Beyerland Sprinter 390 TS (2003)

Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Beyerland Sprinter 390 TS (2003)

Bericht door Reisben » wo 6 mar 2019 10:59

Zomer 2017 verkochten wij onze vier jaar oude Bürstner Averso 395 TS. Een beetje met tegenzin want het ding beviel ons toch wel heel goed. Maar op de wintercamping in Aquilas, zuid-Spanje, stond al een LMC Style 460D die we in 2016 hadden gekocht. Een stuk groter dan de Averso want overwinteren betekent dat je heel lang in een caravan woont. En de kosten van twee caravans vonden we een beetje over de top. Maar het kan verkeren…

Toen wij begin 2018 voor medische zaken naar Nederland moesten bleek het herstel sneller te gaan dan verwacht. We keken elkaar aan en dachten hetzelfde: we missen de caravan.
Mijn vrouw begon te googelen en kwam steeds met Beyerlands op de proppen. Ooit, in de jaren ’80, hadden we een Sprite caravan. In die tijd kwam Beyerland met wel heel fraaie caravans op de markt. Toen is inruil er niet van gekomen, we gingen andere dingen doen.
Maar nu, voorjaar 2018, kwam het er wél van. We kochten een 2003 Beyerland Sprinter 390D van een eerste eigenaar. Ja, 15 jaar oud maar het verbaasde ons hoeveel Beyerlands er nog op marktplaats opduiken. Het was en is een prima en gewilde caravan, blijkbaar.
De Sprinter was redelijk basic uitgerust. De eigenaren hadden de caravan wel veel gebruikt voor zomervakanties, er kwam een Dorema Panorama luifel mee, maar ze waren er ongelofelijk zuinig op geweest, dat bleek uit alles. En ik werd getroffen door de degelijke bouw van de caravan.
Uit het grote aanbod van Beyerlands hadden we een uitgezocht die niet te veel accessoires had. In ieder geval geen mover. Die wilde ik er nieuw onder laten zetten zodat die techniek nieuw, modern en betrouwbaar zou zijn. Het werd een Truma XT mover, achter de as gemonteerd met het oog op het gewicht van twee stoelen en een tafel die onder het bed moesten komen en het reservewiel in de disselbak. Dat pakte goed uit, de Sprinter is goed te beladen tot een kogeldruk van rond 80 kg.

We deden nog een paar aanpassingen. De vorige eigenaar had de kussens van grote zithoek voorin nooit gebruikt. Die zithoek was altijd een gedekt bed geweest, er lagen zelfs gewone bedbodems met matrassen erop. Precies wat wij ook willen. De kussens van de kleine treinzit achterin waren gebleekt door licht en gebruik. Daardoor was het mogelijk de ongebruikte kussens te laten vermaken tot de maat van de kleine zithoek. Een klein bedrijfje in Almere dat meubels en dergelijke her-stoffeert vermaakte de kussens voor een nette prijs. Mijn vrouw was helemaal blij: caravan 15 jaar oud en nieuwe kussens in het originele dessin! De matrassen voorin waren wat bejaard, daar bracht een IKEA topmatras uitkomst.

In de deur van de Sprinter bevinden zich twee lectuurbakken waarvan één gesneuveld was. Meneer The Hap in Voorthuizen levert nog vele onderdelen voor Beyerland dus een nieuwe lectuurbak was snel gemonteerd.

De vorige eigenaar had al die jaren gekookt op Campinggas. Vermoedelijk vanwege gewichtbesparing met de kleine blauwe gaspot. Campinggas is butaangas en de branders van het gasstel waren daar niet op ingericht. Het gas ging walmen en de pannen kregen een zwarte roetaanslag. Toen wij op propaangas overgingen verdween de roet snel.

Het kijkglaasje van de gaskachel vertoont ook roet, ik wil de kachel nog eens opstoken met een restje propaan. Misschien zal dat de kachel ook een beetje reinigen.

De ALKO AKS2000 frictiekoppeling was versleten. De vorige eigenaar was dan wel zuinig geweest op de caravan maar op onderhoud aan het onderstel was hij ook zuinig geweest. En dat is nou net waar ik niet op wil bezuinigen!
Nieuwe frictieplaatjes in de koppeling, de verfschilvers van de trekhaak van de vorige eigenaar eruit verwijderd.
Het afgelopen jaar weigerde de koppeling twee keer los te komen van de trekhaak. Dat is gênant als je op de camping arriveert! Ik heb WD40 in de koppeling gespoten langs de rode handel waarmee je de koppeling openzet. Nu lijkt het vuilprobleem en dus het haperen opgelost. Nogmaals: nooit onderhoud aan gepleegd. Vroeger al gebruikte ik een kleine vetpomp om dik vet door de vetnippels te pompen waarmee de schuifstang van de oplooprem gesmeerd wordt. Dat was ook bij de Sprinter dringend nodig. Er moest flink wat vet ingepompt worden voor het langs de schuifstang naar buiten welde, pas dan weet je dat overal vers vet gekomen is. Nu verloopt het remmen weer soepel, zoals het hoort. ALKO leverde mij heel snel een pdf-formaat onderdelentekening van deze koppeling want dit model is ook redelijk verjaard. Daarin staan de smeer- en vetpunten duidelijk aangegeven.

We hebben een disselslot gezocht op Marktplaats. Het moderne ALKO disselslot valt met nokken in de gleuven die in de koppelingkop zijn geïntegreerd. De 2000-versie heeft een aangeschroefd hulpstuk waarmee gleuven ontstaan.

Nieuwe remblokken moesten er komen en remmen moesten netjes worden afgesteld. De banden waren ongebruikt(!) maar zes jaren oud. We zijn er nog op naar zuid Frankrijk gereden maar in de zomer van 2018 toch maar nieuwe banden er onder laten zetten, Hankook’s, het knaagde aan mijn geweten. Dan zie je ook dat 13 inch wielen die de Beyerland dragen, niet meer zo courant zijn.

Een caravan van de leeftijd als onze Sprinter heeft last van meer kleine gebruiksgebreken, zo heb ik de drukslotjes van de spiegels in het toilet vervangen, de een bleef hangen, de ander was gaar. De uitzetsteunen van de ramen hadden een drupje olie nodig om weer lekker te lopen, de waterkraan werkte maar liep op zijn laatste benen dus ook maar vervangen.
Da’s trouwens een opgave, de wasbak blokkeert de mogelijkheid om een waterpomptang op de grote messing moer te zetten waarmee de kraan vastgezet wordt.
Na flink wat kilometers in het voor- en najaar gereden te hebben moest de oploopremdemper ook vervangen worden, het bekende stotende geluid bij remmen en optrekken trad op, dat kon in Spanje geregeld worden. Een amortiguador, in goed Spaans, mocht u het nodig zijn. Zo, pico bello, onze Sprinter, we kunnen niet wachten tot we weer mogen…

Na al deze werkzaamheden uitgevoerd te hebben zaten we qua aanschafkosten op vergelijkbare Sprinters die met mover en andere luxe accessoires te koop stonden. Maar nu was de onze tip top in orde. En veilig!

In september 2018 zijn we er mee naar onze wintercamping gereden, diagonaal door Frankrijk (Metz - San Sebastian), vervolgens naar Santiago de Compostela, Salamanca, Madrid, Albacete, Murcia en Aquilas. Het was ontspannen rijden met onze Hyundai Tucson turbo-benzine als trekker. De caravan volgt als een schaduw. Heerlijk, wat een lekker ding, die Beyerland Sprinter 390 TS!
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Beyerland Sprinter 390 TS (2003)

Bericht door sailor wim » wo 6 mar 2019 12:04

Mooi verhaal Ben.
En ik weet het het is makkelijk praten achteraf.
Maar ja vooraf vragen hier had voor €14 aanschaf wat gepriegel voorkomen Afbeelding
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Beyerland Sprinter 390 TS (2003)

Bericht door Wim Verso » wo 6 mar 2019 16:27

Inderdaad een leuk verhaal Reisben. thumbup.gif

Wij rijden een Beijerland Sprinter 4.50 EB uit 2005.
Nog nooit een caravan gehad die zo goed en stabiel achter de auto hangt.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Beyerland Sprinter 390 TS (2003)

Bericht door Reisben » wo 6 mar 2019 20:52

Sailor Wim,
Het ei van Columbus lijkt mij dat ding, maar ja, hoe vaak moet een mens de kraan in de caravan vervangen? Ik wist niet het bestaan van zo'n wastafelmoertang, trouwens, ik gebruik al zeker veertig jaren een speciale hamer. Dat ding kreeg ik ooit van mijn zwager op mijn verjaardag en het is zo ongeveer het meest ultiem stuk gereedschap voor een kampeerder. Voldoende zwaar om rotspennen de grond in te drijven, stevig genoeg om eens flink in de grond te hakken en een uitkomst als je lastige haringen weer uit de grond wilt hebben. Niet kapot te krijgen!
Ik wist lang niet eens hoe het ding heet of waar ik het moest zoeken. Het is een lattenhamer! Als ik de rubberhamertjes zie bij de campingwinkel schud ik treurig mijn hoofd. En ik blijf mij verbazen dat géén van de caravanzaken de lattenhamer in zijn bestand opneemt.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Beyerland Sprinter 390 TS (2003)

Bericht door Chris » wo 6 mar 2019 21:02

RE.gif
Tja Ben.... dan zal ik je toch maar uit de droom helpen.

Stalen haringen moet je NIET met een stalen hamer te lijf gaan.
Dat zal n.l. zeker beschadigingen aan die haringen opleveren, scherpe randen aan de kop meestal.
En... idd... daar gaan scheerlijnen en rubbers op kapot.
Daarom voor metalen haringen een kunststof hamer.
Ik heb zo'n zware kunststof hamer... prima ding...en vooral: Geen schade aan de haringen.
En, ook Houten haringen gaan er best mee naar beneden.
( eerlijk is eerlijk, ik sla ook wel eens een haring aan flarden hoor, maar die gaat direct in de vuilbak.)
Evengoed heb ik wel een klauwhamer ook bij me hoor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Beyerland Sprinter 390 TS (2003)

Bericht door Wim Verso » wo 6 mar 2019 21:05

Ha die Chris, in al die jaren pakweg 35/36 jaar sla ik met de moker, die ijzeren haringen in de grond en ja door de jaren heen, gaan ze wel eens kapot, maar dat duurt wel een poosje hoor. knipoog.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Beyerland Sprinter 390 TS (2003)

Bericht door Chris » wo 6 mar 2019 21:11

RE.gif
Tja Wim....
Wat moet ik nou nog zeggen.. alleen dat ik bijna niet meer sla..
Een Torino luifel heeft bijna geen haringen meer, en als het nou toch moet..
HABA schroefharingen in de harde spaanse grond.. thumbup.gif
In een gewoon grasveldje krijg je alles met die kunststof hamer omlaag..

Maar, we dwalen af... back on topic maar weer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Beyerland Sprinter 390 TS (2003)

Bericht door Reisben » do 7 mar 2019 10:43

Niet helemaal mee eens Chris, stalen haring, rubber hamer.

Ik sla altijd stalen haringen met de lattenhamer van 600 gram de grond in. Als ik op een steen stuit sla ik door tot die steen kantelt en de haring toch in de grond verdwijnt. Wel wil ik aantekenen dat er "stalen" en stalen haringen zijn, de eerste van zogenaamd PBS-staal (pisbakkenstaal :) ), dat heeft de eigenschappen van lood, de ander inderdaad van staal. Deze laatste kan heel goed tegen de lattenhamer. Deze stalen haringen geven geen krimp, al ontstaat er inderdaad hier en daar een braampje op hun kopje maar waarom zou dat mij hinderen? Met de lange punt trek ik penharingen weer uit de grond, met de keep tussen te punten die bedoeld is om spijkers uit panlatten te trekken, trek ik haringen van blik uit de grond. Succes verzekerd.

Er is nog nooit een stalen haring gesneuveld door mijn mishandelingen. De beste stalen haringen werden in de jaren 90 verkocht, er was nog een set bij de 2003 Beyerland die we vorig jaar kochten, maar niet zo lang geleden zag ik ze ook weer in Winterswijk. Wel iets duurder dan de overige haringen, trouwens.

Op de wintercamping Marjal, bij Crevillente in zuid Spanje worden dozen enorme spijkers verkocht, 20 cm en 25 cm lang. Die zijn nodig om het worteldoek dat overwinteraars op hun staanplaats spannen, vast te zetten. Ook dan is de lattenhamer een uitkomst. De ondergrond van die staanplaatsen lijkt op gips, mogelijk is het grit, gemaakt van marmer afval, en is behoorlijk hard. Als je na verloop van maanden de spijkers en haringen weer uit de grond wilt trekken lijken ze vastgeroest te zijn, kalk versus ijzer? De lastenhamer lacht daar om. Dat wil ik je met een rubberhamer zien doen...

Op de camping La Quinta Bella bij Aguilas probeerde ik de rood-plastic Isabella-haringen die bij de Ventura voortent werden geleverd in de grond te slaan en inderdaad, af en toe lukte het eentje in de rotsgrond te meppen. Een aantal bogen letterlijk hun kopje. Met een rubber hamer zou ik nu nog aan het tikken zijn...
Rubber dempt de slag. Mooi om houten haringen in grasland te tikken maar verder zie ik geen toepassing.
Maar wie ben ik.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Plaats reactie

Terug naar “Beijerland”