Weer terug naar de fabriek
Weer terug naar de fabriek
Ja Onze caravan is na 2jaar gesukelt (en talloze aanpasingen en vernieuwingen ) te hebben met onze Alde kachel . terug naar de fabriek , waar een team van specialisten van Alde, Detleffs enz , ( aldus Detleffs) gaat bekijken waarom het syteem niet werkt , en vervolgens gaan ze hem opnieuw bouwen of zo , hou jullie op de hoogte .
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.
Re: Weer terug naad de fabriek
Super dat ze het nu eens goed gaan bekijken wat er mis is met de installatie.
Maar heb je de caravan niet nodig voor je werk dan .
Maar heb je de caravan niet nodig voor je werk dan .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Weer terug naad de fabriek
ja idd voor werk maar detleffs vergoed onze hotel kosten nu ( mede dank zei onze geweldige dealer ,maar blijft erg vervelend , )
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.
Re: Weer terug naad de fabriek
He he eindelijk, dat werd eens tijd zeg! Hoop voor jullie dat het niet te lang gaat duren
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Weer terug naad de fabriek
Vervelend Ruud.
Maar ik mag aannemen, dat wanneer een echte specialist van Alde er mee aan het werk gaat, dat met een dag stevig doorwerken er een compleet nieuwe installatie in zit.
Dan wellicht nog wat afwerking door Dethleffs.
Heel lang zou het niet hoeven te duren dus lijkt me.
Hopelijk heb ik gelijk...
Dan zou je met een weekje de caravan terug kunnen hebben.
Ik help duimen.
Maar ik mag aannemen, dat wanneer een echte specialist van Alde er mee aan het werk gaat, dat met een dag stevig doorwerken er een compleet nieuwe installatie in zit.
Dan wellicht nog wat afwerking door Dethleffs.
Heel lang zou het niet hoeven te duren dus lijkt me.
Hopelijk heb ik gelijk...
Dan zou je met een weekje de caravan terug kunnen hebben.
Ik help duimen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Weer terug naad de fabriek
Ik snap je denkwijze Ab, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat niet op gaat! ;)
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Weer terug naad de fabriek
Ik duim voor je Ruud !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Weer terug naad de fabriek
Ben erg benieuwd naar de opslossing.
Trouwens je hebt een Dethleffs en geen Detleffs
In je onderschrift staat het ook in de verkorte vorm.
Trouwens je hebt een Dethleffs en geen Detleffs
In je onderschrift staat het ook in de verkorte vorm.
Porsche + Tabbert
Re: Weer terug naad de fabriek
Ik ben benieuwd, wat de klachten zijn
Wat deed de kachel wel en wat deed ie niet. wat zijn/waren de klachten?
Dat deze nu terug gaat naar de fabriek , dat is nogal wat
Mvg
Stef
Wat deed de kachel wel en wat deed ie niet. wat zijn/waren de klachten?
Dat deze nu terug gaat naar de fabriek , dat is nogal wat
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Weer terug naar de fabriek
Ik duim ook voor je Ruud. Wel mooi dat er nu een goede oplossing komt (ga ik in elk geval vanuit)
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Re: Weer terug naar de fabriek
wat omslachtig de caravan terug naar de fabirek, terwijl ze in die fabriek weinig weten van de alde apparatuur, gelukkig komt de technische dienst van alde.
Re: Weer terug naar de fabriek
klacht was dat bij een alde verwarning er een luchtstrokm op gang moet komen van koude lucht onder de banken enz door naar boven de banken uit met warme lucht ,helaas deed hij alles behalve dit , de verwarmings elementen werden warm maar geen lucht stroom erg slecht , hij verwarmde dus via de banken alleen bij de verwarmings elementen , nu is er in het begin een leiding gesprongen ( waarschijnlijk gevolg van foute montage van de caravan ) met als gevolg dat ze allemaal zijn gaan zoeken naar storingen en niet naar het feit dat het systeem niet werkt ,bijna alle onderdelen zijn inmiddels al 2 x vervangen en nog hebben we bijna een 11ltr gasfles in de 2 dagen nodig ( krijgen we meestal ook wel vergoed maar daar koop je geen caravan met een alde verwarming voor , in een heel verhaal geworden ik hoop een beetje duidelijk , anders vraag me er op het forum weekend maar even naar , mochten ze het oplossen laat ik het wel even weten , ps fijn dat er vele meeleven is extra steun .
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.
Re: Weer terug naar de fabriek
Ja, er wordt met je meegeleefd hoor.
Met de warme luchtstroom bedoel je waarschijnlijk: Eigenlijk ben ik heel blij dat ik GEEN luchtstroom voel
want ik haat die blazende lucht-door-een-slang verwarmingen.
(puur persoonlijk wegens dikke droge rode ogen, 'benauwde' longen en eeuwige koude voeten als gevolg)
En: ik denk dat die tekening alleen maar beperkt klopt indien: de vloerverwarming niet zou werken.
Met de vloerverwarming volledig open (kraan/klep nabij die Alde-installatie om het slaapkamer gedeelte uit te kunnen zetten),
zou je tevens rode (warme) pijlen vanaf de vloer omhoog moeten zien in de tekening.
Het lijkt mij logisch dat warme lucht (vanaf de radiatoren en vloerverwarming) stijgt.
en dat er een opwaartse 'stroming' ontstaat; die wel 'aangevuld' moet worden.
Door vrije ruimte achter de zitkussens / bedden etc, dakluiken (lees: de ventilatie sleuven erin) en ventilatiepoorten (heeft Dethleffs die??) in de zijkanten diagonaal bij zithoek en bed,
kunnen de 'stromen' pas vrijelijk gaan bewegen door de caravan heen.
En wel op een zodanige manier langs de ramen en wanden, dat de kou buiten blijft.
Die Alde-installatie (de CV-ketel) zelf doet het wel of niet. (lijkt mij)
Ik twijfel aan de juiste bouw van de caravan om het gehele verwarming-systeem van
-- vloeistof-platen in de bodem,
-- radiatoren (net als thuis) geplaatst onder de ramen (ook in kasten en toilet en onder bedden etc)
-- die verbonden zijn met 1 leiding die overal onderweg door de caravan warmte geeft (ook onder je schoenenrekje en kapstokruimte)
-- de ventilatie mogelijkheden
-- en vooral de isolatie van wanden, dak etc
te laten fungeren, zoals Zweedse caravans (althans bij onze Dorotea-made-Solifer) het laten gebeuren.
Die soort warmte is onnavolgbaar en onbeschrijfelijk heerlijk en 'verdraagzaam' (je kent wel die 'ruimtes' waar je tegen een muur van hitte loopt).
Ja wij hebben de Alde vaak op gas wegens wildkamperen of geen 230V op een camping
....en ik hoef niet elke week naar de gasvuller....
Sterkte verder. (en bedankt nog voor je Alphense gitaren-tip)
Mocht het niet lukken dan weet ik nog een nieuwe 'Dorotea'-dubbelasser te staan.....
O ja, beste forummers: staat uw thermostaat thuis ook op tenminste 19,5 graden Celcius?
Bij ons ook, want alles daaronder is kou.
Onbehaaglijke kou (tenzij je in je dekbed ingerold ligt).
Vraag maar aan Chris56; die weet er inmiddels alles van.......
Met de warme luchtstroom bedoel je waarschijnlijk: Eigenlijk ben ik heel blij dat ik GEEN luchtstroom voel
want ik haat die blazende lucht-door-een-slang verwarmingen.
(puur persoonlijk wegens dikke droge rode ogen, 'benauwde' longen en eeuwige koude voeten als gevolg)
En: ik denk dat die tekening alleen maar beperkt klopt indien: de vloerverwarming niet zou werken.
Met de vloerverwarming volledig open (kraan/klep nabij die Alde-installatie om het slaapkamer gedeelte uit te kunnen zetten),
zou je tevens rode (warme) pijlen vanaf de vloer omhoog moeten zien in de tekening.
Het lijkt mij logisch dat warme lucht (vanaf de radiatoren en vloerverwarming) stijgt.
en dat er een opwaartse 'stroming' ontstaat; die wel 'aangevuld' moet worden.
Door vrije ruimte achter de zitkussens / bedden etc, dakluiken (lees: de ventilatie sleuven erin) en ventilatiepoorten (heeft Dethleffs die??) in de zijkanten diagonaal bij zithoek en bed,
kunnen de 'stromen' pas vrijelijk gaan bewegen door de caravan heen.
En wel op een zodanige manier langs de ramen en wanden, dat de kou buiten blijft.
Die Alde-installatie (de CV-ketel) zelf doet het wel of niet. (lijkt mij)
Ik twijfel aan de juiste bouw van de caravan om het gehele verwarming-systeem van
-- vloeistof-platen in de bodem,
-- radiatoren (net als thuis) geplaatst onder de ramen (ook in kasten en toilet en onder bedden etc)
-- die verbonden zijn met 1 leiding die overal onderweg door de caravan warmte geeft (ook onder je schoenenrekje en kapstokruimte)
-- de ventilatie mogelijkheden
-- en vooral de isolatie van wanden, dak etc
te laten fungeren, zoals Zweedse caravans (althans bij onze Dorotea-made-Solifer) het laten gebeuren.
Die soort warmte is onnavolgbaar en onbeschrijfelijk heerlijk en 'verdraagzaam' (je kent wel die 'ruimtes' waar je tegen een muur van hitte loopt).
Ja wij hebben de Alde vaak op gas wegens wildkamperen of geen 230V op een camping
....en ik hoef niet elke week naar de gasvuller....
Sterkte verder. (en bedankt nog voor je Alphense gitaren-tip)
Mocht het niet lukken dan weet ik nog een nieuwe 'Dorotea'-dubbelasser te staan.....
O ja, beste forummers: staat uw thermostaat thuis ook op tenminste 19,5 graden Celcius?
Bij ons ook, want alles daaronder is kou.
Onbehaaglijke kou (tenzij je in je dekbed ingerold ligt).
Vraag maar aan Chris56; die weet er inmiddels alles van.......
Re: Weer terug naar de fabriek
Onze dealer is denk ik nu wel de beste specialist wat alde verwarmingen betreft ze hebben inmiddels direct contacten bij met alde specialisten ,inmiddels zijn ze er bij Detleffs achter dat met probleem idd de bouw van de caravan is, en dat gaan /zijn ze ah bekijken en gaan ze nu waarschijnlijk opnieuw doen .
tevens gaan ze ons problerm met de P1 mover oplossen ,is een erg sterke mover , Het helpt alleen niet zo dat hij regelmatig vol loopt met spatwater , (Wat ik begrijp is dat er van de fabriek uit niet erg verl medewerking komt ,
tevens gaan ze ons problerm met de P1 mover oplossen ,is een erg sterke mover , Het helpt alleen niet zo dat hij regelmatig vol loopt met spatwater , (Wat ik begrijp is dat er van de fabriek uit niet erg verl medewerking komt ,
Laatst gewijzigd door Ruudfr op zo 24 jan 2016 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.
Re: Weer terug naar de fabriek
Hoe bedoel je?
Alles opnieuw inbouwen?
Wat een mooi systeem van Alde trouwens
Alles opnieuw inbouwen?
Wat een mooi systeem van Alde trouwens
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Weer terug naar de fabriek
de luchtstroom voel je niet letterlijk als je in de caravan zit, die voel je wel als je je hand boven de rugleuning houdt, ook zie je de gordijnen bewegen als de kachel veel warmte geeft.
Ruud, het lijkt er idd op dat er bij jouw in het ontwerp/ in de fabriek een fout is gemaakt, wordt jullie merk niet vaak met een alde verkocht?
Zeer waarschijnlijk een overbodige vraag, maar jullie hebben toch wel dubbele bodems en wanden in de banken waar de luchtstroom tussendoor gaat?
Ruud, het lijkt er idd op dat er bij jouw in het ontwerp/ in de fabriek een fout is gemaakt, wordt jullie merk niet vaak met een alde verkocht?
Zeer waarschijnlijk een overbodige vraag, maar jullie hebben toch wel dubbele bodems en wanden in de banken waar de luchtstroom tussendoor gaat?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Weer terug naar de fabriek
ja we hebben een dubele bodem bodem verwarming enz enz , het is waarschijnlijk een fabrikage fout , als ze de temperatuur bij de radiadoren meten of boven bij de banken kan er een verschil van meer dan 10/20 gr in zitten ,
waaruit blijkt dat het geheel dus niet. werkt ,
waaruit blijkt dat het geheel dus niet. werkt ,
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.
Re: Weer terug naar de fabriek
Duidelijk dat de luchtstroom niet goed op gang komt, vreemd hoor want dat is gewoon natuurkunde, warme lucht stijgt en als er dus dubbele bodems en wanden in de kasten zit is er ook ruimte voor de lucht om te bewegen, tenzij de banken niet open zijn aan de voorkant, waar de lucht dus aangezogen wordt, maar zo dom zullen ze dan ook wel niet zijn als ze wel aan de dubbele wanden/bodems gedacht hebben.
Toch raakt het systeem ook wel zijn warmte kwijt want anders zou je een foutmelding krijgen omdat het water te heet wordt, terwijl de "kamerthermostaat" nog niet aangeeft dat de ruimte op temperatuur is.
Toch raakt het systeem ook wel zijn warmte kwijt want anders zou je een foutmelding krijgen omdat het water te heet wordt, terwijl de "kamerthermostaat" nog niet aangeeft dat de ruimte op temperatuur is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Weer terug naar de fabriek
heb net foto's bekeken, is er bij de caravan wel ruimte bij de bovenkasten, het lijkt erop dat hier alles dicht is gebouwd met led slangen ed., dit soort fouten zie je vaker bij de duitse bouwers, ook willen ze nog wel eens een mooie kabelgoot op de alde leidingen leggen houd je ook de luchtstroom tegen.
een verschil van 10/20 graden gemeten tegen de convectoren en 50 cm erboven is normaal voel maar bij je kachel thuis maar
een verschil van 10/20 graden gemeten tegen de convectoren en 50 cm erboven is normaal voel maar bij je kachel thuis maar
Re: Weer terug naar de fabriek
Het is bij alle vloeistofverwarmingen van het grootste belang, dat er op diverse plaatsen verse koude lucht onder de caravan naar binnen kan komen en zich kan vermengen met de lucht in de caravan.
Deze verse lucht wordt via luchtsluizen gedwongen door/langs de convectoren de stromen .
Dit bevorderd de luchtstromen door de caravan en dit is essentieel voor een goede werking van het sijsteem.
Mvg
Stef
Deze verse lucht wordt via luchtsluizen gedwongen door/langs de convectoren de stromen .
Dit bevorderd de luchtstromen door de caravan en dit is essentieel voor een goede werking van het sijsteem.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Weer terug naar de fabriek
Beste Ruudfr:
Wat ook van groot belang is : Waar hebben ze de sensor gemonteerd, die de ruimte temperatuur meeten die de thermostaat regeld ?
Mvg
Stef
Wat ook van groot belang is : Waar hebben ze de sensor gemonteerd, die de ruimte temperatuur meeten die de thermostaat regeld ?
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Weer terug naar de fabriek
Waar zit die bij jou Stef?
Bij mij onder de plank waar de luidsprekers zitten, net boven de stuurboord hoek van de rondzit. (tenzij ik mij weer eens vergis en dat knobbeltje iets anders is)
Bij mij onder de plank waar de luidsprekers zitten, net boven de stuurboord hoek van de rondzit. (tenzij ik mij weer eens vergis en dat knobbeltje iets anders is)
Re: Weer terug naar de fabriek
RE.gif bij mij zit hij op de wand van de kast op hoofdhoogte als je zit en dus niet in de luchtstroom.
@stef er moet voor de verwarming geen verse lucht van buiten komen hoor gewoon vanaf de vloer via sleuven onderin de bank anders verspil je wel heel veel energie, als je continu koude buitenlucht moet verwarmen. Ventileren gebeurd via de normale roosters en (dak)ramen.
Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
@stef er moet voor de verwarming geen verse lucht van buiten komen hoor gewoon vanaf de vloer via sleuven onderin de bank anders verspil je wel heel veel energie, als je continu koude buitenlucht moet verwarmen. Ventileren gebeurd via de normale roosters en (dak)ramen.
Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Weer terug naar de fabriek
bij mij zit die in de zithoek aan de linkerzijde in het midden onder de plank die weer onder de bovenkastjes zit
Das moeilijk omschrijven, maar hij zit er wel ( uit de luchtstroom dus niet aan de wandzijde maar zoveel mogelijk naar het midden !
mvg
Stef
Das moeilijk omschrijven, maar hij zit er wel ( uit de luchtstroom dus niet aan de wandzijde maar zoveel mogelijk naar het midden !
mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"