Beyerland Vitesse 430D

Plaats reactie
Codacs

Beyerland Vitesse 430D

Bericht door Codacs » do 8 jul 2010 22:32

We hebben een weekend onze nieuwe caravan uitgeprobeerd voor we (over anderhalve week) 'voor het eggie' op vakantie gaan. Bleek geen overbodige luxe;

De kraantjes en het electrische pompje van het casettetoilet bleken niet te werken. (als de caravan op 220 is aangesloten. Op 12 volt kon ik niet testen, aangezien ik geen continu stroom vanaf de auto naar de caravan heb)
Uiteraard eerst de zekeringen maar eens nagekeken...optisch niets aan de hand. Nog even op de camping wat navraag gedaan bij doorgewinterde caravanners, maar helaas geen idee.

Thuisgekomen eea eens doorgemeten. Wat blijkt: Stekkers van het pompje losgehaald; multimeter er tegenaan, kraan open: 12,5 volt. Dat klonk hoopgevend. Helaas ging het motortje niet draaien, noch zoemen of wat dan ook. Even een tesjte met een 9v batterij; geen sjoegge. Ik dacht dat ik gek werd...
Lumineus idee: kraan open, multimeter ertegenaan en dan het pompje aansluiten. Wat blijkt: zodra het pompje ertegenaan gehouden werd, viel het voltage weg.
Conclusie is volgens mij dat de gelijkrichter kaduuk is, of de hele omvormer niet lekker werkt.
Ik heb hem maar naar iemand gebracht die het echt kan uitmeten en er verstand van heeft...

Oh...het is een lange inleiding geworden. Bottomline is dat dit probleem als het goed is professioneel wordt opgelost. Ten tijde van het meten, heb ik de wateleiding los gehad en daar kwam een beetje HEEL ERG STINKEND water uit. Mijn vraag is nu dus: Hoe kan je het waterleidingsysteem ECHT goed schoonmaken, zodat ik daarna met een gerust hart mijn kinderen het water uit het systeem kan geven. Liever niet de optie: vervangen van de slangen!!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Beyerland Vitesse 430D

Bericht door Ab » do 8 jul 2010 23:11

Ik denk, dat het pompje vast zit. Dat klopt tenminste redelijk goed met jouw verhaal, en komt ook best vaak voor met pompjes die langere tijd stil hebben gestaan.

Voor wat betreft het stinkende water, gewoon een minuut of 10 doorspoelen met fris water.
Daarna kan je nog een spoeling doen met bijv. een speciaal middel van 123.
Of met Steradent tabletten, enz.
Probeer de zoekfunctie maar eens, daar is hier al best wel veel over geschreven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Beyerland Vitesse 430D

Bericht door BertJan » vr 9 jul 2010 18:18

het kan ook de plug zijn in de disselbak waar de pompslang aangekoppeld zit deze is erg storingsgevoelig

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Beyerland Vitesse 430D

Bericht door Aernout » zo 18 jul 2010 17:04

Dat is 200% het pompje!
Ik heb precies hetzelfde gehad, die pompjes gaan snel stuk.
Koop er één op reserve.
Kijk dan ook naar de hoeveelheid Liter per Minuut.
Koop eenzelfde! Als je een sterkere koopt kan je een harde straal water uit de kraan krijgen, met gevolg een hoop gespetter!

Knopje van de kraan wil ook nog wel eens stuk, maar als je spanning bij de kraan aansluiting hebt, is die goed.

Gebruikersavatar
Wissels
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 30 jul 2006 22:03

Re: Beyerland Vitesse 430D

Bericht door Wissels » zo 18 jul 2010 22:53

Hallo Codacs,

Ik neem aan dat je caravan niet geheel nieuw is, want de Beyerland wordt niet meer gefabriceerd, blijkbaar is er water blijven staan in de pomp gedurende een kortere/langere stallingsperiode. Zeker als het water er afgelopen winter in het pompje is blijven staan is de kans bijna 100% dat deze is overleden. Ik had overigens in het verleden altijd na de winterperiode dat de pomp het niet deed (in mijn 1e Delta caravan), na het pompje vervangen te hebben hoefde ik nooit meer aan draden te klooien/ pomp stukje verdraaien en contacten schoon maken om hem aan de praat te krijgen.

met vriendelijke groet,

Walter
Hyundai Tucson met Hobby 540

Plaats reactie

Terug naar “Beijerland”