De caravan beladen

knijff
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 aug 2016 06:21

De caravan beladen

Bericht door knijff » wo 7 sep 2016 13:23

Hallo

Ik heb een vraagje?
Ons oog is gevallen voor een Beyerland Vitesse LX 460 md uit 2003 maar de caravan heeft de keuken achterin zitten.
Dus je kunt alleen maar voorin spullen laden,.
Nu is mijn vraag, ligt de caravan dan wel vast achter de auto.

Alle tips zijn welkom.

Met vriendelijke groeten.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2842
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De caravan beladen

Bericht door Hans1954 » wo 7 sep 2016 13:31

Goed uitgangspunt is om de kogeldruk te wegen voordat je gaat laden. Verder geldt de algemene regel dat zware spullen zoveel mogelijk op- of in de buurt van de as geladen moeten worden. De kogeldruk moet zo hoog mogelijk zijn. Dus wat toegestaan is voor de auto met liefst 10% er bij. Verder is er niet zoveel bijzonders over dit type caravan te zeggen. Wel een tip: verhuis geen water. Dat is overal te krijgen en water is zwaar en heeft een ongunstig effect op de stabiliteit.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: De caravan beladen

Bericht door Theo de Man » wo 7 sep 2016 13:47

Volgens de gegevens mag je die caravan uit 2002 met 160kg beladen die van jullie uit 2003 weet ik niet, 160kg is natuurlijk niet veel of je moet een verzwaarde as hebben.
Beladen doe je zoals je miss. al wel weet zoveel mogelijk boven de as en zo laag mogelijk, dit is natuurlijk wat ze als advies geven maar dat het niet altijd mogelijk is mag duidelijk wezen . Evt zware en grote dingen kun je zoveel mogelijk in de auto doen en indien aanwezig in een dakkoffer.
Belangrijk is wel dat je de caravan niet overbelaad en je kogeldruk mag best iets meer zijn al gelang naar hoe de combi prettig en stabiel rijd natuurlijk.
Sommige doen het allemaal volgens de regels en weer anderen heb er schijt aan doen gewoon wat ze het beste uitkomt,,
Ik probeer zoveel mogelijk in de auto te doen en in car zijn de eventuele zware dingen zoveel mogelijk boven de as, wij hebben bijvoorbeeld wel gewoon de kleding in de kast liggen ( niet hangen) en ook de koelkast zit aardig vol maar ik weeg dan iedere kant separaat en probeer het gewicht dan wel evenredig te verdelen.
Andere forumleden zullen ongetwijfeld ook met tips komen maar je zult ook op je gevoel af moeten gaan hoe de combi aanvoelt ..en waar je het prettigst bij voelt om te rijden.
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Knaus440
Berichten: 3714
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: De caravan beladen

Bericht door Knaus440 » wo 7 sep 2016 15:01

Knijff,
We hebben een vergelijkbare caravan. Ook met eindkeuken.
De keuken laden we altijd vol met de etens zaken.
Maar de mud aardappelen zullen in de auto moeten whistle.gif awhoea.gif awhoea.gif
We laden inderdaad veel voorin de caravan, maar ook in de toilet.Naast de keuken achterin.
Er is prima te spelen met kogeldruk, kan tussen een 50 en 75-80 kg regelen.
Het "fine-tunen" doe ik vaak met gasfles in toilet of disselkast.
En de tafel gebruik ik als "lastverdeler". Die zet ik vast voor, achter of net boven de as.
Kan echt 10-15 kg schelen aan kogeldruk. En soms net dat "lekkerder rijden"

En weet je, ik zie dat je nieuw bent op het forum.
Er staat heeeeeeeeel veel over laden en inladen op de site.
Zelfs wel rekenhulpjes voor belading.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De caravan beladen

Bericht door eurotrotter » wo 7 sep 2016 16:42

Hans1954 schreef: Wel een tip: verhuis geen water. Dat is overal te krijgen en water is zwaar en heeft een ongunstig effect op de stabiliteit.
IK denk dat een vaste watertank van maximaal 45 liter(= 45 kg) weinig of geen invloed zal hebben op het rijgedrag van je caravan.
Evenals een halve tank brandstof ook geen invloed heeft op t rijgedrag van je trekker.
En een kan water voor in de disselbak kan je kogeldruk wel eens positief be invloeden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De caravan beladen

Bericht door eurotrotter » wo 7 sep 2016 16:47

Theo de Man schreef:Volgens de gegevens mag je die caravan uit 2002 met 160kg beladen die van jullie uit 2003 weet ik niet, 160kg is natuurlijk niet veel of je moet een verzwaarde as hebben.
DE caravan heeft een totaalgewicht van 1100kg,en een leegewicht van 940 kg,als dit klopt kun je i.d.d. 160 kg laden.
Echter; de kogeldruk gaat van dat totaalgewicht af,dat word overgeheveld naar het trekkende voertuig.
Zeg dat je 80 kg kogeldruk hebt,mag je dus 240 kg laden. mrgreen.gif
t totaal gewicht zal dan meer zijn ,maar nog altijd blijf je onder de 10% marge die getolereerd word.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: De caravan beladen

Bericht door Ab » wo 7 sep 2016 21:36

45 liter water heeft wel degelijk een behoorlijke invloed. Zeker als die zoals bij ons achter in de caravan zit.
Mijn advies: laat de tank leeg.
Of desnoods een liter of 3 erin voor onderweg.
Water is overal wel voorhanden.
Waarom zou je dat meeslepen..
Wil je toch water meenemen, zet dan een kleine jerrycan of een paar grote plastic flessen in de auto.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De caravan beladen

Bericht door eurotrotter » wo 7 sep 2016 21:57

Je hoeft de tank niet helemaal te vullen,maar zelfs een half lege tank be invloed de stabiliteit niet.
Natuurlijk heb je overal water,maar als je "kogeldruk"nodig hebt zou t,afhankelijk waar je tank staat,prima gaan met wat water.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: De caravan beladen

Bericht door Wim Corduwener » wo 7 sep 2016 22:06

Bijna niemand op dit forum rijdt met precies dezelfde combinatie en ik denk dat elke combinatie om een andere belading vraagt. Het is me al eens eerder opgevallen dat sommigen hun manier van beladen als dé enige goede manier verkopen.
Ik heb het geloof ik al eens eerder ergens genoemd: ik gebruik mijn losse watertanks in de dissel om mijn kogeldruk nauwkeurig op gewicht te brengen. Maar ik wil niemand vertellen dat dát de énige goede manier is; iedereen heeft namelijk z’n eigen goede manier.
Water is overal wel voorhanden, dat moet je niet meeslepen? Dat heb ik laatst ook gedacht en ben naderhand nogal in de weer geweest om die penetrante chloorlucht uit m’n watertanks te krijgen. Tegenwoordig ruik ik eerst voordat ik aftank. Inderdaad: water is overal voorhanden.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2842
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De caravan beladen

Bericht door Hans1954 » wo 7 sep 2016 22:15

eurotrotter schreef:Je hoeft de tank niet helemaal te vullen,maar zelfs een half lege tank be invloed de stabiliteit niet.
Natuurlijk heb je overal water,maar als je "kogeldruk"nodig hebt zou t,afhankelijk waar je tank staat,prima gaan met wat water.
Het ligt er natuurlijk aan waar de tank zich bevind. Bij mijn caravan moet de tank leeg zijn omdat 10 liter de stabiliteit al beïnvloed. Helemaal heeft dan nog minder invloed. Maar waarom zou ik 45 kilo laadvermogen opofferen aan iets dat er op mijn bestemming ook is. Alleen klein tankje bij me om het toilet te spoelen. Water in de disselbak voor kogeldruk heeft ook niet zoveel zin. Van 25 liter blijft hoogstens een kilo of 10 op de kogel over.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: De caravan beladen

Bericht door Wim Corduwener » wo 7 sep 2016 22:25

Hans1954 schreef:Water in de disselbak voor kogeldruk heeft ook niet zoveel zin. Van 25 liter blijft hoogstens een kilo of 10 op de kogel over.
Tsja, dat kun jij misschien niet zoveel zin vinden, maar een kilootje of tien meer of minder kogeldruk vind ik wèl zinnig. Dat is toch hoop ik niet verkeerd hè, dat ik dat vind?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2842
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De caravan beladen

Bericht door Hans1954 » wo 7 sep 2016 22:29

Ik bedoel te zeggen dat je 25 kilo druk te weinig niet met water op gaat lossen. De truc is weinig achter de as en behoorlijke belading vanaf de as naar voren. Kleinere verschillen kunnen dan in de disselkast perfect gemaakt worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: De caravan beladen

Bericht door Willem_uit_Goes » do 8 sep 2016 00:04

Ab schreef:45 liter water heeft wel degelijk een behoorlijke invloed. Zeker als die zoals bij ons achter in de caravan zit.
Mijn advies: laat de tank leeg.
Of desnoods een liter of 3 erin voor onderweg.
Same here. De watertank helemaal achterin, en ook nog eens een 14 liter boiler aan de andere kant.
Water of geen water scheelt echt enorm in stabiliteit, zelfs met een toch redelijk potente trekauto.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

knijff
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 aug 2016 06:21

Re: De caravan beladen

Bericht door knijff » do 8 sep 2016 07:04

hallo.

de caravan was uit 2003 en volgens de eigenaar en RDW mag je 360 kilo laden. omdat dit onze 1e caravan is en wij niet weten waar wij op moeten letten zijn wij wat voorzichtig.

maar gisteravond hadden wij besloten om toch voor de beyerland vitesse lx 460 md te gaan. voor 6350 euro. wij belde met de goede man dat we deze wel wilde maar dat we wel een aankoop's keuring wilden laten doen. Maar de man had daar geen tijd voor en wist niet hoe dat moest. Nu hebben wij het afgezegd.

arnovariante

Re: De caravan beladen

Bericht door arnovariante » do 8 sep 2016 07:48

Toch een beetje een rare bewering van Eurotrotter dat een 45 ltr watertank niet veel invloed heeft op de stabiliteit.
Als hij leeg blijft niet nee....
whistle.gif
Onze 50 ltr tank zit nagenoeg achterin, een 7,5 mtr van de trekhaak.
Geloof mij maar als ik zeg dat een vulling van die watertank veel invloed heeft!

@ TS,
Een aankoopkeuring zou ik toch laten doen.
Als de verkoper daar niet aan wil meer werken is er wat aan de hand.
Andere tip: laat de caravan wegen!
De oudere caravans hebben nogal eens een totaal ander gewicht als wat er wordt vermeld op het kenteken of in de brochures.
Meestal zijn ze veel zwaarder waardoor er veel minder laadvermogen over blijft.

Een en ander is overigens ook ruimschoots terug te vinden met de zoekfunctie hier op het forum.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: De caravan beladen

Bericht door Wim Corduwener » do 8 sep 2016 09:42

Hans1954 schreef:Ik bedoel te zeggen dat je 25 kilo druk te weinig niet met water op gaat lossen. De truc is weinig achter de as en behoorlijke belading vanaf de as naar voren. Kleinere verschillen kunnen dan in de disselkast perfect gemaakt worden.
Beste Hans, ik ben blij dat jij de ultieme manier hebt gevonden om je caravan te beladen. En die kleinere verschillen in je disselbak is dan een harinkje meer of minder? thumbup.gif
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2842
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De caravan beladen

Bericht door Hans1954 » do 8 sep 2016 11:28

RE.gif Ik pretendeer het niet perfect te hebben. Maar een watertank van 25 liter in de dissel vind ik een slecht idee en compenseert slecht een slechte belading. De huidige disselkasten hebben bovendien vaak een plastic vloertje dat al onder kleine belasting scheuren gaan vertonen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

De caravan beladen

Bericht door Jan van Vijven » do 8 sep 2016 11:34

In die disselbakken staan gasflessen en vaak een reservewiel, een gevulde jerrycan zal dan ook wel gaan.

Maar water meenemen is altijd zonde, gewoon rommel van achter naar voor brengen, ik heb het reserve wiel in de auto en ook maar één 5 kg BP gas mee om juist nog meer van achter naar voren te kunnen brengen.

Resultaat: 100 kg kogeldruk en achter de as niets.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: De caravan beladen

Bericht door primera » do 8 sep 2016 11:57

Zoals eerder gezegd werd iedere combinatie heeft een andere belading nodig.
En iedere persoon doet wat hem of haar goeddunkt.

Het eerste wat ik zou doen is het gewicht van de lege caravan laten wegen.
En de kogeldruk wegen.
En dan goed nadenken hoe jij denkt dat het beladen moet worden.

Als je het beladen hebt dan ga je een stukje rijden. En dan weet je snel genoeg als het goed beladen is.

Mijn ervaring is dat het rond de 80 km goed volgt dat meestal de belading goed zit.

Betreft de caravan je zou toch ook een koopcontract op kunnen laten stellen. Met voorbehoud dat de caravan door de keuring moet komen.
Of afspreken dat u zelf even naar de keuring rijd met de caravan.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: De caravan beladen

Bericht door Wim Corduwener » do 8 sep 2016 14:02

Hans1954 schreef:De huidige disselkasten hebben bovendien vaak een plastic vloertje dat al onder kleine belasting scheuren gaan vertonen.
Plastic vloertje? scratch.gif
Wat raar, in onze KIP-caravan loopt de vloer van achter naar voren gewoon door. Ik heb alleen twee kunsstof houders op de vloer van de disselbak, zodat de watertanks niet schuiven.
Maar voordat dit een welles-nietus-verhaal wordt en welk idee slecht of goed bevonden wordt. Ik laat het hier even bij. thumbup.gif
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2842
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De caravan beladen

Bericht door Hans1954 » do 8 sep 2016 14:36

RE.gif Bij mijn Tabbert was het een hard plastic vloertje dat bovendien onder winterse omstandigheden snel bros werd. Dus ook na 2 wintervakanties her en der scheuren die ontstonden bij het wisselen van de gasflessen of om andere (onduidelijke redenen). Laten vervangen door een originele Tabbert traanplaatvloer.
Als de gasflessen in hun houder staan worden ze in feite gedragen door de chassisbalken die ter plaatse onder het vloertje lopen. Reservewiel zit ook in de disselkast maar hangt aan de achterwand en steunt niet op de vloer.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De caravan beladen

Bericht door eurotrotter » do 8 sep 2016 20:14

arnovariante schreef:Toch een beetje een rare bewering van Eurotrotter dat een 45 ltr watertank niet veel invloed heeft op de stabiliteit.
Als hij leeg blijft niet nee....
whistle.gif
Onze 50 ltr tank zit nagenoeg achterin, een 7,5 mtr van de trekhaak.
Geloof mij maar als ik zeg dat een vulling van die watertank veel invloed heeft!
IK reageerde eigenlijk op de stelling van Hans,dat een volle og lege watertank invloed zou hebben op de stabiliteit.
Ik weet niet waar Hans zn tank zich bevind,die van jopu achter in de caravan,dan houid t al op ;dan moet je de tank natuurlijk niet vullen omdat je meer gewicht voorin wilt hebben.

Maar als Hans bedoelt dat een watertank de eigenschappen negatief beinvloed omdat t zich om een vloeistof handelt( die indruk kreeg ik) moet ik m teleurstellen;40 ,of 30 of 50liter heeft geen invloed op t rijgedrag,zeker niet als je een kan water in de disselbak zet.
In mijn caravan staat een 45 liter vaste tank boven de as.en deze is tijden de rit maar voor 1/3 gevult.
De 15 liter spoeltank van het toilet,Die zich helemaal achter in de caravan bevind ,is leeg tijdens de rit,maar dat is voor t gewicht en net omdat t om een vloeistof gaat.
Teveel gewicht achterin beinvloed de stabiliteit natuurlijk wel ,maar of dat gewicht nu veroorzaakt word door een mud( +/- 70 kg) aardappelen ,een voortent of een kan water maakt niet uit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De caravan beladen

Bericht door eurotrotter » do 8 sep 2016 20:20

Hans1954 schreef:Ik bedoel te zeggen dat je 25 kilo druk te weinig niet met water op gaat lossen. De truc is weinig achter de as en behoorlijke belading vanaf de as naar voren. Kleinere verschillen kunnen dan in de disselkast perfect gemaakt worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
T.S. zijn caravan heeft een eind keuken,dat is een vast gegeven,die zijn zwaar achterin, en dan valt er weinig te "trucen"met belading van achter naar voor te verplaatsen.
En als je dan nog kilo's "over hebt" kun je een kan water in de disselbak zetten om je kogeldruk te verhogen,en of je dat nu met water,bier de voortent of een gasfles oplost maakt niet uit;kilo's zijn kilo's.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: De caravan beladen

Bericht door Micky » do 8 sep 2016 23:11

Hans1954 schreef:RE.gif Ik pretendeer het niet perfect te hebben. Maar een watertank van 25 liter in de dissel vind ik een slecht idee en compenseert slecht een slechte belading. De huidige disselkasten hebben bovendien vaak een plastic vloertje dat al onder kleine belasting scheuren gaan vertonen.
Welk merk caravan heeft een plastic vloertje dan als ik vragen mag, ik ken het alleen van onze oude Tabbert, maar onze kip heeft gewoon de hele sandwichvloer in de dissel scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2842
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De caravan beladen

Bericht door Hans1954 » vr 9 sep 2016 07:52

eurotrotter schreef: IK reageerde eigenlijk op de stelling van Hans,dat een volle og lege watertank invloed zou hebben op de stabiliteit.
Ik weet niet waar Hans zn tank zich bevind,die van jopu achter in de caravan,dan houid t al op ;dan moet je de tank natuurlijk niet vullen omdat je meer gewicht voorin wilt hebben.

Maar als Hans bedoelt dat een watertank de eigenschappen negatief beinvloed omdat t zich om een vloeistof handelt( die indruk kreeg ik) moet ik m teleurstellen;40 ,of 30 of 50liter heeft geen invloed op t rijgedrag,zeker niet als je een kan water in de disselbak zet.
In mijn caravan staat een 45 liter vaste tank boven de as.en deze is tijden de rit maar voor 1/3 gevult.
De 15 liter spoeltank van het toilet,Die zich helemaal achter in de caravan bevind ,is leeg tijdens de rit,maar dat is voor t gewicht en net omdat t om een vloeistof gaat.
Teveel gewicht achterin beinvloed de stabiliteit natuurlijk wel ,maar of dat gewicht nu veroorzaakt word door een mud( +/- 70 kg) aardappelen ,een voortent of een kan water maakt niet uit.
Stond van de zomer achter een tankauto. Die had, en dat heb ik nog nooit gezien, een inhoudswijzer op de achterkant van de tank. Je wilt niet weten hoe die wijzer heen en weer sloeg en hoe de tankauto stond te schudden. Waarschijnlijk was de tank half gevuld. Wil ik niet beweren dat een half gevulde watertank hetzelfde effect heeft op de caravan, maar de principes zijn hetzelfde en op de slingergrens kan het toch grote invloed hebben. Dat wordt nog erger wanneer de tank zoals bij bij helemaal achterin zit aan de zijkant. Vol gaat nog wel maar half vol is een ramp. Dus laat ik de tank nu altijd leeg onder het rijden en dat feit zorgt er natuurlijk ook voor dat voldoende kogeldruk krijgen makkelijker wordt en bovendien wordt er geen laadvermogen opgeofferd aan vloeistof die je werkelijk overal kunt krijgen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Beijerland”