee langsbedden hebben, maar evengoed nog dwars kunnen liggen. Benieuwd hoe dat bevalt!

En verder kun je eindeloos verfijnen. Veel plezier er verder mee!

Bert

Re: Beyerland

Bericht door Bert » vr 10 jul 2009 13:51

Nou hij staat weer bij huis en over 2 weken gaat hij weer aan de auto om mee naar Frankrijk getrokken te worden.

Reparaties/aanpassingen tot nu toe:

- aluminium hoekprofielen om de hoeken van de kasten geplakt om beschadigingen te voorkomen.
- fietsenrek op dissel gemonteerd
- achter aan beide zijden een groot serviceluik aangebracht zodat het bed opgemaakt kan blijven.
- Koelkast deed het niet op 12 volt. Na demontage bleek er boven op de koelkast nabij de thermostaat aansluiting achter een kunststof kapje een kroonsteen aansluiting te zitten waar een draadje los zat, draadje vertint en vastgezet. Bier wordt nu ook op 12 volt weer keurig koud.
- rooster achter koelkast opnieuw gekit
- kader van de deur opnieuw gekit.
- leeslampje 220 volt bij vaste bed aangebracht.
- extra stopcontact aangebracht in keuken.
- stripping aan zijde voortent vernieuwd (deze liet los)
- scheurtjes in disselbak gerepareerd en bak opnieuw gespoten.

Kosten onderhoud totaal tot op heden (incl. 2 nieuwe serviceluiken en fietsendrager) 362 EURO caravan nu 3 jaar in ons bezit.

Wel heb ik nog een vraag aan de ervaringsdeskundigen:

Hoe lang gaan de wiellagers van deze caravan ongeveer mee?

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: Beyerland

Bericht door Pensionado » za 11 jul 2009 08:14

Ik denk niet dat hier een tijd voor staat, wel dat wiellagers van een caravan niet door de vele kilometers zullen slijten. Slijtage kan komen door eventueel vervuild vet maar ook door stilstand, 17 jaar stilstaan drukt het lager plaatselijk in. Dat laatste is alleen met microscoop te zien maar versnelt wel de slijtage tijdens het rijden.

Bij twijfel gewoon vervangen, kan je de kop niet kosten. :wink:

Herrie
Berichten: 31
Lid geworden op: za 20 jun 2009 10:50

Re: Beyerland

Bericht door Herrie » za 11 jul 2009 10:42

Hier nog een Beijerland fan, wij hebben ook een beyerland 380 gehad. Je moet uitkijken met het uitdraaien van de poten want die kunnen nog wel eens stuk gaan, je kan daar losse onderdelen voor halen bij een caravancentrum, voor de rest nooit geen problemen mee gehad, gewoon een topcaravan!!!

Succes.

Groet Harry.
Caravan, Hobby De Luxe 460 UFE, Auto, Volvo XC60 AWD D4 2.5 190 PK 420 NM

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Beyerland

Bericht door BertJan » za 11 jul 2009 22:00

je hebt nog een engelse beyerland dus dat fronten probleem is eigenlijk niet zo aan de order hoewel de fronten wel iets kunnen scheuren. de engelse beyerland hebben we veel problemen met vocht dus laten meten de caravan vooral boven de raamlijsten voor achter( op de lijst voor de zekerheid afkitten met een elastische kit) en de zijlijsten aan de voorzijde

Bert

Re: Beyerland

Bericht door Bert » zo 12 jul 2009 23:28

De onze is een echte binnen slaper en staat in een goed geventileerde stalling. Met vocht geen enkel probleem gehad, geen lekkages te zien en te meten. Wel zoals eerder al aangegeven tijdig verouderde kit vervangen om deze problemen dus ook in de toekomst uit te bannen. In het najaar krijgt hij weer een inspectiebeurt bij de caravan specialist. Ik vind het klussen zelf er leuk en doe de daaruit voortkomende reparaties dan ook graag gewoon zelf. Kreeg de laatste keer dat ik met een vraagje bij hem was een compliment voor de staat waarin ons sleurhutje verkeerde.

Bert

Re: Beyerland

Bericht door Bert » wo 30 jun 2010 22:31

nou mensen het is alweer even geleden dat ik hier gepost heb maar het is alweer bijna zover we gaan weer naar Slowakije en de Beyerland doet het nog prima. Helaas de fiat niet meer na meer dan 230.000 km in 2 jaar tijd is die inmiddels vervangen voor een mooie glimmende Mazda 6 bouwjaar dec. 2008 nu 80.000 km gelopen dus daar kunnen weer een jaartje mee toe. Dit keer geen chipset meer voor mij (bij de fiat koste mij dat uiteindelijk de aandrijflijn).

Op een stuk dakraam na en een nieuwe gasslang hoefde er aan de caravan niets te gebeuren. Volgend jaar nieuwe banden maar dat is normaal onderhoud. Het dakraam zat al langer niet helemaal lekker meer (schijnt een kwaal te zijn) maar voor nog geen 70 Euro inclusief een tube kit en rvs schroeven (de oorspronkelijke zijn niet van rvs) heb ik hem weer keurig gerepareerd. Door de reparatie is het nu wel in één keer een beyerland 380B de luxe geworden want in het nieuwe luik zit zelfs een verduisteringsrolo ingebouwd.

Dit jaar dus weer naar Slowakije (dat hebben we het afgelopen jaar best wel gemist) Frankrijk is mooi maar voor ons gaat niets boven de rust en eenvoud in dit voormalige oostblokland. Omdat de wegen met name het stuk tussen Praag en Brno nu niet bepaald ideaal zijn heb ik vandaag een paar schokbrekers besteld. Vorige keer moest ik hele stukken 70 km/h rijden omdat de auto steeds door de caravan in eigen frequentie werd gebracht ik ben met de kilometers die ik jaarlijks maak best een ervaren chauffeur maar ik had zelfs op een gegeven moment het zweet in de handen staan. De caravan had er geen echte problemen mee maar toch denk ik dat een paar schokbrekers veel oplossen. Ik zal jullie het resultaat mededelen zodra we eind augustus weer terug zijn.

Onze1eCaravan

Re: Beyerland

Bericht door Onze1eCaravan » do 1 jul 2010 11:07

Daar ben ik erg benieuwd naar.

Onze Beyerland 380B 1992 heeft geen scjokbrekers. Kun je die zo bijplaatsen? Of heb ik dan andere assen nodig?

Gr. Luuk

Bert

Re: Beyerland

Bericht door Bert » do 1 jul 2010 18:45

Das heel eenvoudig hoor, er zit immers een alko onderstel onder. Je kunt gewoon de blauwe alko schokbrekers er onder zetten. Half uurtje werk ongeveer. Ik heb ze bij www.onlinekampeershop.nl besteld stuks thuisbezorgd en wel voor nog geen €70,- Bij de plaatselijke caravan handel zou ik €59,- per stuk kwijt zijn geweest en daar kwam dan ook nog de montage bij. Die heb ik dus zelf gedaan.

Groeten,

Bert

Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Beyerland

Bericht door Peli71 » za 3 jul 2010 22:09

Bert schreef:<KNIP>- Koelkast deed het niet op 12 volt. Na demontage bleek er boven op de koelkast nabij de thermostaat aansluiting achter een kunststof kapje een kroonsteen aansluiting te zitten waar een draadje los zat, draadje vertint en vastgezet.
<KNIP>
Hoe lang gaan de wiellagers van deze caravan ongeveer mee?
<KNIP>
Draadjes nooit vertinnen, want dan gaan de draadjes zich uit de kroonsteentjes 'werken'. Voor draden gebruikt men aderhulzen!

Ik heb twee jaar geleden het linker en dit jaar het rechter wiellager laten vervangen. Overigens was dit een Alko lager, dus heeft niet zozeer met Beyerland te maken....
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

Bert

Re: Beyerland

Bericht door Bert » za 21 apr 2012 20:04

Vorige week de caravan maar weer eens van stal gehaald. Het afgelopen jaar niet op vakantie geweest i.v.m. de bouw van een nieuw huis en enkele privee-omstandigheden die ons dwongen thuis te blijven. De banden zijn nu echt over datum en heb zojuist een paar nieuwe besteld. Jammer hoor het profiel was nog prima en doordat de caravan netjes binnen heeft gestaan is er nog geen droogte scheurtje te bekennen maar omdat, we in juni 1 week naar Frankrijk gaan en de hele maand juli naar Slowakije durf ik het toch niet aan om ermee door te blijven rijden.

Nog steeds geen speling op de lagers kunnen vaststellen en die ga ik dus niet vernieuwen. Overigens is de Mazda verruild voor een Golf-Plus bluemotion met 105pk diesel. Wel voorzien van DSG en bij het ophalen leek hij het zelfs nog beter te doen dan de Mazda. Dit hoewel hij echt minder Pk's heeft. We zullen in juni wel zien hoe hij zich in de bergen houd, maar gezien het optrekken en zo, heb ik daar bij voorbaat al een goed gevoel over. Vooral de combinatie met de DSG is lekker je hoeft nu niet meer op te letten of je bij het opgaan van een heuvel of het uitkomen van een bocht wel in de juiste versnelling zit.

De kinderen gaan niet meer mee op vakantie en we willen dus graag de voortent verruilen voor een luifel met van die zijstukken (liefst lichtgewicht) nu is het probleem dat deze Beyerland 380B een hele schuine voorkant heeft waardoor een standaard luifel niet past. Heeft iemand hier suggesties voor een goede liefst voordelige luifel? De luifels die ik op het internet kan vinden en eventueel zouden passen komen met alubuizen op zo'n €500,- en dat is een hoop geld voor zo'n oude caravan. Hoewel deze er nog steeds prima uitziet hoor.

Ik heb mij nog wel een paar klusjes voorgenomen:
-aanbrengen 230 volt verlichting in zithoek
-aanbrengen buitenlamp 230 volt en 12 volt.
-inbouwen airco in disselbak. (hiervoor offer ik mijn reserve gasfles op en het speelgoed van de kinderen hoeft ook niet meer mee).
-kussens aan voorzijde aanpassen zodat deze niet meer steeds omvallen als je gaat rijden.
-vervangen banden
-vervangen flexibele gasslang.
-vervangen vaste gasleiding van verdeelblok naar koelkast (deze vertoond sporen van roest a.g.v. beschadiging)
-vervangen achterste dakluik (deze blijft niet altijd meer goed dicht zitten en hierdoor zijn we het voorste luik ook al eens verloren. Dat is niet zo erg maar wel als het in Slowakije gebeurd, je kunt daar bijna geen caravan onderdelen kopen dus dan maar liever vooraf vervangen.)

En ik wil ook nog een houten kistje maken met reserve onderdelen:
-lampjes
-2x lagersetje
-cupjes voor de slingerbegrenzer
-zekeringen 12 volt.
-glaszekering omvormer
-losbreekremkabeltje
-etc.

als je nog suggesties hebt van zaken die daar zeker bij horen, hoor ik dat graag.

torrente
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 25 apr 2012 13:22

Re: Beyerland Bandenspannig 390

Bericht door torrente » wo 2 mei 2012 11:52

Beste mensen,

Sinds een halfjaar ben ik in het bezit van een Beyerland Sprinter 390D van 2001. De massa van het ledig voertuig is 795kg en het maximum 1100kg. Laadvermogen 305kg.
Ik heb geen idee wat de bandenspanning moet zijn. Kan het nergens vinden, ook niet in de gebruiksaanwijzing. Weet iemand die zo'n zelfde caravan heeft hoe hoog de bandenspanning moet zijn?

Alvast bedankt
VW Tiguan TSI 1.4 160PK Knaus Sport 460 EU Caravanluifel Unico Verona

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Beyerland

Bericht door BertJan » wo 2 mei 2012 19:12

standaard hebben deze caravans banden die tot 4,5 bar mogen, alleen als de fabrieks banden nog op deze caravan zitten zou ik die heel snel vervangen

Plaats reactie

Terug naar “Beijerland”